View Full Version : Helaas, de Golf gaat ons verlaten...
Na lang wikken en wegen en nogmaals wikken wegen hebben we besloten dat onze Golf 3 GTD moet wijken voor iets anders.
Dus het internet afgestruind en na tig keer teleurstellingen te hebben gezien in de vorm van Golfjes 4 TDI's. Zijn we gaan kijken voor een Polo 6n2 uit 2001. Een 1.4 TDI Trendline. Maar ook dat was helaas een regelrechte afgang. Geen apk, 4x spekgladde banden, reomschijven met de dikte van een € munt, en nog wat kleine dingetjes. Ook tijdens de proefrit vond ik de auto erg tegenvallen. Helemaal qua loopcultuur en vermogensopbouw. OK, ik wist dat een 3-cilinder nooit zo ''rond'' loopt als een 4 cilinder, maar dit? Nee....dat werd hem ook niet. Plus dat ik bij die handelaar maar 300 € kreeg voor mijn Golf.
Dus na heel wat tegenslagen lichterlijk teleurgesteld in wat handelaren te bieden hebben binnen ons budget gaan kijken naar andere merken.
Een aangezien ik sinds kort met een hernia rond loop von ik een hoge zitpositie ook steeds belangrijker worden. Ben gaan kijken voor een Citroen Berlingo 2.0HDI multispace uit 2002 van 1e eigenaar met alle boekjes erbij etc. In het zwart met een iets verlaagde voorkant dmv Eibach veren en een paar mooie velgen eronder.
Proefrit gemaakt en eigenlijk was ik gelijk om, en dus gekocht. Kon de Golf erop inruilen en met bijbetaling van 2400 € is de Berlingo nu van ons.
Ja, ik weet dat het en compleet andere auto is dan een VW. Maar hebben er thuis nog 1 lopen en die bevalt perfect. En we gaan er wel 6 jaar op vooruit en 70000 km. Das ook niet onbelangrijk vind ik.
Maar niet getreurd, ik heb gelukkig de Golf cabrio nog onder de carport staan, en die is ook nog lang niet klaar. Dus hoop dat ik hier mijn antwoorden op al mijn vragen ga vinden!
Moet eerlijk zeggen dat ik de Golf echt ga missen (heeft het altijd prima gedaan) Maar na 250000 km (motor is nog als nieuw!) en een carosserie die echt aan het aftakelen is samen met de bodem. En aangezien er voor de APK aardig wat dingen vernieuwd moeten worden (uitlaat, schokdempers, voorruit, remmen achter, wiellagers en het lassen aan de bodem plus nog wat klein spul) Is het niet meer rendabel om er nog veel geld in te steken.
Zo zie je maar, aan al het goede komt een eind.
De Golf was zeer zeker de beste auto die ik tot nu toe heb gehad!!
Dennis
indewarre
04-06-2010, 21:55
sorry maar ga eens kleppen laten stellen van zo'n berlingo dan krijg je pas spijt. vroeger ooit eens een citroen gehad wat een drama 2 dagen sleutelen en 1 dag rijden
geluk ermee ik blijf bij een vag auto.
heb je ook een topic van de cabrio?
idd,ik heb nog niet veel mensen gelukkig gezien met een citroen...
jammer dat je golf weg is,ik vond het een leuk ding.
Kleppen stellen is bij een HDi gelukkig niet nodig (hydraulisch) En ze zijn er echt hoor, mensen die gelukkig zijn met een Citroen.....klinkt ongeloofwaardig maar het kan! Hahaha!!
En heb voor mijn ''VAG tijd'' alleen maar Citroen gereden en hoewel er altijd wel iets was reden die krengen altijd!
De Golf was gebleven wanneer VW ietsje meer aandacht had geschonken aan roestpreventie.
Van de cabrio heb ik in het verleden al eens iets gepost. Maar door mijn hernia ligt dat project ook een beetje stil nu...
Succes met je Citroën, want je kunt er best heel gelukkig mee zijn. Tenminste, ik was altijd heel gelukkig met de Citroën's die ik gehad heb en dat is toch best een serie geweest. ;-)
Hier nog een ex Citroën rijder.
