Log in

View Full Version : Accu achterin

Melvin
04-01-2005, 13:01
ja mensen er zitten veel ideeen in mijn hoofd :D ...

het volgende, wat moet je allemaal doen en wat heb je allemaal nodig voor je accu achterin te zetten:

- hoe dik moet de voedingskabel zijn (audiokabel voor nemen?)

- moet de min dan ook die dikte hebben? en die kan ik bevestigen aan chassis achterin?

- kan het gewoon een standaard accu zijn die je achterin zet? (is een witte :) met 6 van die plaatjes die open kunnen...

ja en wie heeft er ervaring mee?

Tjaap
04-01-2005, 13:18
accu moet of een gel accu zijn of in een afgesloten bak zitten (zou ik zowieso doen) bijv. zo'n ding dat ze op bootjes gebruiken. is bij de watersport handel wel te halen.

Melvin
04-01-2005, 14:32
mmm ja, ik heb nu zeg maar toch een accu probleem, denk dat er een nieuwe in moet komen (dan heb ik GVD alles aan me auto al vervangen qua techniek) maar check daarvoor maar ff weer een nieuw topic van me...

iemand die de andere vragen hier weet?

Tjaap
04-01-2005, 14:34
goede dikke audiokabel lijkt me geen probleem, maar je hebt er ook complete sets voor. zit alles bij. en idd - kan gewoon achter op het chassis, je hoeft echt niet helemaal terug naar voren.

Melvin
04-01-2005, 14:41
heb je er ook sets voor? wat zit daar dan bij? gewoon een dikke accukabel en 2 accuklemmen ofzo? en hoe dik moet de audiokabel precies zijn dan... 10mm2 zal wel te dun zijn denk ik?

MauSeR35
04-01-2005, 15:19
ik dacht dat ze op sys minimaal 35 mm^2 zouden leggen, maar leiver 50...
ik vind het best flinke dikke kabels iig, maar ja wie ben ik

marcnr1
04-01-2005, 15:27
ik zou zeker ook de min kabel naar voren leggen. uit eigen ervaring is gebleken dat de massa zonder kabel aan de voorkant van de auto niet sterk genoeg is. Dit komt waarschijnlijk omdat de massa alleen maar door puntlassen kan en niet door een lekkere dikke kabel. Dus als je toch kabels aan het leggen ben, leg dan ook gelijk een dikke min neer, kwaad kan het zeker niet.

MauSeR35
04-01-2005, 22:39
kwaad kan t niet maar tis af en toe wel lastig om 35 kwardraad netjes weg te werken helaas, ik had al moeite met het passen van de vloerbekleding bij 2x 15 (in ribbelbuis) op sommige plaatsen. maar ja als t moet kan alles zeg ik altijd maar!

carbreaker de autosloper
04-01-2005, 23:29
ik zou naar de sloop sorry das mijn vak
gaan een er een setje van een bmw e 30 of e 36 uitschroeven wel van een 6 cil die heeft em achterin heb ik ook past harstikke mooi
Nieuw kopen is veels te makkelijk en duur .....als je dan toch krea wwilt wezen

Zestienkleppen
05-01-2005, 09:38
goeie tip

Melvin
05-01-2005, 15:53
heej ik heb maar eens daden bij me woorden gezet (zeg je dat zo :P?) en uit een e30 6cilinder (325 ofzo) de voedingskabel gesloopt... kosten: 5 euro... vind ik wel meevallen voor zo'n knoepert van een kabel...

alleen nu maar hopen dat ie erin past...

Melvin
06-01-2005, 10:26
nou heb dit topic ff wat netter gemaakt, blijf toch nog met een paar vragen zitten... wil mijn motorruimte namelijk clean hebben dus moet dit toch eerst ff weten:

- ik hoor dat sommige de kabels naar de koplampen en accu etc via het voorzijscherm laten lopen, maar hoe krijg ik dan de kabels van binnenuit daarnaartoe?

- erg lang is de voedingskabel niet, als ie te kort is, is de voedingskabel van een e30 of e36 station dan langer?

peter139
17-01-2005, 17:17
Je moet niet vergeten dat je een veel langere weg van de accu naar de startmotor moet afleggen. Elke meter meer draad betekend een verlies van je vermogen. Ook zou daarom advizeren om een 35 of 50mm2 kabel te nemen. Je aarde is over het algemeen niet zo'n probleem. Als je dit ook goed wilt doen moet je een kabel van je accu achterin naar voren brengen (en eventueel ook achter een massapunt maken).

