PDA

View Full Version : stralen of dompelen?


brabomk1g60
28-03-2010, 14:56
Aangezien ik toch een vol jaar ervoor uit ga trekken om de mk1 tiptop in orde te krijgen kan ik dan maar beter ook alles goed aapakken.
Maar dat betekend niet dat ik goede adviezen kan missen,
dus kom maar op met de voor en nadelen en wat prijs indicaties :thumbup:

Alvast bedankt,
groeten
roy

knedel16vweber
28-03-2010, 15:22
het heeft alle 2 voor en nadelen.
stralen is goedkoper nadeel is overal zand waar je het niet hebben wilt.
dompelen is duurder maar ook in de holle ruimtes kan het zuur blijven zitten en met spoelen kan het zijn dat het zuur dus blijft zitten en later misschien problemen gaat veroorzaken.
ik dacht voor stralen iets van 800,-
en dompelen 1200,-
is wel al meer dan een jaar geleden dat ik dat opgevraagt had.
ik ben uiteindelijk met de hand aan de slag gegaan om hem blank te maken.

groet frank

brabomk1g60
28-03-2010, 15:28
het heeft alle 2 voor en nadelen.
stralen is goedkoper nadeel is overal zand waar je het niet hebben wilt.
dompelen is duurder maar ook in de holle ruimtes kan het zuur blijven zitten en met spoelen kan het zijn dat het zuur dus blijft zitten en later misschien problemen gaat veroorzaken.
ik dacht voor stralen iets van 800,-
en dompelen 1200,-
is wel al meer dan een jaar geleden dat ik dat opgevraagt had.
ik ben uiteindelijk met de hand aan de slag gegaan om hem blank te maken.

groet frank


Zou voor mij ook een optie zijn maar er zijn helaas 2 dingen die ik niet mag doen in mijn nieuwe stalling....
1...... (droog) schuren
2...... spuiten (i.v.m. nevel)
Dit omdat er meerdere huurders zijn die liever geen stof of nevel op hun auto's zien :screwy: :tongue:

baseknot
28-03-2010, 16:24
schuren gewoon buiten doen in het zonnetje :D

brabomk1g60
28-03-2010, 17:26
schuren gewoon buiten doen in het zonnetje :D

Zoveel haspels heb ik niet het is namelijk een hal in een pand :tongue:

robveedub
29-03-2010, 19:37
ik ben ook van plan om alles met de hand te gaan doen. ik had echter een snelkoppeling naar een topic op dit forum ( geloof van martie ) over de restauratie van een van z'n polo's. die werd gedompeld en vervolgens nog in een aantal baden weer geconserveerd. erg mooie bewerking, geloof helaas ook erg prijzig...

ik heb dat bedrijf zelf ook al eens een mail gestuurd met een prijsaanvraag maar helaas nooir meer reactie op gekregen. nu m'n project weer actueel is, ga ik 't wel effe uitzoeken. ik plaats hier wel wat als ik wat gevonden heb.

breadfan83
29-03-2010, 20:35
ik ben ook van plan om alles met de hand te gaan doen. ik had echter een snelkoppeling naar een topic op dit forum ( geloof van martie ) over de restauratie van een van z'n polo's. die werd gedompeld en vervolgens nog in een aantal baden weer geconserveerd. erg mooie bewerking, geloof helaas ook erg prijzig...

ik heb dat bedrijf zelf ook al eens een mail gestuurd met een prijsaanvraag maar helaas nooir meer reactie op gekregen. nu m'n project weer actueel is, ga ik 't wel effe uitzoeken. ik plaats hier wel wat als ik wat gevonden heb.

Rob, kan ook zijn dat je mijn topic toen gezien hebt: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=58328

De prijsopgave die ik van Weijers in Venlo kreeg was 2000 euro voor het ontlakken in een bad. Daarna betaal je nog eens hetzelfde voor 't KTF lakproces. KTF lakken is ook dompelen, dus alle holle ruimtes zouden zo bedekt moeten worden met lak, waardoor je geen bloot plaatwerk verhoudt.

Dit is de mail die ik van Weijers zelf kreeg:

Hallo

Kosten voor het ontlakken van een auto met plaatwerk zijn 1938.58 zonder plaatwerk 1531.69, ktf lakken kost ongeveer 2000,00 € komt licht stralen bij gaat per uur

Prijzen zijn incl. btw voor vragen en Mvg

brabomk1g60
30-03-2010, 18:28
Pffff die prijzen van het dompelen brengen bij mij een domper op het hele gebeuren :shake:
Vergeet niet... moet het allemaal van een bouwvakkerloon betalen,
denk dat voor mij de beslissing al is genomen, kaal strippen naar de straler en eventuele rotte plekken vervangen door nieuw plaatmateriaal en dan naar de spuiter.
Dan is het nog enigzins betaalbaar voor mij.
Toch bedankt boys na worthersee 2010 gaan we aan de slag :D :cool:

groeten,
roy

The Green
31-03-2010, 02:18
je kan m ook laten bakken
doen ze ergens in frankrijk, wordt heel langzaam opgewarmd om vervorming tegen te gaan.

