PDA

View Full Version : Eindwerk idee!


Thomas
31-05-2010, 16:40
Beste Forumleden

Kzit nu op men tweede jaar Autotechnologie dat binnenkort ten einde loopt.
Volgende jaar, in mijn derde en laatste jaar moet ik mij van januari tot eind juni nuttig maken aan een eindwerk.
Ik heb de keuze, of ik wacht af en krijg iets voorgeschoteld, al da niet naar mijn zin oftewel kom ik zelf met een voorstel,
wat vaak ook erg wordt geapprecieerd door de docenten.

Aangezien zo'n voorstel op het einde van dit schooljaar nog moet ingeleverd worden had ik graag even jullie hulp.

Mijn interesses liggen bij:
- Vermogen!
- Zelf dingen bouwen & praktisch bezig zijn
- Motormanagement systemen
- Mechanisch en software matig tunen van motoren

Dus nu zat ik te denken om van nul af een vw benzine blokje te gaan opbouwen met dan daarop enkele speeltjes.

Zo dacht ik aan een aangepast motormanagement systeem, een turbo, compressor of een combinatie van de twee.

Vervolgens zou ik dan graag een blokje opbouwen en afstellen met redelijk wat vermogen en waarbij dan toch aan de hand van het motormanagement systeem en de turbo/compressor setup de emissies beperkt blijven.

Wat is jullie idee hierover?

Mijn vragen die steeds de kop op blijven steken:
- welk vw blokje neem ik hiervoor (1800, vr6, ...)
- kan ik een standaard ECU zo aanpassen naar mijn wensen of kies ik best voor een geheel nieuw systeem zoals motec, megasquirt, ...
- Welke combinaties zijn mogelijk of al reeds gedaan (bi-turbo, ...)
- en ga zo maar door...

Het is een gedachte gang waar ik al even mee zit maar ik geloof niet dat het geheel onhaalbaar is.
Ook omdat op school alles ter beschikking staat voor het opbouwen en afstellen & ik steeds kan rekenen op de docenten.

Het grote probleem is en zal steeds zijn het budget.
Dit kan zeer kort samengevat worden. Wanneer je zelf een voorstel doet waar de school geen belang bij heeft
moet de financiering zelf gebeuren of aan de hand van sponsors. Daar ik niet echt mensen ken of denk te vinden
die graag wat geld pompen in een school tuning projectje zal het dus op de eigen portemonnee neer komen.
Hierdoor ben ik dus beperkt in het aankopen van onderdelen, materialen, ...

Jullie mening, ideetjes, mogelijkheden, ervaringen: ik hoor het graag!

Alvast bedankt.

Dub-Detail
31-05-2010, 18:34
Als je echt voor het ultieme mechanische tuning object wil gaan moet je een bergrennblok bouwen. 1300 of 1400cc 8v/16v.
Alle internals aanpassen, kop aanpakken, vrijprogrammeerbaar eraan en gaan.
Zuinig gaat het niet worden maar het rendement ga je wel flink omhoog brengen van die motor.
Eventueel kunnen we een babbeltje maken over spruitstukken en itb's.

Maar mijn ervaring is dat dergelijke projecten zo veel geld kosten dat het eigenlijk niet haalbaar is alszijnde schoolproject. (je bent niet de eerste hier op het forum met dit idee)

Mvg, Pim Bonne

Thomas
31-05-2010, 21:57
Het ultieme vermogen bereiken is niet echt de bedoeling.
Het is eerder mijn bedoeling om van een benzine blok, neem bijvoorbeeld de golf 3 gti, een leuk vermogen blokje te maken zonder dat dat rechtstreeks extreem moet afdoen voor de emissies.

De bedoeling hierachter is vrij eenvoudig.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom men al lange tijd alle diesels voorziet van een turbo en de "kleine", weinig vermogen benzine blokjes, tot voor kort, zonder bouwden. OK, er komt bij een benzine nu eenmaal wat meer kijken wanneer we praten over een setup met turbo ten opzichte van een diesel maar de grote vermogen benzine blokken bestaan al langere tijd met een turbo.

Correct wanneer je zegt dat het een dure grap wordt als je alle draaiende onderdelen moet gaan vervangen voor sterkere varianten.
Ik heb geen flauw idee in hoeverre een standaard ECU dienst kan doen of hoe prijzig een vrijprogrammeerbare is.
Maar neem nu bijvoorbeeld een tweedehands gti blokje, 2 turbo's of een compressor dat kost nu toch ook niet zoveel.

Kheb zelf een aantal maanden geleden een M-TDI gebouwd voor in mijn golf 3. De technische ondersteuning kreeg ik van bert. Standaard 90 pk TDI en nu zo'n 140 pk als M-TDI. Met een standaard blok valt dus wel wat te doen zonder al te prijzige aanpassingen. Maar dat wist je ook al wel...

Bij deze help je mij al op de goede weg! Alvast bedankt & schiet raak...

Dub-Detail
01-06-2010, 07:09
Ik denk dat een 16klepper gti het ook niet fijn gaat vinden om met turbo's te draaien zonder aanpassingen van binnen. Je compressie komt ook niet uit namelijk, in dat geval moet je of andere zuigers monteren of een reductieplaat ertussen zetten.
Standaard ecu kan je vergeten, je moet sowieso al naar een G60 computer. Ik geloof dat er ook zelfbouwsetjes te krijgen zijn van vrijprogrammeerbare ecu's maar megesquirt/megajolt systemen zijn niet zo verschrikkelijk duur als je kijkt ten op zichte van KMS. Realiseer je wel dat het geen kattepis is om een ongeblazen blok te gaan blazen.

