View Full Version : Cilinderkop flowen
Henk_Pigo
28-12-2004, 00:25
Mn nieuwe projectje wordt het reviseren van de cilinderkop van mn gti. Ik wou hem dan ook gelijk maar ff een beetje tjoenen dmv flowen van de cilinderkop en inlaatpoorten vergroten en pas maken op t spruitstuk.
Mijn broer werkt in de motorenrevisie/tuning en hij zou t evt. voor me kunnen doen. Echter hij dacht dat ik in de knel kwam met mn luchtweger, meer en makkelijker lucht erin zou kunnen betekenen dat mn benzine/lucht verhouding niet meer zou kloppen.
Wat kan ik nu t beste doen? Laten zitten? Of kan je dit nog weer afstellen dmv co-gehalte oid :confused:
hmmm, je broer zou toch moeten weten dat ene luchtweger meet hoeveel lucht er aangezogen wordt, dus als er meer (tot een bepaald punt) lucht wordt aangezogen wordt er ook meer brandstof ingespoten. Ik denk niet dat je met het flowen van je kop over de grenswaarden van de LMM heen gaat
steven16v
28-12-2004, 10:49
Het heet ook niet voor niks een LUCHTWEGER. Dus de luchtweger meet hoeveel lucht er in gaat. En aan de hand daarvan past hij de benzinetoevoer aan.
wat houdt "flowen" precies in?
Henk_Pigo
28-12-2004, 11:06
Flowen houdt in dat je de luchtweerstand die plaatsvindt in het spruitstuk en cilinderkop minimaliseert. Dus, overbodige randjes,bobbels ed. weghalen, bochten zo recht mogelijk zien te maken en poorten en kanalen vergroten.
Maar ik krijg er dus geen problemen mee. Ik zat er zelf ook al een beetje gek tegenaan te kijken, idd het is een luchtweger die aan de hand van de hoeveelheid lucht de benzinetoevoer regelt. Goed, ik wou t gewoon ff zeker weten ;)
scheelt dat pk`s ofzo dan? sneller op toeren? loopt ie mooier?
kostda?
Henk_Pigo
28-12-2004, 12:13
Flowen scheelt je sowieso een paar pk. En hij zou volgens mij ietsje sneller op toeren moet zijn.
vooral wat koppelwinst geloof ik, en beter oppakken en lopen. maar zal wel gen dag en nacht schelen denk ik? maar hoe beter, hoe beter heh... :D
Flowen........dat heeft alleen nut als ALLE kanalen gelijk worden gemaakt, dat is iets wat niet zo maar uit het handje te doen is...
Grote tuners hebben daar zelfs een flowbank voor..
Polijsten van in/uitlaat kanalen is wat anders dan flowen... :tongue:
rallyegolf driver
28-12-2004, 14:20
Flowen houdt in dat je de luchtweerstand die plaatsvindt in het spruitstuk en cilinderkop minimaliseert. Dus, overbodige randjes,bobbels ed. weghalen, bochten zo recht mogelijk zien te maken en poorten en kanalen vergroten.
Maar ik krijg er dus geen problemen mee. Ik zat er zelf ook al een beetje gek tegenaan te kijken, idd het is een luchtweger die aan de hand van de hoeveelheid lucht de benzinetoevoer regelt. Goed, ik wou t gewoon ff zeker weten ;)
Als het een K-jetronic is, zou je eventueel de luchtweger van een 4 cylinder porsche motor op K-jetronic kunnen pakken ( ik geloof 924/944), de benzinedistributie-kop van een K-jetronic 16v samen met de injectoren van een 16v op ene 8v. Daarbij nog het gasklephuis van een 2E motor met vacuumaansluiting voor ook de koudstart van deze motor ( extra verrijking van de brandstof als ik me niet vergis).
Henk_Pigo
28-12-2004, 15:18
Als het een K-jetronic is, zou je eventueel de luchtweger van een 4 cylinder porsche motor op K-jetronic kunnen pakken ( ik geloof 924/944), de benzinedistributie-kop van een K-jetronic 16v samen met de injectoren van een 16v op ene 8v. Daarbij nog het gasklephuis van een 2E motor met vacuumaansluiting voor ook de koudstart van deze motor ( extra verrijking van de brandstof als ik me niet vergis).
En wat voor winst zou met deze hele 'ingreep' opleveren
:biggrin:
een lege portemonee iig... :cool:
Henk_Pigo
28-12-2004, 16:44
Ghehe als dat alles is :D
Henk_Pigo
28-12-2004, 22:08
Maar ik heb er idd wel eens over gehoord. Een Porsche 924 luchtweger past exact in een golfje 1. En hoe zit t verder dan? Wat zijn de voordelen?
