PDA

View Full Version : Golf 1 1600 naar 1600 td of 1900

vw team extreme
26-04-2010, 18:30
Ik heb een golf 1 van 84 en er zit nu 1600 benzine in maar wil hem ombouwen naar 1600 td of 1900 ligt eraan wat qua motor makkelijker in te bouwen en zonder teveel aanpassingen.

Nu is mijn vraag zijn er mensen die dit al eens eerder hebben gedaan een 1600 td of 1900 diesel in een golf 1 hebben gebouwd. Zou graag willen weten wat je precies moet aanpassen, en tips voor het inbouwen alles is welkom !!!

Johan1982MK1
26-04-2010, 20:10
Kabelboom golf1 diesel, motorsteun aan distributie zijde..(daar zit de brandstofpomp op), downpipe van een golf1 diesel, brandstoftank en nog wat klein spul..
Als je een 5bak hebt, die kan je weer op je dieselblok zetten. ook je aandrijfassen passen weer.
Als je een 1.9d gebruikt, moet je het uitlaatspruitstuk van een golf1 gebruiken, en evt het inlaatspruitstuk ook.. dat lijkt net ff wat beter dan een golf3 inlaat+luchtfilterbak
De gloeierij heb ik ook wel ens op de "oude spruitstuk verwarming" van de benzinemotor gemaakt.. ff ander relay erin zetten. Is goed te doen, heb er zowieso 4stuks gedaan dus je kan me altijd vragen als je iets wilt weten..

Johan1982MK1
26-04-2010, 20:15
O ja, 1.6d/1.6td/1.9d/1.9td koppen en onderblokken zijn van buitenkant gelijk, voor montage van de motorsteunen enzo..

vw team extreme
27-04-2010, 10:21
O ja, 1.6d/1.6td/1.9d/1.9td koppen en onderblokken zijn van buitenkant gelijk, voor montage van de motorsteunen enzo..

Op mijn kenteken staat 51kw dus ik kan er zonder problemen een 1.9td in leggen?
Qua kabelboom van 1.9td moet ik dan veel aanpassen ?

vw team extreme
27-04-2010, 10:35
Kabelboom golf1 diesel, motorsteun aan distributie zijde..(daar zit de brandstofpomp op), downpipe van een golf1 diesel, brandstoftank en nog wat klein spul..
Als je een 5bak hebt, die kan je weer op je dieselblok zetten. ook je aandrijfassen passen weer.
Als je een 1.9d gebruikt, moet je het uitlaatspruitstuk van een golf1 gebruiken, en evt het inlaatspruitstuk ook.. dat lijkt net ff wat beter dan een golf3 inlaat+luchtfilterbak
De gloeierij heb ik ook wel ens op de "oude spruitstuk verwarming" van de benzinemotor gemaakt.. ff ander relay erin zetten. Is goed te doen, heb er zowieso 4stuks gedaan dus je kan me altijd vragen als je iets wilt weten..

Heb geen 5 bak helaas, dus bij een 1.9 td zou ik er een 5bak van een golf 1 onder moeten zetten want golf 3 past niet of dan zou je teveel moeten aanpassen neem ik aan ?

Johan1982MK1
27-04-2010, 12:00
Heb geen 5 bak helaas, dus bij een 1.9 td zou ik er een 5bak van een golf 1 onder moeten zetten want golf 3 past niet of dan zou je teveel moeten aanpassen neem ik aan ?

golf3 5bak kan je wel pakken, als je die motor ook gaat gebruiken. (Het is wel een bak die met een koppelingskabel bediend wordt als het goed is?) Zijn nl van buitenkant gewoon gelijk en dan heb je direct de goede overbrenging. Je moet dan alleen een ander "s" schakelstangetje hebben om m in de 5 te krijgen, en op de bak van een type 3 zit een wit kleurig soort kogelgewrichtje, die moet je van je oude bak overzetten omdat die van een golf3 langer is.

oettinger_18
27-04-2010, 14:57
1.6 td en 1.9 td is even makkelijk aansluiten Heb ze alle twee in een mk1 gebouwd is bijna plug and play!

vw team extreme
27-04-2010, 15:48
1.6 td en 1.9 td is even makkelijk aansluiten Heb ze alle twee in een mk1 gebouwd is bijna plug and play!

