PDA

View Full Version : Short shifting

Melvin
22-12-2004, 09:32
heej ik heb me auto tijdje niet thuis gehad en veel gereden in een nieuwe passat, die schakelt super en je hoeft geen 20 cm te overbruggen met je pook van 1 naar 2...

ik vind het in mijn auto (golf 1 cabrio, 1800 EX, 4T bak (5 versnl.)) toch niet zo fijn schakelen dan, de afstanden zijn te groot...

iemand enig idee hoe ik die afstand kan verkleinen?

p.s pook iets lager maken is logisch, heb ik ook al gedaan, die zit nu perfect voor mij (anders kan ik er niet bij denk ik (lange benen))

René
22-12-2004, 09:51
je hebt volgens mij ook schakelswegverkorters....zitten bij je schakelstagen ofzo..
wel joekiejakkiedingen want ze komen bij autostyle weg :D

tenminste, daar heb ik ze een keer in gezien

Melvin
23-12-2004, 11:58
iemand die er iets meer van weet of het principe snapt hoe de schakelweg korter te maken?

Lieuwe
23-12-2004, 13:00
Heb laatst ook een site gezien die kitjes verkochten voor iets van 100€ .. stond ook bij voor Golf1 (cabrio). Site kan ik alleen niet meer vinden ;(

Bestaat gewoon uit wat stangen .. verder geen vreemde dingen, maar hoe het werkt kan ik je ook niet precies vertellen.

OakgreenVR6
23-12-2004, 13:05
Neuspeed?

arnus71
23-12-2004, 13:21
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ShiftLinkage.shtml

Ik heb vorig jaar zo'n Missing Linkz set gekocht, volgens vwvortex een supersetje. Kep hem alleen nog niet geinstalleerd, komt binnenkort.

Zit ook een short shifter bij. Stelt weining voor: je verkort (of verlengt, weet niet meer welke) een van de stangen in je schakelmechanisme waardoor de schakelweg ingekort wordt.

rifmaster
23-12-2004, 14:23
volgens mij heeft een passat ook een verzwaarde schakelstang en in zitten
een soort verdikking op een van de stangen.
hierdoor schakelt het ook al een stuk lekkerder.
die kun je ook gewoon kopen bij de dealer. van bv een golf 3

OakgreenVR6
23-12-2004, 15:40
Het gaat niet om lekkerder schakelen, maar sneller.

Je pook inkorten is trouwens ook een optie ;)

arnus71
23-12-2004, 15:43
Een short shift kit is niets anders dan het verlengen van een van de schakkelstangen:

http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/Images/shiftkit_03.jpg

Deze koop je voor 15 dollar (12 euro?), en klaar ben je. :biggrin:

Te koop op bovengenoemde site.

MauSeR35
23-12-2004, 16:33
15 dollar voor een stripje en een moertje boutje? beetje handige klussert maak t zelf denk ik binnen 3 minuten..

Melvin
23-12-2004, 16:35
@rifmaster: heb het over passat tdi, een nieuwe, zal wel schakelbak zijn lijkt me he...

@arnus71: zoiets dacht ik ook al, een stangetje verlengen... iemand die me daar mee over kan vertellen? welke stang is het precies, waar zit die, hoezo schakelt die dan korter (iemand die me dat mechanisme zo vlug uit kan leggen)...

ennuhm, lijkt me ook wel zelf te maken dan toch?

p.s. @dubstremevr6: pook is al lager als normaal, heeft nu de goeie hoogte voor me, anders kan ik er niet meer bij ;) (lange benen) ennuhm, in een ander topic zeg je dat het slecht is voor je syncromesh ringen... hoezo dat? en moeielijk/duur te vervangen als ze kapot gaan?

Koen is sleeping
23-12-2004, 18:16
Het is slecht omdat de versnelling sneller ingelegd wordt?

Tommy
23-12-2004, 18:19
omdat het je het stangetje verlengd, verleng je de straal van de zwaai die hij maakt, dus wordt de omtrek van de denkbeeldige cirkel groter... dus doe je met een kortere slag in je bak, een even lange afstand... snappie?

ff paint-en

Tommy
23-12-2004, 18:30
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1704&stc=1

Melvin
23-12-2004, 19:17
ja maar als de onderkant van de pook dan teruggaat, worden de stangen van de bak afgetrokken zeg maar, dan wordt ie de lengte van het verlengstukje minder ver naar achteren getrokken toch? dus dan zou die theoretisch gezien toch niet meer in ze 1, 3 en 5 en R gaan of zit ik nu helemaal verkeerd :S?

serge pot
23-12-2004, 19:31
heel simpel de pook heeft een bepaalde lengte waardoor je een bepaalde tijd over het kiezen tussen 2 versnellingen doet ,hierdoor krijgen de synchro mesh ringen de tijd om de toerental verschillen op te heffen tussen de tandwielen waardoor je dus soepel kunt schakelen .verkort je dus de schakelweg ,ga je dus de synchro mesh ringen dwingen om sneller te synchroniseren ,waardoor ze sneller slijten .zo simpel

Melvin
23-12-2004, 19:54
mja, ik schakel toch zo snel alst kan vaak... dus dat zou dan ook al slecht zijn... maar wil wel graag shortshifting... iemand die me kan helpen..?

