PDA

View Full Version : Golf 1.3C 1986 Atlasgrau

martiepartie
30-04-2010, 09:04
Even voorstellen met een klein projectje van me:

De Golf 3drs 1.3C uit 1986
Kleur Atlasgrau

De vorige eigenaar had bij mij een 3F 75pk blokje gekocht, inclusief een setje 36mm Keihin carbs en Pipercross filters
De originele MH motor was door een onvakkundige harrie gesloopt en er moest dus een nieuw blokje komen.
Het nieuwe blok is er in gelepeld, daarna heeft deze nooit gelopen (gebrek aan zin/kennis/handigheid??).

Via via is deze golf bij mij terecht gekomen.

Na wat werk met hulp van mijn broertje is het blok aan de praat gemaakt, en wat achterstallig onderhoud verholpen.
Een nieuwe mitsubishi benzinepomp en nieuwe aansluitslangen was genoeg om het blok aan de praat te maken. Fijnafstelling moet nog gebeuren, maar het blok loopt als een trein!! Stationair/CO moet nog beter afgesteld worden, het werkt wel, maar het kan nog beter.

Andere probleempjes:
Koelvin slaat niet aan
Kentekenverlichting werkt niet
Achterruitverwarming werkt niet
Achterruitenwisser repareren
Ruitenwissers doen het niet
G60 bumper achter en dunne bumper voor :screwy:
Witte achterlichten (not my cup of tea)
Motorruimte erg smerig
Interieur mag een lappie overheen :D

De auto, na een paar avonden hard werken :cool: en een Supersport schroefsetje:

http://lh3.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/S9qKaEo0HpI/AAAAAAAAB9M/lJv9PVBvJuI/s640/28042010044.jpg

http://lh4.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/S9qKYx8KBQI/AAAAAAAAB9I/7PU8U13NW7E/s640/28042010043.jpg

De motor (75pk met korte 5-bak) :
http://lh6.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/S9W0vFSkNaI/AAAAAAAAB8o/rzZ8YOfinl8/s640/24042010026.jpg

Nog een foto van de werkplaats gisteravond.. Ik heb geen plek thuis, dit is bij mijn ouders voor de deur, die er steeds minder vrolijk van worden :D
http://lh3.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/S9qKgd4LGUI/AAAAAAAAB9g/dr_zCNJBoQs/s640/29042010054.jpg

martiepartie
30-04-2010, 09:11
Wat is al gedaan:

Setje originele Hella lampen
Spatbordlijsten
Sportstuurtje
Achterbumper (moet nog een nieuwe bumperbalk in, deze is verrot)
Pasadena interieur gemonteerd ivm versleten stoelen..
Ruitenwissers/kentekenverlichting/verwarming e.d. werkt weer. Zekeringen, contacten en relais vervangen was genoeg!!

What to do:

Velgen er onder weg (zijn niet van mij)
14" velgjes monteren
Schroefset afstellen (achterkant is nu niet gelijke hoog)
Misschien heldere kruiskoplampen en embleemloze grille vervangen door origineel spul..??
Originele Avance stoel zoeken en monteren
Originele C spiegel monteren
Carbs fijnafstellen (CO/stationair/synchroon)

EDIT: zie net dat ik beide kentekenplaten ook recht moet hangen :tongue:

sanderz
30-04-2010, 10:03
cool ding, klint zeker wel lekker?

T.C.Z.L
30-04-2010, 10:07
Leuk projectje!

magik17
30-04-2010, 10:09
steek maar snel die 14 dat je kan zakken! ;)

martiepartie
30-04-2010, 15:32
Heel laag komt ie niet, ik vind het bij een golfje2 mooier staan als er nog wat ruimte tussen de wielranden en de banden zit.