Bij een maat v mij doen ze dit met de rally wagens wanneer ze stock uit de fabriek komen, alvorens ze als rally op te bouwen

breadfan83
31-03-2010, 10:22
je kan m ook laten bakken
doen ze ergens in frankrijk, wordt heel langzaam opgewarmd om vervorming tegen te gaan.

Bij een maat v mij doen ze dit met de rally wagens wanneer ze stock uit de fabriek komen, alvorens ze als rally op te bouwen

Bakken? Om de oude lak er af te halen? Of om de nieuwe lak te harden?

Dat laatste wordt af fabriek ook wel gedaan, dat eerste heb ik nog nooit van gehoord.

Oudelut
31-03-2010, 10:29
Toch wordt dat wel degelijk gedaan, temperatuur wordt dermate opgevoerd dat alle laklagen loslaten. Wordt ook ergens in de buurt van Eindhoven gedaan, laatst een NSU Prinz gezien waar dat bij was gedaan. Zit er ook over te denken voor m'n typ86, is betaalbaarder dan dompelbad ook, zonder risico van achterblijvende loogresten...

breadfan83
31-03-2010, 10:38
Toch wordt dat wel degelijk gedaan, temperatuur wordt dermate opgevoerd dat alle laklagen loslaten. Wordt ook ergens in de buurt van Eindhoven gedaan, laatst een NSU Prinz gezien waar dat bij was gedaan. Zit er ook over te denken voor m'n typ86, is betaalbaarder dan dompelbad ook, zonder risico van achterblijvende loogresten...

Als je d'r wat meer info over hebt, graag. Adresje of web-link bjivoorbeeld.

VeeDubber
31-03-2010, 11:12
Als je d'r wat meer info over hebt, graag. Adresje of web-link bjivoorbeeld.

Even googlen op "Thermisch ontlakken" ;)

Pewi Vwteam
31-03-2010, 17:02
mooiste is dat je ergens een bedrijf vind die ultrasoon kunnen reinigen, bij bijvoorbeeld een bedrijf waar ze scheepsdiesels reviseren. daar hebben ze zulke dingen. een paaruurtjes er in hangen en hij is helemaal kaal. werkt perfect. wij doen dit namelijk ook altijd.

breadfan83
31-03-2010, 17:29
mooiste is dat je ergens een bedrijf vind die ultrasoon kunnen reinigen, bij bijvoorbeeld een bedrijf waar ze scheepsdiesels reviseren. daar hebben ze zulke dingen. een paaruurtjes er in hangen en hij is helemaal kaal. werkt perfect. wij doen dit namelijk ook altijd.

En aan wat voor prijskaartje moet je dan denken?

Enige nadelen?

Pewi Vwteam
31-03-2010, 18:15
kep geen idee wij doen dit altijd op zaterdag, onder het genot van paar bakken koffie en een peukie, op zaterdag kunne we gewoon gebruik maken van deze bak.
nadeel hij is helemaal kaal dus direct in de epoxi spuiten is eigelijk wel noodzakelijk.

breadfan83
31-03-2010, 18:22
En hoe doe je dat met ruimtes waar je met de spuit niet bij komt?

Oudelut
31-03-2010, 21:38
Over het bakken: het gaat niet zozeer over thermisch ontlakken (dat gebeurt namelijk alsnog in een bad), maar om pyrolyse. Zie mijn quote van het Polo-forum, inclusief weblink naar het betreffende bedrijf:

18/11/2009: Toen ik vandeweek mijn nieuwe 175/50-13'ers ging halen stond er daar in de schuur ook nog een leuke NSU Prinz (2 zelfs) die in restauratie was. Pas geleden ontdaan van alle lak en voorzien van een KTL-grondlaag. De eigenaar was er niet, maar zijn vader dacht dat er sprake was van een bedrag van € 1250. Nog steeds heel veel geld, maar niet te vergelijken met autobeitserij.nl... En een voordeel voor mij is dat het in Brabant(Best) is. -naughty-
Het typische vond ik dat de vader sprak over ontlakken in een oven, en dat wekte wel mijn nieuwsgierigheid. Dus de verkoper nog maar eens gemaild hoe-en-wat.

Het blijkt te gaan om pyrolyse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrolyse). Groot voordeel lijkt misschien wel te zijn dat het niet nodig is om vooraf je onderkant kaal te krabben?! En je hebt in mijn ogen niet te maken met ontlakkingsvloeistoffen die ook op de plekken gaan werken waar je ze misschien liever niet hebt?! Kleine onderdelen worden overigens geglaspareld...

Wellicht ook interessant voor anderen? -dunno- link bedrijf/methode (http://www.habrakenstraalbedrijf.nl/pyrolyse.htm)

Foto van een Mini die door hun behandeld is (zo zag de NSU er ook uit):
http://img43.imageshack.us/img43/3118/img5187d.jpg