PDA

View Full Version : 16v gasklephuis op een 8v motor

Henk_Pigo
31-12-2004, 00:18
Wordt een 8v motor (DX) sneller als je het gasklephuis van een 16v erop zet? En hoe werkt t dan precies? Is het ook makkelijk in te bouwen?

(N.a.v. een advertentie op marktplaats... )

Clifton
31-12-2004, 10:22
Wordt een 8v motor (DX) sneller als je het gasklephuis van een 16v erop zet? En hoe werkt t dan precies? Is het ook makkelijk in te bouwen?

(N.a.v. een advertentie op marktplaats... )

Je kan ook een gasklephuis van een audi 5 cilinder monteren. Die gasklep is een stuk groter. Alleen even de pakking zelf maken Ook kan je het huis waar je hem op monteert pas maken. Dan stroomt de lucht beter.

Henk_Pigo
06-01-2005, 17:26
Ben al even aan het rondkijken geweest, en nou was er iemand op marktplaats die een inlaatspruitstuk + audi gasklephuis aanbood. Die kerel vraagt er 200 voor! In mijn ogen is dit een hele kap geld, is dit het echt waard?

En als ik het zelf wil doen, van wat voor type audi ben ik het gasklephuis nodig? En hoe zit het verder met de aansluitingen?

Johan-dtc
06-01-2005, 18:09
Ben al even aan het rondkijken geweest, en nou was er iemand op marktplaats die een inlaatspruitstuk + audi gasklephuis aanbood. Die kerel vraagt er 200 voor! In mijn ogen is dit een hele kap geld, is dit het echt waard?

En als ik het zelf wil doen, van wat voor type audi ben ik het gasklephuis nodig? En hoe zit het verder met de aansluitingen?

audi 80 en 100 geloof ik, die hadden een 2.3, 5 cilinder

en voor een nog mooier resultaat zou ik je injectiehuis ( boven op het luchtfilter) en dat brandstofhuis wat op je blok zit. ook van een audi of 16v pakken

Henk_Pigo
06-01-2005, 21:34
Hej bedankt! Zal ik daar binnenkort eens naar rondkijken!

En hoe zit het dan verder met:
- De aansluitingen op het inlaatspruitstuk en het luchtfilter... zijn deze identiek?
- Gaskabel aansluiting?

(Bult vragen :o Wil graag alles zeker weten voor ik ergens aan begin)

Marco
07-01-2005, 00:37
Ik denk dat je een aantal dingen zelf eraan zult moeten verbouwen. Gewoon 1tje gaan halen, kijken of het past en wat je moet aanpassen. Lukt het niet, jammer dan, volgende project :) leer je het meeste van :)

Henk_Pigo
07-01-2005, 00:46
Ik ben er al grotendeels achter, het was ffkes zoeken:

Het is dus even pielen:
- Inlaatspruitstuk pas maken.
- Gaskabel aansluiting is identiek maar, gaat de andere kant op (wordt naar boven getrokken bij een audi).
- En de stationair-afstelling moet aangepast worden

Nahja, hoef ik me in elk geval niet te vervelen :p

golfpowerrrr
07-01-2005, 20:28
ik heb voor jou een gasklephuis van een audi en die mag je komen halen voor 25 euro.
ik woon in neede.dat ligt in gelderland.als je belang hebt moet je maar mailen op d.hoopen@chello.nl

Henk_Pigo
07-01-2005, 21:52
Ghehe ik had jij ook al ge-pmt op vwforum :)

Henk_Pigo
10-01-2005, 00:07
audi 80 en 100 geloof ik, die hadden een 2.3, 5 cilinder

en voor een nog mooier resultaat zou ik je injectiehuis ( boven op het luchtfilter) en dat brandstofhuis wat op je blok zit. ook van een audi of 16v pakken

Kan ik dan niet net zo goed in een keer het hele spul (luchtfilter, injectiehuis, luchtweger) vervangen door dat van een 16v?

Henk_Pigo
11-01-2005, 00:03
Nou, zoals ik me nu heb laten informeren moet de complete injectie van een 16v zonder grote problemen op mijn DX motor passen.

Henk_Pigo
11-01-2005, 17:00
Nou de gasklep is binnen! Wat een verschil ook:

http://83.137.144.42/fotoz/Henk/Golf%201/DSC02168.JPG

golfpowerrrr
16-01-2005, 00:18
wat is dat een mooie gasklephuis!!!is die ook te koop?????????hahahaha
viel spass da mit!

Henk_Pigo
16-01-2005, 17:37
Nope, blijft mooi van mij nu :tongue: Gaat helemaal goed komen met mn nieuwe speeltje

carbreaker de autosloper
17-01-2005, 11:21
als dan ook even een branstof druk regelaar van een audi bmw of 16v pakkt met een aansluiting voor een slang naar het inlaat spruitstuk er bij pakt..
Daarbij is de truuk dat ie bij stationair lopen tot ik dacht ongeveer 3000 toeren
de branstof druk veranderd zodat ie een laag c0 heeft en daar boven weer verijkt
Maar als je dat op zon dx zet dan schroef je de co iets op voor het stationeer en tot 3000 toeren dan is ie dus weer als vanouds .
Maar boven de 3000 toeren word het mengsel nog rijker en trekt ie veel beter ... moet je es proberen....

Henk_Pigo
17-01-2005, 13:51
Klinkt interessant!
Ik zou er dus ook een brandstofdrukregelaar van een golf2 16v bij moeten zoeken, of anders van een audi of bmw, en van welke types dan? Kan je me ook wat meer vertellen over het aansluiten en inbouwen ervan?

Matheo
17-01-2005, 15:47
interesant topic dit!

carbreaker de autosloper
17-01-2005, 21:15
gewoon aan schroeven en vacuum leiding naar inlaat spruitstuk,echt de oudere k jetronic systeem nadien ist electronish geworden kr zit ie ook op

Henk_Pigo
18-01-2005, 00:11
En de drukregelaar... die zit bij het injectiegedeelte van een kr-motor op?

golfpowerrrr
18-01-2005, 18:31
ik heb hem er gisteren ook opgezet,samen met het hele injectiesysteem van een 16v.loopt inderdaad een heel stuk beter.ik heballeen nogniks aan de co gedaan.dus als iemand mij kan uitleggen wat ik waar moet doen,kan ik het zo even uitproberen.

Henk_Pigo
20-01-2005, 23:52
Voor zover ik begrepen heb, veranderd ie de druk pas bij 3000+ toeren. Voor 't stationair toerental kan je dus gewoon een co-afstelling laten doen, dat schroefje zit bij n kr-injectie gewoon op het luchtfilterhuis.

Maar nou had ik nog een vraagje, waarschijnlijk is mn kop eind deze week klaar, maar ik heb nog geen kr-injecte. Zou de extra benzinetoevoer ook op te lossen zijn door van de originele injectie de druk op te voeren?

carbreaker de autosloper
21-01-2005, 19:51
je hebt alleen die warm draairegelaar voorop het blok nodig van een kr die met die twee imbusjes vast zit regelt de druk val als je de orginele opdraait in de spinnekop dan verhoog je de gehele druk op het systeem en niet de regel druk op de plunjer volg die leiding maar gaat van motor naar het midden van de spinne kop,,,

Henk_Pigo
24-01-2005, 20:38
Aha, dus het idee dat ik de complete kr-injectie nodig ben is verkeerd? (Werd me verteld door iemand uit de autocross).