Gr, pim

MauSeR35
01-06-2010, 15:38
g60 ombouwen naar turbo misschien icm met een 16v kop oid. Mij lijkt het wel een uitdaging om met zoveel mogelijk standaard onderdelen een hoog vermogen te halen, wordt het ook niet gelijk zo heel erg duur. Maar ja, goedkoop tunen bestaat eigenlijk niet :(

VeeDubber
01-06-2010, 15:50
als je het op milieu wilt gooien zou ik gaan voor een klein blokje waar je een leuk vermogen uithaalt. Downsizing is helemaal hot en past dan ook mooi op het milieuvlak. Misschien een 1400 of 1600 waarmee je 1800 of 2liter vermogens haalt bij een lagere uitstoot??

breadfan83
01-06-2010, 15:50
Als ik jou was zou ik gewoon een 16v gti blok nemen. Een VR6 zou voor mij alvast afvallen omdat bijna alles anderhalf keer zo duur is, vanwege anderhalf keer zoveel cilinders. Je krijgt er aardig wat vermogen uit, maar zou jammer zijn als je je studie niet haalt vanwege de kosten.

Voor een KR is heel veel te krijgen, ook gebruikt, en tegen heel nette prijzen. En er zit potentie genoeg in zo'n blok.

Als je dat allemaal voor elkaar hebt kun je altijd nog een G-lader of turbo monteren.

Het leukste zou zijn als je inderdaad een vrij programmeerbaar systeem neemt, zeker vanuit het leer-technisch oogpunt. Zo kun je de motor-setup naderhand vrij eenvoudig aanpassen, om ook aan je docenten te laten zien waarom je juist voor een bepaalde setup bent gegaan, en wat een andere setup met het vermogen en emissie zou doen. Bovendien is het daarna makkelijker iets aan te passen als je toch voor een geblazen motor gaat.

Wat de inlaat aangaat, kun je de ideale inlaatlengte berekenen, die past bij jouw gewilde motorkarakteristiek. Ik neem tenminste aan dat je er ook iets van moet leren, en niet gewoon het blok naar een tuner moet brengen, geld moet betalen en dan zegt "tadaa!". :D

De kop zou ik sowieso laten bewerken, en misschien ombouwen naar vaste stoters. Een ander injectiesysteem, carbs, itb's etc. zijn altijd leuk, en de prijzen ervan variëren nogal, dus je kunt heel veel kanten ermee op.

breadfan83
01-06-2010, 15:52
Een betaalbaar blokje heb ik trouwens nog voor je liggen als je voor de 16v gaat. ;)

Renegade
01-06-2010, 23:08
Kijk eens welke vw-blokjes origineel een redelijk lage compressie hebben. Deze kun je misschien al geblazen maken als je de druk redelijk laag houd.

Thomas
01-06-2010, 23:27
Kijk jongens, dit gaat al de goede kant op...
@breadfan: 16v gti, turbo geblazen, wat vermogen valt daar uit te halen?!

Verder nog iemand een idee van betaalbare motormanagement systemen, eventuele prijzen, ervaringen en verkooppunten.

Ik dank jullie alvast en blijf vooral meedenken!

joostvw
01-06-2010, 23:49
ik vind het idee van maus eigenlijk het beste,
dat is al geblazen dus hoef je niks meer aan de compressie te doen. en een 16v kop erop voor meer vermogen.

als je op de zuinige tour gaat zou ik graag een 1300 blokje zien met een turbo :D
en/of compressor.
of een kleine (1200) diesel met turbo en compressor.
om dus zelf die tfsi te bouwen :thumbup:

breadfan83
02-06-2010, 00:13
Kijk jongens, dit gaat al de goede kant op...
@breadfan: 16v gti, turbo geblazen, wat vermogen valt daar uit te halen?!

Verder nog iemand een idee van betaalbare motormanagement systemen, eventuele prijzen, ervaringen en verkooppunten.

Ik dank jullie alvast en blijf vooral meedenken!

Houd er rekening mee dat het misschien niet verstandig is een ongereviseerde, standaard ongeblazen motor, opeens om te gaan bouwen naar turbo. Een KR heeft normaal gezien nogal wat jaren mishandeling achter de rug.

Revisie kost je al snel, alles meegerekend, ook de montage, zo'n 2000 euro. Als je veel zelf doet kun je zo'n 500 euro hierop sparen.
Ga je tunen in plaats van alleen maar reviseren, zit je al snel tussen het dubbele van dit bedrag en oneindig omhoog. ;)

Een geblazen KR kan tussen de 200 en 2000 pk leveren, ligt er weer een beetje aan hoe dik je pak geld is. Maar zo'n 250 - 300 pk moet goed haalbaar zijn.

Thomas
02-06-2010, 12:53
Moest ik er uiteindelijk mee doorgaan staat het zeker vast dat er niets gaat uitbesteed worden. Enkel het honen en vlakken zou ik dan laten doen want dat gaat nu eenmaal niet anders. De rest moet en zal eigen werk worden, anders is het geen "eigen" eindwerk meer hè.

