Log in

View Full Version : uitlaat roodgloeiend

GJ007
06-04-2010, 18:49
na de ombouw van 1500JB (carb) naar 1800DX(injectie K-jet), loop ik tegen het volgende aan:

- na 5 min lopen een roodgloeiende uitlaat !?!
- ontsteking op tijd gezet mbv lamp (6graden)

wat kan dit nog zijn ?

hajee
06-04-2010, 18:55
krijgt ie wel genoeg lucht?
of teveel brandstof?

GJ007
06-04-2010, 18:56
lijkt me wel, gasklep etc is gewoon orgineel. anders zou die ook ruk lopen?

Mitta
06-04-2010, 18:59
Hang em aan de CO zou ik zeggen, dan zie je het snel genoeg of het aan de brandstof/lucht ligt...

GJ007
06-04-2010, 19:01
CO is niet zo 123 in de buurt, hij loopt wel, maar met een uitlaat die roodgloeiend wordt waar je bijna door heen kijkt, lijkt me niet handig er ver mee te gaan rijden.

brandstof lucht: mengsel te rijk dan ?
of zit hem dit in de ontsteking / timing vd kleppen ?

Niles
06-04-2010, 19:08
Die 6 graden is zonder vacuum?

dieselken
06-04-2010, 19:09
pics?

GJ007
06-04-2010, 19:11
denk toch ontsteking te laat? ;)

dachten "wij" ook, dus maar zon f*king dure lamp gehaald, maar de onsteking staat wel goed.

distributie is wel vervangen, maar die is er precies zo opgekomen als dat die zat. had het idee dat misschien de nokkenas wat verdraaid was :S

pics?

asap, wordt denk ik overmorgen ofzo voordat we er weer mee bezig gaan.

betreft een RVS spruistuk, waar je dus na 5min bijna doorheen kijkt ...

Niles
06-04-2010, 19:14
dachten "wij" ook, dus maar zon f*king dure lamp gehaald, maar de onsteking staat wel goed.

distributie is wel vervangen, maar die is er precies zo opgekomen als dat die zat. had het idee dat misschien de nokkenas wat verdraaid was :S

asap, wordt denk ik overmorgen ofzo voordat we er weer mee bezig gaan.

betreft een RVS spruistuk, waar je dus na 5min bijna doorheen kijkt ... die 6 graden is zonder vacuum?

GJ007
06-04-2010, 19:15
die 6 graden is zonder vacuum?

jazeker, dat hadden wij ook gevonden in haynes.
hadden we eerst niet, nu wel. maar blijft hetzelfde.

zo haast zeggen dat die in de uitlaat ontbrand ofzo ...

martiepartie
06-04-2010, 19:32
uitlaat roodgloeiend = veel te arma mengsel waarschijnlijk..

ontbranden in de uitlaat hoor je wel, dan ploft ie behoorlijk.

GJ007
06-04-2010, 19:33
uitlaat roodgloeiend = veel te arma mengsel waarschijnlijk..

ontbranden in de uitlaat hoor je wel, dan ploft ie behoorlijk.

de bougies waren wat zwart, maar wel droog ... dit zou toch betekenen dat hij te arm staat ?

GJ007
06-04-2010, 20:19
kan ik de nokkenas zomaar verdraaien ? ... iig een tandje later zetten?

knarfmk1
06-04-2010, 20:27
de bougies waren wat zwart, maar wel droog ... dit zou toch betekenen dat hij te arm staat ?

zwart is rijk, wit/lichtbruin is arm

GJ007
06-04-2010, 20:29
zwart is rijk, wit/lichtbruin is arm

dus op de spinnenkop bijstellen ?

maar dat verklaart nog niet de roodgloeiende uitlaat :rolleyes:

veerzes
06-04-2010, 21:34
Rood gloeiende uitlaat is echt wel te wijten aan een arm brandstof mengsel het zij lucht of benzine.
Heb je trouwens de brandstof pomp die bij K-jet tronic hoort mee vervangen?

vwmk2driver
06-04-2010, 21:44
rood gloeiend na 5 minuten stationair draaien?

het lijkt me eigenlijk gewoon onmogelijk, dan moet je een egt hebben van zeker 1000 graden.

is de flow van je uitlaat niet te klein?
temperaturen die een spruitstuk rood laten worden vereisen perfecte afstellingen van de motor,anders gaat deze gegarandeerd pingelen.
lijkt mij dat je dit toch wel zou herkennen..