Mijn vader heeft van 1974 t/m 1983 altijd GS gereden (ik ben zelf van 1968, dus reken maar uit hoeveel jaar ik achterin heb gezeten). In 1983 kocht hij z'n laatste nieuwe Citroën, een BX 16TRS, die heeft hij gelijk op LPG gezet en heeft daar t/m 1992 ruim 250.000km in gereden en toen heb ik er nog een jaartje in gereden en daar 50.000 bij gezet. Eind '94 kocht ik mijn eerste VW en dat is nooit meer over gegaan. Nooit problemen met de BX gehad en in 1996 ben ik -als laatste stuiptrekking- nog voor een DS 23IE wezen kijken, maar die bleek achteraf slechter te zijn dan de Capri die ik in '96 had gekocht. Laatste met een klant meegereden in een 1973 Citroën SM en dat deed mijn hart toch wel weer wat sneller slaan !!
Veel plezier en geluk met je Citroën !!
Tsja, ben er zelf ook mee groot geworden. En idd wij hebben ook een '84er BX 16 TRS gereden op LPG. Zelf meerdere CXen gehad en tsja, na bijna 3 jaar met heel veel plezier in de Golf te hebben gereden toch weer een Citroen. Mijn vader is overigens begonnen met Kevers (1300,1302, 1303S) Maar toen kregen ze kinderen en werd het een Dyane. En hij heeft daarna nooit meer iets anders gereden.
Maar zal zodra de Berlingo op de stoep staat wel een paar foto's plaatsen.
Thanx voor de reacties tot nu toe!!!
indewarre
05-06-2010, 08:27
Kleppen stellen is bij een HDi gelukkig niet nodig (hydraulisch) En ze zijn er echt hoor, mensen die gelukkig zijn met een Citroen.....klinkt ongeloofwaardig maar het kan! Hahaha!!
En heb voor mijn ''VAG tijd'' alleen maar Citroen gereden en hoewel er altijd wel iets was reden die krengen altijd!
De Golf was gebleven wanneer VW ietsje meer aandacht had geschonken aan roestpreventie.
Van de cabrio heb ik in het verleden al eens iets gepost. Maar door mijn hernia ligt dat project ook een beetje stil nu...
een maat van me is monteur en had vorige week een berlingo hdi en die kleppen waren niet hydraulisch koste de klant bijna 1000 euro alles moet los bij die motoren auto was ook van 2002 volgens mij. maar ik hoop toch dat je er geluk mee hebt.
de citroen die ik heb gehad is een drijfstang dwars door de motor gekomen wat ik wel gaaf vond was de hydraulische suspensie.
martiepartie
05-06-2010, 10:45
Hydraulische suspensie bij een berlingo? Daar kan ik me niets van herinneren..
Mijn pa heeft ook een aantal jaren in een berlingo 2.0 HDi gereden. Die motoren lopen als de brandweer en zijn ook vrij zuinig.
Bij hem is de katalysator meerdere malen van de uitlaatpijp gescheurd, de originele ophanging is niet goed genoeg, waardoor de pijp vlakbij de kat scheurde..
Verder heeft hij er nooit problemen mee gehad. Prima aankoop lijkt mij.
Jel Golf 2 GTI
05-06-2010, 12:01
De enige berlingo waar je niet teveel zever mee hebt is de 1.9D/TD.
Ik ken een man of 5 die er mee rijd en er eig geen problemen mee hebben.
Stiekem zoek ik er ook zo 1 voor de vrouw , gewoon omdat het makelijk is en hij bijne 4000€ goedkoper is dan het VAG-model :redface:
ben zine
05-06-2010, 12:15
Normaal moet ik niks van Franse rommel hebben maar de de Berlingo 1.9D van de zaak waar ik een paar jaar in gestuurd heb was dik in orde.
Wat ik me als minpuntjes kan herinneren waren de haperende deursloten (maar misschien heb jij afstandsbediening?) en de bijrijdersstoel die niet verstelbaar is. Iemand met lange benen kan daar niet zitten.
Dat ding kwam nooit in de garage, alleen voor een beurt en APK.
Later kreeg ik een Caddy, maar de Berlingo reed fijner.
http://img27.imageshack.us/img27/105/vfcaddy.jpg
indewarre
05-06-2010, 12:49
Hydraulische suspensie bij een berlingo? Daar kan ik me niets van herinneren..
Mijn pa heeft ook een aantal jaren in een berlingo 2.0 HDi gereden. Die motoren lopen als de brandweer en zijn ook vrij zuinig.
Bij hem is de katalysator meerdere malen van de uitlaatpijp gescheurd, de originele ophanging is niet goed genoeg, waardoor de pijp vlakbij de kat scheurde..
