View Full Version : garret turbodruk verhogen
TurboRocco
26-03-2010, 09:36
Hallo,
Ik heb hier een Turbo liggen van een golf. Ik meen een JR motor.
Op het typeplaatje staat onderdeelnummer 068145703F, verder is het merk Garret.
Wat voor type turbo is dit? Ik lees wel eens kreten van T2 of T3, op het typeplaatje staat ook nog ergens T3. Klopt dit?
EN NU: de vraag waar het mij eigenlijk om gaat: Kan ik deze turbodruk ook regelbaar maken. Door middel van een regelklep of zo die ik in kan stellen? Graag duidelijke uitleg als kan (liefst met foto)
En kan je ook een blow off ventiel plaatsen?
vwmk2driver
26-03-2010, 10:10
wat voor motor komt deze op?
op een benzine auto kan je een blow off maken en op een diesel niet.
ja het kan wel,maar dat is zinloos.
de turbo is van een 1.6 td van een golf 2.
te herkennen aan 068 als begin nummer van het onderdeel nummer.
er zit een ingebouwde wastgate op,waar een slang aanmoet.
dat is het stalen deel met die koelribben, en dat boutje erop.
met dat boutje kun je de druk afregelen.
Zoek even op "bleedvalve" dit is een regelventiel waarmee de turbodruk geregeld kan worden. Geld met name voor de mechanisch afgeregelde turbo's.
Gr Jan.
op een benzine auto kan je een blow off maken en op een diesel niet.
ja het kan wel,maar dat is zinloos.
Is ook voor de diesels niet compleet zinloos. :rolleyes:
Doordat de turbo niet meer afremt op de "stilstaande/langzamer stromende" lucht,spoelt hij bij het gasgeven weer sneller op. :thumbup:
TurboRocco
26-03-2010, 16:04
Inderdaad een bleedvalve zoiets bedoel ja. Die moet dan zeker in de leiding die naar boost gaat op het potje? Schroefje kan ik hier volgens mij niet vinden.
Waar kan ik het beste een blow off plaatsen?
En waar de turbodruk af tappen voor de meter?
vwmk2driver
26-03-2010, 17:32
een bleedvalve kan ook,maar dan laat je wel een hoop lucht weglopen.
ik ben altijd meer een voorstander van een dergelijke weestand te creeeren op je actuator,in dit geval is het alleen wel wat lastig.
vwmk2driver
26-03-2010, 17:37
Is ook voor de diesels niet compleet zinloos. :rolleyes:
Doordat de turbo niet meer afremt op de "stilstaande/langzamer stromende" lucht,spoelt hij bij het gasgeven weer sneller op. :thumbup:
maar dit verlies valt te verwaarloze.
een diesel heeft geen gasklep dus de enigste stromings belemmering is de flow.
de flow veroorzaakt ook dat er een overdruk komt in het inlaatsysteem.
als je het gaslos laat en de turbo loopt terug in toeren, is het enigste wat je hebt dat de op druk geperste lucht terug naar de turbo stroomt, als de flow bij de kleppen kleiner is dan de retour flow richting de turbo.
dus in mijn ogen is het redelijk zinloos,enigste is dat het leuk klinkt.
maar om daar nu 150 euro voor uit te geven vind ik ook weer zinloos. ;) :thumbup:
Turbo-Variant
26-03-2010, 17:59
Inderdaad, naar mijn mening ook vrij nutteloos op een diesel.
Daarnaast klinkt het ook voor geen meter, zo'n elektrische blow-off voor bijvoorbeeld de TDI motoren. (naar mijn mening dan)
TurboRocco
26-03-2010, 19:56
Allemaal leuke info, maar wat kan ik nu in mijn situatie het beste doen om de turbodruk te verhogen/regelbaar te maken.
Setup:
1.8 benzine motor met Garret turbo van 16td.