Marcski
23-12-2004, 19:56
volgens mij heeft een passat ook een verzwaarde schakelstang en in zitten
een soort verdikking op een van de stangen.
hierdoor schakelt het ook al een stuk lekkerder.
die kun je ook gewoon kopen bij de dealer. van bv een golf 3

hier heeft martin gelijk in..
kijk op de sloop naar een golf 3 verzwaarde schakelstang, en vervang deze.
Het zal niet sneller schakelen, maar wel véél soepeler

Tjaap
24-12-2004, 03:19
zooi (plak)lood op je eigen werkt ook hoor ;)

Cabby 82 TDi
24-12-2004, 06:59
ja maar als de onderkant van de pook dan teruggaat, worden de stangen van de bak afgetrokken zeg maar, dan wordt ie de lengte van het verlengstukje minder ver naar achteren getrokken toch? dus dan zou die theoretisch gezien toch niet meer in ze 1, 3 en 5 en R gaan of zit ik nu helemaal verkeerd :S?

Dit zie je idd verkeerd. Het schakelen gaat dmv 2 stangen. Eentje voor links rechts (van 1-2 naae 3-4 en 5-r) en de andere voor voor-achter. Dit van voor-achter kun je verlengen waardoor je shortshift gemaakt wordt. Eitje preitje.

Melvin
24-12-2004, 08:03
jaja... iemand die dat mbv een tekeningetje uit kan leggen? het principe...

kan iemand me misschien ook laten zien precies welke stang verlengt moet worden en waar die zit?

OakgreenVR6
24-12-2004, 08:45
Dat moet Koen wel met een fotootje van zijn shortshifter kunnen laten zien.

OakgreenVR6
24-12-2004, 09:18
Ik kende het systeem trouwens als eerste van Neuspeed. Zie hier voor wat meer details: http://www.neuspeed.com/products/product_details.asp?app=23|G2&type=3&ltype=ns_euro&p_id=461

Er staan ook geregeld (merkloze) setjes te koop op Ebay (Duitsland). Prijzen daarvan zijn niet hoog, als je tenminste een beetje weet hoe Ebay werkt ;)

evilnyntje
24-12-2004, 15:38
Dat moet Koen wel met een fotootje van zijn shortshifter kunnen laten zien.

Die is vast te koop!

Melvin
24-12-2004, 19:20
idd, maar daar had dubstreme vr6 interesse in meen ik... dus zal ik zelf iets moeten verzinnen denk ik...

Melvin
27-12-2004, 19:05
nog een keer: welke stang moet ik hoeveel cm verlengen voor hoeveel procent schakelwegverkorting?

Tommy
27-12-2004, 20:53
kwam em dan toch weer tegen, was dus wel Stijn:

http://www.vwcaddyforum.nl/plaatjes/bakkies/shiftkit_11small.gif

Ik verleng juist altijd de selector lever een mm of 20 a 25...dan krijg je meer slag zodat R tm 5 bereikbaar wordt.

Melvin
27-12-2004, 21:41
bedankt tommy...

moet van die tekening dan de relay shaft verlengd worden? die kun je in principe vanuit de motorruimte wel zien ofniet? iemand fotootje?

en de 2e hoofdvraag: hoeveel verlengen voor hoeveel procent schakelweg verkorting?

Tommy
27-12-2004, 21:46
hmmmz... volgens mij zit ik in een verkeerd topic te posten :o ff in de war met de 4-bak naar 5-bak topic... :redface:

Maar toch begreep ik dat je datzelfde stangetje ook moet verlengen voor een kortere schakelweg?

Koen is sleeping
29-12-2004, 17:15
Dus. Kijk maar of je hem herkend in deze vette zooi. :D

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1796&stc=1

oergolf
05-01-2006, 22:58
Je moet idd de relay shaft verlengen. Op de eerste foto lijkt het me grofweg 5cm verlenging van je stang.

Gewoon zo'n stang van de sloop halen en er een stukje platstaal aanvast lassen met een gat voor het plastiekje en stang. Of je eigen stang verlassen kan natuurlijk ook.