Als je kabels weg wil cleanen zul je dit door de kokerbanken moeten doen (waar je bumpers ook in vallen). Bedenk wel dat je de kabels moet verlengen. (of van 2 kabelbomen 1 maken)

Melvin
18-01-2005, 07:48
ja echter heb ik een golf 1 en kan ik de kabels niet via de kokerbalken leggen volgens mij... hoe zou ik ze daarin moeten krijgen dan?

optie die nu in m'n hoofd zit is via het spatscherm, heb dat namelijk eens in een tijdschrijft gezien en gehoord dat dat de enige mogelijkheid is... dan moet ik dus een gat boren van het spatscherm naar binnen...

p.s. heb een kabelboom gehaald en ik heb een accukabel al liggen... ff hobbyen binnen :) en dan moet het er uiteindelijk allemaal in kunnen! :)

Marco
18-01-2005, 22:29
Neem aub een kabel van minimaal 25mm2 je wilt echt NIET weten wat er gebeurd als de kabel te dun is. En al helemaal niet als je ergens sluiting krijgt, want dan denk ik dat je de accu in je nek hebt hangen.

Massa idd zo KORT mogelijk houden, direct op chassis monteren.

Suc6

Melvin
19-01-2005, 07:56
ja ik heb toch de voedingskabel uit een bmw waarin de accu ook achterin zit... mag aannemen dat die toch dik genoeg is? omdat bmw die zelf ook al jaren gebruikt en zelfs na de e30 ook in de e36 etc...

Pedaalemmer
19-01-2005, 08:56
staat er geen dikte op die kabel?

Marco
19-01-2005, 20:32
Lijkt me wel ja, zeker voor zo'n 6 pitter, hangt natuurlijk een behoorlijke startmotor aan. Moet goed gaan.

Henk, meestal staat op standaard auto bekabeling geen dikte vermeld.

Je kunt het in elk geval wel berekenen. 1/4 x pie x Dkwadraat. (D is diameter van de kern)
Meet de diameter van de ader en je hebt ongeveer het aantal vierkante mm, want daarin word de kabeldikte opgegeven. Gaat niet helemaal op omdat het soepele kabel is en deze bestaat uit heel veel dunne aders. Maar beetje afronden naar de meest logische waarde in de buurt.
Je zou ook nog RxA=Lxrho (rho = soortelijke weerstand, van koper is dit 1,5x 10totde-8) kunnen gebruiken, maar aangezien het een relatief korte kabel is, is de weerstand erg moeilijk te bepalen.

R= weerstand
A= oppervlakte (aantal mm2)
L= Lengte
rho = is dus soortelijke weerstand

Sorry, maar dat heb je nu eenmaal als je in het vak zit :D:D

Melvin
19-01-2005, 21:52
ja heb ik idd ook nog allemaal gehad op school! nie zo moeilijk..

maargoed, die kabel vertrouw ik wel, idd van een 6-pitter dus moet goedkomen...

ik ga trouwens een centraal pluspunt maken bij de zekeringkast, en vandaaruit naar de zekeringkast, startmotor (en van daaruit dynamo)... best slim ofnie :)

Johan Fire and Ice
19-01-2005, 22:19
kan je daar wel dikke kabel genoeg kwijt voor naar de startmotor

Melvin
19-01-2005, 22:40
ja dikke kabel voor vanaf de accu moet er ook komen he.... mja, onder en achter het dash is genoeg ruimte overal... anders achterop de kniebalk kan ook... (cabrio he :))

en dan vanaf daar 10mm2 naar startmotor...

Johan Fire and Ice
19-01-2005, 22:42
is 10mm2 niet beetje dun voor de startmotor

ruben
14-01-2006, 10:58
Hallo!

ben met t zelfde bezig. Dacht goed bezig te zijn door 2 startkabels van de karwei/gamma naar voren te laten lopen, allebei voor de + en dus de - in de achterbak te aarden. Dus dat het amperage over de 2 kabels verdeeld wordt zeg maar. Wat zeggen jullie is dat voldoende of moet er wat dikkers in?
Ik heb trouwens een Sonnenschein gelaccu op marktplaats gekocht.

Groetjes,

Ruben

Melvin
14-01-2006, 11:35
pff, ik ben er nog steeds niet aan toegekomen :shake:

wie weet... ooit...

Retr0
16-01-2006, 22:32
ff fvoor de gein...
Weet je hoeveel ampere een startmotor trekt????
Als ie per ongeluk in versnelling staat met je handrem op als je start (ff vergete kopp in te drukke of zo), trekt ie 500 ampere!!!!

En dat heb'k zelf gemete... Echt nie doen hoor, zo'n centraal zekeringspunt.

Voor de rest strakke planne.

greetzz Christ0

vwjopie
17-01-2006, 06:47
en ook geen 10mm2 draad nemen voor naar de startmotor das wel erg dun...
neem gewoon 25mm2 kan je ook mooie ogen voor kopen bij de audio winkel...