Alleen die warmdraairegelaar is dus voldoende?

golfpowerrrr
24-01-2005, 23:09
ik heb alles erop zitten van een 16v kr,maar echt veel merk je er niet van.het valt wel mee.ik heb alleen de co nog niet af laten stellen.ik twijfel of dat ook wel nut heeft.
ik vind hem wel vlot zat nou voor eerst.ander blokje kopen,en die er een keer inlepelen.
dat word dan wel meteen echt een verschil.

carbreaker de autosloper
24-01-2005, 23:17
ja in mijn optiek wel, probeer het stap voor stap porshe kan ook
maar hij moet het wel op kunnen vreten anders heb je er toch niets aan,,

Johan-dtc
25-01-2005, 19:55
ik heb alles erop zitten van een 16v kr,maar echt veel merk je er niet van.het valt wel mee.ik heb alleen de co nog niet af laten stellen.ik twijfel of dat ook wel nut heeft.
ik vind hem wel vlot zat nou voor eerst.ander blokje kopen,en die er een keer inlepelen.
dat word dan wel meteen echt een verschil.

ik heb nog wel een oettinger blok te koop, zonder bak! 1.9 8v

preciese specificaties komen eraan (worden opgevraagd bij oettinger duitsland)

Henk_Pigo
27-01-2005, 11:48
Klinkt leuk! Jammer dat ik er verder geen geld voor heb, en ik wil nu eindelijk ook eens genieten van mn opgeknapte motortje ;)

Maar Carbreaker... wat is dan het onderdeel met het vacuumslangetje dat ik op mn inlaatspruitstuk moet aansluiten?

carbreaker de autosloper
27-01-2005, 21:24
das een warm draai regelaar zit bij een 16 v ergens naast de onsteking vast met 2 imbusjes vaak zit er bij die golfjes extra vacuum aansluitingen deze zijn dan nog wel af gedopt op de leiding van het inlaat spruitstuk naar de rembekrachtiger dat zwarte ronde ding van de remmen

Henk_Pigo
28-01-2005, 00:34
Okee super! Dankje, het is me nu helemaal duidelijk!

golfpowerrrr
28-01-2005, 19:43
ik heb nog wel een oettinger blok te koop, zonder bak! 1.9 8v

preciese specificaties komen eraan (worden opgevraagd bij oettinger duitsland)

zo'n blok is zeker leuk,maar ik woon ook nog samen,en dan is denk ik zo'n blok niet betaalbaar.ik denk dat het gewoon een kr blok word en die een beetje opfok.ik denk dat een type 1 met ongeveer 150 pk wel leuk genoeg is.stel dat ik een blok heb met 200 pk,staat hij toch steeds te spinnen als ik wil racen.

Johan-dtc
29-01-2005, 01:12
zo'n blok is zeker leuk,maar ik woon ook nog samen,en dan is denk ik zo'n blok niet betaalbaar.ik denk dat het gewoon een kr blok word en die een beetje opfok.ik denk dat een type 1 met ongeveer 150 pk wel leuk genoeg is.stel dat ik een blok heb met 200 pk,staat hij toch steeds te spinnen als ik wil racen.

doe eens een goed bod ervoor!

mijn vraagprijs is 400 euro!

er staat ook een tread hier op het forum

golfpowerrrr
29-01-2005, 20:04
doe eens een goed bod ervoor!

mijn vraagprijs is 400 euro!

er staat ook een tread hier op het forum

je hebt een pb!

Henk_Pigo
11-02-2005, 15:06
Ff een update!

Gister viel er een warmdraairegelaar van een 16v bij me in de bus!
Maar voordat ik hem erop zet, is er een manier om die dingen te testen? Ik heb me laten vertellen dat ze niet gauw stukgaan maar toch, gewoon om zeker te weten.

Henk_Pigo
26-02-2005, 20:27
Dit is m dus:

http://83.137.144.42/fotoz/Henk/Golf%201/DSC02333.JPG

Die aansluiting aan de voorkant was afgedopt, deze moet dus naar het inlaatspruitstuk... en die andere, kan ik die zo laten zitten?

golfpowerrrr
27-02-2005, 00:33
dat dopje heb ik erop laten zitten en heb het pijpje aan de zijkant op mijn spruitstuk aangesloten.als ik het goed lees hierboven staat namelijk ook dat je het zo aan moet sluiten.ik weet het verder niet zeker.dus ik volg dit topic ook maar even.als iemand een foto heeft van hoe diegene het gemonteerd heeft zou mooi zijn.
ik heb een t-stuk tussen een leiding gezet en daarop aangesloten.

golfpowerrrr
27-02-2005, 00:36
en wees maar zuinig op dat ding,want ik zag bij de dealer dat zo'n dingetje ff 270 euro kost!!!!!
ik heb namelijk dat plaatje kapot gedraaid waar de warmdraairegelaar op komt.nieuw besteld bij de dealer.kost ff 30 euro!!voor een klein k*t plaatje.
en toen zeiden ze me dat de warmdraairegelaar 270 euro kostte.ik heb er nog 1 liggen in de schuur,maar die bewaar ik mooi dus ff.

Isard
27-02-2005, 09:09
Als je echt sneller wilt zijn kun je beter een complete 16V motor monteren...

Henk_Pigo
27-02-2005, 11:06
Ik twijfelde tussen die 2 buisjes... en ik denk ik vraag het voor de zekerheid even, maar het is dus die aan de zijkant, prima. De prijs van zon warmdraairegelaar was me al bekend ja, beetje erg hoog ja!

Wat bedoel je precies met dat 'plaatje' is dat een plaatje tussen de warmdraairegelaar en de motor zelf?

Een 16v erin hangen is ook een optie en dat gaat ook zeker snel! Maar ik vind dit ook wel leuk, gewoon het standaardblok opvoeren en kijken wat je eruit kan halen. Ben benieuwd hoe dit straks gaat lopen.

MORREN
27-02-2005, 12:01
Als je echt sneller wilt zijn kun je beter een complete 16V motor monteren...

Valt wel mee hoor, met hoge snelheden natuurlijk wel maar er heeft hier wel eens een filmpje gestaan van twee types 1..
1 Normaal 8v en de ander met een 16v, tot de 100 km/h is er nog geen wagenlengte verschil, kwam ook door de versnellingsbak.
En je kan een 8v makkelijk tunen zodat hij ook sneller is als een 16v, en dan heb je toch mooi je originele 8 kleppertje.

Henk_Pigo
27-02-2005, 13:34
Dan maakt t het dus nog niet eens zo gek veel uit ja!

Wat zal de uiteindelijke opbrengst qua vermogen zijn als ik klaar ben mn projectje?
Dit zijn de aanpassingen:
- Snelle nokkenas (zat er al op)
- Geflowde cilinderkop
- 52mm gasklep
- 16v drukregelaar
- K&n filter

carbreaker de autosloper
27-02-2005, 20:42
De mijne had 10jaar terug met een spaggettie
op de vermogen testbank van me school de mts apeldoorn 101 kw is 137 pk
das ook nog met een gevlakte kop e was 10.8 staat tot1

Henk_Pigo
27-02-2005, 23:27
En dat alleen al door het spaghettie spruitstuk met een gevlakte kop? Dat scheelt nogal dan!!
Maar je durft zo niet te zeggen wat ik aan vermogens winst heb?

MORREN
28-02-2005, 20:16
De mijne had 10jaar terug met een spaggettie
op de vermogen testbank van me school de mts apeldoorn 101 kw is 137 pk
das ook nog met een gevlakte kop e was 10.8 staat tot1

Weet niet precies hoe dit gemeten is, maar 20pk erbij met een spruitstuk is wel erg veel.
Hoeveel was het dan met het origineel, 130pk?

Henk_Pigo
28-02-2005, 20:40
Trouwens... is het ook nodig dat ik het ontstekings tijdstip moet bijstellen? Had het er met een paar mensen op vwforum over, misschien dat iemand het hier kan bevestigen of er zelf ervaring mee heeft.
10-12 graden vooronsteking, ipv de 6 graden normaal.

black_gti
04-03-2005, 22:01
sorry zat in het verkeerde topic van jou te reageren.
zou je hier ff willen samen voegen wat je hebt gebruikt van een 16v kr, en wat een warmdraairegelaar is.

harstikke bedankt erik

Henk_Pigo
04-03-2005, 22:50
Maakt niet uit... het loopt ook een beetje door elkaar zo :)

Henk_Pigo
04-03-2005, 22:53
Oh enne... nog welkom op dit forum :D
Ik zou zeggen stel jezelf nog ff voor hierzo, uiteraard met foto's van je bakje ;)

carbreaker de autosloper
05-03-2005, 19:18
audi gasklep huis 5e veranderde drukregelaar BMW zo als ik jullie heb beschreven geflowde kop met een dremel ....verhoogde compressie af gedraaid vliegwiel
en een krukas poeli van een 1,6 <scheelt 1 kg> oja een k en n filter maar dat scheelde alleen in deellast iets koppel maar gaf geen extra vermogen heb dat zelf gemeten
het Co hadden we erg hoog de brand melder ging er van af

carbreaker de autosloper
05-03-2005, 19:22
je kan em net zo vroeg zetten als je wil mits die start en niet pingeldt is dat met d t ? maar dat ligt aan allerlei dingen bv benzine 95 of 98 octaan verijking enz maar een graatje of 10 daar mee trekt ie wel lekker...

