PDA

View Full Version : Aankoopadvies Fox 1.2 (3 cil.)


LRR
20-04-2010, 18:09
Luitjes,

We zijn "uitgekeken" (lees: flauw van) de Lupo en de vrouw heeft haar oog nu laten vallen op een Fox.
Het betreft een 1.2 3-pitter. Net ding zo op de foto's.

Nou heb ik al even gelezen dat er wat dingetjes zijn die je in de gaten moet houden bij een Fox (display in het dashboard, motorkapsluiting).

Maar zijn er mensen met ervaring met een soortgelijke auto, en hoe is die 3-cilinder qua uithoudingsvermogen ???
Vuurwerk verwacht ik zeker niet, maar dat is ook absoluut niet nodig aangezien bij toch amper een snelweg zal zien en veel in de buurt gaat worden gebruikt.


Laat maar weten !!!!

Groeten
Fred

marcelmk1
20-04-2010, 21:41
wij hebben er twee als huurauto op het werk lopen

heb er een aantal keren mee gereden, en het valt me niet tegen, we hebben ook peugoet 106 3 pitters, maar daar hoor je het echt, foxjes lopen echt een stuk beter :thumbup:

Jan-Jelle
20-04-2010, 21:51
Wij hebben ook een weekje zo'n fox gehad, zijn opzich niet erg traag, althans niet wat je voor zo'n 3-cilinder zou verwachten..
Verder zwabberen ze bij een beetje zijwind op de snwelweg behoorlijk, maar aangezien hij toch amper snelweg zal zien is het een prima auto denk ik!
trouwens, voorin genoeg beenruimte, met mijn 1.95 pastte ik er met gemak in..

Mk1-Addict
20-04-2010, 21:53
achterklep slot, bobine's (net als bij andere modellen trouwens), ruitenwissers klappen over de ruit, slechte afwerking in het algemeen.

ik ben geen fan van de Fox, als ik zou moeten kiezen zou ik voor een gebruikte Polo gaan boven een nieuwe Fox

breadfan83
20-04-2010, 21:54
Heb er regelmatig in moeten rijden, en vond het drie keer niks. Ik zou zelf voor de 1.4 gaan. Lekker pittig, en het klinkt ook gewoon een stuk beter.

Die drie-pitter is 't niet zo... naaimachine geluid, en heel nerveus. Je hebt telkens het gevoel alsof je al moet schakelen, en als je dan schakelt, heb je weer het gevoel dat je terug moet schakelen, of dat je constant met een voet half op de koppeling rijdt.

Geen prettige auto om wat langere stukken in te rijden of veel mee op te trekken en af te remmen (schakelen). Snelweg is helemaal geen doen, daar mis je voortdurend een stuk of drie versnellingen.

LRR
21-04-2010, 06:53
Thanx voor de reacties mensen, heb zelf nog nooit in zo'n 3 pitter gereden.
Zal binnenkort eens een proefritje maken !!

Nog iemand meer ervaringen ????

martiepartie
21-04-2010, 07:29
Heb er zelf ook een proefrit in gemaakt, net als in de 1.4 16v Fox. Toen ik met vriendin een andere auto zocht hebben we vooral gezocht naar een Lupo/Fox/Polo.

De 3 pitter deed het op binnenwegen erg goed, vind de auto tot 80km/h pittiger overkomen dan de 1.4. Boven de 80km/h zit er geen gang meer in :D
De 1.4 viel mij zwaar tegen, het is ook de braziliaanse 1.4 16v die er in ligt, niet de 16v die ook in de lupo/arosa/polo geleverd is. Schijnt totaal niet zuinig te zijn en tot 3000 toeren gebeurde er weinig..
Een 1.4 lupo rijdt vele malen lekkerder, ook in de 8v uitvoering.

Wat mijn opviel is dat de fox van binnen een veel ruimere auto lijkt dan de lupo, je hebt niet echt het idee dat je in een boodschappenkar zit. Afwerking vond ik voor zo'n goedkope auto prima in orde.
Het grote nadeel is dat het ding net zoveel weegt als een golf3, dan zit je met een 3 pitter niet heel gunstig qua prestaties/verbruik.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe Panda gekocht, die weegt 150kg minder, heeft alle luxe en kost ook een stuk minder.

breadfan83
21-04-2010, 10:13
Een 1.4 lupo rijdt vele malen lekkerder, ook in de 8v uitvoering.

Klopt, ik zou ook liever een gebruikte Luup hebben dan een nieuwe Fox.

Wat mijn opviel is dat de fox van binnen een veel ruimere auto lijkt dan de lupo, je hebt niet echt het idee dat je in een boodschappenkar zit. Afwerking vond ik voor zo'n goedkope auto prima in orde.
Het grote nadeel is dat het ding net zoveel weegt als een golf3, dan zit je met een 3 pitter niet heel gunstig qua prestaties/verbruik.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe Panda gekocht, die weegt 150kg minder, heeft alle luxe en kost ook een stuk minder.

Hij is inderdaad wel veel ruimer van binnen dan de Lupo. Je zit (zeker voor je gevoel) een stuk hoger in de auto, wat een persoonlijk iets is of je dat prettig vindt of niet. De kofferbak is veel groter bij de Fox, de afwerking is gewoon zoals je gewend bent van VW. Rustig en degelijk.

