View Full Version : h-profiel drijfstangen 1.6 AEE?
zoals velen weten ben ik een AEE-blok om aan het bouwen naar turbo.
hiervoor zoek ik een set h-profiel drijfstangen,enige probleem is dat ik ze nergens kan vinden :mad: weet iemand toevallig of ze ergens te krijgen zijn of dat ik net als voor de zuigers aan custom-made verdaag?
bvd gerben
Rallyegolf20vt
05-04-2010, 07:27
Auto ferdi in Zweden kan ze volgens mij custom made maken.
martiepartie
05-04-2010, 07:47
Vraag Richard-polo eens, die heeft volgens mij alle soorten smallblock drijfstangen al de revue laten passeren.
richard-polo
05-04-2010, 08:07
{trouwens die maat van je was toch zo goed met motors :tongue: }
Rodney (jrc motorsport) kan ze custom maken.
Heb je voor een zeer mooie prijs drijfstangen ( ik dacht pauters).
Heb daar ook mijn zuigers destijds laten maken
die zul je custom moeten laten maken ;)
144mm stangen nemen en die dunner maken..
144mm lengte
big end 50,6mm
Je zult ze smaller moeten laten draaien omdat ze te breed zijn voor in je smal-block;)
piston pen zul je aan moeten geven bij het maken van je zuigers,.,.20mm zit in de meeste h-profiel stangen..
in mijn motor zitten 136mm stangen van g60 op maat gemaakt..
een setje voor jouw motor zal je niet snel vinden...
of je betaald 1200euro per set!!
{trouwens die maat van je was toch zo goed met motors :tongue: }
ja maar die kan ze ook niet vinden....
welke stangen moet ik hebben dan,met 144mm lengte?de tapmaat is gelijk aan bigblock,dat wist ik al.heb er nou TDI-PD drijflagers inzitten nl.
richard-polo
05-04-2010, 10:48
..........
dus de tapmaat en de lengte zijn hetzelfde als bigblock alleen het pistonoog is een andere diameter?
richard-polo
05-04-2010, 10:53
........
richard-polo
05-04-2010, 10:56
.................
er word veel duidelijk zo...
richard bedankt,komt goed:thumbup:
ik ga even lezen:D
The Green
05-04-2010, 15:12
wat bedoel je met breedte?
bedoel je dat als ze gaan draaien dat ze dan de motorwanden gaat raken?
Want dan haal je toch de wanden weg?
Prijzen verschillen idd, als je ziet dat ze makkelijk 1200euro durven vragen voor iets dat ik vr 350 kan leveren....
richard-polo
05-04-2010, 15:21
...............
vwmk2driver
05-04-2010, 18:36
heb je al gedacht om je huidige te gebruiken?
ik was ook lange tijd opzoek naar speciale stangen voor mijn diesel motor.
ik heb gezocht en gedaan, en kwam bij crower uit als beste en goedkoopste.
opvolger zou zijn stangen van carrilo
ik heb vervolgens contact gezocht met een tuner die crower levert ( dit geval hurricane racing).
en die adviseerde mij gewoon de originele stangen te gebruiken.
gemaks halve vertrouwde ik op hun kennis en gebruik nu de originele stangen.
heb daarna nog 3 andere tuners gesproken en die gaven ook al aan dat de ori stangen van vw erg robuust zijn.
sowieso wisten de tuners mij te vertellen dat ze zeker net zo sterk waren als de grote partij handel stangen, uit china.
die je vaak tegen komt voor een euro prijs van rond de 3 a 400,-
vaak zijn de drijfstangen het zwakst bij hogere toerentallen.
de kap breekt/bouten breken/of het midden stuk breekt,puur door uitrekken bij hoge toerentallen.
maar een drijfstang krom drukken door een extreme compressie gebeurt niet snel,volgens hun.
ik heb nu diversen keren gereden en de stangen zijn nog heel.
rijd met 1.7 bar turbo druk en een standaard compressie van 20,5:1
uiteraard ga ik geen grote verhalen ophangen want het risico blijft ook bij mij in me achterhoofd hangen.
ik weet jouw specs etc niet.
maar wilde je dit evengoed even vertellen.
het scheelt soms een hoop kopzorgen en geld om te zoeken naar passende stangen. :thumbup:
een paar leuke voorbeelden.
kijk is bij van vugt tuning op de website.
ckeck wat voor vermogen daar rond huizen en of ze wel of geen andere drijfstangen hebben als origineel.
de 540 nm diesel heeft ook gewoon ori stangen.
kijk is in de trekker trek wereld.
h profiel drijfstangen daar rijd niemand mee( is niet te krijgen en anders echt onbetaalbaar)
toch dikke 6 liter blokken op 5 bar turbo druk met originele stangen.
ook het shotpeen verhaal gaat niet echt op bij krom drukken van stangen,ik heb daarnaar geinformeerd, en mij word door dat bedrijf zelf gezegt dat de stangen er niet veel sterker door zouden worden, shotpeenen heeft ook alleen maar weer effect op het tegen gaan van scheur vorming bij uitrekken ( hoge toeren dus).
goed punt maak je daar,ik zit er de hele dag al over na te denken en bedacht hetzelfde;):D:D
zoek gewoon een sterk setje 144mm op. die van mij zijn wel erg dun,maar als de maten toch overeen komen met bigblock zoek ik daar de sterkst passende van.