Verder heeft hij er nooit problemen mee gehad. Prima aankoop lijkt mij.
ik doelde op citroen in het algemeen, en oja was pneumatisch volgens mij
De HDi heeft volgens mij toch echt hydraulische kleppen hoor. De 1.8/1.9D moet nog wel elke 120.000 km gesteld worden. Hebben zelf een 1.8D en daar moet het bij gedaan worden. En ja, dat is ook zo'n crisis ding waarbij de bijrijdersstoel niet verstelbaar is en de sloten van dol zijn. Maar na 2 ton nog nooit echte problemen mee gehad. Die is overigens traag als stront tegen een berg op. Wat wil je met 60pk.....
Maar de HDi vindt ik echt geweldig rijden. Trekkracht genoeg (90pk en 205Nm), stil en zuinig. Gelukkig heb ik een afstandbediening voor de sloten.
En hoor in de regel weinig slechts over een Berlingo/Partner. Dus denk en hoop dat het een verantwoorde aankoop is geweest.
O, die vering is trouwens hydropneumatisch. En dat rijdt echt fantastisch!
En een drijfstang door de motor kan met elke auto gebeuren lijkt me....
indewarre
05-06-2010, 21:41
ik kan me vergissen mischien dan met die kleppen zal het nog eens navragen en idd die vering rijdt super ik heb een tijdje in een bx gereden niet van de weg te krijgen met die smalle bandjes en drempels met 120. alleen dat irritante stoplampje ergerde ik me dood aan, geluk met je nieuwe auto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSHW3TWA-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7TKRV6XN-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JUG63KKP-D.jpg
Hierbij dan de beloofde foto's van de nieuwe aanwinst. Rijdt heerlijk, alleen is het geen bochtenridder.....wat een verschil met de Golf zeg! Maar wel een heerlijke aandrijflijn
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D8G6JDWE-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4F6IP8H-D.jpg
Ja dus!!!:tongue:
indewarre
08-06-2010, 20:23
en ook nog mitglied :)
SteffenUS
08-06-2010, 20:31
Gefeliciteerd met je aanwinst! Persoonlijk vind ik de voorkant wel erg laag staan icm de achterkant, maar zolang jij er blij mee bent is dat prima. Tja, de discussie VAG of niet. Het is en blijft een auto. Dit forum zit vol met enthousiastelingen, die de auto soms meer aandacht geven dan hun vrouw, maar uiteindelijk moet de auto je wel op een prettige manier op punt van bestemming brengen. Dus veel plezier met je nieuwe aankoop...... En nog iets meer met je cabrio ;) :D
Een HDI is een prima diesel :thumbup: En mensen die over de kwaliteit van Citroen praten moeten eens objectief naar VW gaan proberen te kijken want dat is ook niet meer wat het geweest is :shake:
Ik zocht een grote automaat en "mijn" VW dealer monteurs adviseerden me om geen VAG automaat te kopen en al helemaal niet een multitronic Audi ;) Bij het aanschafen van een V70 D5 automaat is de laatste VAG meuk de deur uit gegaan :tongue:
Veel plezier met de Berlingo ;)
Tsja...mitglied idd...Hoop niet dat de voorbezitter er veel gebruik van heeft moeten maken...hahaha!!
En idd op de foto ziet het er uit of de achterkant vele malen hoger staat dan de voorkant. Maar dat stukje gras waar de auto geparkeerd staat is allesbehalve vlak. Op een vlak stuk is de afstand wel gelijk tussen voor en achter. Moet ook wel wat ruimte over blijven voor de banden (205/45/16 tov 175/65/14 orgineel)
Cabrio staat nu even op een laag pitje. Hernia is nog teveel aanwezig om te gaan sleutelen....en das balen!!!
ik moet altijd hard lachen als ik in een berlingo rij en vooral bij het sturen. gooi het stuur om en 2 seconde later reageert het:P
ik hoop van harte dat je een goeie aankoop hebt gedaan en dat hij je probleemloos van a naar b brengt maar erg jammer dat je van VW bent afgestapt. citroen zou de laatste auto zijn die ik zou kopen. als je onderdelen nodig hebt moet het uit BE of FR komen en dat kost vaak een paar dagen. VAG delen word je mee doodgegooid
ik moet eerlijk zeggen dat het niets voor mij is en dat ik vind dat deze post niet geheel op een volks(wagen)forum past. maarja jij moet erin rijden;) veel plezier ermee!
