View Full Version : vervanging 1600TD blok door 1600GTD
hallo,
ik heb nu een jaar een 1600 TD! 44kw golf 2
nu zit ik er een tijdje aan te denken om een sneller blok erin te lepelen!
eerst wilde ik een 1900tdi blokje! maar omdat ik het golfje elke dag gebruik is de tijd er niet voor!
nu kan ik hier op het forum een 1600gtd blok kopen met bak en kabelboom!
dit is met nieuw type kabelboom! kan er iemand uitleggen wat verschil tussen nieuw en oud type is en of het omgebouwd kan worden?
wie weet wat ik moet aanpassen?! ik heb al wel enkele verhalen gelezen dat het plug and play is! maar voordat ik hier aan begin wil ik het zeker weten! vooral betreffende electrische zaken(kabelboom)
alvast bedankt
groeten bas
Johan1982MK1
21-04-2010, 14:03
Kan je de oude boom niet gewoon weer gebruiken misschien? ik heb eens een 1.6d naar td omgebouwd, en de originele boom gebruikt, was precies gelijk..
iemand nog meer suggesties?
Turbo-Variant
21-04-2010, 16:58
Oude kabelboom kan je wel gebruiken, hier en daar klein beetje aanpassen.
Zult evt. wel zaken als turbokoeling enz. zelf moeten bekabelen indien het een SB of RA motor betreft. Met een JR heb je dit niet.
patjetta
21-04-2010, 16:59
De kabelbomen zijn allebij het zelfde.
Ik heb wel eens een 1.6 td 1v 44 kw omgebouwd naar 1.9td aaz.
Deze waren ook het zelfde en ik hoefde niets aan te passen.
het is een gtd met 80 pk dus dat betekent een sb code! dus kleine aanpassingen kabelboom? neem ik namelijk de oude van het gtd blok ook over!
en geen aanpassingen aan motorsteunen enz?
oettinger_18
21-04-2010, 17:52
Je kan de normale kabelboom gewoon gebruiken!! Motorsteunen alles is zelfde het blok is precies zelfde opgebouwd als je ouwe blok dus maak je geen zorgen ouwe blok eruit nieuwe erin kabels aansluiten en klaar ben je
Turbo-Variant
21-04-2010, 23:29
@Oettinger: hoe die je dit dan met de aansluitingen op het voorgloeiapparaat (deze zit buiten op het schutbord bij de SB en heeft nagloeifunctie) en de aansluitingen voor de temp. sensor op de turbo en de elektrische hulpwaterpomp?
Naar mijn weten zijn er namelijk geen oud type kabelbomen met deze aansluitingen.
Overigens is het geen probleem om dit zelf even te bekabelen zoals gezegd. Verdere ombouw naar de SB is ook een peace of cake.
een update het is een RA motor!
is er ook iemand die kan vertellen hoe je kan zien of je een oud of een nieuw type kabel boom heb?
oettinger_18
22-04-2010, 07:12
De elektrische pomp heb ik eraf gehaald en gwn doorverbonden nu stroomt hij dus continu!
ik zelf gebruik ook een ouwe type kabelboom van golf 2 in me golf 1 hij loopt en start perfect en wat bedoel je met na gloeien en voorgloei apparaat? misschien heb ik wel wat vergeten!
@Oettinger: hoe die je dit dan met de aansluitingen op het voorgloeiapparaat (deze zit buiten op het schutbord bij de SB en heeft nagloeifunctie) en de aansluitingen voor de temp. sensor op de turbo en de elektrische hulpwaterpomp?
Naar mijn weten zijn er namelijk geen oud type kabelbomen met deze aansluitingen.
Overigens is het geen probleem om dit zelf even te bekabelen zoals gezegd. Verdere ombouw naar de SB is ook een peace of cake.
Turbo-Variant
22-04-2010, 09:33
Het voorgloeirelais dat bij een RA en SB op het schutbord zit heeft een nagloeifunctie. Zitten geloof ik 3 of 4 aansluitingen op buiten. De gewone TD heeft buiten ja niets zitten behalve de zekering.
Pomp doorverbinden kan natuurlijk, maar als ik me niet vergis werkt deze tegen de stroomrichting van de normale waterpomp in. Dat schiet natuurlijk niet op. Werkt deze niet ook alleen als de motor afgezet wordt en de sensor op de turbo meet meer dan 110graden Celsius?
Kabelboom is te herkennen aan de stekkers aan zekeringkastzijde.
gti_power
22-04-2010, 10:41
Mocht iemand een pompje zoeken ik heb er hier ene liggen zo goed als nieuw origineel vw ong. 10.000 km oud voor de SB.
ik zal zo snel mogelijk eens op zoeken wat voor kabelboom ik heb!;)
alvast bednakt voor de reacties!
blijkt dus nog niet zo makkelijk!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.