Log in

View Full Version : Trillend stuur bij remmen.

The Clauw
26-05-2010, 14:46
Onder mijn Audi 80 heb ik deze velgen,

RS070 7 x 15 16.0 100.00 4 57.0 BMW 3/1,3/R
RS071 8 x 15 18.0 100.00 4 57.0 BMW 3/1,3/R HA
( even uit het topic hierboven gecopiërd )

Terwijl het naafgat van Audi 57,1 is.

Ik heb nu als ik rem en voornamelijk in de wegsporen een trillend stuur terwijl ik dit niet met de originele velgen heb.

Precies hetzelfde probleem heb ik met mijn audi coupe waar ik BCW steffan cupjes onder heb met centreerringen van plastic.

Heeft iemand hier tips of een verklaring en beter nog... Een oplossing voor? :D

Bij de coupe kan ik niet met zekerheid zeggen of het alleen bij de sportvelgen is omdat ik simpelweg de originele velgen er "gelukkig" niet meer bij heb.

hummer
26-05-2010, 15:04
Denk ik even laten uitlijnen, lijkt er op dat dat het probleem is

The Clauw
26-05-2010, 16:27
uitlijnen heb ik mijn coupe al bijna gemiddeld elke maand gedaan omdat ik een trilling had ( nu trouwens bijna niet meer ) en bij de audi 80 was hij al prima uitgelijnd zeiden ze bij de bandenzaak.

Toch bedankt voor de tip :)

Samurai
27-05-2010, 19:07
Uitlijnen heeft geen zin bij trillingen.

Kromme remschijven wellicht?

MONDY
27-05-2010, 19:13
trillend stuur bij remmen is meestal een voorbode van dat je reschijven krom zijn

Chriskee.
27-05-2010, 21:47
Ligt eraan wat voor banden je hebt, maar door een ei in de band is dit ook mogelijk.
Dit komt voornamelijk voor bij oude/slechte banden.

Had het zelf bij de Subaru van mijn moeder. Deze trilde ontzettend in het stuur.
Na het bekijken van de banden had het loopvlak een slag erin, wat kwam door een ei in de band.
Nieuwe bandjes erop, nergens meer last van!

willemsgti
28-05-2010, 07:40
kromme remschijven

ruimte op kogels/ rubbers
onbelans in de banden
of laat de banden aan de auto balanceren.

Typ 81
28-05-2010, 08:35
Echt rukken aan het stuur? > zoeken door spoorvorming icm verkeerde ET waarde.
Hogere frequentie trillen bij remmen? > kromme schijven.

martiepartie
28-05-2010, 14:28
wegtrekken bij remmen en sporen kan idd komen door brede velgen icm een verkeerde ET waarde.

Mijn polo met 165/15 banden en hoge ET deed dit totaal niet, bij 165/13 met een lage ET en spoorverbreder heb ik precies hetzelfde probleem. Ligt aan de geometrie icm de banden/velgen.

The Clauw
07-06-2010, 23:50
Dank voor jullie reacties!

De schijven kan heb bijna niet aan liggen omdat
hij het bij de 80 niet heeft met de standaard
bandjes.

Ik vind het echt een kutsituatie met dat getril altijd. Denk dat ik straks uit voorzorg maar alle rubbers en kogels ga vervangen aan de voorzijde.

Het lijkt trouwens ook alsof mijn coupe heel licht hobbelt. Banden waren 2 jaar terug aan de achterzijde nieuw en voorzijde zit er nu een klein jaartje op.

Bij de coupe durf ik het niet te zeggen maar wel weet ik dat hij het niet altijd gehad heeft met deze setup!!!

levis
08-06-2010, 11:41
Ik denk de remschijven die krom zijn. ik had het zelf ook. vooral bij hoge snelheden a 100 km/u en hoger begint het stuur erg te trillen. bij 80 viel het nog wel mee.

je zegt dat hij het niet doet met de standaard banden als je 80 rijdt maar wel met de bbs wielen. misschien denk ik iets te ver door, maar je wielen zijn in omtrek een stuk kleiner dan origineel en maken veel meer omwentelingen dan de standaard maat. ik zal eens met de standaard wielen rijden en met 100 km/u of harder remmen, kijken wat er dan gebeurt.

The Clauw
08-06-2010, 12:10
Ik denk de remschijven die krom zijn. ik had het zelf ook. vooral bij hoge snelheden a 100 km/u en hoger begint het stuur erg te trillen. bij 80 viel het nog wel mee.

je zegt dat hij het niet doet met de standaard banden als je 80 rijdt maar wel met de bbs wielen. misschien denk ik iets te ver door, maar je wielen zijn in omtrek een stuk kleiner dan origineel en maken veel meer omwentelingen dan de standaard maat. ik zal eens met de standaard wielen rijden en met 100 km/u of harder remmen, kijken wat er dan gebeurt.

zou natuurlijk altijd kunnen hè die schijven maar origineel zit er 13 inch onder en mijn Bbs zijn 15 inch bij de audi 80.

Bij mijn coupe hoort er 14 inch onder en er zit nu ook 14 inch onder alleen 7 en 8j van steffan.