Thomas
02-06-2010, 13:02
ik vind het idee van maus eigenlijk het beste,
dat is al geblazen dus hoef je niks meer aan de compressie te doen. en een 16v kop erop voor meer vermogen.

als je op de zuinige tour gaat zou ik graag een 1300 blokje zien met een turbo :D
en/of compressor.
of een kleine (1200) diesel met turbo en compressor.
om dus zelf die tfsi te bouwen :thumbup:

Diesel heb ik ook al aan gedacht maar er zijn twee redenen waarom ik daar uiteindelijk wat minder ben aan gaan denken:

Er is weinig terug te vinden, of toch veel minder, voor het tunen van diesels wanneer het aankomt op andere zuigers, drijfstangen en dergelijke. Je kunt dit alles krijgen maar in beperkte maten en ook vaak zeer duur. Voor een benzine zijn er vele verschillende website's, dealers en heb je dus ook de keuze tussen welke onderdelen je gaat gebruiken.

Ten tweede is er op mijn school een kleine afschuw voor diesel. Ik weet het, beetje absurd want krij zelf al jaar en dag diesel, nu trouwens M-TDI :D maar toch, de gedachte gang van de docenten kan je wel volgen als je even hebt geluisterd naar hen. Het komt er op neer dat hoe dan ook de roeddeeltjes van een diesel altijd voor problemen zullen blijven zorgen. Vele docenten zijn er van overtuigd dat wanneer we naar nog hogere euro normen gaan de diesel zal moet buigen voor benzine...wat het uiteindelijk zal gaan worden weet niemand maar ze hebben hoe dan ook een punt in verband met die roetdeeltjes...

Marcski
02-06-2010, 14:51
voor 1000 euro heb je aan een g60 blok met een td turbootje erop en megasquirt aangestuurd,een heel leuk motortje

Renegade
03-06-2010, 00:02
Even voor je op Doppel WOBber gekeken,

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_90_VW-Golf-Motoren.html

de 1600cc motoren en bij de 1800cc de GX en RP hebben een redelijk lage compressieverhouding voor een atmosferische motor.

Als je naar de 3G kijkt (16v-g60) heeft deze een niet veel lagere compressie als de bovenstaande motoren. Ok, de internals zijn niet vergelijkbaar en vele malen sterker maar een lage druk moeten ze wel aankunnen als je een goede motor hebt ?

Thomas
03-06-2010, 02:00
Even voor je op Doppel WOBber gekeken,

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_90_VW-Golf-Motoren.html

de 1600cc motoren en bij de 1800cc de GX en RP hebben een redelijk lage compressieverhouding voor een atmosferische motor.

Als je naar de 3G kijkt (16v-g60) heeft deze een niet veel lagere compressie als de bovenstaande motoren. Ok, de internals zijn niet vergelijkbaar en vele malen sterker maar een lage druk moeten ze wel aankunnen als je een goede motor hebt ?
Bedankt voor dit even te bekijken.
Kweet het niet, lijkt mij misschien toch riskant om het dan met een standaard blok te gaan doen.
Als het toch uiteen gehaald wordt kan ik misschien in één keer maar even kijken wat aan de compressie doen...

Thomas
03-06-2010, 02:04
voor 1000 euro heb je aan een g60 blok met een td turbootje erop en megasquirt aangestuurd,een heel leuk motortje

TD turbo heb ik nog liggen dus dat scheelt alweer wat :D
En het is mogelijk maar dan moet ik toch al geluk hebben met de aankoop van de g60... Megasquirt kost toch ook al gauw 550 dollar.

De vraag blijft ook welk blok mij het best lijkt.
Kben totaal niet thuis in de benzine blokjes.
Al die benamingen zeggen mij persoonlijk niet veel over wat ze nu aankunnen, welke vermogens ze leveren, ...

Renegade
03-06-2010, 09:21
Als het niet gaat om heel veel meer vermogen te halen kun je misschien ook eens kijken naar de oudere wagens die van fabriek af met turbo geleverd zijn. Deze lopen op een carburateur die bestand is tegen de zuiging of druk (ligt eraan of je de carb voor of na de turbo monteerd) van de turbo. Drukt ook weer de kosten van een compleet nieuw management ;)

Marcski
03-06-2010, 09:32
met g60 blok bedoelde ik het draaiend gedeelte, niet de g-lader

en een goedkoper efi dan MS ga je echt niet vinden. Als je hem zelf in elkaar soldeert ben je wel goedkoper uit, hoor.

joostvw
03-06-2010, 10:30
http://www.twenteracingscene.com/threads/1597-MegaSquirt-motor-manag-voor-nog-geen-200-dollar

misschien heb je hier wat aan.

Thomas
03-06-2010, 12:16
http://www.twenteracingscene.com/threads/1597-MegaSquirt-motor-manag-voor-nog-geen-200-dollar

misschien heb je hier wat aan.

Interessant om te lezen.
Ikzelf ben van mening dat Megasquirt toch het systeem zal worden moest ik ermee doorgaan.
Op school alleen maar lof over megasquirt en motec.
Maar motec is en blijft een zeer duur systeem vandaar dat er vaak voor megasquirt wordt gekozen,
dat is daarom niet minder goed.

joostvw
03-06-2010, 15:31
kwam het zelf ook maar net tegen hoor, ben het ook eens door gaan nemen en is zeker niet duur.
http://www.glensgarage.com/catalog/megasquirt-kits-c-1.html
hier kost een megasquirt2 kitje een 247 dollar.
dat is omgerekend nog onder de 200 euries dacht ik zo.
valt me heel erg mee. misschien dat ik het zelf ook ooit eens ga gebruiken.

Marcski
03-06-2010, 15:59
met die 247 dollar ben je er echt nog niet, hoor ;)

stimulator, kabelboom, stekkers, sensoren, trigger wheel, wideband lambda, ga zo maar door..

