PDA

View Full Version : Mk1 kachelmotor US vervangen

Archiebald
01-04-2010, 17:51
Doordat het zoeken naar een USA kachelmotor voor onze MK1 me meer hoofdpijn begint te geven dan ooit heb gehad... vroeg ik me het volgende af..

is het ook mogelijk een Europa kachelmotor te kopen en deze erin te bakken op 1 of andere manier?

Het lijkt er namelijk op dat op onze huidige motor allerlei draden en weerstandjes zitten terwijl er op de kachelmotor van b.v mijn mk2 een net 2polig stekker zat.

ter illustratie, dit zit er nu is:
http://i50.tinypic.com/10e24a9.jpg
http://i45.tinypic.com/2ih826c.jpg
http://i50.tinypic.com/ei2ro6.jpg

kan iemand mij hier meer tips over geven? Of misschien toch nog wel aan zo'n motor helpen (je weet maar nooit)

Zollie
01-04-2010, 18:03
elke motor heeft die weerstand, das om te schakelen tussen de standen :)

MK2 motor heeft dit dus ook! best zoek je een motor die erin te bakken is, die weerstand houd je toch. Is dit echt niet dezelfde als uit een nederlandse MK1??

Skup
02-04-2010, 10:41
Die weerstanden zijn bij de EU motor opdezelfde manier geregeld volgens mij. Uiteindelijk komen er uit uit die weerstandenbrei één kabel die je op de motor zelf steekt. Een 2e kabel op de motor is uiteraard de massa.

Alleen de motor zelf is wat anders. Ik heb er nog wel ergens een foto van staan, maar niet op deze pc (dus kan 'm nu niet direct mee posten). Is de motor echt kapot of loopt hij alleen zwaar?
Dit laatste was bij mij het geval (totdat hij helemaal 'vast' sloeg), maar met een beetje WD40 was dit opgelost.

Succes nog!

golf mkII 16v
02-04-2010, 13:50
Borstels vervangen door een set nieuwe
Asje smeren
Weerstand is gelijk

Archiebald
02-04-2010, 14:50
Nee deze motor is echt overleden, de bak onder de parafaan was vol water komen staan doordat die gootjes verstopt waren, dat is bij de kachelmotor gekomen, die is gaan roesten en is daardoor kapot gedraaid..

Zelf ben ik alleen zeeeeer A-Technisch, dus het meeste hierboven volg ik niet, maar m'n zwager is automonteur dus ik wil eigenlijk alleen weten of het te doen is en misschien met een (duidelijke) beschrijving erbij die ik dan weer aan hem kan geven :)

p.s is het verstandiger een nieuwe motor te kopen dan (een Europees model dus) of is een 2e handsje goed genoeg?

golf mkII 16v
02-04-2010, 17:46
Europees model is anders
Dan moet je de airco eruit doen en het hele kachelhuis vervangen
Denk dat zelfs het gat aangepast moet worden[airco groter]

Archiebald
02-04-2010, 18:07
Dus als we er alleen een andere motor, de blower, in willen zetten moet de airco eruit?

oakgreen20vt
02-04-2010, 18:23
ik weet nog wel een compleet kachelhuis voor je uit een cabrio met airco, inclusief de kachelmotor.
Ik zal alleen ff voor je zien of de motor gelijk is, mocht je er belang bij hebben dan stuur je mij maar een pm

Jurgen Santana
02-04-2010, 21:28
Europees model is anders
Dan moet je de airco eruit doen en het hele kachelhuis vervangen
Denk dat zelfs het gat aangepast moet worden[airco groter]

Een europees model met airco is wel hetzelfde ;)

Ik zou Ebay.com proberen. Een onderdeel uit Amerika kopen is tegenwoordig niet zo heel moeilijk meer.

Archiebald
02-04-2010, 21:41
Dus volgens jou past elke Mk1 met airco motor erin....?