GJ007
06-04-2010, 22:11
Rood gloeiende uitlaat is echt wel te wijten aan een arm brandstof mengsel het zij lucht of benzine.
Heb je trouwens de brandstof pomp die bij K-jet tronic hoort mee vervangen?

jup, K-jet pomp besteld op de site van Bolku.

rood gloeiend na 5 minuten stationair draaien?

het lijkt me eigenlijk gewoon onmogelijk, dan moet je een egt hebben van zeker 1000 graden.

is de flow van je uitlaat niet te klein?
temperaturen die een spruitstuk rood laten worden vereisen perfecte afstellingen van de motor,anders gaat deze gegarandeerd pingelen.
lijkt mij dat je dit toch wel zou herkennen..

dat is het idiote eraan, op de uitlaat die rood wordt loopt hij verder wel "goed", de onsteking staat wel op tijd mbv strobo, enkel stationair zou wat afgesteld moeten worden omdat hij 1700 toeren stationair draait.

rvs uitlaat is voor de 1800 gti besteld.

nogmaals de vraag:

zou het kunnen dat de nokkenas tov de krukas / ontsteking niet goed staat ?

vwmk2driver
07-04-2010, 06:28
jup, K-jet pomp besteld op de site van Bolku.

dat is het idiote eraan, op de uitlaat die rood wordt loopt hij verder wel "goed", de onsteking staat wel op tijd mbv strobo, enkel stationair zou wat afgesteld moeten worden omdat hij 1700 toeren stationair draait.

rvs uitlaat is voor de 1800 gti besteld.

nogmaals de vraag:

zou het kunnen dat de nokkenas tov de krukas / ontsteking niet goed staat ?

denk het niet, want dan krijg je never die ontsteking op 6 graden.
:thumbup:
als hij goed loopt kunnen de assen ook niet een tand verkeerd staan, dat heeft te veel effect.

TCD
07-04-2010, 11:55
Neem ff contact op met Bolku heeft het een keer gehad met een auto die bij hem gebracht werd. Eigenaar had hem omgebouwd naar digi-1 en toen wou die niet lopen en toen die liep war het spruitstuk ook rood.

Was iets met de onsteking of verkeerde aansluiting bobine, week nie helemaal zeker.

VeeDubber
07-04-2010, 18:09
de zwarte bougie duidt op een onvolledige verbranding, het roodgloeiende spruitstuk op een te laat ontstekingstijdstip. Dit strookt weer met die onvolledige verbranding. Hoewel je er van overtuigd bent dat je ontsteking goed staat, zou ik het toch nog een keer vanaf 0 volledig controleren. Draai desnoods de ontsteking bewust te vroeg om te controleren of dit verbetering geeft.

GJ007
07-04-2010, 18:58
maar het vreemde is,

dat als we aan de ontsteking gaan draaien hij gewoon totaal niet meer oppakt op het gas ...

Neem ff contact op met Bolku heeft het een keer gehad met een auto die bij hem gebracht werd. Eigenaar had hem omgebouwd naar digi-1 en toen wou die niet lopen en toen die liep war het spruitstuk ook rood.

Was iets met de onsteking of verkeerde aansluiting bobine, week nie helemaal zeker.

en wat was de oplossing :rolleyes:

J-9A-N
07-04-2010, 19:47
Ik heb toch mijn twijfels of de nokkenas wel op tijd staat.
De onsteking kan best op tijd staan terwijl de nokkenas verkeerd staat aangezien de ontsteking in het onderblok zit en niet op de kop/nokkenas.

GJ007
07-04-2010, 19:54
ik vraag me af, of je 1 tandje vd nokkenas verschuiven ook drect invloed heeft op het wel of niet lopen ...

maar is het verstandig om te proberen?

heb inmiddels bolku mailtje gestuurd, hoop dat die meer weet.

heb ook nooit iemand eerder over dit probleem gehoord :s

J-9A-N
07-04-2010, 20:01
Ik zou het niet proberen, maar controleren.
Heb het zelf 1 keer meegemaakt met een 1800 GTI.
Deze was 1 tand versprongen en sloeg daardoor slecht aan,maar als hij liep dan draaide hij op 1500 toeren stationair.
Ook het vermogen was weg.

GJ007
07-04-2010, 20:04
hij start vrij vlot,

we hebben de riem op de nokkenasmarkering naar bdp gedraaid en toen in cilinder 1 gekeken (bougie eruit) en die stond bovenin...

J-9A-N
07-04-2010, 20:15
Ja,zou gewoon goed moeten zijn dus.

Heb het verhaal nog eens doorgelezen,maar hoe heb je de ontsteking afgesteld als de motor 1700 toeren stationair draait?
Je hebt dan nml ook al te maken met centrifugaalvervroeging.

GJ007
07-04-2010, 20:19
in eerste instantie met de vacuumvervroeging er nog op.

later die er afgehaald, lamp aangesloten; ingesteld op 6graden voor, en toen de ontsteking verdraaid tot de markering op de distr.riem stil stond.

heb het idee dat die wel goed loopt, knetterd wel in de uitlaat, maarja rvs spaghettie en enkel een einddemper.