Kan namelijk een golf 3 1.9 td compleet met auto erbij dan heb ik ook meteen alle onderdelen bij de hand,

En een tdi is zeker een heel ander verhaal om die erin te leggen ?

oettinger_18
27-04-2010, 16:26
Bij tdi komt meer elektra bij kijken maar is ook goed te doen hoor als je een beetje verstand hebt:) Heb een complete golf 3 tdi te koop :)

Je kan beter een 1.6 gtd nemen een kabelboom van een golf 2 of golf 1 diesel nemen(motorruimte) die klik je dan zo in je zekeringkast van een golf 1(niet ouwe zekeringkast met staafjes als zekeringen) motorblok erin kabels aansluiten

En als je gaat voor een 1.9 td blokje heb je aandrijfassen nodig van een scirocco of een latere type cabrio met 100mm flensen als je tenminste versnellingsbak gebruikt van 1.9 td blokje

Johan1982MK1
27-04-2010, 16:49
gewoon een kabelboom van een golf1 diesel/td of golf2 tot '86 diesel/td, dan is de boom plug and play.. golf3 is net ff anders..

Tdi kan ook makkelijker, moet je een mechanische pomp gebruiken..

oettinger_18
27-04-2010, 17:05
gewoon een kabelboom van een golf1 diesel/td of golf2 tot '86 diesel/td, dan is de boom plug and play.. golf3 is net ff anders..

Tdi kan ook makkelijker, moet je een mechanische pomp gebruiken..

Maar om de mechanische pomp omtebouwen kost ook zoveel 100derden euro's je kan het ook gewoon met de originele pomp maar dan moet je alles overzetten elektronische gaspedaal enz enz. Maar met een mechanische pomp ben je zo klaar :)

Johan1982MK1
27-04-2010, 21:01
Maar om de mechanische pomp omtebouwen kost ook zoveel 100derden euro's je kan het ook gewoon met de originele pomp maar dan moet je alles overzetten elektronische gaspedaal enz enz. Maar met een mechanische pomp ben je zo klaar :)

Klopt je hebt gelijk. met origineel motormanagement en electronisch gaspedaal zal ie wel beter lopen.. iets meer werk, is maar net wat je wilt..

ralph38
12-06-2010, 09:37

hallo vraag in zat er ook aan te denken om mijn 76 1.6 benzine om te bouwen
naar 1.6 of 1.6 td
wat moet ik daar voor aanpassen en wat is er dan anders aan de tank heb toch alleen een heen en terug voor nodig dacht ik

Pewi Vwteam
12-06-2010, 16:49
wij hebben nog een golf2 1.6gtd motor liggen helemaal compleet! completer kan niet! misschien iets voor de liefhebbers?

Johan1982MK1
12-06-2010, 19:22
hallo vraag in zat er ook aan te denken om mijn 76 1.6 benzine om te bouwen
naar 1.6 of 1.6 td
wat moet ik daar voor aanpassen en wat is er dan anders aan de tank heb toch alleen een heen en terug voor nodig dacht ik

De tank van een diesel zit een grof voorfilter in, en de aansluiting zit onder, omdat een diesel moeilijk zelf aanzuigt en er geen opvoerpomp onder zit..
Je zou een tank van een benzine kunnen gebruiken, maar die moet goed schoon zijn, en je moet dan een "banjo bout" onder in de tank monteren+een extra brandstoffilter.
Dan blijft er druk op de leidingen staan hij zuigt t zelf niet via de bovenaansluiting uit de tank..

Verder zit je nog met de kabelboom, en de zekeringskast met die topedo zekeringen..
Zelf heb ik nooit een 76-er omgebouwd, maar je hebt in principe alleen via je contact een geschakelde plus nodig voor de brandstofpomp(motor aan/uit), een relay voor het gloeien/ of op de spruitstuk verwarming aansluiten als dat erop zit, downpipe, en de sensoren zoals temp. meter en oliedruk weer van de oude benzine kabelboom gebruiken..
Wel weet ik dat vroeger op de eerste golf diesels het gloeien nog via de contact sleutel ging:

stand1: contact
stand2: Stukje doordraaien: voorgloeien
stand3: starten

Maar je kan ook bij direct ingeschakeld contact laten gloeien zoals type1 golf 1982/83 of golf2.. dan zou je daar de bedrading van de gloeierij uit moeten halen..

Groeten johan

ralph38
12-06-2010, 22:07
heb je foto.s en wat zit er allemaal bij
is de km,stand bekent
waar te bezichtigen

ralph38
12-06-2010, 22:16
miss een stomme vraag wat is een baja bout
kan hem ook in een 83er hangen als dat makkelijker ik
maar dus in principe is het goed te doen
ook voor de rdw
mvg ralph

Johan1982MK1
13-06-2010, 17:19
voor een 83-er kan je de kabelboom ook uit een golf2 pakken tot '86..
en een banjo bout is een soort plug die je onder in je tank kan monteren..

http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/Banjo-bout_k.jpg

Of je moet de tank leegmaken en een aansluiting erin lassen.. maar dan heb je nog steeds dat voorfilter niet..
Je kan ook gewoon een tank van een diesel kopen.