View Full Version : Slangetje expansievat
breadfan83
12-04-2010, 21:07
Bij de Audi is het nippeltje op de radiator afgebroken, waar normaal een dun slangetje op komt te zitten dat naar het expansievat gaat.
Volgens mij is dit voor een overloop oid. Ik vroeg me af of en hoeveel kwaad het kan zonder dit slangetje te rijden als de openingen op de radiator en expansievat zijn afgedopt.
Hieronder een foto met een voorbeeld van het slangetje dat ik bedoel. Het is niet van dezelfde auto, maar het is hetzelfde soort slangetje met dezelfde functie:
http://members.chello.nl/j.scheffer3/flitsservice/koelvloeistof.jpg
breadfan83
12-04-2010, 21:18
Owja, er is een beetje haast geboden bij het antwoord, omdat ik morgen weer met dat gammele vehikel naar 't werk moet. :D
breadfan83
12-04-2010, 22:08
Effe gegoogled, en het is dus geen overloopslangetje. Overloopslangetje is een slangetje dat eigenlijk nergens mee verbonden is, en enkel de kvs naar buiten leidt vanuit het expansie / overdrukvaatje als de druk te hoog wordt.
Dit slangetje zal een retourleiding zijn oid van de radiator naar het expansievat. Enige dat ik ervan weet is dat je bij lopende motor een klein straaltje kvs vanuit dit slangetje het expansievat in ziet lopen. Dat is tenminste bij de Golfjes 2 die ik gehad heb altijd het geval geweest...
breadfan83
12-04-2010, 23:18
Inmiddels uitgevonden dat het slangetje enkel als doel heeft het systeem voortdurend te ontluchten. Het slangetje gaat vanuit het hoogste punt van de radiator naar het hoogste punt in het hele koelsysteem, het expansievaatje. En dan wel boven de max-lijn van het vaatje.
Als ik kvs bijvul moet ik nu dus op een andere manier de boel zien te ontluchten. Morgenvroeg maar even afvullen en de motor even laten draaien met de dop van het expansievat en de verwarming vol aan. Hoop zo de meeste luft er uit te krijgen. Rijden kan ik er zo in ieder geval wel mee lijkt me... ik waag het er maar op, 't is niet dat ik veel keus heb. :(
breadfan83
12-04-2010, 23:21
Hier even een dialoogje van de Keversite:
Gerrelt schreef:
Met een expansievat in je kattebak ontlucht je niet je radiator. Je radiator is een hoog punt in je systeem, en daar zal lucht blijven zitten. Ik denk dat je een ontluchtingspunt op je radiator (of in de warme toevoerleiding) moet maken.
Rottzz schreef:
Uhhhhmmm.... dat ontluchtingspunt hoe maak ik dat???
En hoe zit het bij een Golf I dan? Ik heb het hele spul zo gedemonteerd dus incl. expansievat... Er zit een aansluiting op de linkerbovenkant van de radiator waar ik een slang op moet bevestigen naar het expansievat, kan ik hier misschien wat mee doen???
FT Bonito schreef:
Dat aansluitpunt is idd orgineel in een golf 1 ook de ontluchting. Dit is een tweede slang die naar het expansievat gaat. deze komt dus bovenin het expansievat boven de maximum lijn. zodat hij continu ontlucht
Linkje naar het topic:
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=13433&st=0&sk=t&sd=a&start=30
Jel Golf 2 GTI
13-04-2010, 02:58
is idd een ontluchtingsslang.
Wanneer er lucht bellen mee gaan en in je radiator komen kan de koeling zwaar verminderen.
(omdat het koeloppervlek kleinder word door de lucht die in je radiator zit)
Daarom zit dit slangetje eraan zodat de luchtbellen steeds terug komen in je KVS-pot.
Afdoppen is niet echt een probleem maar zou er niet heeeel lang mee blijven rondrijden :D
Grtz Jel
edit: probeer wel als je alles terug moet opvullen om je radiator zo goed mogelijk vol te krijgen en dan zal het wel mee vallen.
Ik veronderstel dat je binnekort op zoek gaat naar een andere radiator. :thumbup:
breadfan83
13-04-2010, 08:25
Bedankt!
Had al eraan gedacht de bovenste radiatorslang los te halen en langs die weg de kvs in de radiator zelf bij te vullen. Eens zien hoe dat gaat.
Ik veronderstel dat je binnekort op zoek gaat naar een andere radiator. :thumbup:
Ik veronderstel dat binnenkort de Golf rijdt en dit wrak gewoon naar 't stort kan. :D
Jel Golf 2 GTI
13-04-2010, 14:52
hahaha oke ik snap het. :D
Het is dus ma tijdelijk.
opvullen met de slang er af is zeker geen slecht idee. :thumbup:
Hopelijk lukt het.
Grtz Jel
Jan-Jelle
13-04-2010, 15:19
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/3/8/9/expansievat.jpg
Misschien is dit een handige oplossing voor je?
neem een hol draadeind, steek die door het gat in het expansievaten maak hem aan beide zijden vast met eerst een rubberen ringetje, dan een metalen ringetje en dan een moer. dan kun je het slangetje weer op het uiteinde van het draadeind vastmaken.. misschien kun je er wat mee?
martiepartie
13-04-2010, 15:28
ding aan de radiateur is afgebroken , niet aan het expansievat :thumbup:
Jan-Jelle
13-04-2010, 15:34
niet helemaal goed gelezen...
misschien kan het ook op de radiateur met wat gepriegel toegepast worden?
breadfan83
13-04-2010, 16:36
niet helemaal goed gelezen...
misschien kan het ook op de radiateur met wat gepriegel toegepast worden?
Had ik inderdaad ook al aan gedacht toen ik een schroef in de radiator draaide om hem effe af te doppen tot ik thuis was. Als die schroef nou hol was geweest had daar mooi het slangetje weer op gepast.
Bij het expansievat zit er immers ook een metalen pijpje in de aansluitingsnippel voor die slang.
Zal eens kijken of het daarmee op te lossen is morgen. :thumbup:
We zijn in ieder geval goed en wel op en neer naar 't werk gekomen vandaag, daar ging het om. :D
Nog een oude binnenband van een fiets liggen??
Zaag het ventiel eraf,dan heb je een buisje van de juiste maat die hol is. ;)
Heeft nog schroefdraad ook!
Beetje 2 componentenlijm eraan en het is weer ge-macgyverd. :D
breadfan83
13-04-2010, 17:00
Nog een oude binnenband van een fiets liggen??
Zaag het ventiel eraf,dan heb je een buisje van de juiste maat die hol is. ;)
Heeft nog schroefdraad ook!
Beetje 2 componentenlijm eraan en het is weer ge-macgyverd. :D
Gaan we dat morgen gelijk proberen, kapot maken kunnen we sowieso niet meer.
Owja, dat nippeltje van het expansievaatje heeft het nou ook begeven. :D
Geweldig, Audi's. :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.