View Full Version : TDI draadjes
Hallo!
Binnenkort haal ik een TDI op voor in mn 82er passat! een heleboel dingetjes weet ik al, maar nog wat vragen over electra.
Hoe maar je zo'n computer stand alone? zodat ik mn eigen diesel draadboom kan laten zitten voor starten/uitzetten, watertemp en oliedruk, en de computer verder de computer laat?
Lees veel over gaspedalen, zijn die zonder kabel ofzo?? dat ik overal lees dat die overgezet moet worden?
Soms lees je ook koppeling en rem pedaal overzetten, of vervalt dit met stand alone maken?
ik hoor het wel, en als je nog tips 'n tricks hebt voor electra dingetjes, roep maar!
ik ben nu ook bezig om een tdi in mn auto te leggen (een golf2 benzine 1.6 automaat nu)
en ga hem ook stand alone maken.
heb ergens een schema liggen waar alle kabels op staan die naar de ecu gaan.
ik zorg gewoon dat de signalen die de cockpit nodig heeft erop blijven (dus sensors overschroeven en oude kabels behouden)
alles wat de computer nodig heeft laat ik op de computer zitten. en verder heeft de computer dan nog een plus en een min nodig.
het gaspedaal is inderdaad elektrisch en de koppeling hydraulisch.
de hydraulische koppeling krijgt zn vloeistof uit het remvloeistof reservoir dus gaat de hoofdremcilinder ook mee over, daarom dus heel de pedalen set overzetten.
je zou ook kunnen gaan kloten met een pot-meter op het manuele gaspedaal maar lijkt me alleen maar moeilijker doen.
ik zal het schema eens voor je opzoeken.
Dat zou mooi zijn!
Ik houd mn eigen versnellingsbak, daarmee dus ook een kabelkoppeling!
Ok, dus ff klooien met gaspedaal overbouwen, ik heb t nog niet in huis, dus zie nog niet of t een lastige klus wordt...
Heeft de computer nog signalen nodig dat je koppeling wordt ingetrapt? Of een snelheids-puls?? Omdat ie anders slecht schijnt te lopen...
signaal van de koppeling is alleen van toepassing als je cruizecontrol in wilt bouwen, maar die schakelaar aan je pedaal zou je vast ook wel aan je manuele pedaal kunnen maken.
snelheidspuls weet ik niet zeker, ik denk dat hij genoeg heeft aan de krukaspositiesensor die in het blok zit.
hoop ik ook wel op want ik moet mijn km teller uitgang van de bak omzetten naar analoog voor mn cockpit. en kan er geen 2 op aansluiten he.
lastige klus, valt volgens mij wel mee, het is ff uitzoek werk, maar je kunt geloof ik heel veel snoeien in de kabelboom.
moet zelf ook nog de pedalen en de kabels uit de golf 3 halen.
maar gaat denk deze week wel gebeuren.
Snelheidspuls kan niet aan je krukas. de T3 jongens hebben een chip achterop de teller geschroefd die het doorgeeft. Maar ik weet niet of dat typeafhankelijk is, of dat echt elke TDI zoiets nodig heeft... Of dat het misschien te omzeilen is??
je kan ook een digitale opnemer in je bak schroeven, die heb ik nog liggen maar dan moet ik dus ook een digitale teller hebben en ik wil een golf 2 teller in mn golf 2 houden.
heb jij misschien iets meer info over die chip op de teller? zou wel mooi zijn.
http://www.t3-umbau.de/#
voila!
thnx!
das wel veel geld voor zo'n prul ding trouwens
Daarom zou ik m ook liever omzeilen ;)
Iemand al ervaring met TDI ombouw, en ervaring met gedoe om speedpulse??
die heb je bij de oudere tdi's niet perse nodig,als je de klok niet gebruikt.
enige wat je dan hebt is dat ie in het management een storing opgeeft,"snelheidssignaal niet plausibel" maar daar gaat ie niet door in noodloop.
ik heb het al eens aan joost helemaal uitgelegd,die heeft al die info vast nog wel ergens.
klopt maar wist het niet helemaal meer. heb veel pm's moeten verwijderen omdat mn box vol zat.
of het staat in mn topic, dat zou ook kunnen.
maar met klok bedoel je dan de teller?
want die wil ik juist wel gebruiken (is verplicht toch?)
edit;ik bedoel dus de originele klok compleet handhaven.
Turbo-Variant
14-05-2010, 10:54
De TDI heeft de snelheidsimpuls, koppelingimpuls en remimpuls wel nodig.
Vooral de laatste is belangrijk. Hierdoor kan noodloop optreden. Snelheid en koppeling heeft voornamelijk te maken met koppelbegrenzing.
