Log in

View Full Version : Advies gevraagt project MK3 Cabrio

VR6GTC
07-05-2010, 12:39
Beste medevw liefhebbers,

Ik ben sinds kort in het bezit van een mk3 cabrio uit 1995. Dit is een rolling stones uitvoering met de kleur aquablauw pareleffect.
Nu heb ik al jaren in gedachten een project te maken van mijn lievelingsmerk en type VW Golf en heb besloten om dat nu eindelijk met deze heerlijke auto te gaan doen aangezien ik het heerlijk vind om met me haren in de wind te rijden:P

Plannen die ik heb: Exterieur volledig opnieuw opbouwen, cleanen en spuiten
Motorisch volledig opnieuw opbouwen en met het vermogen wil ik er rond de 250-300 pk uithalen (meer is nog geen probleem).

Nu is mijn vraag: Om dit vermogen te halen, wat voor blok kan ik het beste als basis gebruiken? Wat ik bijna zeker weet is dat ik gebruik van een turbo wil maken. Ik zat ook te denken aan een g-lader (g60 blok) maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik ben van plan om een donorauto aan te schaffen en alles om te gooien naar de cabrio.

Mijn opties: 2.0 16v ABF blok (Hier turbo op bouwen), 1.8 20vt turbo, vr6 blok om hier uiteindelijk een turbo op te plaatsen of een g60 blok.

Andere suggesties/ideeen zijn altijd welkom!

Waar gaat het meeste geld in zitten en waar haal je het meest rendabele vermogen mee uit?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren zodat ik snel een start kan maken!

Mvg Jeroen

De Pul
07-05-2010, 18:11
1.8 20vt is het simpelst,vr6 en abf niet echt geschikt(veel kosten),g60 met turbo imo het leukst.

PimVW
07-05-2010, 18:53
Stond vd week nog n 180 pk 20v t op Marktplaats te koop.

http://link.marktplaats.nl/341492020

Vind ik erg weinig geld...

Suc6 ermee,

Gr Pim

VR6GTC
09-05-2010, 20:27
thx voor de reacties...

Past een 1.8 20vt makkelijk in een golf 3? en eventueel een 2.0 TFSI blok?
Waarom is een g60 icm een turbo het leukste?

Ik wil alles uiteraard in 1x goed doen...

JaapL.
09-05-2010, 21:18
Wil ik ook wel eens weten, of een 1.8T motor makkelijk in te bouwen is..

Heb namelijk een Golf 3.5 cabrio.. En lijkt mij wel wat zo'n 1.8T erin.

Wij-be
09-05-2010, 21:23
of het makelijk past weet ik niet henkwassenaar had ook een 1.8t in een golf 3 en ook is er iemand met gele golf 3 met 2.0 (t)fsi hier op het forum

VR6GTC
10-05-2010, 16:29
Hmm oke! Maar even voor mezelf op een rijtje zetten:

G60 - G-lader stage 3 bewerkt: Hoeveel pk ongeveer? (met AMG-compressor hoeveel pk haalbaar?)
Voordeel: Goedkoopste optie, op elk toerental vermogen
Nadeel: Ouder blok in nieuwere auto, 300pk moeilijker haalbaar?
2.9 VR6 - 190pk (Met compressor+kleine aanpassingen 300pk haalbaar)
Voordeel: Gaat niks boven een vr6 geluid!
Nadeel: Moeilijker inbouwen/duur in onderdelen
1.8 20vt - 150pk (agu) (met grotere turbo+aanpassingen 300pk haalbaar)
Voordeel: Meer uitbereidingsmogelijkheden/nieuwer blok (hogere restwaarde auto)
Nadeel: Duurste optie

Ik ben zelf echt heel erg sterk aan het twijfelen tussen deze 3.

Kunnen jullie mij helpen met de keuze? Voordelen en nadelen aanvullen? Zelf heb ik geen ervaring met een g60 blok maar ik hoor veel mensen positief erover praten.. Wat zou jullie keuze zijn en waarom?

classic-edition
10-05-2010, 20:51
Een vr6 zou mijn persoonlijke keuze zijn en dan zonder turbo.
Met ongeveer 180 pk meer dan voldoende en ook lekker om rustig mee te rijden.

Met de huidige keuringsregels ook makkelijk in te bouwen en te keuren.

En natuurlijk het geluid van een vr6.

Maar goed geen turbo in mijn optie.

2e optie zou een r32 zijn

EelcoB
10-05-2010, 21:17
2e optie zou een r32 zijn

:eek: :cool:

VR6GTC
10-05-2010, 22:02
Ja ik vind het ook heerlijk rijden in een 6 cilinder..Heb een golf 3 vr6 gehad en dat was geen klagen!

R32 had ik er niet tussen staan omdat het blok in aanschaf al vrij duur is! Anders had dat wel mijn voorkeur gehad

VR6GTC
10-05-2010, 22:08
En ik denk dat dat zijn 2e (toch wel 1e) optie zou zijn?!

