View Full Version : gti 16v stinkt naar uitlaatgassen
peerke112
07-04-2010, 22:40
beste forummers.
ben al een tijdje bezig met mijn gti 16v van 86'. Met motorcode KR.
ik heb hem gisteren laten keuren en hij werd meteen goedgekeurt :D
dus natuurlijk na meer als een half jaartje sleutele heb ik meteen de nodige kilometers gemaakt :rolleyes:
maar nu het volgende, als ik een tijdje rijdt dan begint hij binnenin de auto te stinken naar uitlaat gassen en dit houdt dan ook niet meer op. :( Ik snap er eigenlijk niets van want alles wat kapot was heb ik gemaakt, de bodem is niet meer rot en de gehele onderkant is opnieuw gebitact. dus eigenlijk kunnen de uitlaatgassen nergens naar binnen aan de onderkant lijkt mij.
er ligt wel een andere uitlaat onder, vanaf de kathalysator een rechte rvs pijp naar achter met 2 bochtjes derin en als einddemper een Sebring met dubbele pijp. (Hè een kr met kathalysator :confused: ja tis toch egt zo ;) )
maargoed, de uitlaat is volgens mij gewoon dicht, en al zou hij op een bepaald punt een beetje lekken, lijkt mij dat die uitlaatgassen niet zomaar naar binnen kunnen komen als het een beetje is;)
ook kan ik niet herinnere dat ik hier een half jaar geleden voor het sleutelen ook last van had.
maarja het is eigenlijk wel zo erg dat je kleren er gewoon van gaan stinken en je eigenlijk altijd met raam open moet rijden wat dus eigenlijk gewoon kl*te is :(
Heeft iemand hier misschien ook last van gehad? of weet iemand waar het aan kan liggen? Of misschien hoe ik kan kijken waar de gassen naar binnen komen? want zo is het eigenlijk geen rijden :(
groetjes peter
knedel16vweber
08-04-2010, 05:21
ik weet niet of je een spaghettie spuitstuk er aan hebt zitten, maar bij een 16v hebben ze de neiging om te scheuren aan de flenzen op de kop.
peerke112
08-04-2010, 08:53
nee dat heb ik niet, maar wel ooit de bedoeling als ik wat geld over heb:D
kunnen hier de uitlaatgassen dan naar binnenkomen? het motorgedeelte is toch ook gescheiden van de binnenkant?
je bent je ervan bewust dat de uitlaat en Inlaat van je blower vlak bij elkaar zitten :D
Ik weet niet hou oud de olie is, maar dat kan ook lekker stinken.
is je kachel motor/weerstand nog goed? dat kan ook ruiken.
Het klinkt als, uitlaatgassen worden tegengehouden, en zoekt ergens bij de motor een weg naar buiten.
peerke112
08-04-2010, 09:25
ohja, dat klopt wel;)
maar alle olie die erop zit is vernieuwt, hij heeft een grote beurt gehad en alle snaren enzo zijn vervangen dus weet eigenlijk zeker dat daar niks mee aan de hand is:)
kachelweerstand is niet goed meer, werkt alleen nog in stand 2 en 3. maar dit lijkt me niks uit te maken aangezien het naar uitlaatgassen stinkt zowel als de blower helemaal uitstaat of in stand 2 of 3.
Hij is van de onderkant wel opnieuw gebitact, zou kunnen zijn dat er wat bitac op de uitlaat ligt, maarja die geur lijkt me toch wel anders.
daarstraks mun jas nog effe geroken maar stinkt egt naar uitlaatgassen, net zoals in mun begintijd achterop een ouwe schakelbrommer ofzo net boven de uitlaat toen stonk mun jas ook altijd zo:P
Dennis@polo86c.nl
08-04-2010, 11:34
Is het niet de carterontluchting die in de open lucht staat te blazen?
breadfan83
08-04-2010, 11:57
ik weet niet of je een spaghettie spuitstuk er aan hebt zitten, maar bij een 16v hebben ze de neiging om te scheuren aan de flenzen op de kop.
