PDA

View Full Version : Vorstschade in december op de A1:Getuigen nodig!


pedro
17-04-2010, 20:10
Hoop dat ik hier medeweggebruikers kan vinden die met regelmaat over de A1 rijden in de richting van Amsterdam naar Amersfoort, want ik ben op zoek naar getuigenverklaringen. En daarnaast ook naar iedere tip die mij kan helpen mijn schade op Rijkswaterstaat te verhalen.

Vlak voor kerst (23 december) heb ik door slecht wegdek 2x 19" velgen krom gereden door een gat in het wegdek ter hoogte van Bussum (hmp 23,4). Daarnaast door opspattend losgekomen wegdek ook een scheur in mijn voorruit opgelopen, welke ik vandaag na maanden toch maar vast heb laten vervangen uit eigen zak.

Ik heb na mijn opgelopen schade foto's ter plaatse gemaakt, heb als getuige de bandencentrale die net 4 dagen daarvoor 4 nieuwe Dunlops had gemonteerd en mijn vriendin die naast me zat ten tijde van de klap. Daarnaast heb ik aangetoond dat het betreffende gat in het wegdek na 6 weken nog steeds niet gerepareerd was. Dit alles lijkt niet voldoende. :mad:

Wat ik moet kunnen aantonen is dat er (ruim) voordat de schade aan mijn velgen is ontstaan op 23 december j.l. schade aan het wegdek aanwezig was en dat Rijkswaterstaat terecht de door mij aangegeven nalatigheid kan worden verweten. Ook heb ik harder bewijs nodig dan mijn eigen woord en dat van mijn vriendin dat er ten tijde van het ontstaan van de schade niet nadrukkelijk gewaarschuwd werd (door signaleringsborden etc) dat het wegdek zeer slecht was.

Ik realiseer me dat het alweer een paar maanden geleden is, maar had niet verwacht dat je als weggebruiker die schade ondervind van slecht wegdek zo nadrukkelijk bewijs moet leveren, voordat rijkswaterstaat aansprakelijk gesteld kan worden. Jaren terug heb ik een vergelijkbaar incident gehad met een andere auto op de provinciale weg ' hoge ring' in Almere, en toen ben ik uiteindelijk schadeloos gesteld bij het vooruitzicht dat ik bereid was ervoor naar het gerecht te stappen. :shake:

Hoop op tips en/of ervaringen van jullie en zal dit ook op het Audiforum posten in de hoop zoveel mogelijk reacties te verzamelen.

Bedankt alvast!

Richard
17-04-2010, 20:12
je kan/kon bij rijkswaterstaat een formulier downloaden.. is algemeen bekent na deze winter en schades.. is op het nieuws geweest etc

had zelf ook schade en mijn lease maatschappij heeft dit zo opgelost

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Schadeformulier%20weggebruiker%205.0_tcm174-252885.pdf

persoonlijk vind ik het nogal dom dat je er zo lang mee hebt lopen wachten, zeker gezien je eerdere ervaring :rolleyes:

De Pul
17-04-2010, 20:13
idd,en ze zijn niet zo moeilijk wat ik er van heb begrepen...

pedro
17-04-2010, 20:42
Richard, dank voor je reactie. Weet niet wat je dom vindt...Ik ben al vanaf 24 dec j.l. met de verzekeraar bezig (1 dag na ontstaan schade). Dat blijkt wellicht onvoldoende uit mijn verhaal.

Rijkswaterstaat blijft de boot afhouden en na 4 maanden ben ik er klaar mee en heb ik gevraagd over te dragen naar rechtsbijstand. Mijn eerdere ervaring met een andere auto is voor mij positief afgewikkeld, zonder dat ik bij wijze in 3 voud getuigenverklaringen moest overleggen.

@De Pul, weet niet of je reactie cynisch is, maar ze doen weldegelijk erg moeilijk.

De Pul
17-04-2010, 20:52
nee,de schade hersteller die met mijn auto bezig zit doet veel klussen voor ze,95% van alle klachten word zonder gemor een expert bij langs gestuurd.

pedro
17-04-2010, 20:56
Misschien ook nog goed om te vermelden; In de media werd gesproken van meer dan 1.000 of meer automobilisten die schade hebben opgelopen door slecht wegdek. Deze hebben allemaal claims neergelegd bij rijkswaterstaat via hun verzekeringsmaatschappij en/of rechtsbijstand.

M.i. zou het vrij eenvoudig moeten zijn deze zaken te combineren. Maw, iedereen die na mijn schade ook schade heeft ondervonden kan mijn zaak als bewijs aanwenden voor nalatigheid van reparatie. Daarop wordt tot nu toe geen actie ondernomen door verzekeringsmaatschappijen en/of rechtsbijstand.

Als ik anderen kan helpen doe ik dit ook graag!

Richard
17-04-2010, 20:58
Dat blijkt wellicht onvoldoende uit mijn verhaal.


