Log in

View Full Version : Ander moterblok:Diesel of toch Gas?

Dax
04-03-2010, 19:11
Hey!

Beste mensen... Ik rij nu al een tijdje in mijn jetta mk1. het is een 1.5 3traps automaat. Verbruikt 1 op 8 (wat volgens mij al niet normaal is) heet 130.000 gelopen en loopt over het algemeen vrij probleemloos.

Nu ben ik aan het kijken voor autogas erin te laten bouwen. dit zou ongeveer 1000 euro moeten kosten. Het probleem is dan dat hij nog niet echt goedkoop rijd, en ik nog is 20% vermogen verlies.

Nu dacht ik dat een (turbo)diesel blokje weleens alles kan oplossen. Over het algemeen rijden die blokjes minstens 1 op 15 met een autotje van 850 kg. Heeft iemand ervaring met een dergelijk blok erin leggen. We hebben thuis al het benodigde om alles te doen (+schoonvader met een brug etc)

Maar ik zou eigenlijk nieteens weten wat erin past. Ik wil dan namelijk ook gelijk de versnellingsbak over willen zetten. het liefst een 5 bak ipv de automaat. van welke jaren past het blok er eigenlijk in? in de prijsklasse van ongeveer 1000 euro. Het liefst een turbo dieseltje van een wat nieuwer jaar. Maar het moet natuurlijk ook weer niet een pens met werk zijn dat ik het hele frame aan moet passen. Een motersteuntje zetten kan natuurlijk iedereen. dus dat is geen probleem.

Ervaringen? tips?

Gr Richard

Zollie
04-03-2010, 19:58
ervaring met ombouw passat 32b!

tips:
Koop een complete golf 2 TD die niet belastingvrij zal worden
zet alles over (motor, bak, bedrading, uitlaat)
pomp je tank leeg, gooi diesel erin

starten en rijden!

voor de net de teller vervangen zodat je gloeilampje hebt, bedrading weet ik niet hoe dat dan zit, misschien eigenlijk best golf1 diesel bedrading kopen...
ook geen idee hoe het zit met de uitlaat, of dat plug 'n play is..

verder is het geen ingewikkelde klus! heb het al 2x gedaan met passat dus, en veel plezier ervan!

oettinger_18
04-03-2010, 20:50
ervaring met ombouw passat 32b!

tips:
Koop een complete golf 2 TD die niet belastingvrij zal worden
zet alles over (motor, bak, bedrading, uitlaat)
pomp je tank leeg, gooi diesel erin

starten en rijden!

voor de net de teller vervangen zodat je gloeilampje hebt, bedrading weet ik niet hoe dat dan zit, misschien eigenlijk best golf1 diesel bedrading kopen...
ook geen idee hoe het zit met de uitlaat, of dat plug 'n play is..

verder is het geen ingewikkelde klus! heb het al 2x gedaan met passat dus, en veel plezier ervan!

ik zou in indergeval geen complete golf 2 kopen gewoon op zoek naar een turbo diesel motorblok..met bak van een golf 1/2 let erbij wel op als je een motorblok van een golf 2 turbo diesel neemt moet je aan de distributiezeide je motorsteun overzetten.. en een aandrijfas nemen van de latere cabrio's
bedrading gaat niet passen vanwege dat jij een oude type zekering kast hebt en golf 2 nieuwe type of je moet een golf 2 kunnen vinden met een oude type zekeringkast de kabelboom je kabelboom van binnen kun je gewoon gebruiken wat je dan moet vervangen is de alleen de motorkabelboom en de teller voor de voorgloeisysteem en als motor keuze zal ik of een JR kiezen of SB. uitlaat is niet plug and play moet je lassen

de 1V heeft een vermogen van 60 pk(economische turbo diesel )golf 2
de JR heeft een vermogen van 70 pk(golf 1/2)
de SB heeft een vermogen van 80 pk(met intercooler)golf 2

Jerome
05-03-2010, 10:45
en een aandrijfas nemen van de latere cabrio's
weet je dat zeker? Ik ben namelijk info en onderdelen aan het verzamelen voor precies dezelfde starssituatie als de TS (ga van JB automaat naar JR met FF bak), en heb daarvoor zelfs MK1 diesel aandrijfassen gekocht. Maar die zijn volgens mij hetzelfde als mijn benzine aandrijfassen (later ergens eens gelezen, nog niet gecheckt). Welke (korte of lange) moet je dan hebben van de cabrio meen jij?