De gewone 16v spruitstukken willen ook nog wel eens scheuren. Heb er twee gehad, en alletwee waren behoorlijk gescheurd. Dus ook met een origineel spruitstuk zou ik de boel even op scheuren en lakkages controleren.
peerke112
08-04-2010, 13:11
Is het niet de carterontluchting die in de open lucht staat te blazen?
die slang was idd gescheurt maar die heb ik ook al meteen vervangen ;)
peerke112
08-04-2010, 13:14
De gewone 16v spruitstukken willen ook nog wel eens scheuren. Heb er twee gehad, en alletwee waren behoorlijk gescheurd. Dus ook met een origineel spruitstuk zou ik de boel even op scheuren en lakkages controleren.
ik zal dit dan is even gaan controleren als ik er tijd voor heb.
wel raar dat dit dan ineenkeer is gekomen ;)
heeft er dan mss ook iemand ervaring met het lassen van die dingen? is dit te doen of kun je beter een andere erop zetten?
en zijn deze dan nog goed te krijgen?
breadfan83
08-04-2010, 13:19
Als ie kapot is zou ik gewoon een spaghetti kopen, kosten ook de wereld niet meer.
Het zal in ieder geval ergens bij je uitlaatlijn te zoeken zijn. Een pakking die niet goed dicht, of ergens een lek in de lijn.
Zou ook eens de uitlaat ter hoogte van je pook en handrem controleren. Daar was bij mij de boel eens zo lek als een mandje, en heel de auto rook binnen in no time naar benzine.
peerke112
08-04-2010, 13:28
nou je het zegt, vlak bij mijn schakelpook zit zon conische verbinding met 3 bouten tussen mun kat en de rest van de uitlaat :rolleyes:
heb ik wel los gehad maar zou eigenlijk toch dicht moeten zijn. is ook effe het controleren waard.
maar zon konische verbinding zit die bij andere kr uitlaten ook? dus waar geen kathalysator in de uitlaat zit bij een kr blok.
en wat voor spaghettispruitstuk zou ik dan moeten kopen? en waar kan ik die kopen?
is deze ook gewoon aan te sluiten op mijn kathalysator? want heb ze ook al zien staan met een gat voor de lambdasonde. maar mijn lambda sonde zit gewoon in de kat geschroeft, dus dit heb ik dan niet per se nodig. of wel? :confused:
breadfan83
08-04-2010, 13:36
Die conische verbinding heeft normaal een pakking er tussen. Dat was tenminste bij mijn uitlaatlijn zo... die pakking lijkt op een metalen ring, maar voelt heel licht en wat zachter aan. Kan zijn dat die aan zijn eind is, of gewoon beschadigd is geraakt bij het loshalen en weer vastmaken van de lijn.
Mijn spaghetti kompt bij Bolku vandaan. Dat gat voor de lambda is geen probleem, dat is standaard gewoon afgedopt. Als je ervoor kiest dat gat te gebruiken, haal je gewoon de bout eruit en schroeft de sonde op die plaats er in. Wil je de sonde in je kath laten, laat je die gewoon zitten, en laat je de bout in het spruitstuk zitten.
Hoe het bij normale KR uitlaatlijnen zit met die ringen en aansluitingen durf ik zo effe niet te zeggen. Bij de GTI was destijds alles aan elkaar gebakken. Dat was ook de reden waarom ik voor een nieuw uitlaatsysteem ben gaan kijken. Anders was het er voorlopig nog niet gekomen.
peerke112
08-04-2010, 13:52
oke ik zal is kijken of ik hem morgen weer op de brug kan zetten.
was eigenlijk nog niet mijn bedoeling da hij er zo snel al weer op zou komen maargoed :D
hopen dat ik het gevonden kan krijgen :(
het heeft op het moment eigenlijk ook al genoeg gekost maargoed als het spruitstuk gescheurt is dan ga ik toch maar een spaghetti denk ik :rolleyes:
zag dat ze rond de 200 euro kosten, is dit een goeie prijs of weet iemand iets goedkopers? :rolleyes:
breadfan83
08-04-2010, 14:07
200 euro is een normale prijs voor die dingen ja. Je kunt hier op het forum eens kijken of je ergens een gebruikte vindt, maar ik zou het zelf niet doen, zo'n gebruikte nemen.