Maar ik heb er idd wel eens over gehoord. Een Porsche 924 luchtweger past exact in een golfje 1. En hoe zit t verder dan? Wat zijn de voordelen?
Das vrij logisch....die dingen zijn qua inbouwmaat exact hetzelfde, er zit alleen verschil in de doorlaat en de meetschijf....
Als je dat soort zaken gaat kopen let dan wel op dat je de juiste koopt, er zijn namelijk porsche luchtwegers die KLEINER zijn dan die van de Gti.....vanwege emissie eisen enz worden dat soort zaken wel eens aangepast
MMgolfnut1
28-12-2004, 22:59
Ik moet het toch even vragen. Hoe kom je in godsnaam aan deze wijsheid???? Ik zou willen dat ik de helft wist! :redface:
serge pot
28-12-2004, 23:00
Flowen........dat heeft alleen nut als ALLE kanalen gelijk worden gemaakt, dat is iets wat niet zo maar uit het handje te doen is...
Grote tuners hebben daar zelfs een flowbank voor..
Polijsten van in/uitlaat kanalen is wat anders dan flowen... :tongue:
je vergeet uitliteren
en daarbij ,flow bank ,leuk ,kan je een koppel rechte laten zien van een door mij geflowde kop .dat is wat flowen doet je koppel spreiden zodat je motor eerder en langer zijn koppel kan benutten
je vergeet uitliteren
en daarbij ,flow bank ,leuk ,kan je een koppel rechte laten zien van een door mij geflowde kop .dat is wat flowen doet je koppel spreiden zodat je motor eerder en langer zijn koppel kan benutten
Klopt, ik wilde alleen maar aangeven dat het iets is wat je niet *zomaar* doet...
Mensen denken vaak dat, dat soort zaken, iets is wat je kan doen op een regenachtige zaterdag middag :tongue: :tongue:
serge pot
28-12-2004, 23:34
kan wel ,als je weet wat je doet ,en hoe je het moet doen , en dat verklap ik niet anders ben ik me brood kwijt.het flowen is idd in een middag te doen ,maar dan is ie niet optimaal en extreem geflowd ,maar wel goed voor een enkele carb of standaard injectie .komt nog bij het vlakken ,kleppen inslijpen ,klepgeleiders controleren etc etc etc
kan wel ,als je weet wat je doet ,en hoe je het moet doen , en dat verklap ik niet anders ben ik me brood kwijt
Gelijk heb je..... :D :D
Bij flowen denken mensen vaak dat het met een beetje kanalen poetsen gedaan is, nu niet dus. Een kop flowen is bv de kanalen groter maken door door middel van een frees kanalen groter boren, materiaal rond geleiders weghalen etc. Ook bv een valstroomkop maken of kanalen onder een gunstiger hoek zetten (zwak punt bij VW) horen bij "flowen" Het alleen glad maken of schuren/polijsten van kanalen heeft geen ruk zin. Een flowbank is ook leuk alleen kan je er niet veel mee, hij verteld je namelijk niet wat je moet doen alleen het effect van wat je gedaan hebt en een goede koppenbewerker kan de resultaten dan wel voorspellen.
Henk_Pigo
29-12-2004, 00:18
En dat is ook wat er gaat gebeuren... Mijn kanalen worden vergroot, gepolijst en het hele spul wordt zo aangepast dat de lucht er zo recht mogelijk in kan. (Het was niet de bedoeling om het over te laten komen als een regenachtige-zaterdag-middagklusje :redface: ) Daarbij worden ook de klepstoters en klepgeleiders enz. vervangen, (ben ik eindelijk van dat getik af...)
Maarem... wat kosten zon 924 luchtweger, 16v spinnekop, 16v injectoren en een 2E gashklephuis? :biggrin:
Maarem... wat kosten 16v spinnekop, 16v injectoren en een 2E gashklephuis? :biggrin:
Koen is Sleeping heeft het te koop staan .. stuur m een PB
rallyegolf driver
29-12-2004, 17:04
Ik moet het toch even vragen. Hoe kom je in godsnaam aan deze wijsheid???? Ik zou willen dat ik de helft wist! :redface:
Hehe,
een vriend van me heeft/had een golf 1 gti met dx motor bewerkt door Kronenburg.
Daar zaten deze zaken op, dus met aangepaste K-jetronic, bewerkte kop, bewerkte inlaat, andere nokkenas.
De nummers van de delen genoteerd en opgezocht in EKTA, voila.
Grofweg gezegd, de luchtweger van de Porsche om meer lucht door te kunnen laten, de spinnekop en injectoren van een 16v voor de bijbehorende benzine.
Henk_Pigo
29-12-2004, 19:49
Pcies, dat heb ik straks dan ook. Heb er al een nokkenas in liggen met 11m kleplift. Misschien straks dit erbij, en een geflowde kop. Moet wel lopen d8 ik :)
Henk_Pigo
29-12-2004, 20:44
Das vrij logisch....die dingen zijn qua inbouwmaat exact hetzelfde, er zit alleen verschil in de doorlaat en de meetschijf....
Als je dat soort zaken gaat kopen let dan wel op dat je de juiste koopt, er zijn namelijk porsche luchtwegers die KLEINER zijn dan die van de Gti.....vanwege emissie eisen enz worden dat soort zaken wel eens aangepast
En is dit ook te meten/zien?
serge pot
30-12-2004, 18:39
Pcies, dat heb ik straks dan ook. Heb er al een nokkenas in liggen met 11m kleplift. Misschien straks dit erbij, en een geflowde kop. Moet wel lopen d8 ik :)
mijn god 11m kleplift ,wat voor een blok heb je ??
:D
mijn god 11m kleplift ,wat voor een blok heb je ??
Een geflowde scheepsdiesel ?????... :D
Henk_Pigo
30-12-2004, 21:39
Ghe, nee het is gewoon een DX motor. De vorige eigenaar zei dat er een snelle nokkenas in zat. Heb ik later opgemeten en bleek 11mm te zijn :D
Hoeveel peekaa's heb er nu met die nokkenas alleen er al bij dan?
Henk_Pigo
03-01-2005, 23:04
Zo, de kop is klaar voor een revisie en tunings beurtje! Vanavond dat ding er samen met mn broertje vanaf gehaald! :biggrin:
http://83.137.144.42/fotoz/Henk/Golf%201/DSC02134.JPG
Henk_Pigo
04-01-2005, 13:57
Komt goed! ;)
Henk_Pigo
04-01-2005, 22:56
Vanmiddag is mn cilinderkop terug gekomen. Vervangen zijn: klepgeleiders, klepstoters en hij wordt nog een klein stukje gevlakt. We zijn nu bezig de kanalen te vergroten.
Ik zit alleen nog met 1 vraag!
http://83.137.144.42/fotoz/Henk/Golf%201/DSC02153-2.JPG
Dat buisje... er zit bij mij een stop op, maar is dit erg? Waar dient dit buisje voor? Hij zit aangesloten op de injectoren (Bij alle injectoren loopt een kanaaltje door de kop, en die komen bij dit buisje uit...).
Ik heb t al eens eerder gevraagd... maar ik ben toch wel heel nieuwsgierig, vooral ook omdat er ook al meerdere ontluchtingsslangen ontbraken/gedopt waren toen ik m kocht...
heey netjes man!! moooi schoon zeg!! gestraald???
ziet er goed uit!
Zestienkleppen
05-01-2005, 09:34
Ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar hoe je het vergroten van de kanalen aanpakt.
Henk_Pigo
05-01-2005, 12:23
Check mn fotoboek maar eens! (Link in mn onderschrift) Dan zie je het wel...
Compilatiefout Microsoft VBScript fout '800a0400'
Instructie wordt verwacht
/Functions/OpenDB.asp, regel 2
Option Explicit
^
(dit zegt ie als je op je signature klikt..)
doen we `t ff anders....
www.reinosoft.tk
daar staan ze op :D
Henk_Pigo
05-01-2005, 13:00
Mmm vreemd ja :confused: Volgens mij is nu alweer gefixt, heb de link ff aangepast.
Maar goed, in het mapje /Henk/Golf 1/ staat het fotoalbum van mijn golf :cool:
jupz...hij doet et weer :D
serge pot
05-01-2005, 18:33
zie dat het echt minimaal is gedaan
rallyegolf driver
05-01-2005, 18:49
weet je trouwens zeker dat je motor een DX is? Ik zie namelijk een kop met hydro stoters, ik zie maar 4 nokkenasschalen.
Henk_Pigo
05-01-2005, 19:41
Klopt, het is een nieuwer type gti-kop, er zit een 'ronde' aansluiting op voor het koelwater.
Serge: Mn broer is er pas gisteravond mee begonnen, het is nog lang niet klaar...
Henk_Pigo
05-01-2005, 19:43
Maar nog niemand die me iets meer kan vertellen over dat buisje?
Zestienkleppen
07-01-2005, 22:09
nog nieuwe foto's?
Maar nog niemand die me iets meer kan vertellen over dat buisje?
Dat buisje zit normaal gesproken aangesloten via een slangetje op het inlaatspruitstuk. Het is een soort koeling van de injector houders zeg maar ;-))
Henk_Pigo
08-01-2005, 00:51
Hee super, dankje! Dan weet ik genoeg! Het idee is dus dat de lucht aangezogen wordt via dat buisje om zo koeling te leveren?
Btw foto's maak ik als alles klaar is ;)
Zestienkleppen
11-01-2005, 14:41
okee dan. Succes!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.