View Full Version : Carterontluchting
Rickyrick
07-01-2005, 20:30
Aloah :cool:
Nu de kleppendekselpakking vervangen is heeft het blokkie meer druk wat eruit gaat bij de carterontluchtingslang naar het luchtfilter.
Dit gaat dan samen met wat olie wat ervoor zorgt dat ik pruttelend en rokend op de vluchtstrook ff stil sta en dan weer verder ga.
Na een nieuw luchtfilter werd het niet beter en heb ik zonder luchtfilter gereden om maar rijdend te blijven.
Okeej dus slang afgekoppeld en naar een lege oliefles geleid en afgedicht.
Boven in de fles wat gaten gemaakt om de lucht eruit te laten.
Net ff test gereden en liep allemaal prima!
Waar ik nog ff mee zit is dat er heel wat olie uitgaat! 1/10 liter in een ritje van 25 km...
En daar komt aardig wat damp vanaf zodatte nog steeds staat te roken voor het stoplicht :frown:
Wat kan ik hier aan doen?
Hmm dan heeft ie wel erg veel onderdruk nu.....
Heb je geen gat ineen zuiger gereden ofzo? Automaatjes lopen geen 170, echt niet :)
carbreaker de autosloper
08-01-2005, 00:04
heb je een foto van die oplossing...? :rolleyes:
ben erg benieuwd .....ik werk aan me poker face :biggrin:
Hmm dan heeft ie wel erg veel onderdruk nu.....
Heb je geen gat ineen zuiger gereden ofzo? Automaatjes lopen geen 170, echt niet :)
nee? :D
Rickyrick
08-01-2005, 10:30
haha na viel ook vies tegen op de teller van de vr6 ;-)
Nee, ik moet zeggen dattie verdomd goed loopt!!!!
Waarschijnlijk is je blok flink versleten. Met zoveel onderdruk blijf je problemen houden. De beste oplossing is reviseren of vervangen. Dan verhelp je de oorzaak.
Een oplossing om je olie probleem te verhelpen is een dikkere pijp aan je kleppendeksel te maken. De luchtsnelheid neemt hierdoor af, waardoor er minder of geen olie meer wordt meegezogen. Hij moet dan wel flink dikker zijn.
Succes.
Ik zou die mening delen Clifton, maar ik ken dit autootje goed en het rare is dat het van de een op de andere dag begonnen is.... Ik snap het zelf ook niet helemaal.
Rickyrick
09-01-2005, 09:58
Okeej ik kijk het deze week (veel km's) ff aan en anders begin ik aan die dikkere pijp.
Kan me niet voorstellen dat het blok zo versleten zou zijn aangezien hij erg mooi loopt!
Is dit niet op een of andere manier simpel te testen?
jepz, compressie laten meten.
is je compressie veels te laag, dan zou het kunnen dat je een gat in je zuiger hebt of versleten zuigerveren. hierdoor verdwijnt de compressie in het carter en zorgt dus voor de welbekende carterdruk...die zorgt er weer voor dat de olie onder lichte druk dus tegen je luchtfilter gespuugd wordt....
ik ken dit probleem nog van mn gti-tje.
ook een hoop druk wat ie niet kwijt kon,het duurde niet lang voordat ie helemaal in de soep zat helaas.....
ik hoop voor je dat het dus niet is wat ik heb gehad.....
mn blok was helemaal op
Sinds wanneer word er door onderdruk olie via de carterontluchting weggeblazen?
Is er bij het vervangen van die klepdeksel pakking niks vergeten?? Bij sommige motoren zit er een spatplaat onder het deksel....of een grof filter wat olie druppels afvangt....
Het kan namelijk niet dat je NÁ het vervangen van een pakking opeens giga olie verlies hebt .....
Rickyrick
09-01-2005, 12:28
klinkt wel logisch ja, ik kan me niet voorstellen dat ik wat ben vergeten maar ga toch ff checken, maak direct wel foto's..
Anders is een 16v blokje toch wel erg aantrekkelijk :-P
Rickyrick
09-01-2005, 12:54
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10445&mode=normal
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10444&mode=normal
Wel een filter dus, maar niet de nieuwste meer zo te zien, keek ff en er is nu ongeveer een halve liter olie uit, en heb er max 70 km mee gereden...
