PDA

View Full Version : Zelf houtlook spuiten, iemand ervaring?


The Clauw
06-04-2010, 10:27
Jaren terug heb ik iets op tv voorbij zien komen waarbij men eerst een plank goudgeel had schilderd.

Daarna nog iets met een gele vlam van een gasbrandertje ( houtlooknerven? ) en daarna nog wat laklagen...

Heeft iemand hier wat meer informatie over of misschien heeft iemand het zelf weleens gedaan?

Welke lak je moet gebruiken, en wat voor technieken kun je het beste nog meer toepassen?

Ben benieuwd :)

d-ick
06-04-2010, 11:47
eerst geel spuiten,goed drogen,dan een laag bruin gedekt erop spuiten en in de natte laag met een brede kwast er over heen kwasten.goed laten drogen en dan blanke lak erover heen.ik doe het altyd met 2 componenten lak.

The Clauw
06-04-2010, 12:02
eerst geel spuiten,goed drogen,dan een laag bruin gedekt erop spuiten en in de natte laag met een brede kwast er over heen kwasten.goed laten drogen en dan blanke lak erover heen.ik doe het altyd met 2 componenten lak.


He dank voor je info :)

Bruin gedekt? Is dat een transparante houtlak ?

En wat voor lak gebruik jij altijd? Merk kleur ?

Wat voor blanke lak gebruik jij en hoeveel lagen?

Heb je misschien ook wat foto's ?

Ga je er trouwens kris kras overheen met de kwast of gewoon recht?

Ben benieuwd hoe het er uit ziet bij jou :D

Pedaalemmer
06-04-2010, 13:01
eerst geel spuiten,goed drogen,dan een laag bruin gedekt erop spuiten en in de natte laag met een brede kwast er over heen kwasten.goed laten drogen en dan blanke lak erover heen.ik doe het altyd met 2 componenten lak.

Tip vna de week! :thumbup:

Tjaap
06-04-2010, 17:04
je kan bij de bouwmarkt een houtnerf rubber kopen.. en die sleep je dan ipv die kwast over de bruine verf.

Audilimburg
06-04-2010, 21:20
Dit kun je ook met watertranferfolie doen.
Moet je wel eerst eens starterskit voor aanschaffen, maar het resultaat is wel perfect, zelf op gevormde onderdelen.

Maar even niet voor het een of het ander...maar waarom wil je een plank houtlook spuiten? Ik neem aan dat een plank al van hout is :rolleyes:

De Pul
06-04-2010, 21:54
Maar even niet voor het een of het ander...maar waarom wil je een plank houtlook spuiten? Ik neem aan dat een plank al van hout is :rolleyes:
:lmao:

Steilheck
06-04-2010, 22:06
Van vurenhout eikenhout maken? ;)

The Clauw
07-04-2010, 08:16
jaa nee dat met die plank is een voorbeeld he jonges :D

Ik loop met het idee om bepaalde knopjes en plaatjes in het interieur zo te maken.
Ben op het idee gekomen omdat ik zelf ooit een setje originele knoppen heb gekocht waar iemand al mee aan het knutselen is geweest. Tis wel mooi geworden maar er zitten hier en daar wat plekjes op.

Let even niet op de bende in mijn audi ;)

http://www.rulweb.nl/zooi/af/meetings/2009-09-20/hartog044.jpg

Audilimburg
07-04-2010, 10:01
Dit is dus met watertransfer folie gedaan zo te zien. Dit is overigens walnoot structuur lijkt mij, dus dat krijg je niet zomaar met een kwast nagemaakt.

Zoek op Google maar eens op 'water transfer printen' dan zie je wat ik bedoel.
Staan ook vaak op beurzen met verpakkingen om het zelf te doen.

d-ick
07-04-2010, 11:55
Ik gebruik altyd autolak omdat ik in een spuitery werk.de kleur meng ik zelf dus ook geen kleurcode.ik kwast dat wel recht maar af entoe met een draai erin zoals bij een echte nerf.ik spuit er 2lagen blanke lak erop,drogen en dan waterproof 1200 schuren om de oneffenheden weg te halen door het kwasten.en dan weer blanke lak erop,dan is het helemaal glad.Ik heb er geen foto,s van,maar deze truc is niet echt onbekend.als je erop googled moet er meer over te vinden zijn.Volgens mij werden de bijenkorf auto,s ook zo gedaan,maar dat weet ik niet zeker.Als het kleine onderdelen zijn die je wil doen,kun je het beste met die folietechniek doen .dat wordt gewoon veel mooier en het veel sneller,dit is behoorlijk tijdrovend.succes :thumbup:[/QUOTE]

The Clauw
07-04-2010, 14:27
Ik weet niet wat watertransfer is maar is dat heel toevallig het onderdompelen in een badje waar zo,n velletje in ligt wat ze ook met carbon look doen?

Niet mij afschieten he als ik het fout heb :chair:

Wat ik wel weet is dat er onder mijn delen een mooie goud gele laag verf zit en daaroverheen een dikke vette laklaag.

Van een afstand en op de foto ziet het er wel iets mooier uit dan in het echt hoor !

Ik zit echt te denken aan een of andere gele vlam techniek waar het zwarte roet ervan gebruikt wordt....

Wat ik wel belangrijk vind is dat het zo,n mooie warme kleur krijgt als wat het nu heeft met zo,n diepe glans.

Binnenkort zal ik even een aantal gedetailleerde foto's maken.

d-ick
07-04-2010, 15:41
[QUOTE=The Clauw]Ik weet niet wat watertransfer is maar is dat heel toevallig het onderdompelen in een badje waar zo,n velletje in ligt wat ze ook met carbon look doen?

Ja,dat klopt,er zijn meer motieven beschikbaar.lakleverancier"spectrum"doet dat,maar er zullen er meer zijn.

The Clauw
08-04-2010, 08:01
hmm dat kan wel interessant zijn... lijkt mij de meest veilige manier...

Wat zou nou echt het mooiste effect hebben, en meeste slagingskans?

Dat lakken en met een kwast er overheen of dat watertransfer?

d-ick
08-04-2010, 19:56
meeste slagingskans is watertransfer.Maar zelf proberen is leuker :D je kan het eens proberen met wat restjes verf wat je hebt en een plank om te kijken wat je er van vind en of het haalbaar is voor jezelf.dat hoeft niet veel tijd te kosten.succes :thumbup:

The Clauw
08-04-2010, 20:36
thnx :D

gaat zeker lukken en ik ga alles posten wat ik doe...

gaat alleen nog wel even duren want eerst mijn leder spuiten :D

arnev.
09-04-2010, 09:18
als eindwerk in school gedaan.
motorkap in het geel gespoten, nat in nat vernis erop maar bij de vernis bruine verf doen met verharder. dan met spons en brede borstel strepen trekken in één richting.

laten drogen

schuren met blokje en p1200 water.
3lagen 2k blanke lak erop

foto's heb ik niet meer.

The Clauw
09-04-2010, 10:59
als eindwerk in school gedaan.
motorkap in het geel gespoten, nat in nat vernis erop maar bij de vernis bruine verf doen met verharder. dan met spons en brede borstel strepen trekken in één richting.

laten drogen

schuren met blokje en p1200 water.
3lagen 2k blanke lak erop

foto's heb ik niet meer.

Ooooh das nog is een keer wat anders dan een zwarte motorkap :tongue:

Dit kninkt wel heel erg vet moet ik zeggen.


Was het makkelijk en goed te doen ?
Of is het heel erg precisiewerk?