:thumbup:
mijn ervaring is dat ze nooit lastig hebben gedaan. misschien dat de vorige zaak je parten speelt ( namen blijven hangen bij sommige instanties)

De Pul
17-04-2010, 20:58
1000?
het bedrijf waar ik het over heb heeft alleen in flevoland en het gooi al meer dan 14000 gevallen afgewerkt(steenslag en ruitschade)

pedro
17-04-2010, 21:00
Mijn schadehersteller (CARE schadeservice) heeft ook een schaderapport opgemaakt. Schade van 2 velgen en een voorruit rond de EUR 1.500. Maar goed, heb in mijn 1e post al aangegeven dat ze (RWS) op voorhand de boot afhouden. Hoop dat ik je goed begrijp trouwens.

Richard
17-04-2010, 21:02
1000?
het bedrijf waar ik het over heb heeft alleen in flevoland en het gooi al meer dan 14000 gevallen afgewerkt(steenslag en ruitschade)

denk t ook.. heb deze winter bij amsterdam 5 keer een winterband kapotgereden ( canvasbreuken in de wang) 2 mistlampen, 1 koplamp, 1 voorruit.

allemaal gemeld en de lease maatschappij heeft het afgehandeld.

pedro
17-04-2010, 21:04
Richard, ik werk zelf bij de partij waar ik verzekerd ben, dus dat zal het issue niet direct zijn. Als je RWS bedoeld, die vorige zaak dateert van een jaar of 6 geleden en is door Provinciale Staten geschikt. Is RWS niet aan te pas gekomen.

Ik heb nooit schade dus ik ben niet de eerste de beste jojo die regelmatig schades claimt. Niet bij mijn autoverzekering, maar ook niet bij de hele rits overige verzekeringen die ik heb.

pedro
17-04-2010, 21:07
@ de Pul, zou je mij anders in pb willen laten weten over welk bedrijf je het hebt? Als ik elders tips kan halen hoe dit aan te pakken dan graag. Ik heb vanaf december al een aardig dossier opgebouwd, dus weet dat ik niet nu opeens bedenk laat ik er eens wat mee gaan doen.

Normaliter is Google 'your friend', maar ik kom niets tegen wat me kan helpen mijn zaak te bespoedigen.

Richard
17-04-2010, 21:08
word ook niet bedoelt.

als je zelf bij een verzekeraar werkt, dan heb je genoeg cases liggen? ik zou de rechtsbijstand inschakelen. je hebt de schade gemeld. plaat op beeld staan en een getuige--> vriendin.

Richard
17-04-2010, 21:11
http://www.depers.nl/binnenland/365773/Vorstschade-aan-wegen-valt-mee.html

Rijkswaterstaat heeft sinds half december ongeveer twintig keer grote reparaties uitgevoerd. Vooral de A1 en de A27 waren vaak aan de beurt. Dinsdag zijn volgens Rijkswaterstaat vanwege vorstschade alleen nog werkzaamheden gaande aan de A1 tussen Naarden en Laren.


de reparaties zijn vastgelegd bij rijkswaterstaat.. als de melding van jou schade voor de reparatie op die plek is gebeurd heb je toch een sluitend verhaal

http://www.autoleasewereld.nl/nieuws/1/663-rijkswaterstaat_vergoed_vorstschade leesvoer

pedro
17-04-2010, 21:29
Richard, dank voor het meezoeken. ;) Wat een beetje het punt is, RWS stelt dat ze in de media genoeg hebben gemeld dat het wegdek slecht was. De artikelen die je doorstuurt ken ik en geven dat ook aan, echter de datum van wanneer ze zijn dateren van na mijn schade.

Gesteld wordt dat ik had moeten weten dat het wegdek (zeer) slecht was en dat ik daar mijn rijgedrag op aan had moeten/kunnen passen.

1. Ik wist niet dat het wegdek ter plekke zo slecht was want had dat niet eerder in de media vernomen
2. Ter plaatse werd niet gewaarschuwd voor slecht wegdek
3. Ik reed braaf 100 km p/u op de rechterbaan met 2 kleine kinderen op de achterbank na een ochtendje shoppen in A'dam.

Om bovengenoemde redenen ben ik van mening dat mij als weggebruiker niet de ontstane schade kan worden aangerekend.

Stomtoevallig (talk about bad luck!) heb ik in de 1e week van 2010 nog 2 velgen kromgereden op de A50 richting Nijmegen. Daar stonden 2 dagen later echter groots waarschuwingsborden langs de weg en vrij recent daarna hebben ze over een lengte van een paar km het gehele wegdek afgefreesd voor herstel. Kijk, daarvan realiseer ik me dat het dan vrij kansloos wordt om te bewijzen dat je in je gelijk staat (ookal is dit feitelijk het geval!). Die neem ik daarom dan ook voor eigen rekening. Ook dit is bekend bij de verzekeringsmaatschappij.

Overigens, het bedrijf waar ik werk is niet zo kleinschalig dat ik even binnenloop bij de afhandelende afdeling om aan te geven hoe ze hun werk moeten doen. Helaas ben ik als consument net zo'n 'nummertje' als ieder ander.

pedro
21-04-2010, 07:50
Deze mag dicht! In pm een aantal nuttige tips gekregen waar ik mee verder kan. Bedankt voor het meedenken!