Henk_Pigo
05-03-2005, 21:15
Precies, nou maandag gaat ie aan de stroboscoop! Vraag een kennis die vw-monteur is wel ff om advies en afstellen.
Kunnen we weer op naar het volgende project :) Zit te denken aan een spaghetti en vliegwiel afdraaien

Vanavond de auto weer gestart, foto's in mijn topic 'De Pigo' onder 'Watergekoelde Projecten'

Trouwens carbreaker, bedankt voor de tips en ideeen :wink:

RKR
05-03-2006, 17:38
Ik lees dit allemaal zo...zéér interessant! Ik heb een EV blok...met K-Jetronic, is daar ook zoiets mee te doen!?

Edit: MkII dus... 1800 GTi 8v

Henk_Pigo
05-03-2006, 17:55
Een EV blok is identiek aan het DX blok uit de golf 1, alleen het inlaatspruitstuk heeft de gasklep dan aan de andere kant zitten.

Mad_Uwe
05-03-2006, 18:45
Ben heel benieuwd hoe je het afgesteld krijgt!

Alleen een ander gasklep huis van een Audi 5 cilinder brengt je niets dan ellende. Simpelweg omdat de hoeveelheid lucht die er doorheen stroomt niet overeenkomt met de hoeveelheid brandstof die de injectie "denkt" te moeten inspuiten. Resultaat is een hoog verbruik en geen prestatie verbetering. Daarbij komt ook nog eens dat je de auto niet meer goed afgesteld krijgt betreffende de CO. Ga je met de luchttoevoer spelen dan moet je evenredig gaan werken met brandstof inspuiting en druk. Mijn advies: koop voor weinig een 16V motor met injectie en bekabeling en hang die erin! Scheelt je een hoop tijd, geld en gepuzzel.

Succes daar in Schildwolde en de groeten aan die autoverzamelende accountant in spé!

Henk_Pigo
05-03-2006, 19:49
Je hoeft niks af te stellen als je een andere gasklep monteert:
Een injectie wordt geregeld dmv een luchtmassameter, deze 'meet' de hoeveelheid lucht die door de motor aangezogen wordt en regelt aan de hand van deze waarde de hoeveelheid ingespoten benzine. Nu zit er op de K-Jetronic luchtweger wel een redelijke marge wat betreft meer luchtdoorstroming.

CO-waarde afstellen gaat gewoon op de normale manier, en dat het goed is twijfel ik niet aan: mijn bakje is er gewoon mee door de APK gekomen.

Nou moet ik toegeven dat mn auto stationair onrustig loopt, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat er een behoorlijke scherpe nokkenas in ligt...

Die autoverzamelende accountant ken ik wel ja :D , zal m de groeten doen (zie m alleen niet zo vaak).

Mad_Uwe
05-03-2006, 21:22
Vriend van me heeft het geintje eens met een 1.6 GTI geprobreerd (met originele K-Jetronic) en dat was doffe ellende. Verbruik van 1 op 7, vreselijk zwart pluimen en apk afkeur op de CO wat ze gewoonweg niet goed afgesteld konden krijgen. Meer aanpassingen en een grotere cilinderinhoud zoals bij jou lijkt te werken en dat verbaast me eigenlijk wel moet ik zeggen! Onregelmatig lopen komt zeker van een scherpe nok.

golf mkII 16v
05-03-2006, 21:41
heb een mk 1 gehad met een EVblok en het spruitstuk van eenEG mk 1 met de pasgemaakte gasklep van eenEVmk 2 vermogens winst weet ik niet nooit gemeten had het idee onder in de toeren meer koppel te hebben motor liep gewoon goed en geen prob. bij APK

sjweeswurmke
05-03-2006, 22:08
ik heb gister ook dit hele feest gemonteerd maar hij gaat vies inhouden vanaf 4000 toeren en zwart pluimen. Co staat op 1.2 en een HC van 140 krijg hem ook niet lager in de toeren dan 1700 rpm. morgen nog eens met de lamp kijken naar de ontsteking anders gaat het er mooi weer vanaf. Benzine verbruik moet ook niet veel gekker worden gezien de brandstof prijzen nu.

Henk_Pigo
05-03-2006, 23:22
Het verbruik van mijn auto ligt rond de 1:10 / 1:11 met normaal rustig rijgedrag. Verder niks geen gekke dampen of dat hij gaat roken. Stationair toerental ligt mooi rond de 1000 toeren.

Ik heb naast de gasklep ook het injectiesysteem van een 16v gemonteerd (luchtweger, injectoren en warmloopregelaar). Op de warmloopregelaar heb ik een vacuumleiding naar het inlaatspruitstuk gemaakt. De benzinedruk wordt bij >4000 toeren dan verhoogd. Dit is zeker merkbaar in het rijgedrag, hij trekt na de 4000 toeren gewoon lekker door.

Zoals golf_mkII_16v al zegt, het resultaat is vooral merkbaar in meer koppel onderin.

RubenD
05-03-2006, 23:38
Ik heb een Golf Mk2 GTI 16V (KR). Nu vraag ik mij af wat het verschil is tussen de originele 16V gasklep en die van een Audi 2.3 5 cilinder. Als dit ook uitmaakt op een 16V heb ik hier zeker interesse in namelijk...

Henk_Pigo
05-03-2006, 23:40
Die van een audi is meen ik 54mm, 16v is 51mm en die van de golf 1 Gti is 45mm.

Golf 2 8v Gti heeft vanaf een bepaald jaar standaard al een 51mm gasklep. Ik meen dat dit de PF motoren zijn.

RKR
06-03-2006, 17:09
Het verbruik van mijn auto ligt rond de 1:10 / 1:11 met normaal rustig rijgedrag. Verder niks geen gekke dampen of dat hij gaat roken. Stationair toerental ligt mooi rond de 1000 toeren.

Ik heb naast de gasklep ook het injectiesysteem van een 16v gemonteerd (luchtweger, injectoren en warmloopregelaar). Op de warmloopregelaar heb ik een vacuumleiding naar het inlaatspruitstuk gemaakt. De benzinedruk wordt bij >4000 toeren dan verhoogd. Dit is zeker merkbaar in het rijgedrag, hij trekt na de 4000 toeren gewoon lekker door.

Zoals golf_mkII_16v al zegt, het resultaat is vooral merkbaar in meer koppel onderin.

Heeft die warmloopregelaar ook zin wanneer je de andere veranderingen niet doorvoert of is dit zowiezo een niet echt merkbare verbetering?

Henk_Pigo
06-03-2006, 21:56
De 16v warmloopregelaar geeft zeker een verandering! Deze verhoogt nl de brandstofdruk rond de 4000 toeren, wat een extra drukkertje geeft.

Ik durf niet te zeggen of het resultaat oplevert als je enkel de warmloopregelaar van een 16v plaatst.... ik heb alles maar gewoon in 1x genomen.

GTIDriver
06-03-2006, 22:05
kom jou ook overal tegen niels.....