Thomas
03-06-2010, 16:14
kwam het zelf ook maar net tegen hoor, ben het ook eens door gaan nemen en is zeker niet duur.
http://www.glensgarage.com/catalog/megasquirt-kits-c-1.html
hier kost een megasquirt2 kitje een 247 dollar.
dat is omgerekend nog onder de 200 euries dacht ik zo.
valt me heel erg mee. misschien dat ik het zelf ook ooit eens ga gebruiken.

Wat marcski vermeld ben ik ook al achter gekomen na gistere avond enkele uurtjes uit te pluizen wat er bij ieder basispakket geleverd wordt. Voor die 247 heb je de stuureenheid maar daar moeten nog allerhande sensoren, trigger wheel en dergelijke bijgekocht worden.
Hoe dan ook het valt al bij al nog mee...bijna niet te geloven dat dit werkt als je naar de aankoopprijs gaat kijken van motec...al gauw boven de 3000 EUR :screwy:

Thomas
03-06-2010, 16:16
Om verder te gaan op het hele verhaal;
Kunnen de specialisten mij eens een overzicht geven van de mogelijkeheden die hier al reeds vermeld zijn want ik zie het niet meer :shake:

G60, GTi, 16v, KR, ABF...wat is nu wat?!

Ik ken wat van de vw dieseltjes af maar al die benamingen en motorcodes blijven een soep!

Ook de voor en nadelen van ieder blok, zowel theoretisch als persoonlijk, let me know! :thumbup:

Bluepower
03-06-2010, 16:54
Als je een goedkoop stand-alone wilt wat veel kan, moet je kijken naar KDFI(dit is een utigebreidere versie van Megasquirt, met beter soldeerwerk en in een betere verpakking), dit wordt in Nederland verkocht door Jeroen Bosma van: http://www.bs-autotune.nl/content/view/66/76/

Thomas
03-06-2010, 17:29
Als je een goedkoop stand-alone wilt wat veel kan, moet je kijken naar KDFI(dit is een utigebreidere versie van Megasquirt, met beter soldeerwerk en in een betere verpakking), dit wordt in Nederland verkocht door Jeroen Bosma van: http://www.bs-autotune.nl/content/view/66/76/

Had ik nog nooit van gehoord.
Er wordt echter voortdurend een vergelijking gemaakt met de megasquirt 2.
Er is vandaag de dag al wel de megasquirt 3 versie beschikbaar die vele aanpassingen en vernieuwingen in huis zou hebben ten opzichte van zijn jongere broer...

Heb jij al ervaring met dit systeem?

Bluepower
03-06-2010, 17:35
Persoonlijk niet, maar ik heb er wel ff naar gekeken om in 1 van de auto's te knutselen.
er draaien al aar'dig wat auto's hier in Nl meer rond, waaronder ook meerdere 20vt's, die zeer goed rijden met het systeem!

Marcski
04-06-2010, 11:12
wil niet in discussie gaan, maar kdfi is een óngelicenseerde MS-kopie.
Doe geen uitspraken over beter of slechter, maar het is maar net waar je je geld naartoe wilt brengen...

MS3 heeft heel veel nieuwe functies die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken.
Als je het low budget wil houden zou je ook met MS1 af kunnen, scheelt toch weer wat geld. En als je dan een v3.57 boardje koopt hoef je ook niet (aan je eigen) soldeerwerk te twijfelen.

Thomas
04-06-2010, 12:26
wil niet in discussie gaan, maar kdfi is een óngelicenseerde MS-kopie.
Doe geen uitspraken over beter of slechter, maar het is maar net waar je je geld naartoe wilt brengen...

MS3 heeft heel veel nieuwe functies die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken.
Als je het low budget wil houden zou je ook met MS1 af kunnen, scheelt toch weer wat geld. En als je dan een v3.57 boardje koopt hoef je ook niet (aan je eigen) soldeerwerk te twijfelen.

Geen probleem :thumbup:
Iedere mening telt hier wel aangezien er niet veel van af weet.
Je hebt gelijk over het kopie geval, kheb de site eens doorgenomen en het gaat dus om een ontwerp volledig gebaseerd op MS.

Het verschil in prijs is niet zo groot tussen de verschillende MS systemen.
Welke het zal worden zal ik dan wel even bekijken...

Thomas
04-06-2010, 12:30
Om verder te gaan op het hele verhaal;
Kunnen de specialisten mij eens een overzicht geven van de mogelijkeheden die hier al reeds vermeld zijn want ik zie het niet meer :shake:

G60, GTi, 16v, KR, ABF...wat is nu wat?!

Ik ken wat van de vw dieseltjes af maar al die benamingen en motorcodes blijven een soep!

Ook de voor en nadelen van ieder blok, zowel theoretisch als persoonlijk, let me know! :thumbup:

Kzou graag wat meer te weten komen over de verschillen mogelijkheden die ik heb.
Zou er mij iemand even een woordje uitleg kunnen geven tussen de verschilllende benz blokjes en hun mogelijkheden
(eventueel enkele websites)

Khad bijvoorbeeld nooit gedacht aan een 20v blok door de meestal hoge aankoopprijs.
Nu heeft "De pul" er eentje te koop staan met lagerschade, voor niet veel...mss ook iets wat kan dienen?!

