hazzie
09-03-2010, 20:34
hallo,
mijne golf cabrio EX = 1.8 carb, 66kW, van 85 wil niet meer starten.
na heel lang doorstarten lijkt hij heel even te willen, maar ... niets.
startmotor draaid mooi rond.
benzine komt er voldoende, heb ik getest tot aan de ingang van de pierburg.
maar nu komt het.
hoe test ik de bobine? hij heeft daar zijn 12V, die heb ik gemeten.
dan heb ik in de Haynes carmanual heel het stuk van de ignition switch getest.
chapter 5B ignition system - transistorised type
alles OK behalve 2 punten, waar ik telkens TEVEEL spanning meet.
ten eerste
voltmeter op de laagspanningsklemmen van de bobine met de multistekker van de verdeler los gehaald. Hier meet ik 5 volt terwijl Haynes spreekt over 2 volt. de spanning valt ook weg na 1 sec en komt terug wanneer ik de middenste terminal van de multistekker aan de massa leg.
ten tweede
wanneer ik de buitenste punten neem van dezelfde multistekker (deze op de verdeler) dan zou hier 5 volt op moeten staan. Ik meet er 10.
is dit voldoende om tot besluit te komen dat de ontstekingsmodule defect is?
of zijn jullie van het idee, teveel spanning kan nooit kwaad?
hoe het probleem ontstaan is: ik heb een aantal keer (lees 5) de motor gestart en direct afgelegd. ik was een oud alarm aan het uithalen. Dit alarm was al ontkoppeld, alleen de kabels zaten er nog allen in. na het doorknippen van de laatste kabels heeft hij nog gestart zonder probleem. een uur later niet meer.
please advise
hazzie
mijne golf cabrio EX = 1.8 carb, 66kW, van 85 wil niet meer starten.
na heel lang doorstarten lijkt hij heel even te willen, maar ... niets.
startmotor draaid mooi rond.
benzine komt er voldoende, heb ik getest tot aan de ingang van de pierburg.
maar nu komt het.
hoe test ik de bobine? hij heeft daar zijn 12V, die heb ik gemeten.
dan heb ik in de Haynes carmanual heel het stuk van de ignition switch getest.
chapter 5B ignition system - transistorised type
alles OK behalve 2 punten, waar ik telkens TEVEEL spanning meet.
ten eerste
voltmeter op de laagspanningsklemmen van de bobine met de multistekker van de verdeler los gehaald. Hier meet ik 5 volt terwijl Haynes spreekt over 2 volt. de spanning valt ook weg na 1 sec en komt terug wanneer ik de middenste terminal van de multistekker aan de massa leg.
ten tweede
wanneer ik de buitenste punten neem van dezelfde multistekker (deze op de verdeler) dan zou hier 5 volt op moeten staan. Ik meet er 10.
is dit voldoende om tot besluit te komen dat de ontstekingsmodule defect is?
of zijn jullie van het idee, teveel spanning kan nooit kwaad?
hoe het probleem ontstaan is: ik heb een aantal keer (lees 5) de motor gestart en direct afgelegd. ik was een oud alarm aan het uithalen. Dit alarm was al ontkoppeld, alleen de kabels zaten er nog allen in. na het doorknippen van de laatste kabels heeft hij nog gestart zonder probleem. een uur later niet meer.
please advise
hazzie