Heb zelf mijn TDI ingebouwd met de complete draadboom van voor tot achter uit de donorauto. Echt een aanrader wat mij betreft. Heb nadat de wagen liep ook direct cruisecontrol ingebouwd en de impulsen van de pedalen juist afgesteld. Toen was er geen noodloop meer, maar wel koppelbegrenzing. Zou een en ander dus niet te makkelijk los laten hangen...
Snelheidsimpuls voor de ECU kan je bij een golf 2 klok realiseren middels de MFA hallgever die achterop de snelheidsmeter zit. Deze meet de snelheid voor het MFA computertje, en geeft meteen die snelheid via een pin in de tachostekker naar buiten toe. (bedoeld voor de originele radio, snelheidsafhankelijk volume)
Ik klikte mijn Golf 2 klok op de Golf 3/Ibiza kabelboom (plug&play) en had meteen een snelheidsignaal naar de ECU. (loopt origineel ook van pulsgever op bak --> tacho --> ECU)
Ik heb inmiddels een tussenstukje voor mn km-kabel met pulsgever! Een rempuls is wel te regelen met je remlichtschakelaar, toch? :D
Alleen een koppelpuls wordt misschien lastig omdat het een kabelkoppeling is, en anders prop je toch zo'n schakelaar achter je pedaal? lijkt me geen probleem :D
Bij de TDI zaten er 2 stekkers op de bak, die in de compudraadboom gaan, ik neem aan een speedpulse (ja, want direct naast de flens) en een achteruitrijdlampie.
Verder zat er een moeilijk 3-voudige meting in t waterkanaal, is die erg nodig voor je computer?
Eigenlijk ben ik op zoek naar een lijst noodzakelijke sensors voor goede loop van de motor, en dus naar de sensors die niet zoveel te betekenen hebben. Ik wil dus de computer naast mn originele bedrading houden. Dit om mn dash origineel werkend te houden.
Kan je een TDI voorgloeien via t gewone TD relais?
Kan je AAN/UIT net zo makkelijk met 1 draad uit je contactslot regelen, die normaal op je pomp zit?
Ik heb trouwens er een (volgens verkoper) 128pk computer bij die vrij is van startonderbreker, dus dat is wel toppie toch? :D
watvoor tussenstukje is dat, en hoe kom je eraan?
ik kan dus ook gewoon een cockpit met mfa kopen en dan krijg ik het daarmee dus ook werkend?
ik wil net als zollie het tdi systeem zoveelmogelijk buiten mn normale bekabeling houden. wil ook zeker geen golf 3 dash. dus eigenlijk de computer eerst stand alone maken.
Turbo-Variant
18-05-2010, 11:55
Ja als je dat hallgevertje uit een mfa tacho overzet in je eigen tacho is de speedpulse geregeld.
Ik heb verder vanbinnen gewoon alles Golf 2, aan het exterieur en interieur is geen aanwijzing van de TDI in het vooronder te vinden. Complete Ibiza kabelboom was redelijk plug en play in het golf 2 dash.
Mijn zekeringkast is van 1984... wat zou wijsheid zijn? de computer los aansluiten en oude motorkabels houden voor dash lampjes? of de TDI bekabeling overknippen op een stekker voor mijn zekeringkast?
Ja als je dat hallgevertje uit een mfa tacho overzet in je eigen tacho is de speedpulse geregeld.
Ik heb verder vanbinnen gewoon alles Golf 2, aan het exterieur en interieur is geen aanwijzing van de TDI in het vooronder te vinden. Complete Ibiza kabelboom was redelijk plug en play in het golf 2 dash.
ik was al aan het bedenken of een MFA teller wel met 2 stekkers (oud type) was geleverd. maar heb dus niet eens heel die teller nodig? aleen het hallgevertje eruit overzetten dus?
denkt, denkt, denkt
Klopt het nou dat de TDI bedrading zo inklikt in een Golf 2 bedradingscircus van rond 1990?
Dan zou ik dus ook dat kunnen zoeken van een dieseltje golf, en de boel veel makkelijker inbouwen? beetje draadboom aanpassen voor dashboard en verlichting is geen probleem, waarschijnlijk past het met gemak toch?
iemand?
Turbo-Variant
21-05-2010, 12:04
De zekeringkasten zijn in ieder geval gelijk van nieuw type golf 2 en bijvoorbeeld een Golf 3. Zelf heb ik de Seat kast mee overgenomen en op de lichtunits en dash alle stekkers omgesoldeerd.