Marcski
04-06-2010, 13:19
die is al verkocht zag ik.

hier vind je wat info over de blokken uit de golf 2 en 3:
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_90_VW-Golf-Motoren.html
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_124_VW-Golf-Motoren.html

Wil je per se een geblazen motor bouwen?
Dan is de goedkoopste optie een draaiend gedeelte te kiezen wat al af-fabriek geblazen was, zoals de G60 of 20vt. Een 16v (bv. motorcodes KR, PL, 9A en ABF) of VR6 (motorcodes AAA of ABV) zal je intern aan moeten passen en dat gaat gewoon geld kosten.

Een G60-draaiend gedeelte (motorcode PG) vind je al voor een paar honderd euro, een gezonde 20vt niet.

De Pul
04-06-2010, 13:27
die van mij is idd al verkocht...
maar zou net wat marcski zegt als je voor geblazen wilt gaan,ook een geblazen basis pakken.ik ben nou ook een atmosferisch blok aan het turboén en dat kost veel geld en denkwerk....

Thomas
05-06-2010, 13:40
die van mij is idd al verkocht...
maar zou net wat marcski zegt als je voor geblazen wilt gaan,ook een geblazen basis pakken.ik ben nou ook een atmosferisch blok aan het turboén en dat kost veel geld en denkwerk....

De bedoeling van een eindwerk is nu net dat er wat denkwerk achter zit.
En in hogere studies autotechnologie mag dat ook wel denk ik...

Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat als je een turbo geblazen blok opbouwt met een blok dat voorheen draaide met compressor, je toch steeds de turbodruk tot een minimum moet beperken of gaan voor hogere drukken en het risico lopen dat het blok stuk draait...

Als je dan toch heel het blok open gooit en voorziet van nieuwe zuigers en drijfstangen dan kan iedere basis toch gaan dienen
of niets soms?!

Als het ging om een thuis-tuning project dan zou ik het risico mss nog nemen maar moest het blok stukdraaien tijdens het testen op de motortestbank dan sta ik daar mooie in het midden van het schooljaar zonder blok...en dus ook zonder resultaat voor mij eindwerk :)

De Pul
05-06-2010, 14:06
wacht even hoor,je bedoelt dat een g60 blok intern geen turbo kan verdragen?
er rijden er toch heel wat rond met originele zuigers en stangen....
zonder dat het stukloopt en niet met minimumdrukken.

ik zal even een kleine indruk geven van aanpassingen en kosten aan mijn blok(1.6aee)
dit is wat ik ervoor betaald heb,na lang uitzoekwerk om zo goedkoop mogelijke nieuwe delen te vinden.
custommade laagcompressie-zuigers €600
custommade drijfstangen H-profiel €450
zwaarder lagerwerk €250
kms fuel incl toebehoren €800
kopbewerking €150
turbo(k03) €400
uitlaatspruitstuk €200
uitlaatsysteem rvs groep a €580
grotere injectoren €160
intercooler €50
oliekoeler €100
en dan komt daar nog de aanschaf van het blok en een hele waslijst aan klein grut bij(nieuwe motorsteunen,dis-riem,waterpomp,pakkingsets,meters,sensors,etc,etc)
dan lijkt het mij financieel gezien al simpeler om een frisse pg te pakken en daar een flinke turbo op te schroeven...ik weet verder niet hoe hoog het niveau is en hoe groot de portemonnee?

Thomas
06-06-2010, 07:49
wacht even hoor,je bedoelt dat een g60 blok intern geen turbo kan verdragen?
er rijden er toch heel wat rond met originele zuigers en stangen....
zonder dat het stukloopt en niet met minimumdrukken.

ik zal even een kleine indruk geven van aanpassingen en kosten aan mijn blok(1.6aee)
dit is wat ik ervoor betaald heb,na lang uitzoekwerk om zo goedkoop mogelijke nieuwe delen te vinden.
custommade laagcompressie-zuigers €600
custommade drijfstangen H-profiel €450
zwaarder lagerwerk €250
kms fuel incl toebehoren €800
kopbewerking €150
turbo(k03) €400
uitlaatspruitstuk €200
uitlaatsysteem rvs groep a €580
grotere injectoren €160
intercooler €50
oliekoeler €100
en dan komt daar nog de aanschaf van het blok en een hele waslijst aan klein grut bij(nieuwe motorsteunen,dis-riem,waterpomp,pakkingsets,meters,sensors,etc,etc)
dan lijkt het mij financieel gezien al simpeler om een frisse pg te pakken en daar een flinke turbo op te schroeven...ik weet verder niet hoe hoog het niveau is en hoe groot de portemonnee?
Ey Gerben

Ferme setup heb je daar staan en voor een aardig bedrag aan onderdelen :thumbup:

Even enkele vraagjes:
Waarom de keuze om custom made zuigers en drijfstangen?
Waarom blijf je bij 1600 en ga je niet voor een 1800, 2l?
Wat zijn de geplande/berekende compressie en drukken waarmee je gaat rijden?
Welk vermogen wens je te halen?

Inderdaad een aardige waslijst die al gauw tegen de 4000 EUR aanloopt.
Je kan natuurlijk wel een aantal dingen zelf doen of laten doen door kennissen die de kosten kunnen drukken.
Zoals kopbewerking, uitlaatspruitstuk en volledige uitlaatlijn.
Dat zijn zoal dingen die ik zou kunnen laten doen...
(kost mij dan alleen het materiaal)

Het voordeel van een eindwerk op school is dat je alles ter beschikking hebt.
Een flowbank voor een cilinderkopje te bewerken is gewoon ideaal,
kan je direct even uitmeten wat de winsten zijn die je geboekt hebt...