RKR
07-03-2006, 17:56
Mmm dus dan krijg je dit idee? Alleen dan in mindere mate...Als je dit zo leest zou je dit ding bijna aanschaffen :D

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/3207

golf mkII 16v
07-03-2006, 19:04
Mmm dus dan krijg je dit idee? Alleen dan in mindere mate...Als je dit zo leest zou je dit ding bijna aanschaffen :D

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/3207
staat niet specifiek GTI vermeld
een gewone golf 1.8 mono-jetronic heeft een brandstofdruk van 0.8 tot 1.2 bar druk
een ke-jetronic daar integen heeft een systeemdruk van5.2tot 5.6 bar en een inspuitdruk van3.5 tot 4.1bar

black_gti
07-03-2006, 20:33
als ik ff mag inhaken op dit onderwerp,
ik had een 1.8 8v gti met Ev motor, ik had hierop simpelweg het gasklep huis van een 16v gezet, en hij ging echt als de brandweer, echt merkbaar sneller.
het enigste wat ik niet netjes kreeg vanwege altijd tijdgebrek en zin om het netjes te doen was het iets anders leggen van een 2-tal vacuumleidingen die anders zitten op dit huis zodoende had ik bij niet volgas wat gestotter en gebok, ook bij constante lagere snelheden zoals 30 en 50 wat gebok en gestotter, maar zodra ik hem vloerde stampte hij echt serieus vooruit. :woowoo:

Henk_Pigo
07-03-2006, 21:26
Klopt, dat gebok daar heb ik soms ook last van bij lage snelheden maar dat is enkel met koude motor. Als het motortje op temperatuur is loopt ie als een trein.

RKR
07-03-2006, 22:16
staat niet specifiek GTI vermeld
een gewone golf 1.8 mono-jetronic heeft een brandstofdruk van 0.8 tot 1.2 bar druk
een ke-jetronic daar integen heeft een systeemdruk van5.2tot 5.6 bar en een inspuitdruk van3.5 tot 4.1bar

Moet toch niet uitmaken? Ze doelen erop dat de ene kant van het membraan ALTIJD 0,8 bar hogere druk heeft...nja ik weet niet of t helpt hoor...zal bij de K-Jetronic dan niet veel uitmaken...Maar het gasklephuis van een 16V kan je er zo opzetten...maar die zit toch vergoten in het inlaatspruitstuk?

golf mkII 16v
07-03-2006, 23:13
Maar het gasklephuis van een 16V kan je er zo opzetten...maar die zit toch vergoten in het inlaatspruitstuk?
nee die zit ook met 4 inbusbouten vast
moet alleen het inlaatspruitstuk van de DX motor aanpassen en een nieuwe pakking er tussen

RKR
08-03-2006, 12:58
Ik heb dus een EV motor...maar daarvoor geld hetzelfde neem ik aan :D!?

Henk_Pigo
08-03-2006, 16:50
Jep, alleen t gasklephuis zit aan de andere kant van de motor.

RKR
08-03-2006, 19:08
Ja aan dezelfde kant als bij een 16V! Toch? Maar als je zo'n ding erop gooit, dan gaat dat wel perfect met afstellen verder (stationair e.d.)?

Henk_Pigo
08-03-2006, 22:17
Dit is een gasklephuis van een KR 16v:

http://www.reinosoft.tk/fotoz/Henk/Golf%201/DSC04601.JPG

Ik meen dat er 2 vacuumaansluitingen op zitten, deze kan je gewoon afdoppen.
Stationair afstellen gaat dmv de schroef. Dat stekkertje wat eraan zit, zit op een beugeltje gemonteerd en kan je er zo afhalen.

peter139
08-03-2006, 23:06
dat stekkertje is voor je deceleleratieklep. De sensor voelt waneer de gasklep gesloten is en geeft een signaal aan je by-pass van de luchtweger. Resultaat is een motor die sneller terugzakt in toeren als je het gas loslaat.

Maar mooi project. Iemand een gasklep al getuned door hem aan de binnenkant te polijsten, het asje dunner te maken en de rondingen vloeiender te maken?

en nog een vraag: Waarom zitten er 2 kleppen in een gasklephuis ipv van 1 zoals bv de vr6 motor?

golf mkII 16v
08-03-2006, 23:25
en nog een vraag: Waarom zitten er 2 kleppen in een gasklephuis ipv van 1 zoals bv de vr6 motor?
om een 2traps efect te krijgen
rustig rijden 1 klep open voor zuinig rijden
2e er bij extravermogen
om de luchttoevoer zo groot mogelijk te maken

cabrio16v
09-03-2006, 00:15
om een 2traps efect te krijgen
rustig rijden 1 klep open voor zuinig rijden
2e er bij extravermogen
om de luchttoevoer zo groot mogelijk te maken

klopt..

wat ze in de cross wel doen is alle 2 tegelijk open.... :)

alleen het doseren wordt dan wat lastiger :tongue:

RKR
09-03-2006, 23:02
mmmm...weet iemand of die dingen nogal regelmatig op de sloop te vinden zijn? Zal wel niet veel voorkomen...een 16V op de sloop...wel dan? Anders sloop ik het hele inlaat systeem eruit...zet ik dat erop en polier ik het helemaal glad...lijkt me wel mooi! :D Beetje bewerken e.d.!

RubenD
09-03-2006, 23:20
D'r zijn altijd wel mensen die een sloop 16V hebben. Moet je het topic maar goed in de gaten houden.

Maar dan moet ik dus maar eens langzaam op zoek gaan naar een Audi 2.3 5 cilinder gasklep... Misschien weet ik er wel eentje :D

Menace
09-03-2006, 23:33
volges mij heb ik nog wel zown gasklephuis over...zit 1 op me ouwe blokkie en 1 op m'n gereviceerde blokkie...en ut ouwe blokkie word gebruikt voor 16V carb project dus geen gasklephuis meer nodig...

moet ik alleen de bewerkte wel zelf houden... :tongue:

saus
09-03-2006, 23:34
[QUOTE=peter139]. Iemand een gasklep al getuned door hem aan de binnenkant te polijsten, het asje dunner te maken en de rondingen vloeiender te maken?

[QUOTE]

van
http://www.wobweb.nl/Gasklephuis.JPG
Naar
http://www.wobweb.nl/Gasklepbewerking.JPG
http://www.wobweb.nl/klep.JPG
Ik heb ook die dikke rand weggehaald die je hebt als je de 2 delen op elkaar monteert.

Maar nog steeds niet gemonteerd :chair:
Komt van de zomer als alles klaar is.

saus
09-03-2006, 23:36
Oeps ging wat fout :D
dubbel posting

paultje
10-03-2006, 10:58
zijn er geen grotere inlaatspruitstukken die op een 8V blokje passen? Dus eigenlijk compleet met gasklephuis?

RKR
10-03-2006, 17:51
Paultje...goede vraag! Maar ik denk het persoonlijk niet :(!

Menace
10-03-2006, 18:40
dan moet je met webers/ ITB's gaan werken of zelf je luchtinlaat bewerken/laten bewerken...

RKR
10-03-2006, 19:07
Mmmm...geen optie neem ik aan! :D Dan maar 16V huisje erop en tunen! ook leuk toch?!

vwmk2driver
10-03-2006, 23:47
ik heb hem er ook op.

netjes het inlaat bewerkt.

bij mij is de cilinderkop gebewerkt en geflowed en gevlakt.
hij loopt 1 op een 8 ongeveer, ik moet echt alleen gas geven als de motor warm is anders krijg ik net als de rest zegt grote zwarte rook pluimen achter me haha.

het klinkt wel zwaar bruut. ik heb trouwens een 16v gasklep die is 52 mm en die van audi is 54 en geloof de 8v 37

RKR
11-03-2006, 00:46
Kan je die zwarte rook niet weg krijgen dan?

sjweeswurmke
11-03-2006, 14:10
kan iemand mij misschien vertelllen wat ze voor een waarde meten op de stekker van de warmdraairegelaar en van de extra luchtschuif? Volgens mij moet er 12v op staan op de groen / zwarte kabel. Bij mij staat er echter niets op. en wanneer moet je deze waarde meten als de motor warm is of altijd als hij draait.

RKR
13-03-2006, 17:31
Nou als het goed is ben ik morgen in het bezit van een 16V gasklephuisje...iemand nog tips voor het afstellen (dus geen rookpluimen zoals ik her en der hoor :D)!? Ik zal vertellen hoe het mij vergaat met het huis...als het een ramp wordt hou ik t maar bij mijn originele :D, maar ik hoop natuurlijk het beste!

RKR
13-03-2006, 17:35
kan iemand mij misschien vertelllen wat ze voor een waarde meten op de stekker van de warmdraairegelaar en van de extra luchtschuif? Volgens mij moet er 12v op staan op de groen / zwarte kabel. Bij mij staat er echter niets op. en wanneer moet je deze waarde meten als de motor warm is of altijd als hij draait.