Heeft een blow off wel zin bij een benzine motor?
dieselken
26-03-2010, 20:23
:screwy:
Dub-Detail
26-03-2010, 20:53
?
Gewoon druk laten opbouwen bij gesloten gasklep. je turbo stopt wel met spoelen als de druk hoog genoeg is. ;-)
Of je ic buizen vliegen er af, je ic scheurt open of je turbo begeeft het. Afhankelijk van wat de zwakste schakel is...
Zinvolle informatie hoor, petje af. :shake: :screwy:
Allemaal leuke info, maar wat kan ik nu in mijn situatie het beste doen om de turbodruk te verhogen/regelbaar te maken.
Setup:
1.8 benzine motor met Garret turbo van 16td.
Heeft een blow off wel zin bij een benzine motor?
Met de bleedvalve kun je de druk van de Garret regelen tussen de 0,6 a 1,5 bar.
Een blow off /dumpvalve heeft zeer zeker zin .
Door de gecoprimeerde druk in de inlaat af te blazen houdt de turbo een hogere snelheid waardoor deze bij het gasgeven weer sneller oppakt.
Wel is het aan te raden om de dumpalve zo dicht mogelijk voor de gasklep te plaatsen zodat er zo min mogelijk stilstaande lucht in het inlaattraject komt te staan.
TurboRocco
26-03-2010, 22:03
Met de bleedvalve kun je de druk van de Garret regelen tussen de 0,6 a 1,5 bar.
Een blow off /dumpvalve heeft zeer zeker zin .
Door de gecoprimeerde druk in de inlaat af te blazen houdt de turbo een hogere snelheid waardoor deze bij het gasgeven weer sneller oppakt.
Wel is het aan te raden om de dumpalve zo dicht mogelijk voor de gasklep te plaatsen zodat er zo min mogelijk stilstaande lucht in het inlaattraject komt te staan.
Heb ook al gelezen dat de blow off zo dicht mogelijk bij de turbo moet komen, omdat deze dan sneller reageert. Hoe zit dit dan?
vwmk2driver
26-03-2010, 22:22
ga de turbo gewoon eerst inbouwen en kijk dan wat hij doet.
je kunt met de originele stelschroef de wastgate klep al bijstellen.
elke wastgate turbo heeft een actuator.
je gaat nu heel zwaar denken en dingen zoeken die misschien wel helemaal nooit nodig zijn.
die turbo draaid standaard ook al 0.8 bar.
wellicht is dit voor jouw motor voldoende.
mocht dit niet voldoende zijn stel je je wastgate bij, mocht dit nog niet voldoende zijn plaats je een bleedvalve.
maar ik weet niet hoe de rest van de setup is, maar 0,8 bar is een prima druk om mee te beginnen, je kunt wel direct beginnen bij 1.2a1.3 bar maar wellicht legt bij een keer gas geven de kop van je zuiger al in de carter pan, omdat die weg gesmolten is van het pingelen. ;)
een blow off bij een benzine heeft wel nut, een benzine motor heeft namelijk een gasklep om de motor te smoren, als de turbo lucht staat te persen,en je blokkeert in eens als de turbo vol staat te draaien de stroming richting je cilinders,dan ontstaan er piekdrukken wat niet goed voor je turbo is.en door de in eens stil staande lucht remt de turbo snel af. om dit tegen tegaan kun je een blowoff plaatsen zodat die piek druk weg kan,en plus dat door het wegblazen de lucht blijft stromen, geef je kort daarna weer gas dan spoelt de turbo sneller op,omdat de lucht nog in beweging is.
TurboRocco
27-03-2010, 08:06
Oke ik snap het nu wel, dus, in eerste instantie wel een blow off maar geen dampfrad of bleedvalve.
Maar waar vind ik die originele stelschroef? Zit die achter het vierkante plaatje?