Panda heb ik destijds ook in gereden. Fijn auto'tje, je zit alleen redelijk dicht op elkaar voorin, wat vooral lastig is als je een beetje flinke jas aan hebt of als je moet schakelen.

LRR
22-04-2010, 08:39
Heb er gisteren even eentje i.r.l. bekeken en het viel me niet tegen.
Alleen erg maf dat die vw-logo's erg snel lelijk worden en er een soort roestvorming op ontstaat.
Die braziliaanse logo's zijn gewend aan onze zure regen waarschijnlijk ;)

Ga vandaag de garage even bellen of ze zo'n Foxie kunnen ritselen voor ons !!!

martiepartie
22-04-2010, 08:45
Ik ben toen bij VW Century in Roden geweest, die hadden een lupo 1.4, Fox 1.4 16v en Fox 1.2 staan, heb in alle auto's een ritje gemaakt.

Je hebt er nog niet in gereden?

Zeend
22-04-2010, 10:39
Van een maat van me (automonteur) weinig positiefs gehoord over de Fox.
Ik denk dat je beter voor een 107 of Panda kunt gaan.. of een gebruikte Polo.

LRR
22-04-2010, 12:30
@Martie: Mijn vrouw had het er al over dat er bij Century ook een aantal stonden.
Misschien maar eens even kijken (EDIT: die vragen dus de hoofdprijs :screwy: )

@Zeend: Ja, veel verschillende verhalen....maar motorisch schijnen ze toch heel behoorlijk te zijn en het is puur als 2e auto (en ik heb al een hobby-auto, dus het moet wel wat nieuws zijn, en VW) voor wat werk km's in lage snelheids-gebieden.

jrn2K
22-04-2010, 13:25
Van een maat van me (automonteur) weinig positiefs gehoord over de Fox.
Ik denk dat je beter voor een 107 of Panda kunt gaan.. of een gebruikte Polo.

Sla die Aygo, 107, C1 ook maar over :thumbup:

LRR
22-04-2010, 14:52
Sla die Aygo, 107, C1 ook maar over :thumbup:

AMEN :D

Ook weinig kans dat er iets anders komt als VW (heb nog nooit iets anders gereden als auto's uit "het groepsverband")

breadfan83
22-04-2010, 18:50
Sla die Aygo, 107, C1 ook maar over :thumbup:

De 107 en C1 heb ik nog niet in gezeten, de Aygo wel. Aangezien dit een beetje dezelfde auto's zijn (zelfde platform geloof ik?) ga ik er van uit dat je in alle drie even krap zit, en even weinig pit hebt.

golf3freak
23-04-2010, 08:17
FOXjes heben nog wel eens het kwaaltje naar links of naar rechts te trekken.
De oude van mij is 3 A 4 keer terug geweest voor uitlijnen tot banden balanceren en shit, bleef naar rechts trekken.
Heb al veel er over gehoord.
En de sloten zijn bagger.

LRR
23-04-2010, 08:33
@Golf3freak: Had er ook al iets van gelezen van dat trekken in het stuur en die sloten.
Als we er eentje aanschaffen doen we dat toch met 6 maand garantie, dus zal ik al die dingen goed gaan checken.....En als die trekt in het stuur zeg ik gewoon tegen de "misses" dat ie verlaagd moet worden ;)

golf3freak
23-04-2010, 08:52
@LRR daar zit wat in hahaha.

Mk1-Addict
24-04-2010, 19:06
@Golf3freak: Had er ook al iets van gelezen van dat trekken in het stuur en die sloten.
Als we er eentje aanschaffen doen we dat toch met 6 maand garantie, dus zal ik al die dingen goed gaan checken.....En als die trekt in het stuur zeg ik gewoon tegen de "misses" dat ie verlaagd moet worden ;)

let wel op dat onderstel en banden altijd aan lastig punt blijft voor garantie! Als het niet binnen 1000 km is na aflevering is het voor de dealer al niet meer te bepalen of het aan de auto ligt of aan de gebruiker (stoepje, rijden met verkeerde bandenspanning)

Succes met de keuze, ik blijf erbij dat mijn eigen keuze altijd zou vallen op een iets oudere Polo

Huibert

VolkswagenRacing
24-04-2010, 21:17
Wat ik als plaatwerker als nadeel zag aan de Fox is dat dit geen echte vw plaat is.

Stuk dunner, niet de degelijke vw plaat, dus was ook al gelijk bang dat hij wat roest gevoeliger is.

LRR
16-05-2010, 18:42
Nog even ter info:

We hebben gisteren een uranogrijze Fox 1.2 gekocht van 2005 !!!
Krijgen hem aankomende week als het goed is !!!!

Autootje rijd echt super, niks geen gehannes !!!! We zijn er blij mee.
Lupo is ingeruild, had ondanks de lage km-stand (66.xxx) al een lekke koppakking
en hield herhaalderlijk in tijdens het rijden......weg ermee.......

huinkroese
17-05-2010, 08:24
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Ik maakte uit de eerste post al op dat de Lupo je niet goed beviel, en nu blijkt een beetje waarom. Ik ben zelf juist op zoek naar een Lupo en vroeg me af welke Lupo je hebt gehad en of je nog andere gebreken hebt ontdekt waar ik op zou kunnen letten.
Thanks en veel plezier met een probleemloze Fox! :)