De Pul
06-06-2010, 08:46
waarom custommade?simpel voor dit blok is zo goed als niks te krijgen.
daarom ben ik dit blok ook aan het bouwen,het is exclusiever dan welk ander vag-blok ook.

de compressieverhouding komt nu uit op 8,3:1 wat ideaal is voor een geblazen motor.
de turbodruk heb ik nog geen idee van,iig boven de 1 bar:D
het vermogen komt (hoop ik) ergens tussen 175 en 200 pk te liggen(hoewel ik koppel belangrijker vind)

Thomas
06-06-2010, 11:03
waarom custommade?simpel voor dit blok is zo goed als niks te krijgen.
daarom ben ik dit blok ook aan het bouwen,het is exclusiever dan welk ander vag-blok ook.

de compressieverhouding komt nu uit op 8,3:1 wat ideaal is voor een geblazen motor.
de turbodruk heb ik nog geen idee van,iig boven de 1 bar:D
het vermogen komt (hoop ik) ergens tussen 175 en 200 pk te liggen(hoewel ik koppel belangrijker vind)

Compressie van 8,3 is haast perfect, op dit blokje ga je de turbo goed kunnen laten doorblazen!

Marcski
06-06-2010, 13:15
ik begrijp je ff niet meer, je hebt het elke keer over low budget, maar nu ook over nieuwe internals.
Dat gaat gewoon niet samen, wat wil je nou precies bereiken en wat wil je uitgeven?

Thomas
06-06-2010, 14:11
ik begrijp je ff niet meer, je hebt het elke keer over low budget, maar nu ook over nieuwe internals.
Dat gaat gewoon niet samen, wat wil je nou precies bereiken en wat wil je uitgeven?

Bedoeling:
Zelf iets bouwen, voorzien van eigen geschreven motormanagement systeem en heel wat vermogen uithalen...

Budget:
Geen flauw idee wat ik volgend jaar wil en kan uitgeven.

Probleem waar ik gewoon mee zit:
Een reeds geblazen blok voorzien van een turbo is mooie, kan heel wat vermogen opleveren en zal zeker ook leuk zijn om te bouwen.
Ik vrees er een beetje voor als dit "voldoende" gaat zijn als eindwerk.

Kmoet er een klein half jaar mee bezig zijn, enkele dagen van de week dus kvrees dat ik misschien de opmerking ga krijgen dat de plannen te "simpel" zijn om af te leveren als een eindwerk.

Als we over internals aanpassen gaan spreken ligt de moeilijkheidsgraad toch net weer wat hoger...maar dat kost inderdaad weer meer.

Ik zal het eens moeten bekijken en een totaal kostenplaatje maken vooralleer iets te beslissen.

Marcski
06-06-2010, 14:27
het gaat je véél meer kosten. Daarom is budgetstelling het belangrijkste uitgangspunt

De Pul
06-06-2010, 16:20
het gaat je véél meer kosten. Daarom is budgetstelling het belangrijkste uitgangspunt
of net als ik gewoon uitgeven en niet meer over nadenken;)

ik denk niet dat je een project van het gewenste niveau kunt bouwen voor minder dan zeg 3000 euro.
(als ik goed begrepen heb wat er van je verwacht word)

we praten hier niet over een openluchtfilter op een peugeot 205 zetten:D:D

Thomas
06-06-2010, 18:52
we praten hier niet over een openluchtfilter op een peugeot 205 zetten:D:D

:goodpost:
Klopt helemaal!

Er wordt uiteraard wat van je verwacht.
3 jaar Auto technologie en dan afkomen met een zelf gereviseerd blok...
daar gaan niet veel docenten op school het warm van krijgen.

Laten we het zo stellen iets wat gerealiseerd kan worden door bij stap 1 te beginnen en te eindigen bij stap 10
gaat je geen goed cijfer opleveren voor je eindwerk.

Enkele voorbeelden van "eigen" projecten voor dit schooljaar, die vast en zeker gaan scoren:
- pocketbike's op bio-ethanol
- Opel manta met NOS :D
- Injectie op een 2pktje :D

Zo zie je maar, er zijn leuke dingen bij!

De Pul
06-06-2010, 19:04
maar als je zelf een klein tot geen budget hebt lijkt het je dan niet veel verstandiger om af te wachten wat je toegewezen krijgt van school?

joostvw
06-06-2010, 19:37
het is ook maar de vraag waar jou leraren warm van lopen.
is dat pure PK's of vinden ze het juist geweldig om het zo zuinig mogelijk te krijgen?
want de meeste leraren van de oude stempel hebben liever dat eerste denk ik.
maar met zuinigheid of iets apparts ga je misschien ook wel flink mee scoren.

misschien is dit wat voor je:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=71169
lekker goedkoop ook.
misschien wel een uitdaging om die zo zuinig mogelijk te laten lopen door injectie systeem aan te passen enzo?

breadfan83
06-06-2010, 20:14
Zelf ben ik bezig met een nieuw blok voor de Golf op te bouwen. Het onderblok wordt een 2.0, met daarop een kop van een V8. Hier is enig aanpassingswerk voor nodig, maar het maakt de boel gelijk wel lekker origineel. Uitzoeken hoe alles in z'n werk gaat, en wat goeie oplossingen zijn, is meestal belangrijker voor een project dan hoeveel pk's je uiteindelijk gaat halen.

