Log in

View Full Version : naafdiameter type 3 72


type4
03-06-2010, 17:19
hallo,

weet iemand toevallig de naafdiameter van een type 3 bj 72 ?
(ik weet, dat het een kwestie van opmeten is, maar ik heb geen schuifmaatje en het schijnt dat het op de mm nauwkeurig moet zijn)

ik heb namelijk een setje turtleback velgen liggen, maar het naafgat is veel groter dan de wielnaaf. dus ik zal met centreeringen moeten werken,wil ik de velg vast op de wielnaaf kunnen zetten.
en weet iemand een adres voor centreeringen (oosten v\h land.)

alvast bedankt,

Split52
04-06-2010, 08:07
Of je gewoon niet druk om dit soort dingen maken en passen met die velgen....
Ik heb zat setjes kever lichtmetaal en bijna geen enkele set sluit strak op de naaf.
Kijk eens naar de oude 5 gaats velgen, die hebben een gat erin zitten zo groot als Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, dus dat centreert ook zowieso niet.

Marcski
04-06-2010, 10:17
:D

wat split zegt, niet druk om maken

breadfan83
04-06-2010, 10:39
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Eyjafjallajokull bedoel je? :confused:

Area51
04-06-2010, 10:52
Als ik hier de naaf van een type3 schijfrem opmeet is die 63,5mm en slechts 3mm hoog.
Nieuwe -aftermarket- schijven hebben -dacht ik- een naaf van 71,5 en dan is het opstaande kantje een mm of 8 รก 9 hoog.

Split52
04-06-2010, 11:31
Eyjafjallajokull bedoel je? :confused:

Nee da's in IJsland.

type4
04-06-2010, 21:04
ik zou me er inderdaad niet druk om kunnen maken,het probleem is echter dat de velg op de 4 bouten rust.

bovendien is het erg moeilijk om de velg op deze manier te centreren, waardoor de velg in onbalans kan raken met als resultaat trillingen in het stuur en enorme druk op de wielbouten.

met als risico dat de bouten kunnen breken en je een wiel verliest.

(zal niet de eerste keer zijn)

Split52
05-06-2010, 07:54
ik zou me er inderdaad niet druk om kunnen maken,het probleem is echter dat de velg op de 4 bouten rust.

bovendien is het erg moeilijk om de velg op deze manier te centreren, waardoor de velg in onbalans kan raken met als resultaat trillingen in het stuur en enorme druk op de wielbouten.

met als risico dat de bouten kunnen breken en je een wiel verliest.

(zal niet de eerste keer zijn)

Ben ik helemaal met je eens, maar stel nou dat er een circuskaravaan oversteekt je heel hard moet remmen en als je net op tijd stil staat dat er dan een olifant op je auto gaat zitten....dan is hij toch ook total loss?

Marcski
06-06-2010, 16:20
de velg rust niet op de bouten, maar op de afschuifkrachten tussen de naaf en velg. Om de laatste te centreren hebben ze juist (bol)conische bouten uitgevonden

type4
06-06-2010, 18:19
dus als ik het goed begrijp, hebben centreerringen geen nut.

de velg wordt immers gecentreerd door de wielbouten.

de wielboutgaten in de velg zijn overigens bol i.p.v conisch.
en ruimer dan de bouten dus de velg kan alsnog verschuiven.
(dacht ik).

Marcski
06-06-2010, 18:49
in principe niet, bij snelheden en belastingen van een originele type 3