Ik heb geen idee...Ik zou persoonlijk zeggen wanneer hij koud is...

Dan nog iets: de draadjes van die warmdraairegelaar zijn dezelfde kleuren als van zo'n vacuum switch (bij mijn golf II GTi wel). Waar is die switch voor dan...? :confused:

sjweeswurmke
13-03-2006, 22:30
niemand die dit weet??

Henk_Pigo
13-03-2006, 22:48
Die stekker bij de warmdraairegelaar is een elektrische verwarming. Deze moet idd een spanning hebben bij een koude motor. Door de opwarming (zowel elektrisch als van de motor) zal de brandstofdruk na een tijdje afnemen.
En ook de stekker bij je extra luchtschuif moet een spanning hebben bij koude motor.

Een soort van choke werking dus.

RKR
14-03-2006, 11:43
Mmm en die vacuum switch die tussen je leidingen zit dan? Wat kun je daar mee doen?

En verder nog tips voor het afstellen wanneer het gasklephuis erop zit...misschien wat meer druk geven? (kon je toch onderaan de warmdraairegelaar bijstellen?)

Henk_Pigo
14-03-2006, 12:16
Ik snap niet wat je bedoelt met vacuumswitch, waar zit dit apparatuurtje?

Zolang je je luchtweger niet aanpast hoef je alleen maar je stationair toerental aan te passen.

Het aanpassen van de druk van de warmdraairegelaar wordt geregeld dmv een vacuumleiding, dit is dat tuitje wat op de zijkant zit (bij de 8v zit deze er niet op).
Deze moet je aansluiten op je inlaatspruitstuk.

RKR
14-03-2006, 12:23
nou bij mijn 8v (EV blok) loopt vanaf het inlaatspruitstuk naar de onsteking een vacuumslang. Hiertussen zit een zogenaamde Vacuum switch, dat is een rond ding met links en rechts een uitsteeksel om die vacuum slang op aan te sluiten (hij komt dus tussen de slang). In het midden zit een schroefje...die je in en uit kan draaien. Er zit een stekkertje aan met rood/witte draad en bruine draad. dezelfde kleur dus als die bij je warmdraairegelaar zitten. Ik heb deze swicht eraf gehaald (om te proberen want ik denk: het kan het vacuum beletten, zodat de ontsteking minder vervroegd wordt) en het is net of hij nu beter trekt, maarja de stekker blijft gewoon los hangen nu. Verder niks geen problemen met koude start of koude motor. Weet jy misschien wat het is? Niemand kan mij antwoord geven :(! En in de Haynes manual staat alleen: vacuum switch.

Thnx :D!

Henk_Pigo
14-03-2006, 12:39
Klopt, een rond, zwart doosje. Ik heb geen idee wat dit ding doet :confused:

Er is vast wel iemand anders die je dit kan vertellen!

RKR
15-03-2006, 19:50
Graag :D! Ik heb hem er tussenuit gehaald dus...dus hij zal weinig bijzonders doen, want hij loopt gewoon net zó en (naar mijn mening) zelfs beter! maarja, zou het graag willen weten ja! :D

Wel offtopic...sorry...ik heb mijn 16V huis er bijna op ;)

Nog 1 vraagje...rond welke prijs (ook de goedkoopste noemen :P) zou ik komen wanneer ik mijn cilinder kop van mijn EV 8v laat bewerken (flowen) en vlakken?

Thnx! Supertopic dit eigenlijk...:D

paultje
16-03-2006, 09:43
zit hier geloof ik iemand op het forum die dat doet voor 200 euro.. goedkoper vind je niet.. kijk maar op de site: http://www.spottuning.nl/

alleen vlakken kost normaal dacht ik iets van 50 of 60 euro als je zelf de cilinderkop aanleverd

RKR
16-03-2006, 17:39
Bedankt! Zal er eens over denken!

Hebben jullie enig idee wat zo'n gasklephuis, warmloopregelaar, snel nokkenas en een lichter vliegwiel aan winst op zouden kunnen leveren? Of is dat allemaal maar minimaal?

Heb besloten om het gasklephuis eerst helemaal te bewerken, dus duurt nog even voor hij erop komt :D!

RKR
16-03-2006, 17:44
Ik snap niet wat je bedoelt met vacuumswitch, waar zit dit apparatuurtje?

Zolang je je luchtweger niet aanpast hoef je alleen maar je stationair toerental aan te passen.

Het aanpassen van de druk van de warmdraairegelaar wordt geregeld dmv een vacuumleiding, dit is dat tuitje wat op de zijkant zit (bij de 8v zit deze er niet op).
Deze moet je aansluiten op je inlaatspruitstuk.

Nou bij mij zit een stekkertje op de warmdraairegelaar...geen vacuum...heb origineel nog van een 8v he! komt een 16v regelaar op als het goed is, maar die heb ik voorlopig nog niet gevonden!

RKR
20-03-2006, 22:01
Die 16V regelaar, moet die dan ook van een K-Jetronic 16V komen...Ja toch?

Menace
20-03-2006, 23:35
Regelaar zit alleen op een K-jettronic niet op de KE-jetronic ;)

RKR
21-03-2006, 22:10
Nou...vanavond mijn 8v klephuis eraf gesloopt en die van de 16v (gepolijste en wel) vergeleken...

Wat blijkt...ze zijn beide even groot haha! Zit qua diameter geen verschil in, alleen mis ik vacuum aansluitingen bij de 16v...

Ik ben nu dus maar mijn 8v aan t mooi, glad en netjes maken. Maar hoe kan dat, dat ze gelijk zijn? Is dat normaal voor een 8v EV blok, of is dit ooit al eens veranderd?

En dan nog wat, ik zie dat mijn sensor voor volledig gas los kapot is, kan dit kwaad? Zo ja, wie heeft er toevallig een :hug:, zo nee, wat doe hij eigenlijk :D?

Thnx!

RubenD
21-03-2006, 22:21
Ik denk dat die sensor er (uiteindelijk) voor zorgt dat als je afremt (en dergelijke) er minder brandstof ingespoten word aangezien er toch geen kracht geleverd hoeft te worden. Moet het natuurlijk wel elektronische injectie zijn.

RKR
21-03-2006, 22:24
Is EV blok, dus K-Jetronic...

Onsteking vervroegd misschien?

RubenD
03-04-2006, 20:35
Ik had een tijdje terug gevraagd over die Audi gasklep. Een vriend van mij heeft dus een blok staan met alles erop waar ik die handel vanaf kan halen. Alles wat ik dan nodig heb.

Maar wat heb ik dan precies nodig en daarbij wat is een mooie prijs?

Ik weet dus dat je bij een 8V o.a. de spinnenkop van een KR nodig hebt. Tenminste zoiets werd hier gezegd.

Wat is er dan nodig voor het goed laten draaien van een KR met audi gasklep?

Henk_Pigo
03-04-2006, 20:56
In principe kan je de gasklep en de spinnekop zo monteren. Het enige wat je dan zou moeten doen is je Co-gehalte en stationair toerental afstellen.

sjweeswurmke
04-04-2006, 21:00
Die stekker bij de warmdraairegelaar is een elektrische verwarming. Deze moet idd een spanning hebben bij een koude motor. Door de opwarming (zowel elektrisch als van de motor) zal de brandstofdruk na een tijdje afnemen.
En ook de stekker bij je extra luchtschuif moet een spanning hebben bij koude motor.

Een soort van choke werking dus.

dus als de motor warm is moet hij geen enkele spanning meer leveren ??

Heb wat problemen met mijn kabelboom dus moet alles op deze manier uitzoeken. Kan iemand dit eens voor me nameten wat de waarden zijn bij koude en warme motor?

RubenD
04-04-2006, 21:04
Ik heb dus nu een KR met standaard spinnekop en gasklep. Als daar dus de gasklep van een Audi 2.2 (of was het 2.3) 5 in lijn op komt heb ik ook de spinnekop van dat blok nodig. Dat kan toch helemaal niet (als die 5 in lijn al een spinnenkop heeft) aangezien je dan een leiding te veel hebt...?