En ja: het klinkt wel lekker :D

Gertjan
30-04-2010, 16:10
Leuke setup, zo'n beetje hetzelfde als wat ik in de Jetta heb hangen :D

martiepartie
01-05-2010, 08:38
Klopt :D

Dezelfde carbs ook volgens mij. Sprintje trekken?? :D

Gistermiddag de carbs setup iets beter afgesteld:
Ontsteking stond iets te vroeg (op gehoor afgesteld..)
Verbindingsslang was te lang op cilinder 1 (carb hangt en trekt zo iets valse lucht).
CO iets teruggeschroefd
Filters beter bevestigd, deze zaten half voor de remluchtsproeiers : dat werkt ook niet mee :rolleyes:

Resultaat: motor loopt veel rustiger stationair en valt direct terug in toeren bij overschakelen. :clap:

Gertjan
01-05-2010, 19:38
Dat doet ie bij mij dus precies niet, blijft in toeren hangen en loopt niet mooi stationair :D

martiepartie
02-05-2010, 20:07
Controleer dan op valse lucht. Dat was bij mij de oorzaak. Langs de rubbers en de rembekrachtigerslang lekte er lucht naar de 4e cilinder..
Heb 4 stukken korte slang gemonteerd, de bekrachtigerslang vervangen en de ontsteking goed gezet. Nu valt de motor direct terug in toeren.

Heb gisteren 4 goede banden gescoord, nu nog 4 velgjes. Bestuurdersdeur heeft slechte plekken in de blanke lak (blaasjes), daar kan ik ws. een andere voor halen die veel beter is.

Alberto
02-05-2010, 20:14
oke daar waren de dingen dus voor , nette golf :thumbup:

De Pul
02-05-2010, 20:17
leuk projectje martijn,had um gemist....

martiepartie
02-05-2010, 20:18
jazeker. Was in ' verkeerde handen ' terecht gekomen. Ben hem nu stukje bij beetje weer terug aan het brengen in de ' goede staat ' :D

Spiegeltje wil ik nog steeds hebben, moet even zien wanneer ik bij je langs kan komen! Heb er nu tijdelijk een polo1 spiegel op zitten, past wel, maar het zicht is echt bagger :D

Alberto
02-05-2010, 20:27
jazeker. Was in ' verkeerde handen ' terecht gekomen. Ben hem nu stukje bij beetje weer terug aan het brengen in de ' goede staat ' :D

Spiegeltje wil ik nog steeds hebben, moet even zien wanneer ik bij je langs kan komen! Heb er nu tijdelijk een polo1 spiegel op zitten, past wel, maar het zicht is echt bagger :D
kijk maar eens :D ding ligt er wel .
5 bakje is ook wel lekker , scheeld een stuk denk ik :thumbup:

martiepartie
02-05-2010, 20:36
5 bakje scheelt echt wel. Is een AHD bak (korte 1-4), dat is prettig icm het pittige motortje. Op de snelweg is de 5e erg prettig :thumbup:

Gertjan
03-05-2010, 11:35
Controleer dan op valse lucht. Dat was bij mij de oorzaak. Langs de rubbers en de rembekrachtigerslang lekte er lucht naar de 4e cilinder..
Heb 4 stukken korte slang gemonteerd, de bekrachtigerslang vervangen en de ontsteking goed gezet. Nu valt de motor direct terug in toeren.

Heb gisteren 4 goede banden gescoord, nu nog 4 velgjes. Bestuurdersdeur heeft slechte plekken in de blanke lak (blaasjes), daar kan ik ws. een andere voor halen die veel beter is.

Valse lucht heeft idd, als je met een busje remmenreiniger hier en daar tussen de aansluitingen spuit gaat ie in toeren omhoog.
Maar er komt toch injectie op :D

martiepartie
03-05-2010, 11:36
Niets meer aan doen dan :D

martiepartie
09-05-2010, 09:50
Gistermiddag weer even bezig geweest.