En wat die kosten van de auto aangaat... komt me heel bekend voor. :( Telkens als je denkt er bijna te zijn gaat er wel weer iets stuk of past er iets niet, en kost het hele handeltje weer een klein vermogen extra.
peerke112
08-04-2010, 14:21
nja zag dat er ook gewoon edelstaal in de omloop ware vooral 2de hands ;)
maarja als ik het doe dan ga ik meteen voor rvs dan ben je der ook meteen vanaf :rolleyes:
nja al vaak gehad dat ik dacht dat ik er bijna was en dan kwam ik er weer achter dat iets anders kapot was. en al die dingen bij elkaar koste me toch echt wel veel geld. :mad: nog buiten de dingen die ik wist dat ze vervangen moesten worde
maar zal zo snel mogelijk is gaan kijken wat er nu precies aan de hand is.
maar het zit dus waarschijnlijk gewoon een lek in het uitlaatsysteem? kan het niet zo zijn dat het gewoon ergens anders de uitlaatgassen van achter naar binnen komen ofzo? klinkt mij eigenlijk ook wel onwaarschijnlijk trouwes :rolleyes:
breadfan83
08-04-2010, 14:24
Kan zeker. Ga maar eens met de kofferklep open rijden, dan ruik je direct benzine en uitlaatgassen.
De mk2 Golf heeft geen achterwisser omdat het zo lekker luxe staat, maar vanwege de turbulenties achter de auto, waardoor je bij een regenbui meer rotzooi achterop de auto hebt zitten dan ergens anders.
Als je achteraan dus ergens een gat / lek / opening in de auto hebt komt daardoor ook de zooi naar binnen. Kan ook zijn dat je gewoon de klep niet goed dicht hebt.
Maar het meest waarschijnlijke lijkt me inderdaad dat de uitlaatlijn ergens niet goed afdicht.
de bodem is niet meer rot en de gehele onderkant is opnieuw gebitact
Is dit het probleem niet?Als dat warm wordt door de uitlaat kan dat behoorlijk stinken.Ik neem aan dat alle hitteschildjes er weer op zitten.
peerke112
11-04-2010, 17:46
gister even gekeken maar aan het uitlaatspruitstuk is niets te zien. onder de auto ben ik nog niet geweest.
maar misschien dat ik het probleem heb gevonden. in de chassisbalken achter(waar de bumper ook ingeschroeft zit, zitten ontluchtingsgaten naar de kofferruimte.
dit is gewoon open maar hier hoort een rubberen flap voor te zitten zodat de lucht van buiten niet naar binnen kan slaan.
rechts zit die flap er nog wel op maar aan de linkse kant niet meer.
denk dat de lucht daar door de turbulentie achter de auto naar binnen slaat.;)
kan iemand dit bevestigen of heeft hier iemand ervaring mee?
en iemand toevallig een idee hoe ik het gat weer dicht kan krijgen?? :confused:
peerke112
11-04-2010, 17:50
Is dit het probleem niet?Als dat warm wordt door de uitlaat kan dat behoorlijk stinken.Ik neem aan dat alle hitteschildjes er weer op zitten.
alle hitteschiltjes zitten erop. maar de lucht van bitac ruikt toch anders als de geur van uitlaat. het is een echte uitlaat geur ;)
peerke112
19-04-2010, 08:40
van het weekend even tijd gehad en ben ik is aan de slag gegaan.
ik heb het probleem gevonden :D
zoals ik eerder al schreef zit er in de chassisbalk achter een ontluchtingsgat met daarin een plastic houder geklikt. in deze plastic houder zit weer een rubberen "flap" waardoor de lucht wel van binnen naar buiten kan maar niet andersom. links was deze weg en rechts zat hij er nog wel op.