J-9A-N
07-04-2010, 20:33
vacuumvervroeging los,slang afdichting.
Zorgen dat de motor op ongeveer 900 toeren draait.
lamp aansluiten en instellen op 6 graden
Dan zorgen dat het merkteken op het vliegwiel(is nauwkeuriger) samenvalt met het merkteken (soort puntje)op het bakhuis.

Als een motor 1700 toeren draait kun je de ontsteking nooit zuiver stellen.
Veel kan er eigenlijk niet mis zijn.
Heeft de motor wel een normale oliedruk? Dit ivm eventueel hydraulische stoters.

GJ007
07-04-2010, 20:38
oke, goeie tip.

we gaan er vrijdag weer mee bezig.
zal dan even de oliedrukmeter aansluiten en de ontsteking nogmaals proberen.
en dan eerst mbv de stationair de motor op 900 toeren laten draaien?

J-9A-N
07-04-2010, 20:47
Idd ,eerst proberen de motor op 900 toeren te krijgen en dan afstellen.
In de onsteking zit nml ook een mechanische centrifugaalvervroeging.
Zodra de motor hoger in toeren komt gaat deze ook werken en is de afstelling dus niet nauwkeurig meer.

Veel succes!

Gr Jan.

GJ007
07-04-2010, 20:49
we gaan een poging wagen.

is trouwens een elek. ontsteking, hall-gever met zon kastje dr aan.

zal vrijdag ook ff een filmpje proberen te maken.

J-9A-N
07-04-2010, 20:54
Ok,
Dit verhaal gaat ook op voor de elektr. onsteking. :thumbup:

GJ007
07-04-2010, 20:58
Ok,
Dit verhaal gaat ook op voor de elektr. onsteking. :thumbup:

oke, dan komt het vast goed.
er van uitgaan iig dat het te laat ontsteekt, hoop dat dit het oplost en dat het niet wat anders is!

iig bedankt voor de hulp tot dusver! :thumbup:

J-9A-N
07-04-2010, 21:03
Geen dank.
Jij hebt toch ook de Ven injectie laatst gekocht?

GJ007
07-04-2010, 21:06
Geen dank.
Jij hebt toch ook de Ven injectie laatst gekocht?

he, nee. had daar toen wel intresse in, maar toen had ik deze 1800DX nog niet horen lopen of niks.
zaak is nu, nadat die ingebouwd is om hem eerst goed aan de loop te krijgen voordat we met dat soort dingen beginnen :tongue:
hij loopt nu eerst op de orginele K-jet

J-9A-N
07-04-2010, 21:14

Stond me nog iets van bij idd.
Maar je hebt gelijk,basis moet eerst goed zijn.

GJ007
07-04-2010, 21:19

Stond me nog iets van bij idd.
Maar je hebt gelijk,basis moet eerst goed zijn.

precies, heb al aardig wat geld er tegen aan gegooid en voordat ik nog meer erin pomp wil ik eerst btje leven in de brouwerij ...

en als de boel straks btje lopen wil, op den duur de kop eraf en die aanpakken met andere nokkenas. dan direct de boel btje reviseren, maar zoals ik al zeg, dat komt wel.

bolku
08-04-2010, 00:31
Die rvs spruitstukken worden vaak de eerste keer roodgloeiend.....vraag me niet waarom, maar dat is bij ons ook meestal zo.
Als je de motor laat afkoelen en het daarna nogmaals probeert lukt het niet meer.

6 graden bij 1700 toeren kan nooit goed zijn, dat is veel te laat.
Ik gok dat de motor bij 1700 toeren iets van 20-25 graden voorontsteking moet hebben.
Probeer de motor als eerste mooi stationair te laten lopen en stel dan de ontsteking af.
Maak je niet druk als je de motor niet binnen 10 seconden lager stationair krijgt, zo'n vaart loopt dat niet bij een aangezogen motor die onbelast draait.
Draai voor het starten de ontsteking een stukje tegen de klok in zodat ie in ieder geval vroeger staat en draai de stationair stelschroef een flink eind in.
Als je hem daarmee nog niet lager stationair krijgt probeer dan de CO stelschroef te verdraaien ( op de spinnenkop).
Indraaien is rijker, uitdraaien armer ( tegen klok in).
Als de motor te rijk of te arm staat kan het toerental ook raar gaan doen.
Succes.

GJ007
08-04-2010, 00:35
bedankt voor de info!

J-9A-N
10-04-2010, 11:33
we gaan er vrijdag weer mee bezig.