Thx!

Groeten Jerome

oettinger_18
05-03-2010, 11:18
weet je dat zeker? Ik ben namelijk info en onderdelen aan het verzamelen voor precies dezelfde starssituatie als de TS (ga van JB automaat naar JR met FF bak), en heb daarvoor zelfs MK1 diesel aandrijfassen gekocht. Maar die zijn volgens mij hetzelfde als mijn benzine aandrijfassen (later ergens eens gelezen, nog niet gecheckt). Welke (korte of lange) moet je dan hebben van de cabrio meen jij?

Thx!

Groeten Jerome

het gaat om 100 mm homokineten de nieuwe type cabrio's bedoel ik ermee of van een scirocco 16v die passen
een mk1 diesel aandrijfassen moet ook passen

Dax
05-03-2010, 18:01
Hey! Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Het is mij echter nog wel onduidelijk over wat nou wel en niet past.

Nu staat er een golf 2 turbo diesel te koop
http://link.marktplaats.nl/327070212

Helemaal compleet alsware dus kan je alles overzetten lijkt mij. Maar deze heeft 60 pk? :S dat zou dus minder zijn dan de 70 pk die ik nu heb.

Hoe zit het eigenlijk met de versnellingsbak ophangpunten? omdat ik nu een automaat heb. en naar een handbak wil?

Gr Richard

Jerome
05-03-2010, 20:41
Hoe zit het eigenlijk met de versnellingsbak ophangpunten? omdat ik nu een automaat heb. en naar een handbak wil?
Je hebt dan o.a. nog een baksteun van een MK1 5 bak nodig, stuurhuis van een handgeschakelde mk1. Daarbij, het moeilijkst los te vinden vond ik, de motorsteun distributiekant van een diesel MK1. Daarmee kan de golf II diesel in je mk1
Maar zoek even hier op het forum, ergens staat netjes beschreven wat je allemaal nodig hebt.
60 pk is uit mijn hoofd de milieu-diesel (code 1v?). Maar ook dit kun je met de search vinden, dan weet je het zeker.

Groeten Jerome

Turbo-Variant
05-03-2010, 20:45
De bakken die op een TD zitten (vaak 4T bakcode) hebben gewoon 90mm flenzen, dus kan je gewone reguliere Golf 1 assen gebruiken.

Cabrio-assen heb je nodig als je een 02A bak gaat inbouwen. (G60, TDI, enz)

Dax
05-03-2010, 21:12
Iemand foto's van een dergelijk project?

Gr

Rallyegek
05-03-2010, 22:50
Hey! Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Het is mij echter nog wel onduidelijk over wat nou wel en niet past.

Nu staat er een golf 2 turbo diesel te koop
http://link.marktplaats.nl/327070212

Helemaal compleet alsware dus kan je alles overzetten lijkt mij. Maar deze heeft 60 pk? :S dat zou dus minder zijn dan de 70 pk die ik nu heb.

Gr Richard

Vraag om een foto van het blok, als er geen paddestoel op de pomp zit is het een eco diesel.

Blok en bak kan je er zo inzetten, je moet alleen kijken welke motorsteunen je kan gebruiken ivm de automaat
Kabelboom kan je ook gebruiken, alleen de stekkers van je schakelaars moet je dan ff omzetten.
Teller van een g2 past er ook in na een kleine aanpassing.