Omdat de Speedlines toch ineens niet meer verkocht bleken te zijn :( heb ik ze onder de golf geschroefd.
Schroefsetje zit er onder, maar ik had helaas de stelsleutel nog thuis liggen. :screwy: :D Te zien is dat ie voor nog wel wat lager kan. Achter helemaal, daar is het goed te zien dat de auto te hoog staat.

http://lh5.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/S-Z1FwrLpdI/AAAAAAAAB-E/OMP7qcEFl4c/s640/08052010064.jpg

http://lh3.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/S-Z1I4MBTSI/AAAAAAAAB-M/zBKEFCQszIA/s640/08052010066.jpg

http://lh5.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/S-Z1HdnBJQI/AAAAAAAAB-I/vxpW4vZojaA/s640/08052010065.jpg

De Speedlines zijn, omdat ze er toch af lagen, weer vers gepolijst en in de randen zitten nu originele BBS boutjes. Kleurt erg mooi bij de gouden harten.

Helaas is er 1 of andere malloot geweest die mijn zelfgedraaide alu naafkapjes gestolen heeft :screwy: Waarom :confused: met 60mm is het niet een hele gangbare maat namelijk.

Het golfje gaat binnenkort in de verkoop, ik heb gewoonweg te veel auto's op het moment. Heb 2 opties: Of de polo is als 1e verkocht, dan mag de golf blijven. Of de Golf is als eerste weg, dan blijft de polo.

Moet eerlijk zeggen dat de steilheck me toch nog steeds ietsje meer doet dan een golf.. Heerlijke boodschappenkar, plus dat de oude sleeptuimelaar gewoon beter klinkt :D

De Pul
09-05-2010, 10:30
wel gaaf zo met die wielen!

martiepartie
09-05-2010, 10:33
Hmzz. In het echt kan het mooier hoor. :D . Achter zijn ze te smal/vallen te ver naar binnen. Wil er nog een spacer tussen hebben, maar dan zit je weer met de schuifbouten :D.

Denk dat er maar een adapter tussen moet, van 4x100 naar 4x98 van 20 a 25mm. Dan hoef ik de schuifbouten niet te gebruiken.

Gertjan
09-05-2010, 16:56
Wat gaat die Golf kosten dan?

martiepartie
11-05-2010, 08:56
pfoe, weet ik nog niet. Eerst voor de APK, en moet er nog wat werk in steken om 'm echt netjes te krijgen.

Heb nog niet over de prijs nagedacht, zal iig met 4 cijfers voor de komma zijn :D. Zit aan onderdelen al een hoop geld in. Motorcarbs/ 3f blok met 5bak/ schroefset/ G40 vliegwiel met nieuwe koppeling en drukgroep/ nieuwe motorsteun etc. etc.
Nu nog even de 'finishing touch' ;)

Moet eerlijk zeggen dat de AHD bak icm de motorcarbs wel erg lekker loopt in de golf. Het trekt beter/sluit beter aan dan de 1.3 met 4 bak in mijn polo... :redface: Heb er nu al spijt van dat ik de AHD bak (die ik voor mijn steilheckje op 't schap had liggen) achter deze 3F gehangen heb :D :tongue:

martiepartie
12-05-2010, 07:22
Gistermiddag een set 15" Borbet C wielen gekocht voor onder de golf. Zag ze heel toevallig op MP te koop staan, lagen nog geen kilometer van mijn werk :D

Heb ze er al even voor gehouden, ik denk toch dat dat beter gaat staan dan de speedlines.

martiepartie
23-11-2010, 15:42
kuch proest blaas (stofwolk!)

De golf heeft een tijd geschorst gestaan, omdat ik niet aan de APK werkzaamheden toekwam. (hobby lag sowieso een beetje op z'n gat de laatste tijd).... Stukje bij beetje heb ik de auto onder handen genomen.

De keihin carbs zijn vervangen door de originele 2E3 carburateur. Ik heb mijn polo motor voorzien van Keihin's , de golf mocht weer terug naar de originele carb (na een grondige schoonmaakbeurt!)