Martyn_86C
10-05-2010, 22:19
Ik zou als het in mijn auto zou passen gewoon een 1.8T inbouwen, daar zijn er genoeg van. Techniek is bekend, het is betrouwbaar, het is vaker gedaan en er zat voor te koop!!

Waarom het wiel 2x uitvinden? Maar waarom zoveel power in een Cabrio? Hou je cabrio lekker orgineel, schroefsetje en een setje BBS en rij em lekker relaxt op de mooie zomer dagen, en koop er een VR6je naast! Dan ben je veeeeel goedkoper uit en heb je 2 keer zoveel fun!! :D

Maar evengoed succes met je keuze en je project, keep posting, ik hou het ieg in de gaten! :thumbup:

Mad_Uwe
10-05-2010, 23:52
Om redelijk betrouwbaar 300pk te halen is een goed 20VT blok veruit de goedkoopste optie volgens mij.

VR6GTC
27-05-2010, 12:54
Nou, ik ben erover uit! Het wordt een vr6 blok:)

Ik ga een vr6 donor auto halen waarbij ik alle nodige onderdelen vanaf kan halen.
Het blok ga ik helemaal opnieuw opbouwen en uitboren tot een 3L.
Ook ga ik het blok "turboklaar" maken.
Maar hier komt mijn volgende vraag: Wat is het beste om allemaal te gaan vervangen in het blok om hem turboklaar te maken en er in eerste instantie zoveel mogelijk pk's uit te halen? Moet de bak ook aangepakt worden?

Uiteindelijk wil ik toch niet verder gaan als 400pk, maar dan denk ik wel erg vooruit!

EelcoB
27-05-2010, 17:26
Om een goed turboblok te bouwen moet je zowiezo gaan denken aan andere zuigers drijfstangen etc.. En daarbij dus ook andere lagers etc.

Maar er zijn er ook die met een dikke koppakkingplaat gaan rijden. Ook een manier, maar in mijn ogen niet de juiste. Zeker niet als je er grote vermogens uit wilt gaan halen.

Voordat je begind met het blok zelf, zou ik eerst lekker gaan lezen en kijken hoe andere mensen het gedaan hebben. Versnellingsbak moet ook aangepast worden. Of je pakt een andere en die pas je aan. Een hele hoop mogelijkheden dus. ;)

VR6GTC
28-05-2010, 08:30
Dus eigenlijk om een mooi turboklaar blokje te maken is het het mooiste om de zuigers, drijfstangen, nokkenassen en krukas te vervangen? Inclusief alle lagers en pakkingen...

Ik heb wel bij veel projecten gekeken en ben daar ook veel wijs uit geworden alleen staat er vaak niet exact in wat ze nou precies vervangen.

Weet iemand toevallig of een DSG-bak op een vr6 blok kan mbv adapters oid?

EelcoB
28-05-2010, 15:32
Idd. Je kan beter alles (laten) controleren, en aanpassen zodat je zeker weet waar je mee werkt. Je moet een goede sterkte basis hebben om verder te kunnen.

"Kan niet, bestaan niet''. Veelal geroepen hier op het forum. Soms wat overenthousiast, maar er zit wel wat waarheid in. Een DSG-bak zou wel kunnen, maar er zit weer veel meer electrische rompslomp omheen. Dus ook hier weer; het is maar net hoe gek je het wilt maken. ;)

Turbo-Variant
31-05-2010, 14:12
DSG kan je wel redelijk vergeten i.v.m. geavanceerde electronica. Dat gaat niet werken met zo'n oud blok erachter.

Verder moet je bij een VR6 inderdaad eigenlijk 'alles' vervangen als je tussen de 300 en 400pk wil uitkomen.
1.8T is makkelijker om richting dat vermogen te duwen.

stn1
31-05-2010, 17:53
Ik heb een 95er rolling stones cabrio in aqua blauw perl met vr6. Mooie combinatie ;)

VR6GTC
02-06-2010, 10:56
Ja dat klopt. De 1.8T is idd makkelijker, alleen zou ik sowieso een donorauto moeten aanschaffen ivm het onderstel e.d. En een golf 4 gti of ibiza cupra zijn nog erg duur in aanschaf om deze als donor auto te gaan gebruiken.

Misschien dat ik het vr6 blok wel overgooi en alleen de nodige onderdelen vervang en dan doorsparen voor een r32 blok :)

"Ik heb een 95er rolling stones cabrio in aqua blauw perl met vr6. Mooie combinatie"
NICE! :P

Rick
03-06-2010, 12:06
Kill me if I'm wrong, maar moet je niet de carrosserie verstevigen?! als je die 300PK kwijt wilt?
DSG-bak is te doen, mits er een modern blok voor ligt, dus met een R32, R36 of 2.0T(F)SI zou dat wel haalbaar zijn... :)

stn1
03-06-2010, 19:02
Een cabrio is al wat stijver gemaakt natuurlijk om t missen van een stalen dak te compenseren.