PDA

View Full Version : AirBagged bus beam


Peter - Belgium
29-12-2004, 22:52
Heeft er iemand al ervaring met een splitbus (of bay) met luchtvering?

Ik zou mijn volgende bus op luchtvering willen zetten, maar weet nog niet goed hoe ik dat vooraan het beste zou doen. Het moet toepasbaar zijn met een 4" narrowed beam (uiteraard!) en nog plaats hebben voor 6" Fuchsen.

Ik was aan het denken om de airbags in het midden van de voortrein te steken zodat je aan de velgen geen enkel probleem hebt met plaats, maar weet nog niet goed hoe dat juist toe te passen.
Ik denk dan om de onderste lamellenset te gebruiken als scharnierpunt, dus daar een hendel aan te bevestigen die naar buiten komt en waarop dan die airbag zit. Ik denk niet dat ik links en recht onafhankelijk ga maken aangezien het de idee is om ofwel laag te zetten, ofwel hoog om te rijden. Per kant regelbaar is dus niet nodig.

Heeft er soms iemand interessante fotos van airbagged beams?

Thanks,

Peter
www.vwsamba.tk

Volkswouter
29-12-2004, 22:55
Ik weet dat creative op hun weedeater as het centrale punt in het midden bedienen met luchtbalgen.

Hierdoor heb je nm geen last met versmallen.

volksfahrer.nl
29-12-2004, 22:59
Creative engineering (http://www.creative-engineering.com/cgi-bin/shop/web_store.cgi)

Nice!
http://www.creative-engineering.com/images/shop/airbeam1.jpg

Peter - Belgium
29-12-2004, 23:21
Dat is inderdaad het idee.

Ik moet alleen nog zien uit te vissen wat de beste manier zou zijn om die onderste scharnierpunten te maken.

Weten jullie soms of deze as van CE nog altijd gebruik maakt van de lamellen of zijn die vervangen door een losse as?

Nog andere fotos/ideeen?

Peter
www.vwsamba.tk

molenari
30-12-2004, 10:45
Ow, 'Luchtvering'....ik schrok al :eek: , dacht dat je een super safe splitty wilde maken met airbags :rolleyes:


groets,

Vins

jerupke
21-05-2010, 21:37
Hey Peter, ik zit met hetzelfde idee te stoeien voor mijn T2a.
Ik heb al een tweede as, deze ga ik op heel korte termijn laten stralen.
Ik twijfel tussen de volgende 2 ideeen:

óf ik haal de middelste houder van het onderste veerpakket eruit of maak hem draaiend, maak op 1/3 van de zijkanten een sleufgat en laat dan 2 platen lasersnijden om de scharnierbeweging te kunnen maken. Het originele veerpakket loopt dan door de lasergesneden platen (of misschien ook wel te doen met haakse slijper en boormachine (alleen wat bewerkelijker) plaatdikte ca 10mm.

óf ik haal de middelste houder eruit, bezorg me een tweede houder, wederom dezelfde sleufgaten, maar schuif ne de houders over het veerpakket tot op 1/3. Dan zou je in het gat waar normaal die grote imbus in zit een plaat waar schroefdraad op zit kunnen draaien en van daaruit weer verder werken.
Ik wil op de bovenste asbuis de bovenste balghouders vastlassen, gelijk aan de CE methode. het gat moet in principe sterk genoeg zijn, houdt nu ook het veerpakket op zijn plaats.

Ik werk bij (ahum, kuch kuch) MB en heb een complete luchtveringsset van een V-klasse liggen, deze wil ik gaan gebruiken. De balgen hiervan zijn wel op het laagste punt nog ca 15cm hoog, maar dat is voor mij niet zo'n probleem omdat ik toch niet ultra-laag wil gaan. Voordeel is dat in de luchtbagl een grote rubberen knots zit, zou de luchtbalg dus onverhoopt leeglopen, blijft hij minimaal 15cm dik en "veert" dan wel nog een (heeeeeeeel) klein beetje...

Brainstormen?

steven16v
21-05-2010, 21:42
@Jerupke

Je weet dat het topic al bijna 5.5 jaar oud is?

Je kunt hier beter een nieuw topic voor aanmaken.

jerupke
21-05-2010, 21:47
Haha, dat krijg je als je niet goed kijkt na googlen, misschien heeft hij hem wel al klaar??!!??

Als hij niet reageert gooi ik het balletje eens opnieuw op!

Bedankt voor de aanwijzing!

steven16v
21-05-2010, 22:01
Last Activity: 19-10-2007 van Peter - Belgium

Ik zal er niet alle hoop op vestigen als ik jou was. :tongue:

Rob g60
21-05-2010, 22:11
ik kan je misschien wel verder helpen ;)

jerupke
21-05-2010, 22:15
Robdub! vertel...

Rob g60
21-05-2010, 23:32
zal wel ff een en ander in pm zetten van het weekend

jerupke
21-05-2010, 23:35
zal wel ff een en ander in pm zetten van het weekend
ok, ik wacht met spanning af!!

Westy69
10-06-2010, 14:08
Waarom PB.
Ben ook wel nieuwsgierig ! :jacks:

jeroen polo8N
31-10-2010, 13:42
ik hen een creative vooras gekocht en kompleet verbouwd en onder mijn t2a/b gezet. verwacht een airride zoals onder een golf ofzo. en als je echt laag wilt zul je moeten notchen.(chassisbalk uitslijpen) ik kan nu mijn banden in de wielkasten leggen en een cm of 10 a 15 omhoog. met plattere banden kan ik de bumper op de grond zetten. ik heb ook een tijd met luchtschokdempers gereden en mijn ervaring daarmee was goed maar het werkt meer als een extra hulp um je vering stugger te maken zodat je niet op de grond komt met je vooras. maar werkt zeker niet als airride wat je kent van golfjes enzo. hier een foto met de versmalde creative t1 as. wat nog een heel groot voordeel is van de t1 as is dat je as niet meer op de grond komt!!

http://static.skynetblogs.be/media/142381/kieft-klok-vw-bus3.jpg

http://static.skynetblogs.be/media/142381/kieft-klok-vw-bus4.jpg

jerupke
02-11-2010, 02:38
Hey jeroen, ook hier!
Ziet er top uit, maar zou je me eens wat foto's van die as door willen zetten?
notchen ga ik niet doen, zo laag hoef ik ook niet perse, functioneel laag met goede rijeigenschappen, thats what I want.!

greetz

hajee
02-11-2010, 08:15
mooi hoor, zag de foto al op het k&k blog!