MFA is er ook met 2 stekkers uiteraard. De Golf 1 had tenslotte ook al MFA. Je hebt echter alleen dat hallgevertje nodig. Ik klikte mijn Golf 2 tacho in de seat toen die nog reed (zelfde stekker) en alles werkte op de toerenteller na. Toerenteller moet je zelf bekabelen naar de W-aansluiting op de dynamo.
Pewi Vwteam
29-05-2010, 21:03
pak gewoon een tdi ff om bouwen naar een m-tech pomp kun je serieuse pk s mee halen en ben je de hele ecu niet nodig, niet slecht bedoelt maar ff een ecu op een andere kabelboom aan de praat maken is niet makkelijk als je niet weet wat je precies moet doen. of gewoon alle2 de kabelbomen naar mij opsturen en tegen vergoed klaar laten maken :D
De zekeringkasten zijn in ieder geval gelijk van nieuw type golf 2 en bijvoorbeeld een Golf 3. Zelf heb ik de Seat kast mee overgenomen en op de lichtunits en dash alle stekkers omgesoldeerd.
MFA is er ook met 2 stekkers uiteraard. De Golf 1 had tenslotte ook al MFA. Je hebt echter alleen dat hallgevertje nodig. Ik klikte mijn Golf 2 tacho in de seat toen die nog reed (zelfde stekker) en alles werkte op de toerenteller na. Toerenteller moet je zelf bekabelen naar de W-aansluiting op de dynamo.
als ik het goed begrijp heb jij dus een ibiza tdi gekocht van 1996-1999. en daarvan de zekeringkast en complete kabelboom in je golf 2 gehangen en daarvan alle dashboard en verlichting dingen omgesoldeerd en daar zit een stekker in die zo op je golf 2 teller past?
want mijn plan was om de golf 2 zekeringenkast en kabelboom te pakken en daarvan alle tdi dingen om te solderen, maar misschien is jou manier wel veel makkelijker ja.
de meeste schakelaars en lampjes zijn simpele schakelingen he.
pak gewoon een tdi ff om bouwen naar een m-tech pomp kun je serieuse pk s mee halen en ben je de hele ecu niet nodig, niet slecht bedoelt maar ff een ecu op een andere kabelboom aan de praat maken is niet makkelijk als je niet weet wat je precies moet doen. of gewoon alle2 de kabelbomen naar mij opsturen en tegen vergoed klaar laten maken :D
M-tech pomp zegt me niets, maar doet een hoop geld vermoeden...
Dat van die 2 kabelbomen opsturen naar jou, en vergoedingen enzo... Waar moet ik dan aan denken?? :)
Turbo-Variant
31-05-2010, 14:16
Inderdaad een Ibiza 6K AFN gekocht en daar alle techniek van omgehangen in mijn Golf 2.
Voordeel is dat deze qua plaatsing van onderdelen (bijvoorbeeld ECU) gelijk is aan Golf 2. Deel van de stekkers is gelijk aan nieuw type Golf 2, zekeringkast idem. Daarnaast als je voor de juiste uitvoering gaat ook standaard voorzien van G60 remmerij rondom. :)
Dan stekkers op verlichting en enkele schakelaars omsolderen en je kan rijden.
dat is dan weer mooi nieuws :D
ik heb alleen een oud type mk2 dus zal alles om moeten gooien maar dat is niet erg, kan ik alles gelijk mooi op orde maken.
ik neem aan dat de ECU van een AFN en een 1Z niet veel verschillen?
ik ben al halverwege mn project dus kan nu niet meer voor een Ibiza als donor kiezen he ;)
maar ik ga in ieder geval op zoek naar een kabelboom van een Ibiza 6k.
als ik daar dan mooi mn cockpit in kan klikken ben ik al aardig tevreden, die verlichting en schakelaars is geen probleem.
@zollie:
ik denk dat hij een mechanische diesel pomp bedoelt.
die zijn idd niet goedkoop en is volgens mij minder uit te halen.
wel veel minder elektronica rond je blok
ik had al eens gebeld met een bedrijf die ombouwen naar mechanische pomp, stonden geen prijzen op de website, maar na een telefoontje bleek het inderdaad om 1000 euro aanschaf te gaan, das me ff te gek voor een geintje ;)
oakgreen20vt
31-05-2010, 15:32
je kunt toch ook gewoon een paar relais op je zekeringskast zetten voor computerrelais en gloeirelais, ik heb een maand geleden nog een tdi in een Golf 1 aangesloten.
Gewoon op de oude bekabeling, is best te doen hoor, ombouwen naar mechanisch kost alleen maar een boel geld.
Als ik je moet helpen dan stuur je maar een Pb
Turbo-Variant
31-05-2010, 22:43
Dat is wel de makkelijkste optie. Plussen en minnen zelf leggen + alle signalen aansluiten en het loopt.