Docenten willen waarschijnlijk van je zien dat je zelf iets hebt bedacht en gebouwd, en niet dat je gewoon een setup van internet hebt getrokken, een pak geld bij een tuner neerlegt, en twee maanden later je eindproject kant en klaar af gaat halen. ;)

Zoek je eens een onderblok uit dat niet zo voor de hand ligt, en neem daar een kop bij die er eigenlijk niet op hoort. Een 16v kop op een 8v onderblok bijvoorbeeld. Of maak van een lange slag motor een korte slag hoogtoerige motor ofzo. Bouw eens iets vreemds, maar hou het wel functioneel.

De kosten... als je niet veel geld te besteden hebt, is de auto als hobby de meest verkeerd gekozen hobby of een hobby die vreselijk geduld vergt. Heb je niet veel geld en / of tijd te besteden, begin er dan niet eens aan.

Thomas
06-06-2010, 21:37
maar als je zelf een klein tot geen budget hebt lijkt het je dan niet veel verstandiger om af te wachten wat je toegewezen krijgt van school?

Inderdaad een terechte opmerking.
Het staat wel vast, als je een eindwerk doet dat je door de school wordt opgelegd het nooit zo iets zal zijn in deze aard.
Je zal steeds iets moeten bestuderen, berekenen, testen maar het gene waar juist mijn interesses liggen;
het zelf doen komen hier niet aan bod.
En dat is nu net de rede waarom ik hierover ben beginnen nadenken...

Thomas
06-06-2010, 21:50
Zelf ben ik bezig met een nieuw blok voor de Golf op te bouwen. Het onderblok wordt een 2.0, met daarop een kop van een V8. Hier is enig aanpassingswerk voor nodig, maar het maakt de boel gelijk wel lekker origineel. Uitzoeken hoe alles in z'n werk gaat, en wat goeie oplossingen zijn, is meestal belangrijker voor een project dan hoeveel pk's je uiteindelijk gaat halen.

Docenten willen waarschijnlijk van je zien dat je zelf iets hebt bedacht en gebouwd, en niet dat je gewoon een setup van internet hebt getrokken, een pak geld bij een tuner neerlegt, en twee maanden later je eindproject kant en klaar af gaat halen. ;)

Zoek je eens een onderblok uit dat niet zo voor de hand ligt, en neem daar een kop bij die er eigenlijk niet op hoort. Een 16v kop op een 8v onderblok bijvoorbeeld. Of maak van een lange slag motor een korte slag hoogtoerige motor ofzo. Bouw eens iets vreemds, maar hou het wel functioneel.

De kosten... als je niet veel geld te besteden hebt, is de auto als hobby de meest verkeerd gekozen hobby of een hobby die vreselijk geduld vergt. Heb je niet veel geld en / of tijd te besteden, begin er dan niet eens aan.

Ik ben het compleet met je eens over het feit van "origineel" zijn.
Het mag inderdaad niets zijn waarbij de oplossing voor het grijpen ligt of wordt gegeven door iemand anders.

Over de kosten,
Iedereen heeft de periode van student wel meegemaakt, de ene al wat langer dan de andere...
Het is wel bekent dat een student niet kan terugvallen op een maandelijkse hoeveelheid vers budget op de bankrekening.
Hier heb ik echter weinig vrees voor.
Ik ben buiten mijn fulltime student zijn, brandweerman en dat maakt dat ik voldoende geld
kan sparen om dergelijk project te financieren.
Ik zeg wel sparen, ik zal dus keuzes moeten maken, kies ik voor een uitdagend eindwerk zoals hierboven ruim beschreven,
dan zal ik op andere gebieden de kraan moeten gaan dicht draaien.

De vraag is, en jullie zijn daarbij al zeer behulpzaam geweest, is het de moeite om te doen, wat kan ik gaan bouwen en heb ik dit er voor over...

Renegade
06-06-2010, 23:24
Als je iets wilt doen waarbij je veel moet onderzoeken ed. kijk eens naar dit topic,

http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=70586

Als je het geblazen idee dan aan de kant zet en een atmosferische motor bouwt waar je de max uit probeert te halen. Een 1300 is redelijk wat van te krijgen kwa internals, met een mechanische kop erbij in 2 delen en hiermee de optimale inlaat en uitlaat kanalen kun je toch heel wat vermogen eruit halen :thumbup:

breadfan83
06-06-2010, 23:48
Inderdaad een terechte opmerking.
Het staat wel vast, als je een eindwerk doet dat je door de school wordt opgelegd het nooit zo iets zal zijn in deze aard.
Je zal steeds iets moeten bestuderen, berekenen, testen maar het gene waar juist mijn interesses liggen;
het zelf doen komen hier niet aan bod.
En dat is nu net de rede waarom ik hierover ben beginnen nadenken...

Dat "zelf doen" vergt toch het een en ander aan voorbereiding, zeker als je een beetje aan je centen moet denken, en een vaste deadline hebt.

Ik ben zelf nu nog steeds dingen aan 't uitzoeken, en ben daar rustig al een jaar mee bezig. Kijken wat past, hoe je problemen oplost, waar je de onderdelen het beste vandaan kunt halen.... dat vooronderzoek is juist leuk als je er eenmaal mee bezig bent, en goed vooronderzoek maakt het "zelf doen" en 't bouwen naderhand ook een stuk leuker. Je weet dan veel beter waar je mee bezig bent, en loopt veel minder snel tegen (ontmoedigende) problemen aan.

Kijk maar eens hoeveel projecten de laatste tijd alleen al hier op het forum gestrand zijn omdat er gewoon teveel tegenslag is, of omdat de kosten gewoon te ver oplopen.