Is de klep en pakkingen vervangen voor de Audi gasklep niet afdoende dan?

TD15
04-04-2006, 21:11
Het zou kunnen en dan handmatig de brandstofdruk van je bestaande systeem verhogen. Zou ik denken? En anders zou je van die spinnekop 1 aansluiting af kunnen doppen? Misschien ook een idee om meteen het gasklephuis te polijsten/flowen? :D

golf mkII 16v
04-04-2006, 21:16
Ik heb dus nu een KR met standaard spinnekop en gasklep. Als daar dus de gasklep van een Audi 2.2 (of was het 2.3) 5 in lijn op komt heb ik ook de spinnekop van dat blok nodig. Dat kan toch helemaal niet (als die 5 in lijn al een spinnenkop heeft) aangezien je dan een leiding te veel hebt...?

Is de klep en pakkingen vervangen voor de Audi gasklep niet afdoende dan?
brandstofverdeler over zetten

RubenD
04-04-2006, 21:20
Houd niet zo van bijhouden van gepolijst spul, vind mijn uitlaat al erg genoeg :tongue:

Maar ik wacht wel even af wat ik allemaal nodig heb, dan kijk ik wat me dat gaat kosten en dan zie ik wel of ik het daadwerkelijk doe. Wil het wel goed hebben, anders niet natuurlijk...

TD15
04-04-2006, 21:26
Nee ik bedoel flowen/polijsten van de binnenkant! :P

Ik weet niet of je de warmloopregelaar dan ook moet vervangen voor 1 van de audi? Is de brandstofverdeler overzetten wel een goede oplossing? Heeft deze niet een kleinere diameter voor de leidingen? Misschien eerst eens proberen met het opvoeren van de druk van de originele 16v, scheelt je weer als dat afdoende is :). Misschien grotere injectoren, of is dat weer teveel van het goede :D!?

Fred
04-04-2006, 21:33
Ik heb zojuist het hele topic zitten lezen en de lach op mijn mond werd steeds groter.......

De warmdraairegelaar waar zg zoveel mee te winnen is doet zodra de motor opgewarmd is geen ene moer meer, dat ding, zowel de reguliere van de K-Jetronic als die van de 16V met vacuumaansluiting regelt alleen zolang de boel koud is, daar na doet ie echt niks meer zo uit het hoofd boven de 58 graden koelwater is het effect van dat ding over en uit....de warmdraairegelaar met vacuum aansluiting verbeterd alleen het oppikken van de motor in de kouddraaifase, en bij vol vermogen vragen totdat alles weer in evenwicht is ...

Bovendien vraag ik me af wat het nut is van een grotere gasklep, zolang er niks met de cylinder inhoud gebeurt gaat er echt niet meer lucht door dat ding. Zoals reeds is gemeld regelt de K- Jetronic op de luchthoeveelheid / flow...ik denk eerder dat je met een vergrote gasklep het tegengestelde bereikt...slechter lopen, hoger brandstof verbruik etc...

Bovendien zit er bij de K-Jetronic geen aparte drukregelaar in het systeem, die zit in de spinnekop ingebouwd, bij de KE Jetronic zit er wel een aparte drukregelaar in het systeem, maar dan moet ook de electrische drukcompensatie in de spinnenkop worden aangepast, anders heeft het veranderen van de systeem druk amper effect.....

Kortom......eigenlijk is het effect van dit soort aanpassingen te verwaarlozen, en wegen vaak niet op tegen de bijkomende effecten zoals verhoogd CO etc ..

Fred
04-04-2006, 21:36
PS het is trouwens erg af te raden om *zomaar* een vergelijkbare warmdraairegelaar te nemen, er zijn heel veel soorten in de omloop, er zijn zelfs soorten die gecompenseerd zijn voor landen die overwegend op grotere hoogte liggen (ijlere lucht etc).....

Fred
04-04-2006, 21:42
Nou...vanavond mijn 8v klephuis eraf gesloopt en die van de 16v (gepolijste en wel) vergeleken...

Wat blijkt...ze zijn beide even groot haha! Zit qua diameter geen verschil in, alleen mis ik vacuum aansluitingen bij de 16v...

Ik ben nu dus maar mijn 8v aan t mooi, glad en netjes maken. Maar hoe kan dat, dat ze gelijk zijn? Is dat normaal voor een 8v EV blok, of is dit ooit al eens veranderd?

En dan nog wat, ik zie dat mijn sensor voor volledig gas los kapot is, kan dit kwaad? Zo ja, wie heeft er toevallig een :hug:, zo nee, wat doe hij eigenlijk :D?

Thnx!

De gasklep schakelaar geeft bij openen een puls aan de startinjector, zodat heel even het mengsel verrijkt word.......zolang de thermotijdschakelaar onder een bepaalde waarde is......zo rond de 35 graden

TD15
04-04-2006, 21:47
Mooi dat jij het allemaal even vertelde dan...waarom doen ze dan of ze het zo weten :confused:? Bedank in elk geval :D! Je kan dus beter je kop bewerken, uitlaatspruitstuk en nokkenas doen...:)

TD15
04-04-2006, 21:53
@ Fred ... Jy weet alles he :D? Als je dit dan leest, mag ik je dan wat vragen? Ik krijg beetje weinig reply in mijn topic... Is het normaal dat als je 1 pijp van je spruitstuk naar je einddemper hebt (dus zonder dempers) dat hij dan heel irritant resoneert? Net of je constant tikken hoort? Zo niet, hoe zou ik dit op kunnen lossen? Bedankt :D voor de rest weer on-topic ;)!

Fred
04-04-2006, 22:00
@ Fred ... Jy weet alles he :D? Als je dit dan leest, mag ik je dan wat vragen? Ik krijg beetje weinig reply in mijn topic... Is het normaal dat als je 1 pijp van je spruitstuk naar je einddemper hebt (dus zonder dempers) dat hij dan heel irritant resoneert? Net of je constant tikken hoort? Zo niet, hoe zou ik dit op kunnen lossen? Bedankt :D voor de rest weer on-topic ;)!

Nee, gelukkig weet ik niet alles, alleen redelijk veel van de EV, en de K-Jetronic..en de daar vanaf geleide modellen.....

Zodra het te moeilijk word moet ik ook afhaken hoor...

Resoneren, of hoor je het flexibele stuk soms kraken wat in je uitlaatpijp (het eerste deel) zit?? Bij te veel spanning op je pijpen wil dat nog wel eens vreemde geluiden gaan maken....en weet je zeker dat de uitlaat echt nergens tegenaan hangt ??

TD15
04-04-2006, 22:11
Nee hij hangt nergens tegenaan. Ik heb wel veel moeten draaien aan het spruitstuk om de vorige uitlaat eraf te krijgen, kan het zijn dat er schade is opgelopen? Heeft het misschien zin om de eerste demper ertussen te laten en de 2de (het platgeslagen ding) te laten zitten? Hoe meer gas je geeft, hoe erger het trouwens ook wordt (bijna kwadratisch neemt t toe :( haha)

Fred
04-04-2006, 22:14
Nee hij hangt nergens tegenaan. Ik heb wel veel moeten draaien aan het spruitstuk om de vorige uitlaat eraf te krijgen, kan het zijn dat er schade is opgelopen? Heeft het misschien zin om de eerste demper ertussen te laten en de 2de (het platgeslagen ding) te laten zitten? Hoe meer gas je geeft, hoe erger het trouwens ook wordt (bijna kwadratisch neemt t toe :( haha)

Het zou best kunnen ja dat het daardoor komt....probeer het eens zou ik zeggen.....

Volgende keer is het trouwens beter om de pijp los te slaan dan te draaien, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur

:chair:

TD15
04-04-2006, 22:17
Ook geprobeerd met slaan, maarja dat wilde echt niet. Dus ik had de moordenaar op het spruitstuk gezet en die vastgehouden, maarja helemaal voorkomen dat het draait doe je toch niet :(! Bedankt ik zal hem morgen wel eraf halen en eens kijken! Het rare is, het komt echt bij de aansluiting van het spruitstuk op het eerste rechte stuk pijp vandaan... Misschien dat ik de buis er wat verder op moet schuiven (hij kan nog een stukje, maar dat was teveel werk...want de buis was gedeukt)?