En?? :)

GJ007
10-04-2010, 12:32
vanmorgen ook weer mee bezig geweest,

stationair dicht / CO stuk armer gezet.

op een gegeven moment krijgen we stationair toerental wel lager, dus rond de 500 ofzo.

maar je hoeft maar ff de onsteking richting de goeie kant te draaien, klimt direct in toeren / binnen 3 min ofzo, weer uilaat roodgloeiend, telkens weer ...

denk dat we er maar ff iemand bij moeten halen die het vaker gedaan heeft, dus als er iemand in de buurt van emmen naar wil kijken, let me know. anders moet die maar op de ambulance richting bolku oid ...

knarfmk1
10-04-2010, 16:02
zit t vliegwiel er niet verkeerd op? zeg maar een kwartslag gedraaid, dan klopt het merkteken dus niet meer met het bdp, heb ik ook wel eens gehad lastig afstellen dan ;)

GJ007
10-04-2010, 16:37
he,

vliegwiel zit er gwn in. maar dat kan volgensmij maar op 1 manier.
ik gebruik de markering op de distrb.riem tandwielen.

bdp heb ik gechecked door de distr.riem op de nokkenas bdp te zetten, en toen gekeken of de 1ste cilinder goed stond, dus bovenin.

maar met de lamp flitsen we op de distrb.riem / markering vh tandwiel.

GJ007
12-04-2010, 21:34
goed,

vanavond oom van me vriendin er naar laten kijken, deze heeft eerder ook veel met de K-jet's gewerkt, oa op ford enzo.

iig, deze heeft de distrb riem / ontsteking etc op tijd gezet. maar dan nog blijft het probleem ontstaan:

- te hoge ontbrandingstemperatuur,
dit kan eigk 3 oorzaken hebben
* ontsteking niet op tijd
* geen koelvloeistof in de kop (luchtbel)
* mengselvoorbereiding.

aangezien de eerste 2 opgelost zijn, komt het op de mengselvoorbereiding aan.

dus wss geeft de pomp teveel druk (aangezien de bougies ook wat zwart worden), en dus is het mengsel aardig rijk.
de spinnenkop kan wel enigzins bijgesteld worden, maar niet veel (en we weten tot nu de brandstofdruk niet).

dus waarschijnlijk zal er een brandstofdrukregelaar moeten komen?
vind dit zo vreemd, omdat de pomp als K-jet pomp bij bolku gekocht is.
iemand die weet hoeveel zon pomp doet? doet die meer als het orgineel?

sciroccoGTII
12-04-2010, 22:01
Pomp levert als het goed is 8 bar k-jet werkt geloof ik op 5 bar maar wordt zelf wel afgeregeld in de spinnekop. Vindt het een vreemd probleem. Injectoren al gecontroleerd of deze goed afsluiten en goed vervevelen. Even de injectoren dr uit pakken en op contact zetten zodat ze druk opbouwen en kijken of ze niet lekken. Daarna even kijken of ze goed verneveln door de luchtweger even met de hand op te tillen.

GJ007
13-04-2010, 16:50
dat hebben we ff snel getest toendertijd, maar die waren dacht ik wel oke.

hoe stel je de druk af op de spinnenkop ?

fotootjes van de arbeid:

http://i961.photobucket.com/albums/ae94/gjmulder007/DX%20inbouw/th_IMAG0144.jpg (http://s961.photobucket.com/albums/ae94/gjmulder007/DX%20inbouw/?action=view&current=IMAG0144.jpg)

http://i961.photobucket.com/albums/ae94/gjmulder007/DX%20inbouw/th_IMAG0143.jpg (http://s961.photobucket.com/albums/ae94/gjmulder007/DX%20inbouw/?action=view&current=IMAG0143.jpg)

TCD
13-04-2010, 21:33
Heb je hem al een een viergastester gehad?

Zegt ook veel over de verbranding.

J-9A-N
13-04-2010, 22:56
Ligt het aan mij of mis ik de warmdraai/drukregelaar van de K-jetronic.
Deze hoort aan de voorkant van het blok te zitten (waar normaal de benzinepomp zit).
Deze regelt de druk af naar de verdeler.

GJ007
13-04-2010, 23:07
zit er wel ;)

zit achter de koelslangen verstopt :tongue:
ga wss nog ff de spinnenkop van een PL proberen, dat moet lukken toch? de sensoren die daar opzitten kan je achterwege laten.

@ TCD:
heb helaas geen viergastester voor handen, evenals geen CO meetapparaat.

dit alles gebeurd in een schuurtje, met al best veel gereedschap, maar geen luxe, haha.

als de auto ook maar enigzins rijd, zonder al te warm te worden, zou ik dat doen.
of zeker weten dat als ik hem op de trailer wegbreng, ik hem rijdend weer terug krijg...

carbreaker de autosloper
08-10-2011, 13:12
en hij stond een tand verkeerd,,,of nie ,,,,,,

GJ007
08-10-2011, 15:25
Nee; ontsteking te vroeg