En als je iets gebouwd hebt dat je graag wilt bouwen, is het uiteindelijk altijd de moeite wel waard. ;)

joostvw
07-06-2010, 00:18
ik denk dat dit topic ook wel bij zijn vooronderzoekfase hoort Chris.
dus goed bezig :thumbup:

Thomas
07-06-2010, 00:35
ik denk dat dit topic ook wel bij zijn vooronderzoekfase hoort Chris.
dus goed bezig :thumbup:

Amen, helemaal juist!
Eenmaal besloten dan ga ik er ook voor dus even alle mogelijkheden op een rijtje zetten en geen overhaaste beslissingen nemen.

Tegenslagen moet je erbij nemen en vervolgens doorgaan, zo werk ik doorgaans, voorbeeldje?!
Kheb een klein half jaar geleden mijn TD in de soep gehad, reed toen met turbo druk op max en dieselpomp goed opgeschroeft en wat ging er kapot, de krukasbout :mad:
Moest dit een project wagen geweest zijn zou ik er mss mee hebben gelachen maar kheb hem iedere dag nodig voor naar school te rijden, zo'n 200km/dag.

Toen onder invloed van Bert van hier op het forum een TDI van nul opgebouwd die ik hier nog in de schuur had liggen.
Bert zei: dan maak je er toch gewoon een M-TDI van en klaar :D

Maand later, vele telefoons aan Bert zijn adres en de M-TDI was een feit maar inderdaad gelijk "Breadfan" zegt het was geen lachertje, dag en nacht aan bezig geweest, bloed, zweet en tranen... Het was leuker geweest moest ik de tijd gehad hebben om alles even uit te zoeken. Maar hij bolde :thumbup:

breadfan83
07-06-2010, 01:12
Dan is het misschien verstandig effe voor jezelf op een rij te zetten wat je precies wilt.

Wat voor een motor wil je hebben? En dan niet naar vermogen kijken of motorinhoud oid, maar gewoon naar hoe jij graag wilt rijden met de motor, en hoe jij wilt dat de motor zich gedraagt. Aan hand daarvan kun je dingen gaan wegstrepen.

Wij kunnen je allerhande opties geven, maar je zult toch zelf moeten beslissen wat je voor iets wilt bouwen. Zou zonde zijn als je dalijk je schoolproject hebt afgerond, en met een duur motorblok blijft zitten waar je zelf niks mee kunt. ;)

Thomas
07-06-2010, 02:35
Dan is het misschien verstandig effe voor jezelf op een rij te zetten wat je precies wilt.

Wat voor een motor wil je hebben? En dan niet naar vermogen kijken of motorinhoud oid, maar gewoon naar hoe jij graag wilt rijden met de motor, en hoe jij wilt dat de motor zich gedraagt. Aan hand daarvan kun je dingen gaan wegstrepen.

Wij kunnen je allerhande opties geven, maar je zult toch zelf moeten beslissen wat je voor iets wilt bouwen. Zou zonde zijn als je dalijk je schoolproject hebt afgerond, en met een duur motorblok blijft zitten waar je zelf niks mee kunt. ;)

Mijn rijsteil is simpel te omschrijven, pas deze dagelijks toe en ga dit waarschijnlijk nooit veranderen:
Optrekken, doortrekken en autobaan rond de 150 constante snelheid
(soms wat meer dan wat minder)
Flitsboetes kwamen vlot binnen, nu wat minder dankzij I-phone met de nodige waarschuwings app's erop.
Is mss al een eerste stap voor het blok te financieren, half jaartje volgens de verkeersregels en kzit al gauw aan een besparing van een paar honderd euro :D

Wanneer ik er mee doorga, ga ik alvast de keuze absoluut niet laten afhangen van waar het blok nu uiteindelijk in moet terechtkomen. Eerst dacht ik eraan om het blok ook nog ergens in te bouwen gedurende het schooljaar, even over zitten twijfelen maar dit lijkt me uiteindelijk toch niet zinvol:
- Uitgebouwd leent het blok zich nog vrij eenvoudig voor aanpassingen
- Kan het blok dan ook fijn afstellen met de motortestbank op school
- Opnieuw terugkerend fenomeen, blokje in een auto leggen is fijn maar heeft geen meerwaarde voor mijn uiteindelijke eindwerk.
- Extra tijd die ik nodig heb voor het inbouwen terwijl het al druk genoeg zal worden

larsje
09-06-2010, 17:10
lijkt me trouwens wel verstandig als je een deel "packaging" meeneemt in het bouwen van de motor..

Het moet immers wel ergens in passen..

Thomas
09-06-2010, 17:58
lijkt me trouwens wel verstandig als je een deel "packaging" meeneemt in het bouwen van de motor..

Het moet immers wel ergens in passen..

Wablieft?! :)

joostvw
09-06-2010, 20:06
met packaging word meestal gewoon de indeling van de onderdelen van een product bedoeld. en in de auto wereld komt dit neer op de indeling van de motorruimte of het dashboard. volgens mij pakt thomas sowieso een vw motor dus zal weinig problemen opleveren toch?

Thomas
09-06-2010, 22:08
met packaging word meestal gewoon de indeling van de onderdelen van een product bedoeld. en in de auto wereld komt dit neer op de indeling van de motorruimte of het dashboard. volgens mij pakt thomas sowieso een vw motor dus zal weinig problemen opleveren toch?

Aah dan zat ik dus toch juist...kon niet gelove dat dat de vraag was...
Uiteraard wordt het, als het doorgaat, een vw blok!
Wat anders?! :D