Heb de houder eruit gehaalt en dichtgemaakt. Omdat mijn uitlaat nogal wat "spetterd" heb ik er geen rubberen flap op gemaakt maar heb ik de houder gewoon helemaal dicht gemaakt zodat ik zeker weet dat hij dicht was.
Dit heb ik gedaan met een ijzeren plaatje, daarna de boel afgekit en klaar.
stukje wezen rijden en het is gelukkig nu goed :)
je ruikt hem af en toe nog wel beetje, maar heb al van meer mensen gehoort dat je bij deze blokken af en toe wel is wat ruikt. Het is gelukkig nu een heel eind verholpen.
Als er mense zijn met interesse in foto's, deze heb ik wel gemaakt maar weet niet of ze goed gelukt zijn. Als der interesse in is hoor ik het wel ;)
Hoe kun je een kat hebben onder een KR? Achteraf gemonteerd neem ik aan. Die zou ik er maar snel onder weg halen.
Standaard heb je trouwens een uitlaatspruitstuk van gietijzer (daarom gaat die nog wel eens stuk) van 4 naar 2 kanalen. De downpipe sluit hier op aan met 2 pijpen. In de vlammendover (zit recht onder de pook) komen de 2 buizen samen.
Vanaf de dover gaat hij verder als 1 buis.
Als je achter mijn KR staat, als deze stationair draait, gaan je ogen branden :tongue:
Hoe kun je een kat hebben onder een KR? Achteraf gemonteerd neem ik aan. Die zou ik er maar snel onder weg halen.
Standaard heb je trouwens een uitlaatspruitstuk van gietijzer (daarom gaat die nog wel eens stuk) van 4 naar 2 kanalen. De downpipe sluit hier op aan met 2 pijpen. In de vlammendover (zit recht onder de pook) komen de 2 buizen samen.
Als je achter mijn KR staat, als deze stationair draait, gaan je ogen branden :tongue:
je zult het niet geloven :tongue:
er zijn vroeger ook 'schone KR's geleverd, die waren wel iets duurder dan de 'vieze'.
peerke112
19-04-2010, 21:35
Wat Tim zegt dat klopt ;)
Had het zelf in het begin ook effe nagevraagt want vond het zelf ook al raar.
Maar in het begin kon je nog kiezen voor een Kat of een gewone. Met kat was echter wel un stuk duurder.
Maar de mijne is in 95' ingevoert uit duitsland. En daar ben je een stuk goedkoper uit als je en katalysator onder je auto hebt. Denk dat dat ook de reden is geweest dat er eentje onder zit :rolleyes:
maar hoezo moet ik hem er dan snel onder vandaan halen? :tongue:
en wat is een vlammendover? want kan niet zeggen dat ik die ooit gezien heb ;)
want die zit er bij mij dus niet onder, op deze plaats zit mijn kat. vroeg me ook al af wat er bij een gewone kr ipv de kat bij mij dan zat. Gewoon een rechte pijp? of wat jij zegt een vlammendover?
Nee, daar zit een vlammendover, een eerste demper.
Een kat zorgt voor wat vermogensverlies, vandaar dat ik vroeg: Hoe kun je een kat hebben onder een KR?
Uiteraard weet ik dat de KR optioneel met kat gekocht kon worden, kijk maar in ETKA, dan zie je het snel genoeg ;)
Waarna ik dan ook zei: Snel weghalen.
Ik heb nog wel een vlammendover en bijbehorende pakking voor je liggen:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/DSC_1215copy_original.jpg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.