Zelf wilde ik enkele opties van de Ibiza behouden (alarm, MFA, enz.) + cruisecontrol erbij inbouwen. Dat heeft mij doen besluiten de originele kabelboom mee om te bouwen.
dat was ook mijn plan in eerste instantie, maar zou graag ook cruisecontrol hebben.
dat is de enige luxe die ik in mn auto toesta ;)
weer even uit het stof!
binnenkort ga ik beginnen, nog een beetje onderdelen scharrelen her en der. de uitlaat is nu bijna compleet :)
Begrijp ik nou goed dat als ik een zekeringkast en dashboard/lampen/achterkant-bedrading van een nieuwer type golf 2 diesel neem, incl teller, dat alles zo in te pluggen is???
in dat geval dus wat stekkertjes etc voor lampen/schakelaars overzetten, maar dat is het probleem niet.
geeft wel een goed gevoel om de TDI draadboom intact te houden en zo in te kunnen pluggen.
Wie kan bevestigen dat ik dus aan bedrading van een golf diesel met nieuw type kast genoeg heb? (of wie heeft dat voor me? ;))
ik ga ook volgendeweek die kabels eens uitzoeken. heb nu alle kabels uit de golf 3 gehaald en heb vanaf volgende week eindelijk weer eens tijd.
update:
heb nu een golf 4 blok ipv golf 3.
ook een computer erbij van een golf 4 en contact en cockpit enzo.
er zit een JD chip in die computer, vandaar dat ik die er per see bij wil gebruiken.
maar moet nog op zoek naar een motorboom van een golf 4 anders kan ik de computer nergens op aansluiten.
weet er iemand hier of het mogelijk is om dan alsnog mijn golf 2 teller te behouden? (analoge kmtellerkabel)
ik kan anders alsnog de kabelboom naar de tellerbak erbij zoeken, maar dan zal ik waarschijnlijk de zekeringen kast er ook bij moeten hebben.
graag hoor ik jullie mening en info / ervaringen hierover.
Turbo-Variant
28-07-2010, 23:42
Ja dat kan.
Moet alleen even kijken of je op die G4 dynamo een W-signaal kan wegpakken.
Edit: waarbij ik dan even de kanttekening wil plaatsen dat je dan wel de ECU even moet laten vrijmaken. Als je de tacho namelijk weglaat zal je immo niet meer functioneren en dus de wagen niet starten.
Ofwel; vrij laten maken, óf ECU, Tacho en sleutelchip in de wagen bouwen. (moet je dus ook de bekabeling voor de leesring v.d. startonderbreker aanleggen)
Spierings
29-07-2010, 19:50
Inderdaad een Ibiza 6K AFN gekocht en daar alle techniek van omgehangen in mijn Golf 2.
Voordeel is dat deze qua plaatsing van onderdelen (bijvoorbeeld ECU) gelijk is aan Golf 2. Deel van de stekkers is gelijk aan nieuw type Golf 2, zekeringkast idem. Daarnaast als je voor de juiste uitvoering gaat ook standaard voorzien van G60 remmerij rondom. :)
.
Kun je van zo'n ibiza alles 1 op 1 overzetten ? :confused: ?
Ik denk hierbij aan subframe, stuurhuis, draagarmen, fusee stukken en aandrijfassen. Dat zou het wel een stuk makkelijker maken dan als je golf 3 spul gebruikt .
Ja dat kan.
Moet alleen even kijken of je op die G4 dynamo een W-signaal kan wegpakken.
Edit: waarbij ik dan even de kanttekening wil plaatsen dat je dan wel de ECU even moet laten vrijmaken. Als je de tacho namelijk weglaat zal je immo niet meer functioneren en dus de wagen niet starten.
Ofwel; vrij laten maken, óf ECU, Tacho en sleutelchip in de wagen bouwen. (moet je dus ook de bekabeling voor de leesring v.d. startonderbreker aanleggen)
bedankt voor je info!
ik zit er nu wel over na te denken om toch de tacho van de mk4 te gebruiken.
ik heb namelijk ook het contactslot erbij en sleutel.
heb daar alleen geen leesring aan zien hangen. maar die heb ik nog wel met kasje en sleutel en kabels van de mk3. misschien dat ik daar dan iets mee kan.
denk dat ik die rare ledjes in de golf 4 tacho wel om kan zetten naar groene :D
nou zou de motorboom geen probleem zijn om in de bouwen in de golf. omdat dat bijna alleen maar gaat om het stukje tussen ECU en het blok.
maar om de tacho in te bouwen, zou ik dan de volledige zekeringenkast moeten hebben van een golf 4?
gr Joost
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.