Ander zetten we er toch een plastic spatscherm uit een nieuwer type blok er in?
Rickyrick
09-01-2005, 13:33
als dat helpt.. super!! hoe werkt dat dan?
aangezien dat 'filter' goed vies is kan het niet zijn dat hij dan heel veel druk opbouwt waardoor er veel meer olie mee wordt genomen?
trouwens Stijn check mijn startknop :)
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10443&mode=normal
Als dat filter verstopt zou zitten.....zou er juist MINDER olie meegaan... :tongue:
Tis trouwens niet meer dan wat gaas wat de druppels afvangt...en zou olie verlies verminderd..
Nogmaals het is en blijft raar dat je ná het vervangen van alleen de klepdeksel pakking zoveel olieverlies hebt..
Zitten de slangen wel juist aangesloten??
Rickyrick
09-01-2005, 14:41
mja alles zit zoals het zat zou niet weten wat er verkeerd moet zijn aangesloten!
Die carterontluchtingsslang gaat dus naar een oliefles en de aansluiting op het luchtfilter heb ik dichtgemaakt.
alleen dit slangetje vanuit de carburateur vat ik niet, kan hem nergens op plaatsen!
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10460&mode=normal
Je ziet de rechterkant van de carb als je voor de auto staat
Zuigt wel lucht aan...
GTD Special
09-01-2005, 15:00
Sinds wanneer word er door onderdruk olie via de carterontluchting weggeblazen?
Overdruk dus :p hoe kan er uberhaupt onderdruk in het carter ontstaan?
ey rick. is dit niet iets voor jou?
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiversen/ondvolkswagen/171680.htm
Overdruk dus :p hoe kan er uberhaupt onderdruk in het carter ontstaan?
Dat kan wel hoor....maar dan heeft het meestal een andere reden dan slijtage..
Milieu eisen bijvoorbeeld :tongue:
Rickyrick
09-01-2005, 16:06
ey rick. is dit niet iets voor jou?
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiversen/ondvolkswagen/171680.htm
ja opzich mooie oplossing!
Maar als de zooi er dan toch uitgaat dan gaat er ook een gti in ;-)
iemand idee over dat vacuumslangetje?
WilliamF
09-01-2005, 18:16
Kan het niet zo zijn dat je een verstopping hebt zitten in je luchtinlaat nog voor je filter en carterontl. Dan ontstaat er rond de carterontluchting een vacuum waardoor hij lucht en olie uit het carter gaat opslurpen...
Rickyrick
09-01-2005, 18:44
Dat dacht ik ook vandaar dat ik dus die carterontluchting niet meer via de luchtinlaat heb maar direct naar een oliefles met gaten...
Nog even een advies. Probeer eerst eens hoeveel onderdruk je nou echt hebt.
Draai bij stationair draaiende motor je vuldop er eens af. Dan voel je hem in principe blazen. Dit moet niet al te erg zijn. Er moet geen olie meekomen. Er moet wel een spatkap gemonteerd zijn. Zodra je het toerental verhoogt moet de onder druk verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Als hij ontzettend blaast zou ik eens compressie gaan meten.
Als de onderdruk nu meevalt zou het ook kunnen zijn dat je carterventilatie verstopt zit. Dan krijgt de lucht ook meer snelheid waardoor de olie meekomt.
Succes maar weer.
Nog even een advies. Probeer eerst eens hoeveel onderdruk je nou echt hebt.
Er is GEEN onderdruk !! dan zou je de olie er niet uitgooien..
Als onderdruk in het carter heb is er wat anders aan de hand, en zeker geen slijtage aan de motor...
dit alles duidt op druk in`t carter. of je het nou over- of onderdruk wilt noemen.. in de volksmond noemt men et vaak "carterdruk"
we weten wat we bedoelen toch, ook al kloppen sommige woorden niet ;)
groetjes
carbreaker de autosloper
09-01-2005, 20:23
ik heb nog 7 j x13 mattig liggen met nu nog regen slicks er op hebbie belang?
hij heeft ze al geregeld via een ander zei hij laatst tegen mij :)
dit alles duidt op druk in`t carter. of je het nou over- of onderdruk wilt noemen.. in de volksmond noemt men et vaak "carterdruk"
we weten wat we bedoelen toch, ook al kloppen sommige woorden niet ;)
groetjes
Nou er is wel degelijk verschil tussen over en onderdruk...