Fred
04-04-2006, 22:19
Ook geprobeerd met slaan, maarja dat wilde echt niet. Dus ik had de moordenaar op het spruitstuk gezet en die vastgehouden, maarja helemaal voorkomen dat het draait doe je toch niet :(! Bedankt ik zal hem morgen wel eraf halen en eens kijken! Het rare is, het komt echt bij de aansluiting van het spruitstuk op het eerste rechte stuk pijp vandaan... Misschien dat ik de buis er wat verder op moet schuiven (hij kan nog een stukje, maar dat was teveel werk...want de buis was gedeukt)?

Daarom vroeg ik al of het flexibele deel geen opdonder heeft gehad :tongue:

TD15
04-04-2006, 22:31
Ik zal morgen héééééél voorzichtig alle dempers er weer onder zetten en dan luisteren wat het doet :D! Als het het dan nog doet heb ik meteen een goede aansporing om er een spagetti op te zetten :D! Harstikke bedankt!

RubenD
05-04-2006, 11:16
Humm dan laat ik het denk ik maar wezen. Geef ik dat geld wel weer aan wat anders uit, heb nog steeds geen radio...

MORREN
22-05-2006, 16:49
Audi-gasklephuis zit er bij mij ook op, hebben jullie daar gewoon zo,n koperkleurig statonair stelschroefje in zitten?
Bij die van mij zit er op die plaats gewoon een gat, met een haaks buisje waar een rubberen slang opzit.
Hoe kan ik dan het toerental afstellen??!!

peter88
06-03-2009, 17:33
ik haal even een oude koe uit de sloot ( kan je niet zeggen dat ik de search niet gebruik ) .

heeft dit nu echt nut , , bedoel heb je er merkbaar winst mee ?

en als het goed werkt , heeft het dan nog nut om later ooit over te gaan op Webers ? heb het over een 1.6 EG . met wat aanpassingen ..

Henk_Pigo
06-03-2009, 18:54
De doorlaat van het originele gasklephuis is aanmerkelijk kleiner dan die van een 16v of audi 5e. Je motor zal dus makkelijker lucht aanzuigen en sneller op toeren komen.

VR6golf2
06-03-2009, 22:59
Tip..

Luchtweger met de spinkop kan je zo overzetten op het luchtfilterhuis van de DX.De luchtweger van een EG, heeft trouwens ook een dunwandige kom zoals de 16V..De luchtopbrengst is groter.

Let wel op de alle banjobouten ( naar de injektoren/5e injektor/warmdraairegelaar op het onderblok ) dezelfde doorlaat hebben!
Die van de EG/KR zijn namelijk groter dan van de DX of EV( is bijna identiek als DX alleen zijn de injektoren luchtomspoeld )
Mocht je een gaskleppenhuis van EV gebruiken ( klep 2 is ook aanzienlijk groter ) dan moet je de aansluiting van de luchtomspoeling op het gaskleppen huis afdoppen bij gebruik op DX.

Ik heb 12 jaar geleden deze aanpassingen op mijn Pirelli GTI ook al gedaan.
Heb toen ook een gasklephis van 16V Kr gebruikt en zoveel mogelijk materiaal op het inlaatspruitstuk weggehaald...Gasklep nummer 2 botst namelijk met lucht tegen het bestaande materiaal van het inlaatspruitstuk.Dat is zonde van de meeropbrengst die dit gaskleppenhuis zou moeten geven.Mocht je deze opbrengs maximaal willen benutten, dan zou je eigenlijk een dikke lasrups moeten aanbrengen, zodat je met bewerken weer verder kan.

Je hebt ook een inlaatspruitstuk met dikkere buizen bij de EG motoren.Al met al was de brandstof opbrengst + lucht veel groter bij EG...Bij de 16V KR hebben ze eigenlijk bij VW deze meeropbrengst op nieuw toegepast..

Als je de DX gaat opvoeren, kan je zelfs de vacuum gestuurde warmdraairegelaar van de 16V KR gebruiken.Daarbij stuurt het vacuum ook een stukje brandstofverrijking...

Nou, zoals ik me nu heb laten informeren moet de complete injectie van een 16v zonder grote problemen op mijn DX motor passen.

VR6golf2
06-03-2009, 23:13
Het koppel neemt toe....Maar om het volle effekt te benutten, zou je ook de luchtweger met spinkop + alle banjobouten naar de injektoren + extra injektor + banjobouten op de warmdraairegelaar moeten gebruiken vanaf de EG of van de 16V KR.

DAn heb je een aanzienlijke aanwinst qua koppel...

Wat ook een must is, als je DX met een G nokkenas uitgerust is ( even kijken op de nokkenas ), zou je een andere klepspeling ( in koude toestand !!)moeten toepassen.15 in 30 uit zorgt ook voor een ruimere spoeling/brandstofmengsel ...

De doorlaat van het originele gasklephuis is aanmerkelijk kleiner dan die van een 16v of audi 5e. Je motor zal dus makkelijker lucht aanzuigen en sneller op toeren komen.

VR6golf2
06-03-2009, 23:25
Ja, het heeft degelijk nut, mits je maar alles overzet!
In principe kan de K-Jetronic makkelijk meehobbelen met 193 PK..

Ik heb een Hartman 16V Kr gehad en draaide zelfs met de ongewijzigde K-Jetronic van de 16V...Toch gewoon 193 PK bij Joop Kok destijds...

En de aangepaste K-Jetronic op mijn Pirelli inclusief andere klepspeling + 4-2-1 en een goede uitlaat met 52 doorlaat gaf op de rollenbank 125 echte pk's en een aardig stijle koppel weergave....

Overigens moet je een EG echt goed bewerken wil je echt winst boeken.Ze zijn bij VW niet voor niets over gegaan op de DX met verbrandingsruimte meer op de zuigers.
Bij de DX konden ze door deze ontwerpaanpassing zelfs met brandstof/lucht opbrengst downsizen...

Ze hebben wel ooit een EG gebouwd met 170 pk...Een flinke cilinderkopbewerking/onderblok aanpassing ...Wel draaiende met Kugelfischer injektie van de 2002 van BMW

ik haal even een oude koe uit de sloot ( kan je niet zeggen dat ik de search niet gebruik ) .

heeft dit nu echt nut , , bedoel heb je er merkbaar winst mee ?

en als het goed werkt , heeft het dan nog nut om later ooit over te gaan op Webers ? heb het over een 1.6 EG . met wat aanpassingen ..

VR6golf2
06-03-2009, 23:29
Om precies te zijn gaat het om gasklep 2.De eerste is vrijwel identiek..

VR6golf2
06-03-2009, 23:32
Let wel op dat je een 4-2-1 spagettie neemt!4 - 1 is alleen leuk als je echt hoog in toeren blijft rijden...
Algemene karakter van 4-2-1 is meer koppel onderin, veel levendiger middengebied.

Ik zal morgen héééééél voorzichtig alle dempers er weer onder zetten en dan luisteren wat het doet :D! Als het het dan nog doet heb ik meteen een goede aansporing om er een spagetti op te zetten :D! Harstikke bedankt!

VR6golf2
06-03-2009, 23:35
Dan heb je een 8V gaskleppenhuis vanaf de Golf 2 EV kat.
Die heeft een grotere 2e klep dan de DX

Thnx!

peter88
07-03-2009, 08:33
ok , dat is een hoop info in korte tijd :) .

het gaat bij mij om een EG ,waar een audi klep in zou moeten komen dan ??

tenminste dat was de bedoeling dacht ik .

zolang het maar wat winst ( koppel ) oplevert vind ik het prima .

wil alleen ook nog normaal kunnen rijden , zonder batman rookgordijn . of stotteren .

vr6golf2 :
maar die 125 pk , was alleen met een andere gasklep en een goede uitlaat ? .

breadfan83
29-01-2010, 14:35
Heb de search al even gebruikt, maar niks bruikbaars gevonden. Om een nieuw topic voor één ja / nee vraag te openen vond ik wat onzinnig, dus zet ik het hier maar even neer.