Een HDI is een prima diesel :thumbup: En mensen die over de kwaliteit van Citroen praten moeten eens objectief naar VW gaan proberen te kijken want dat is ook niet meer wat het geweest is :shake:
Ik zocht een grote automaat en "mijn" VW dealer monteurs adviseerden me om geen VAG automaat te kopen en al helemaal niet een multitronic Audi ;) Bij het aanschafen van een V70 D5 automaat is de laatste VAG meuk de deur uit gegaan :tongue:
Veel plezier met de Berlingo ;) we weten allemaal dat de VW automaten niet zijn wat ze moeten zijn. als je zo tegen VAG bent, waarom is je status dan VW enthousiast?
Tsja, ik weet dat het niet echt op het forum past, maar wilde jullie niet onthouden wat ik nu dagelijks rij. Enne, heb nog steeds een VW staan hoor! Dus ben er niet helemaal afgestapt. Denk gewoon dat elk merk zijn voor en nadelen heeft.
En wat onderdelen betreft, ik woon in Duitsland en daar zijn van elk merk legio onderdelen te vinden. En moet eerlijk zeggen dat de Berlingo directer stuurt dan mijn Golf....hoewel de wegligging van de Golf weer veel strakker is, ondanks de verlaging en 16'' velgen.
We weten allemaal dat de VW automaten niet zijn wat ze moeten zijn. als je zo tegen VAG bent, waarom is je status dan VW enthousiast?
Ach ik ben wel eens enthousiaster geweest maar "tegen VAG" is wel wat zwaar hoor. Qua modellen spreekt het me nog steeds aan en VAG heeft mooie en technisch hoogstaande motoren in het programma :thumbup: Alleen als men het heeft over "de o zo goede VAG kwaliteit" en een ander merk afzeikt dan moet ik wel eens (hard) lachen :D Een aantal VAG monteurs die ik ken zijn na de onverwoestbare 90pk 1.8 en 1.9TDI overgestapt naar andere merken nou dan weet je het wel :shake: Ik hoop echt dat ze weer eens een verbeterslag maken :thumbup:
Proficiat met je aankoop!
Helaas ben ik ook van mening wrm juist deze?!
Kheb er zelf al vaak mee moeten rijden en de grootste ergrenis vind ik het omgevingsgeluid en de baan ligging.
Maarja, ieder zijn ding, hopelijk beleef je er veel plezier aan! :thumbup:
Eigenlijk heel simpel. Ik heb sinds een paar maanden een hernia en heb een auto nodig waarbij ik makkelijker in en uit kan stappen en wat meer rechtop kan zitten. Dat is de hoofdreden geweest om voor een Berlingo te gaan kijken. Tweede reden is de goede ervaring met het merk en de fantastische motor! Derde reden is dat er heel wat kosten aan de Golf zaten te komen waar ik geen zin meer in had. Helemaal omdat de auto aan alle kanten begon te roesten.:shake:
En ach, als je vanuit een Golf III AAZ TD komt is alles stil hoor! Dat was ook het enige echte nadeel aan die auto, de ongelooflijke herrie op de snelweg.
Auto staat overigens alweer te koop op internet zag ik. En als je dat dan ziet vind ik het nog steeds jammer dat ie weg is/moest.:(
Hoe dan ook, ik hoop met deze minimaal net zoveel schik te hebben als met de Golf.
We hebben 2 van die dingen op het werk. De ene verbruikte na 20000 al olie. Op het werk worden ze dan ook goed gebruikt zeg maar. De ander zit nu op 50000 die doet het prima en verbruikt geen olie.
Ik vind het echter geen fijne auto's. Alles voelt wat slapjes en ondegelijk aan zeker vergeleken met de Caddy die we hebben. Die voelt beter aan qua sturen en schakelen. Nadeel is dat dat een SDI is die niet vooruit te branden is maar toch vind ik die meer als een auto voelen.
Had idd ook voor een Caddy gekeken maar vind ze in verhouding voor wat je krijgt gewoonweg te duur. Een SDI is al niks en als ik dan de ramen moet slingeren en alle deuren met de hand op slot moet doen....tsja....laat maar dan. Hoewel de Caddy idd minder rammelt, lekkerder schakelt en misschien degelijker aanvoelt, rijdt een Berlingo lekkerder en vooral sneller en stiller. En ik had gewoon een beperkt budget. Vergeet overigens het roestprobleem bij een caddy ook niet! Mijn collega heeft er 1 gekocht met 138.000km uit 2000 en die roest werkelijk overal. En dat kom je bij een Berlingo van 2000 niet tegen.
Naar mijn idee heb ik er gewoon een goede koop aan gedaan en ben er nog steeds erg content mee!
vwleusden
21-06-2010, 12:04
inclusief paus?
Ziet er netjes uit op de foto!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.