View Full Version : 1.9 wbx revisie en tuning, wie wat waar
dubster.be
04-03-2010, 19:41
al een tijdje ben ik op zoek naar meer info over de revisie en tuning van mijn 1.9wbx (motortype dg) blok. Veel vind ik er niet over, zeg maar niets eigenlijk, en mijn ervaring op gebied van boxers is ook niet groot. zelfs op verschillende bus-forums vind ik eigenlijk niets :shake:
Omdat het blok volledig moet gereviseerd worden, dacht ik om dit meteen wat te tunen. Wie weet er interessante adressen of internetlinks over volgende onderwerpen:
-boren en onvermaatse zuigers in wbx
-beschikbare performance-uitlaten
-snelle nokkenassen
-revisie en tuning in het algemeen
dubster.be
08-03-2010, 10:31
niemand ervaring?
Bekend adres:
http://www.ahnendorp.com/VW-Wasserboxer-Motorteile-und-Bearbeitungen/
Die kunnen je er vast meer over vertellen.
http://www.delta-rv.nl/index_revenond.htm
en je kunt het bij http://www.ottovandenbergh.nl/ proberen.
dubster.be
09-03-2010, 12:26
ok daar hebben we wat aan :thumbup:
ahnendorp en delta waren mij reeds bekend, ik zal eens contact leggen hiermee :rolleyes:
ik had de vraag hier vroeger al eens gesteld maar kent iemand de motoren van TES? prijs is hééééél goed maar ja, is het wat?
http://www.theengineshop.info/wc_transporter.html
en nog even een vraagje aan de boxerkenners, loont het wel de moeite om zo'n 1.9 wbx te tunen? weet er iemand wat je met een bepaalde set-up ongeveer bekomt van pk?
een ander blok in niet direct een optie want hier in België kan dit helaas niet
dubster.be
11-03-2010, 12:44
en deze
http://www.status-vw.co.uk/shop/index.html?target=dept_5.html&lang=en-gb
heeft iemand daar al van gehoord?
nope maar je kunt altijd ff vragen op engelse fora hoe deze mensen bevallen!
enneuh waarom een 1.9 tunen als je een 2.1 als uitgangsbasis kunt nemen met 112 pk
Houtstoker
12-03-2010, 07:33
omdat je in Belgie de motor niet mag wisselen door een ander type.
Optie is mss andere zuigers te monteren, met een minder hoge uitholling. Als je de compressieverhouding hoger maakt krijg je meer vermogen. Gecombineerd met inspuiting (megasquirt) zou je hiermee en redelijke vermogenswinst kunnen halen. Ook zou de bus zo zuiniger kunnen worden.
wel ben je dan mogelijk afhankelijk van super 98 bij het tanken.
dubster.be
13-03-2010, 18:36
andere blokken inhangen is inderdaad geen optie :mad:
die megasquirt vrij programeerbare injectiesystemen had ik al van gehoord ja, maar zou het monteren van dit systeem niet ongelooflijk complex worden?
groeten klaas
Houtstoker
14-03-2010, 08:09
Ik ken iemand met injectie problemen bij een Vanagon. Die heeft van alles geprobeert om de bus goed aan het lopen te krijgen, niets hielp. Nu rijdt hij met een megasquirt rondt en laat iedereen horen en voelen hoe mooi de bus nu loopt. Hij is er lyrisch over.
Lijkt me een aanrader.
De 1.9 is er van 42 tot 66 KW. Het verschil in compressieverhouding wordt bereikt door een meer of mindere uitholling van de zuigers. Motorcode GW is ontworpen voor 66 kw, 90 pk, EY voor 42 kw 57 pk. Let wel, ik kijk nu alleen naar 1.9 blokken. Ik heb echter geen idee of de cilinders van de DJ passen. Deze meten 2.1 liter 82 kw 112 pk
Bron; http://www.t3-forum.nl/php3/phpBB3/docuwiki/doku.php?id=motorcodes:start
dubster.be
14-03-2010, 11:31
Ik ken iemand met injectie problemen bij een Vanagon. Die heeft van alles geprobeert om de bus goed aan het lopen te krijgen, niets hielp. Nu rijdt hij met een megasquirt rondt en laat iedereen horen en voelen hoe mooi de bus nu loopt. Hij is er lyrisch over.
Lijkt me een aanrader.
De 1.9 is er van 42 tot 66 KW. Het verschil in compressieverhouding wordt bereikt door een meer of mindere uitholling van de zuigers. Motorcode GW is ontworpen voor 66 kw, 90 pk, EY voor 42 kw 57 pk. Let wel, ik kijk nu alleen naar 1.9 blokken. Ik heb echter geen idee of de cilinders van de DJ passen. Deze meten 2.1 liter 82 kw 112 pk
Bron; http://www.t3-forum.nl/php3/phpBB3/docuwiki/doku.php?id=motorcodes:start
idee van richtprijs van dit systeem? is dit systeem qua electronica dan toch nog behoorlijk makkelijk aan te passen aan zo'n oude motor? er zit tenslotte niets voorzien van electronica in de DG...en hoe zit dat dan met injectoren en dergelijke?
hmmm tja, als de cylinders v d DJ zouden passen zijn we idd al een eindje verder weg...ik heb er in ieder geval nog niets van gelezen.
veel forums waar zulke vragen kunnen gesteld worden heb ik helaas ook nog niet gevonden
Houtstoker
15-03-2010, 07:33
Van prijzen geen idee, even googlen. Het systeem is gemaakt om een oud systeem te vervangen en is dus gemaakt om in oude wagens te passen en te werken.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.