View Full Version : autoradio probleem
JannekePolo
08-03-2010, 17:16
ik heb mij vanmorgen een nieuwe radio gekocht. een AV8950BT.. ik heb hem aangeslote enz, maar nu doet mijn subwoofer het niet.. waar moet ik mijn signaaldraad op aansluiten van de versterker? rechtstreeks op de blauwe draad doet hij het niet, en verder weet ik niet
iemandd???
je mag me ook bellen!! 0634270689
groeten..
The_Maxx
08-03-2010, 18:47
Werkte hij met je vorige radio wel?
Neem aan dat je iso stekkers hebt.
aansluitschema: http://www.snarfvz.nl/iso2.JPG
De blauwe draad is enkel een remote, dus een geschakelde plus zegmaar.
Neem aan dat je wel voeding naar je versterker hebt? Zo ja, kijk de zekering van de versterker eens na?
Je kunt ook proberen een remote tijdelijk even door te verbinden met de plus van de versterker, doet ie het dan nog niet, is de versterker kapot. Doet ie het dan wel, zit het euvel of in de remote draad of in de radio. Remote kabel doormeten en wanneer nodig gewoon vervangen. Werkt het dan nog niet,radio terugbrengen.
JannekePolo
08-03-2010, 21:27
het gekke is, mijn vorige radio had op de ISO aansluiting wel een remote draad zitten.. dat was 1 stekker.. nu heb ik 2 stekkers. 1tj met plus, massa etc.. en 1 met speakers.. verder geen remote.. ik heb zo'n beetje elke combinatie geprobeerd, maar hij doet niets. heb me ouwe radio er weer aangemaakt, en hij doet het gelijk.. en geschakelde plus.. uhm ja, als ik de sleutels eruit heb, doet me radio en me subj het.. heeeeel gek:P toch heeft het wel wat, zo'n ouwe VW:P
The_Maxx
08-03-2010, 22:30
iso is meestal 1 stekker, In de auto zitten die ook, Blauwe draad is remote, moet je kijken of die van je versterker daar wel op zit, zo nee heb je er ook niks aan natuurlijk.
Je kunt eventueel even wat fotos plaatsen van de vorige en de huidige radio, en op welke draad de remote zat bij de oude.
Vermoedelijk is de geschakelde plus ook aangesloten op de permanente plus (was bij mij ook zo) heb zelf dat omgeleid via de geschakelde plus van de achterruitverwarming. leverd geen problemen op met zekeringen, geschakelde plus werkt hetzelfde als remote, enkel ffkes dat pulsje geven zodat ie weet dattie aan mag.
Je zou dat met je versterker remote ook kunnen doen, en er dan een schakelaartje tussen fixen zodat je m uit kan zetten als je m niet nodig hebt. Dan hoef je hem ook niet via de radio te laten lopen.
maar zou toch eerst even kijken hoe het moet.
Fotos zouden erg handig zijn. Zowel van je oude als je nieuwe headunit en je aansluitingen in je auto (neem aan iso stekkers)
neoninside
09-03-2010, 19:28
Vaak word de kabel van de rca gebruikt als remote
Alleen na 5 meter blijft er niets meer over van die voltage omdat die kabels tergend dun zijn
extra kabeltje trekken naar de versterker en de radio
Dan de blauwe draad van je radio erop aansluiten en aan de andere kant op de remote aansluiten en hij moet het gewoon doen
Werkt dit niet en ook dat door lussen met de plus versterker
Dan de zekering vervangen van de hoofd voeding versterker die is dan op de een of andere manier kapot zonder dat het goed te zien is
De soldeertin is uit he dopjes gelopen met als gevold dat de smelt draad nagenoeg geen contakt maakt
er zijn veel mogenlijke oplossingen dat je toch een remote hebt
een draadje zoeken(+) die aangaat als je je contact aanzet
zo als bv je verwarming
en er zijn versterkers die signaal (-) hebben maar dat vind je tegenwoordig niet zo veel
het moet dus niet van je radio komen die signaal
je versterker moet gewoon weten dat contact aanstaan meer niet
somige werken met apparte schakelaar
en er is nog eenoplossing die iets beter is voor de battarij
signaal laten nemen via alternator
hoe die schema is weet ik niet juist maar ik kan het altijd navragen
dus je versterker gaat enkel werken als de motor gestart is
neoninside
09-03-2010, 21:12
nou via contact schakelen altijd via de radio
Anders krijg je die lekkere plop van het contact op je sub
Dit wil je dus niet
De radio doet namelijk pas de signaal kabels aansturen als de remote erop staat
dat zelfde geld dus ook als het contact eraf gaat
Niet aan te raden dus
gewoon via de radio remote uit schakelen
Schakelen met een min ??? in engeland misschien
nou via contact schakelen altijd via de radio
Anders krijg je die lekkere plop van het contact op je sub
Dit wil je dus niet
De radio doet namelijk pas de signaal kabels aansturen als de remote erop staat
dat zelfde geld dus ook als het contact eraf gaat
Niet aan te raden dus
gewoon via de radio remote uit schakelen
Verklaar dan eens waarom het bij mij wel werkt en ik daar geen probleem me heb?