Is er verschil tussen de gasklephuizen van een 1.8 16v met dikke buizen en dunne buizen? Of zijn de gasklephuizen altijd gelijk geweest?
Of is er enkel verschil tussen de PL en KR gasklephuizen?

GJ007
29-01-2010, 16:32
ik ben bezig gasklephuis vd audi 2.3 5cilinder pas te maken, op zich ook goed te doen.
ga je van org 41 ofzo , naar 49, uit me hoofd ... was glf ik net geen 10mm winst ofzo

heb ook nog een spinnenkop ve PL naast me DX liggen, maar weet niet of ik dit lopend krijg op DX systeem? miss iemand daar wat info over, aangezien daar extra/ andere aansluiting op zit.

sciroccoGTII
29-01-2010, 22:02
Enigste verschil in de luchtweger zit hem in de trechtervorm.. Kijk eens naar een audi,saab volvo of porsche (audi) of iets dergelijks..Je zou eens moeten zoeken naar een zo steil mogelijke trechter ;) PL en DX zitten volgens mij geen verschil in.

ik ben bezig gasklephuis vd audi 2.3 5cilinder pas te maken, op zich ook goed te doen.
ga je van org 41 ofzo , naar 49, uit me hoofd ... was glf ik net geen 10mm winst ofzo

heb ook nog een spinnenkop ve PL naast me DX liggen, maar weet niet of ik dit lopend krijg op DX systeem? miss iemand daar wat info over, aangezien daar extra/ andere aansluiting op zit.

GJ007
30-01-2010, 00:43
d8 ik al, ik kocht hem dat het een kr-spinnenkop zou zijn, wist ik veel :P

zal dat eens uitzoeken!

maar welke steilheid bedoel je precies?

GJH
06-07-2010, 18:30
Zou iemand de diameter de grote klep van zo'n Audi gasklephuis na willen meten? En dat dan hier willen posten? :thumbup:

golfcabriolet
06-07-2010, 20:35
http://www.vwteam.com/artikel.php?id=6

kijk maar eens heer.

GTI heeft 35 mm / 44mm
Audi 5E 35 mm / 55 mm

GJH
06-07-2010, 22:20
Iemand toevallig zo'n 55mm gasklephuis over, danwel in de weg liggen?

GJ007
06-07-2010, 23:54
jawel, maar de as van een klep is krom xD ... gebeurde bij het uit elkaar halen / in elkaar zetten ...

GJ007
07-07-2010, 22:34
wat trouwens wel shit is! ... de stationair bij zon audi klep, misschien dat iemand daar hier wat meer over weet.

GJ007
02-10-2011, 10:34
even dit weer eens onder het stof vandaan halen (search gebruiken waar die voor bedoelt is ;) ) ...

hoe zit het met de warmdraairegelaar van een 16v, waar worden beide vacuüm aansluitingen op aangesloten?

dus, die op de zijkant en die aan de voorkant ... waar gaan ze naartoe?

arno2000
02-10-2011, 19:50
Mijn vrouw rijd een renault clio 1800 8v uit 91. Ik heb hier laatst het gasklep huis van schoongemaakt en naast een dx gasklephuis gehouden en die van de renault was aanzienlijk groter en de schroefgaten zaten op exact dezelfde plaats. Dit is misschien dus ook wel leuk.

Jel Golf 2 GTI
02-10-2011, 19:57
Men broer heeft een gasklep en warmtedraairegeling van een 2.3 5cil audi op zen DX gezet, rest orgineel gelaten, wel andere nokkenas geplaatst.

Vacuum van de warmtedraairegeling is niet aangesloten.

GJ007
03-10-2011, 11:28
ben weer stap dichterbij;

de zijaansluiting (enige die gebruikt wordt bij de kr) is nodig, deze zorgt dat je bij circa 3000rpm extra druk krijgt.

mijn idee is;

1800 DX met een 291 nokkenas. (check)
spaghetti 4-2-1. (check)
volledige injectie van de KR, met een grotere gasklep. (mee bezig)
en een bosch motorsportpomp. (check)

oettinger_18
03-10-2011, 11:56
je kan ook warmdraairegelaar van audi 5e gebruiken en die van 16v met vacuum aansluiting

GJ007
03-10-2011, 16:43
je kan ook warmdraairegelaar van audi 5e gebruiken en die van 16v met vacuum aansluiting

dat geld ook voor beide spinnenkoppen (alleen zul je bij een 5 cilinder 1 moeten afdoppen :tongue: )

oettinger_18
03-10-2011, 19:24
moet je ook persee de spinnenkop nemen?? Kan je niet origineel van een golf 1 gti dx blijven houden? En welke is beter audi 5e of 16v ?? Moet je dan ook meteen de injectoren(verstuivers) nemen van de audi of 16v?? En de injectie kabels

Jel Golf 2 GTI
03-10-2011, 19:36
moet je ook persee de spinnenkop nemen?? Kan je niet origineel van een golf 1 gti dx blijven houden? En welke is beter audi 5e of 16v ?? Moet je dan ook meteen de injectoren(verstuivers) nemen van de audi of 16v?? En de injectie kabels

Nee je kan de spinnekop van de DX gewoon gebruiken.
Gasklep en warmtedraairegeling van een audi 5E is meer dan genoeg.
Je hoeft zelfs je verstuivers niet te veranderen.
Snel nokkenasje ering en goed afstellen scheelt al een hele boel.

oettinger_18
03-10-2011, 19:45
Nou dan alleen een warmdraairegelaar van een audi 5e vinden

Jel Golf 2 GTI
03-10-2011, 20:15
Nou dan alleen een warmdraairegelaar van een audi 5e vinden

Het gaat ook met de orginele warmtedraairegeling van de DX.

Geeft iets minder doorgang maar kan zeker dienen als je niets anders hebt.

De meeste raden aan als je een gasklephuis koopt de warmtedraairegeling die bij het gasklephuis hoort erbij te pakken maar dit is niet nodig om alles draaiend te rkijgen

golfcabriolet
03-10-2011, 20:37

of van Porsche spinnenkop nemen.

oettinger_18
03-10-2011, 21:09
Het gaat ook met de orginele warmtedraairegeling van de DX.

Geeft iets minder doorgang maar kan zeker dienen als je niets anders hebt.

De meeste raden aan als je een gasklephuis koopt de warmtedraairegeling die bij het gasklephuis hoort erbij te pakken maar dit is niet nodig om alles draaiend te rkijgen

Jah de gasklephuis heb ik al alleen de warmdraairegelaar moet ik nog vinden. En hoe gaat dat met de gashendel?? van de 5e die moet je tog ombouwen maar hoe precies??

Jel Golf 2 GTI
03-10-2011, 21:11
Jah de gasklephuis heb ik al alleen de warmdraairegelaar moet ik nog vinden. En hoe gaat dat met de gashendel?? van de 5e die moet je tog ombouwen maar hoe precies??

Wij heben het mechanisme van de DX-gasklep overgezet naar het gasklephuis va de audi.

Hier bedoel ik het stangetje dat door je huis gaat waar je klep aan vast zit.
En alles wat er boven op zit natuurlijk

oettinger_18
03-10-2011, 21:45
Je hebt het hendeltje van de 5e gasklep waar je de gaskabel opdoet en die zit vast met een bout en als je die bout los haalt en goedzet op de juiste positie zoals bij een dx gasklephuis is het tog goed?? Is overzetten moeilijk of een drama want hoor wel dat de stang wat door je gasklephuis gaat krom kan raken tijden het terug plaatsen?

GJ007
05-10-2011, 12:48
zit er verschil in de injectoren van 8v en 16v?

@ oettinger_18 ; heb je een foto van hoe je dat overgezet heb?, ik heb destijds een 5e gasklep uit elkaar gehaald, maar nooit weer netjes in elkaar gekregen :(

GJ007
05-10-2011, 12:50
even kort;

het is juist de combo van warmdraairegeling / spinnenkop / injectoren en gasklep ... die combinatie.
die van een 16v zijn elk anders dan die van een 8v ?!? zijn niet voor niks andere onderdelen... toch?!?