Voorkeuring = afgekeurd op subframe en achterwiellager.. Het subframe was ooit een keer 'gerepareerd', maar de roest was helaas toch sterker.
Afgelopen zondag heb ik op de oprit het subframe vervangen voor een beter exemplaar. De oppervlakkige roestplekjes kaalgehaald, met Brunox behandeld en daarna met metaalverf afgelakt. Wat een K-klus..., vooral als er 3 stuurhuisbouten afbreken.

De auto is vandaag goedgekeurd, ik rij er weer legaal mee rond!

http://lh5.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/TOvSWOolytI/AAAAAAAACA4/eRi7lvw-h-M/s640/06082010145.jpg

http://lh3.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/TOvSlaQaSeI/AAAAAAAACA8/07pAMazXZ9s/s640/03102010188.jpg

Johan1982MK1
23-11-2010, 16:20
kuch proest blaas (stofwolk!)

De golf heeft een tijd geschorst gestaan, omdat ik niet aan de APK werkzaamheden toekwam. (hobby lag sowieso een beetje op z'n gat de laatste tijd).... Stukje bij beetje heb ik de auto onder handen genomen.

De keihin carbs zijn vervangen door de originele 2E3 carburateur. Ik heb mijn polo motor voorzien van Keihin's , de golf mocht weer terug naar de originele carb (na een grondige schoonmaakbeurt!)

Voorkeuring = afgekeurd op subframe en achterwiellager.. Het subframe was ooit een keer 'gerepareerd', maar de roest was helaas toch sterker.
Afgelopen zondag heb ik op de oprit het subframe vervangen voor een beter exemplaar. De oppervlakkige roestplekjes kaalgehaald, met Brunox behandeld en daarna met metaalverf afgelakt. Wat een K-klus..., vooral als er 3 stuurhuisbouten afbreken.

De auto is vandaag goedgekeurd, ik rij er weer legaal mee rond!

http://lh5.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/TOvSWOolytI/AAAAAAAACA4/eRi7lvw-h-M/s640/06082010145.jpg

http://lh3.ggpht.com/_wGLN7gJipEM/TOvSlaQaSeI/AAAAAAAACA8/07pAMazXZ9s/s640/03102010188.jpg

Mooi klusje!! Haha!! soms breekt er wel eens een bout af die door de draagarm heen zit.. Da's nog minder, dan moet je een luikje zagen :drill:

martiepartie
23-11-2010, 16:25
Sterker nog, ik heb de slijptol er bij gehad! 3 v/d 4 bouten waar het stuurhuis mee vast zat brak de kop van af. Bij 2 kon ik het resterende deel eruit meppen met een doorslag en een moker, bij de 3e lukte dat zelfs niet. Toen de veiligheidsbril en gehoorbeschermer op gedaan en het subframe aan stukken geslepen :D :D

Lekker klusje om dat liggend in de kou op de oprit te doen, maar ja, eigen schuld! Had ik maar een brug moeten regelen :tongue:

martiepartie
29-11-2010, 11:40
Met dit koude weer kreeg ik last van een 'carb-freeze' ; de vernevelde brandstof bevriest in de carb (exotherme reactie), waardoor de motor stilvalt omdat er geen benzine meer door de sproeiers omhoog gezogen kan worden. De originele warmelucht toevoer vanaf het uitlaatspruitstuk ontbrak --> oorzaak!

Op zaterdag met tintelende vingers een goede defrosterslang + hitteschild gehaald + een nieuw vloerkleedje (tapijt). De originele mat was thv de pedalen niet mooi meer, nu heb ik een mooi zwart tapijtje zonder versleten stukken!

Tegelijkertijd een mooi moment om de vacuumslangen van de carb --> ontsteking te vervangen. Komende week nog met een CO meter en een onstekingslamp de motor fijnafstellen, dat heb ik sinds de montage van de 2E3 alleen op gevoel gedaan :D