en ik dus geen plop heb en dergelijk?
neoninside
09-03-2010, 21:21
Verklaar dan eens waarom het bij mij wel werkt en ik daar geen probleem me heb?
en ik dus geen plop heb en dergelijk?
heb je geluk
Maar geloof me dit kan je niet met elke merk versterker en combinatie radio doen
neoninside
09-03-2010, 21:35
Even wat anders,
Je sub doet het niet
Heb je wel het idee dat de versterker aan staat dmz dat er een lampje brand (niet het protect lampje)
Misschien staat de radio wel niet goed ingesteld en moet je hem nog vertellen dat hij sub uit moet sturen
Lees de gebruiks aanwijzing en kijk of de sub volume wel aanstaat
Laat maar even wat weten
Op mijn radio heb ik ook geen remote
wel een antene(+12) die kan je ook gebruiken als remote omdat die eigenlijk het zelfde doet signaal geven dat antene uitschuift
En het beste is multimeter gebruiken
neoninside
09-03-2010, 21:54
Multimeter gebruiken ?
Om wat mee te doen (gewoon even een vraagje)
Mk2tje dat met die antenne aansturing werkt weer niet bij bepaalde modellen
Voornamelijk sony heeft daar een draad voor maar die heeft veelal ook een versterker draad
Dan heb je namelijk geen versterker meer als je bijv cdtje draait ;)
Bij het gros van andere radio's is dat inderdaad de antenne aansturing die je daar voor kan gebruiken
Ah ow dan heb ik die remote over het hoofd gezien(heeft sony)
maar ik gebruik beide niet maar dat lost het probleem niet op dus maakt nie uit
wel met een multimeter kan je toch nagaan wat stroom geeft als je radio aanstaat?
zo kan je min of meer ook achterhalen waar de remote zit
neoninside
09-03-2010, 22:05
Mk2tje
Ja ben ik met je eens maar dit kan je beter doen met een proef lampje
Dan meet je namelijk "belast"
Dan kan je ook niet op je gezicht gaan als je bijvoorbeeld een spanning wilt meten door een draad die eigenlijk tijdens een belasting in elkaar stort door de draad weerstand
Een multimeter zal dit probleem niet laten zien omdat hij niet belast mee
Snap je wat ik bedoel
Sony heeft modellen gehad met een extra dubbel polig wit stekkertje waar deze beide draden op zaten
Maar hebben ook in de iso stekker gezeten
De een is volledig blauw en de ander blauw/wit die dan tevens de antene draad is uit mijn hoofd
Ik snap je ze
en ja ik heb ne xploid van sony dus ik weet niet uit mijn hoofd hoe het daar zit
maar bij mij werkt het nog steeds goed dus blijf ik er af :d
OT
beste wat je kan doen
handleiding bijhalen van je versterker en radio(op internet vind je die dingen ook wel)
daar staat zeker wat je remote zit
neoninside
09-03-2010, 22:27
Inderdaad dont try to fix it if it isn't broke
Ik neem aan dat die radio nieuw is dus de handleiding zal waarschijnlijk nog in de doos zitten
Laten we eerst eens de persoon in kwestie later reageren
JannekePolo
09-03-2010, 22:35
zo zo zo, genoeg inspiratie, haha..
ik heb nu de signaal draad op de achterlichten zitten en nu werkt hij goed.. moeten wel de lampen aan staan, maar goed, je gebruikt hem toch alleen als je rijd, en dan staan me lampen aan..
het is 1 grote draden wirwar achter me radio, dikke bende.. maar goed, het werkt, dus ik ben blij..
alleen past me radio niet ver genoeg erin.. maar dat komt nog wel
tot zover bedankt jongens!!
patrick 86c
13-03-2010, 09:35
ff het asbakje weg halen, dan kan je de bedrading via de onderkant begeleiden zodat de radio beter past.
maar signaal draad via de achterlichten is wel vaag.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.