Waar kan ik onderdelen voor deze turbo verkrijgen. (heb hem gedemonteerd omdat ik het huis moet draaien en daarbij is de pakking van het compressorhuis gescheurd)
vwmk2driver
27-03-2010, 08:16
waar je de spullen kunt kopen weet ik niet, ik heb nog nooit een website gezien waar je losse turbo onderdelen kunt kopen.
Dikke kans dat jouw Garreth turbo geen stelschroef heeft om de turbodruk te regelen. Ik heb ook een Garreth turbo op mijn Passat 1.6 TD en om de druk te regelen(verhogen) moet je een bleedvalve monteren tussen het "koude" turbohuis en de actuator. Kijk wel uit met zo'n ding en doe het alleen in combinatie met een turbodrukmeter. Bij mij vloog de druk na montage naar 1,6 bar...(!) Bij benzinemotoren is dit normaal gesproken dan einde verhaal.
TurboRocco
28-03-2010, 08:48
Dikke kans dat jouw Garreth turbo geen stelschroef heeft om de turbodruk te regelen. Ik heb ook een Garreth turbo op mijn Passat 1.6 TD en om de druk te regelen(verhogen) moet je een bleedvalve monteren tussen het "koude" turbohuis en de actuator. Kijk wel uit met zo'n ding en doe het alleen in combinatie met een turbodrukmeter. Bij mij vloog de druk na montage naar 1,6 bar...(!) Bij benzinemotoren is dit normaal gesproken dan einde verhaal.
Zoiets dacht ik al. Plaats je die klep dan tussen de leiding die naar de aansluiting gaat waar boost bij staat op de actuator?
Of er boost bij staat weet ik zo niet, maar er loopt een leiding van het aluminium turbogedeelte (Inlaatlucht-zijde)naar een pot die de wastgate aan de uitlaatzijde bediend. Deze pot heeft geen stelschroef en dus zal je een bleedvalve moeten monteren.
Zonder bleedvalve begint de klep van de wastgate, bij ong 0,6 bar turbodruk, de uitlaatgassen meer en meer bij de uitlaatrotor weg te houden, de rotor wordt vanaf die druk dan minder op toeren geblazen. Een bleedvalve blaast lucht af en zorgt er dus voor dat de wastegate feitelijk "voor de gek" gehouden wordt en de uitlaatgassen blijven dus langer optimaal de rotor stuwen.
Maar ik weet niet hoever je bent met je project, maar ik zou eerst maar eens zien wat de turbo zonder bleedvalve doet met je motor. 0,6 bar is op benzinemotor al heftig genoeg om mee te beginnen.
Bij extreme turbodrukken moet je toch compressieverhouding fiks verlagen, oliegekoelde zuigers hebben etc...
I.i.g. Succes.
TurboRocco
28-03-2010, 21:51
Of er boost bij staat weet ik zo niet, maar er loopt een leiding van het aluminium turbogedeelte (Inlaatlucht-zijde)naar een pot die de wastgate aan de uitlaatzijde bediend. Deze pot heeft geen stelschroef en dus zal je een bleedvalve moeten monteren.
Zonder bleedvalve begint de klep van de wastgate, bij ong 0,6 bar turbodruk, de uitlaatgassen meer en meer bij de uitlaatrotor weg te houden, de rotor wordt vanaf die druk dan minder op toeren geblazen. Een bleedvalve blaast lucht af en zorgt er dus voor dat de wastegate feitelijk "voor de gek" gehouden wordt en de uitlaatgassen blijven dus langer optimaal de rotor stuwen.
Maar ik weet niet hoever je bent met je project, maar ik zou eerst maar eens zien wat de turbo zonder bleedvalve doet met je motor. 0,6 bar is op benzinemotor al heftig genoeg om mee te beginnen.
Bij extreme turbodrukken moet je toch compressieverhouding fiks verlagen, oliegekoelde zuigers hebben etc...
I.i.g. Succes.
ja je hebt daar wel een punt. overigens maak ik gebruik van een jh motor met 1 op 8,5 compressie. dus dat is wel goed. dank voor het advies
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.