PDA

View Full Version : Ervaring met universele lambdasensor?

Typ 81
16-06-2010, 16:38
Heeft iemand ervaring met universele lambdasensoren? Ik heb namelijk voor mijn Audi 80 Quattro van '92 met NG motor (5 cil) een lambdasonde nodig, de 034 906 265 F. Deze kost bij de dealert met korting evengoed 150 euro.

Als ik zoek op het onderdeelnummer kan ik overal 'universele' lambdasondes bestellen, in prijs variërend tussen de 35 en 80 euro. In alle advertenties wordt het VAG onderdeelnummer vermeldt, net als vele andere merken en types.

Ook wordt er gezegd dat Bosch met 7 universele lambdasondes ruim 700 specifieke lambdasondes kan vervangen. Omdat het prijsverschil zo groot is, ben ik benieuwd naar ervaringen. Als het enige verschil is dat ik de ori stekker eraan moet solderen, dan vind ik het wel interessant ;)

vwmk2driver
16-06-2010, 16:56
hallo.

wij hebben in het verleden ook wel is universelen lambda sonde gemonteerd, dit pakte veelal slecht uit,
maar dit kwam eigenlijk puur om het feit dat we het SOLDEERDE.
dit moet je dus niet doen, de universelen van bosch worden geleverd met een plastic verbindings blokje,met wat rubbertjes en knelsluitingen.
je moet deze gebruiken omdat de lambda sonde door debedrading heen ademt.
ga je het solderen dan belemmer je dit,en kan hij dus niet nauwkeurig meten.

tegen woordig verkopen we alleen pasklare lambda's eigenlijk omdat het vroeger vaak fout ging, en omdat een pasklare gewoon veel makkelijker is.

maniacmark
16-06-2010, 18:08
ditzelfde vertelde mijn garage mij ook bij het vervangen van de voorste lambda-sonde in mijn Golf IV. Hier was het prijsverschil tussen Origineel en Bosch echter erg klein en zodoende koos ik toch maar voor origineel.

Richarddamstra
16-06-2010, 19:08
Ik heb een imitatie lambda sonde in mijn corrado gehad die was binnen 2 jaar verrot. Met originele lambda liep mijn motor veel beter.

Typ 81
16-06-2010, 19:42
Hmm dat klinkt niet echt rooskleuring tot zover :rolleyes:

EelcoB
17-06-2010, 08:35
Ik heb pas ook zo'n universele gemonteerd, maar niet op mijn auto. Je klemt de draden aan elkaar in een metalen buisje, dan aan weerskanten een rubbertje, en daaroverheen een krimpkous.

Maar de kwaliteit is niet echt goed idd. Dus beter eén keer een goede, dan 2 keer de prijs van een immi. ;)

GerardMkIIVR6
17-06-2010, 10:14
Ik heb 2x een imi gehad nu dus nog en ben bang dat de mijne alweer stuk is dus ga nu voor orgineel.

neef_m
04-07-2010, 10:08
iemand wel ervaring met de lambda's van ebay bijvoorbeeld? pasklaar met stekker, voor ongeveer 80 euro