Sommige injectie systemen gaan zelfs uit van een geringe onderdruk...bij wegvallen hiervan of opbouw van een geringen overdruk kan leiden tot verrassende dingen..
Klopt! Trek maar eens de oliedop van een 5cyl K-Jetronic Audi blok af...dan gaat ie anders stationair lopen....hoezo raar. Maar anyway, back on topic - heb al een paar goede ideeen langs zien komen. Spatschermpje lijkt me een goed begin.
Rickyrick
09-01-2005, 23:17
mooimooi :-) laten we idd daar maar mee beginnen!
Klopt! Trek maar eens de oliedop van een 5cyl K-Jetronic Audi blok af...dan gaat ie anders stationair lopen....hoezo raar. Maar anyway, back on topic - heb al een paar goede ideeen langs zien komen. Spatschermpje lijkt me een goed begin.
Zo raar is dat niet....de carterontluchting zit vaak (ook) aangesloten op het inlaatspruitstuk...soms via een restrictie..trek je dan die aansluiting los krijg je meer lucht toegevoerd, gevolg andere brandstof verhouding
Zelfs een ouwe GTI met EV motor vertoont dat gedrag...ik heb het zelf een keer gehad dat de afdichting van de peilstok verrot was, ik heb me rot gezocht naar de oorzaak van het slechte statinair lopen...bij toeval zag ik dat de o ring van de peilstok weg was...nieuwe er om en hoppa gelijk mooi rond lopen...
Of trek bij dat zelfde motor type het kleine slangetje vanaf de carterontluching maar eens los...
Kortom...er is inderdaad verschil tussen over en onderdruk in een carter
Rickyrick
10-01-2005, 16:17
nou vandaag naar school geweest (150 km) enne 0.4 liter olie er door heen bij Vmax 120 km/h.
Heb hem net weer ff laten draaien en hij blaast gewoon constant lucht!
Als er een gat in de zuiger zou zitten moet dit toch qua vermogen merkbaar zijn?
(slangetje wat vacuum trekt is nog steeds onbekend! en hangt dus los... iemand ene schema van een JB motor?)
WilliamF
10-01-2005, 18:27
Een gat in de zuiger is geen optie, dan loopt hij niet op vier poten en dan mis je idd vermogen... Een gebroken zuigerveer zou echter wel kunnen, dit merk je vrijwel niet aan het vermogen of het lopen maar weldegelijk aan het olieverbruik.
Heb je ook echt die 0,4l olie opgevangen??? En heb je al een spatplaat gemonteerd... Als je dit hebt gedaan en en hij verbruikt nog steeds dan zul je toch wel een mechanisch probleem in je onderblok hebben...
Rickyrick
10-01-2005, 19:18
echt 0.4 heb nog geen spatplaat gemonteerd, moet nog ff inzien hoe dat werkt en wat het nut er van is!
Hij loopt nou opeens niet meer stationair alstie warm is.... zucht
Heb nog wel een JB liggen, kom maar halen....
Rickyrick
10-01-2005, 21:54
hehe okay :-D maar zou dat stationair probleem niks te maken kunnen hebben met die slang die er af ligt van de carburateur???
WilliamF
11-01-2005, 19:34
Zo,n spatplaat voorkomt dat de nokkenstok olie omhoog gooit de carterventilatie in... Als je er een wilt hebben hoor ik het wel want ik heb er zat, mag je zo komen halen. En wat betreft die olie... heb je 0.4 liter opgevangen of ben je dat kwijt??? Zeg maar gewoon weg.
Rickyrick
13-01-2005, 20:15
ja nou heb ik opgevangen in een ouwe olie fles... vrij veel vond ik!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.