het bigend afdraaien en de piston ombussen kan ik zelf op m'n werk doen.
dan ben ik voor nog geen 100 euro klaar en ben ik iig sterker als nou.
vwmk2driver
05-04-2010, 21:00
goed punt maak je daar,ik zit er de hele dag al over na te denken en bedacht hetzelfde;):D:D
zoek gewoon een sterk setje 144mm op. die van mij zijn wel erg dun,maar als de maten toch overeen komen met bigblock zoek ik daar de sterkst passende van.
het bigend afdraaien en de piston ombussen kan ik zelf op m'n werk doen.
dan ben ik voor nog geen 100 euro klaar en ben ik iig sterker als nou.
het is maar even dat je het weet. :thumbup:
als extra zou je de originele bouten kunnen vervangen voor arp's
dit heb ik ook laten doen.
de originele zijn namelijk ook rekbouten.
ik rijd met 136mm stangen en pistonmaat 24 geloof ik.
origineel 1.6 gtd.
wij hebben ook nieuwe 12.9 bouten liggen voor drijfstangen dat moet ook geen punt zijn.
thanx voor het meedenken:thumbup:
richard-polo
06-04-2010, 14:11
........
vwmk2driver
06-04-2010, 21:38
het blijft speculeeren, doelde alleen maar op het feit dat originele stangen vaak sterker zijn dan word gedacht.
een tuner vertelde mij een verhaal, dat een klant 2 race seizoenen gereden heeft met originele stangen, en dat hij daarna over gestapt was naar de low budget h profiel stangen tijdens een algemene opfris beurt, met de gedachten dan is dat ook maar perfect.
een half seizoen gereden was in eens de compressie weg,
de stang was niet geknikt maar gewoon getordeerd ( gewokkeld).
zijn verhalen uit de praktijk, opzich hecht ik er ook wel weer waardes aan.
die is idd behoorlijk dun ja;) ik ben nog even rustig aan het graven op m'n werk tussen de hoop drijfstangen:D:D ik hou het hier wel bij als ik wat stevigs vind.
men neme,
een ACV drijfstang(2.5TDI-5cyl),een homp alu,een draaibank en een oude zuiger.
1 uur arbeid toevoegen,goed roken tussendoor et voila;
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/5/DSC_0348.jpg
dit is een proefpassing,moet het voor de rest nog even uitdokteren hoe ik het netjes en stevig ga fabrieken.
vwmk2driver
08-04-2010, 22:45
even pas gemaakt uit een acv stang?
je moet dan alleen het pistongat verkleinen?
leuke modificatie zo op deze manier, lekker low budget.
en die acv stang ga jij zeker nooit krom drukken.
ik was ok destijds bezig voor mijn blok.
maar ik heb 136mm stangen en alle andere zwaardere( tdi etc) zijn 144 of nog langer.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/5/DSC_0419_193409.jpg
heb toch maar een set laten maken;)
voor de zekerheid en de makkelijkte.
vwmk2driver
20-06-2010, 18:08
welk merk heb je deze?
staat er rosten op ofzo?
welk merk heb je deze?
staat er rosten op ofzo?
stttt :tongue:
richard-polo
21-06-2010, 07:59
goeie gast die rosten :thumbup: en bekenden stangen :tongue:
http://www.rosten-performance.com
Zijn gewoon de stangen van de site neem ik aan?
nope,deze heeft ie tegen een kleine meerprijs volgens mijn maten gefabriekt....
The Green
21-06-2010, 11:04
Das wel netjes, want op maat gemaakte moet hij er zeker 25 setjes van afnemen... (ik heb dezelfde producent)
richard-polo
21-06-2010, 11:09
lijkt mij dat ie gewoon setje stangen uit magazijn heeft bewerkt;) {gefabriekt..}
zoveel hoeft er niet bewerkt te worden :)
The Green
21-06-2010, 11:23
ah, was geen buitenmaat dan? gewoon wat smaller ofzo?
zeker niet richard,dat dacht ik zelf nl ook...
maar heb even snel nagemeten,het oog zou dan 20 mm geweest moeten zijn en dat is duidelijk niet het geval geweest...
ook de breedte is niet aan geklooid,hoe die het gedaan heeft heeft ie het gedaan,ze zien er iig puik uit....:D
en lijkt me dat als ie ze enkel bewerkt zou hebben ik geen 2 maanden hoef te wachten eigenlijk.
het zou trouwens ook maar zo kunnen dat ie nou 25 sets heeft afgenomen,want hij vertelde dat ie er meer vraag naar had de laatste tijd....
hoe dan ook,ik ben er blij mee;)
richard-polo
22-06-2010, 07:09
hij vertelde dat ie er meer vraag naar had de laatste tijd....
hoe dan ook,ik ben er blij mee;)
Komt omdat ik meer reclame voor Hem maak ;)
dus omdat jij 2 maanden moet hebben wachten denk jij dat het geen stock stangen zijn maar speciaal gemaakt voor jouw motor :rolleyes:
als je er maar blij mee bent ;)
het kunnen sowieso geen 20mm stangen geweest zijn,daar is de buitenmaat van het oog te klein voor(21.5mm) en zou daar aan geklooid zijn zou ik het direct zien.
maar zoals ik al zei,ik ben er blij mee, al had ie ze voor mijn part van een fietsbel gemaakt....
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.