Kabelboom van je benz kan je ook wel gebruiken.
Alleen moet je dan de startbeveiliging van je automaat doorverbinden.
1 draadje van de bobine op de pomp aansluiten.
En dan nog een gloeirelais aansluiten.
Nieuw uitlaatje erachter, benz uit de tank en diesel er weer in :D
en gaan met de banaan

Johan1982MK1
08-03-2010, 10:08
Die td blokken zonder paddestoel (motorcode 1V) leveren idd 44kw
Als je daar een grote pomp op monteerd heb je een "echte" td kop+onderblok zijn namelijk van die 2 td motoren gelijk.
Bij ombouwen van een golf2 motor moet je de motorsteun van een golf 1 diesel wel gebruiken, die aan de distributie-riem kant, omdat de brandstofpomp daar op vast zit..

Let wel met ombouwen idd op het stuurhuis, de tank(zit een voorfilter in) dikkere leidingen dan een benzine, en bij een originele golf1 td zit ook een aparte steun op de chassisbalk voor het luchtfilter, en een steun op het schutbord voor het brandstoffilter..
Ik heb zelf een jetta mk1 td gesloopt om in mijn inari-silberen golf 1 te bouwen dus als je verder nog vragen hebt..

Zollie
08-03-2010, 10:39
Tank en brandstofleidingen heb ik zelf nog nooit wat aan veranderd, niet bij 1,6b naar 1,6TD, en ook niet van 1,3b naar 1,6TD (golf en passat)

Johan1982MK1
08-03-2010, 10:43
Tank en brandstofleidingen heb ik zelf nog nooit wat aan veranderd, niet bij 1,6b naar 1,6TD, en ook niet van 1,3b naar 1,6TD (golf en passat)

Misschien hoeft t niet, maar die van mijn jetta td zijn dikker dan die van de golf 1.5benzine..
De leidingen zijn miss niet heel belangrijk, maar dat filter in de tank kan wel een hoop ergernis besparen..

Rallyegek
08-03-2010, 15:36
Die td blokken zonder paddestoel (motorcode 1V) leveren idd 44kw
Als je daar een grote pomp op monteerd heb je een "echte" td kop+onderblok zijn namelijk van die 2 td motoren gelijk.

Niet alle 1V motoren hebben zuigerbodemkoeling, en dat heeft een "echte" TD wel.
En een eco td heeft een kleinere turbo dan een JR

oettinger_18
08-03-2010, 16:19
Niet alle 1V motoren hebben zuigerbodemkoeling, en dat heeft een "echte" TD wel.

Maar die hebben wel zoveer ik weet weer zelfde turbo als een SB motor enkel dat de turbo van een SB watergekoeld is..

Rallyegek
08-03-2010, 19:04
wat voor een turbo er op een SB zit weet ik niet.
van een 1V en een JR wel omdat ik die hier heb liggen

bij een 1V is het inlaathuis net zo groot als het uitlaathuis, bij een JR is deze wat groter dan de uitlaatzijde

oettinger_18
08-03-2010, 20:10
wat voor een turbo er op een SB zit weet ik niet.
van een 1V en een JR wel omdat ik die hier heb liggen

bij een 1V is het inlaathuis net zo groot als het uitlaathuis, bij een JR is deze wat groter dan de uitlaatzijde

een JR pakt wat later dan een 1v of SB mijn 1v begint rond 2150 toeren op te spoelen.. omdat de turbo kleiner is spoelt die sneller op.. SB is precies zelfde ik heb ook een JR turbo liggen hier.. zoals je al zegt die van een JR is idd stuk groter zal wel wat later opspoelen maar JR zal dan weer sneller zijn in hogere toeren..

Johan1982MK1
09-03-2010, 09:49

3x een nieuwe carterpan onder een 1v td gezet omdat ze verrot waren/ olie retour lekte maar deze hadden alle3 op de tussenas de zuigerbodem sproeiers zitten...
Turbo is idd wel kleiner.. heb nog een CY motor liggen, daar zit echt een joekel op vergeleken tot de 1v..