PDA

View Full Version : Controle dieselblok bij aankoop (1Y - zonder turbo)


Vissekop
01-06-2010, 10:46
Hallo allemaal,

Ben van plan een 1.9D (1Y) uit een rijdende auto te halen en in mijn T3 busje te proppen.

Hoe kan ik zo goed mogelijk voorkomen dat ik een rot blok koop?

Pakkingen etc. vervangen lukt nog wel, maar geen zin in een uitgebreide revisie...

Ik kom zelf niet verder dan een aantal basisdingen (als dit klopt):
- Olie in koelvloeistof - koelvloeistof troebel
- Andersom: koelvloeistof in olie (olie 'mayonaise' / zoete geur uit uitlaat).
- Te hoge carterdruk (olie uit peilstok / oliedop wordt eraf geblazen als je hem opent.
- Witte rook direct bij starten (gloeiplug defect)
- Witte rook bij gasgeven na warmdraaien: koelvloeistof.
- Blauwe rook bij gasgeven --> olieverbruik.
- 'Harde' koelvloeistofleiding --> motordruk in koelsysteem.
- Tikkend geluiden na een tijdje (?) (te maken met de hydraulische klepstoters?)

Wel wat dingen gevonden op internet, maar niet echt een duidelijk overzicht.

En dan moet ik het natuurlijk nog in de praktijk weten te herkennen... ;)

Alle aanvullingen / verbeteringen zijn welkom..

Enfin - waar ben ik aan begonnen!

Gr. Remko

Thomas
03-08-2010, 16:17
Voor een duidelijk zicht te krijgen over de staat van de motor kan je best even een lektest en een compressiemeting doen.

Jel Golf 2 GTI
03-08-2010, 16:23
ik heb nog een 1Y blok liggen.
Heeft alleen een gescheurd bovenblok.
Garagist heeft een verstuiver er krom ingedraaid waardoor de scheur is ontstaan

ff ander bovenblok zoeken en laten vlakken.
en er terug opzetten.

oliie pomp en mazoutpomp is erbij.

Mag weg voor 50€

Als je er iets mee kan doen pm je maar eventjes.

Voorderest als je gaat kijken voor zo een blok en je kijkt de punten al eens na die je hebt opgenoemd ben ja al een eindje weg.
Platte dieselblokjes komt in principe nx aan.
Heb er ooit een :thumbup: gehad met 750.000km op de teller en nooit problemen gehad.

Grtz jel

Johan1982MK1
04-08-2010, 19:24
[QUOTE=Platte dieselblokjes komt in principe nx aan.
Heb er ooit een :thumbup: gehad met 750.000km op de teller en nooit problemen gehad.

Grtz jel[/QUOTE]


Precies, mankeert op keerringen en db riem nooit iets aan:thumbup: Dus als je een blokje kan vinden met kilometers tussen de 2 en de 3 ton moet dat geen probleem zijn.
Dat hebben ze toch allemaal gelopen, en tikkende klepstoters kan je evt. ook nog heel makkelijk verhelpen :cool: