PDA

View Full Version : 924 7/24 oftewel: mijn daily Porsche


meijer1972
23-06-2010, 22:18
Sinds kort ben ik de eigenaar van deze Porsche 924. Ik was op zoek naar een goedkope belastingvrije auto om naast onze auto (Laguna Grand Tour, sorry) als daily te dienen. Gewoon omdat 2 auto's toch iets gemakkelijker is. Nu hebben we er nog 3, maar de daily golf 3 gaat nog weg.

De auto is van 30-6-1978, maar heeft een 79-er kenteken. Waarschijnlijk is toen de datum 30-6 genomen en is deze eigenlijk anders.
Er ligt een 2 liter motor met 125 pk onder de motorkap. De versnellingsbak ligt bij de achteras en heeft 4 versnellingen.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/5/1/0/IMAGE_085.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/7/5/1/0/IMAGE_086.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/7/5/1/0/IMAGE_061.jpg


Op de foto is de auto net gewassen en nog nat. Vandaar de glans.
Er zit nog genoeg werk aan deze auto. De bedoeling is om hem eerst weer aan de praat te krijgen en daarna komen de andere zaken.

De Pul
23-06-2010, 22:21
leuk ding nog!
is de kleur oigineel?
omdat de bumperrubbers zijn meegespoten...;)

Ritske
23-06-2010, 22:30
Leuke auto, kleur staat goed. Bumpers zijn origineel in kleur meegespoten, stootstrippen niet!
Kijk ook eens op 924forum.nl
Heb zelf ook een 924 als hobby auto.

RubenD
23-06-2010, 22:31
Ik weet nog een complete aandrijflijn te liggen, blokje met diverse aanbouwdelen, cardanbuis (as tussen motor en bak) en de bak zelf.

meijer1972
23-06-2010, 22:39
Om te beginnen hier het eerste punt:

Volgens de vorige eigenaar is de startmotor kapot. Ik kon tijdens de aanschaf niet veel proberen en loshalen. Wel vielen me een paar punten op, maar ondanks deze punten heb ik de auto gekocht.
Thuis aangekomen heb ik de startkabel er eens opgezet. De startmotor krijgt de motor inderdaad niet rond. Ik heb dit ook even geprobeerd met een ratel en dop. Ook ik kreeg de motor niet rond. (ik had al een vermoeden waarom niet)
Een dag later de bougies er maar eens uitgehaald om zo de compressie te verlagen. Deze waren gitzwart en ook nat. Nu zou het moeten lukken om de motor rond te krijgen. En inderdaad deze gaat nu rond. Bij de eerste omwentelingen spoot de benzine met dikke stralen uit de openingen van de bougies. De cylinders stonden bijna vol met benzine, vandaar ook de compressie!
Dit vermoeden had ik al, want tijdens het oliepeilen was er weinig zichtbaar op de peilstok. Wel kon je als je goed keek zien dat het peil veel hoger was dan het maximum, maar dan niet met olie maar met benzine.
Ik moet dus nog even de olie/benzine er af laten lopen en dan even nieuwe er op. (en ook het oliefilter gelijk)

De vraag is nog hoe het kan dat er zoveel benzine in de cylinders en in het carter komt.

Ik heb het luchtfilter er af gehaald en met mijn hand de stuwklep omhoog gedaan. Ik voelde totaal geen weerstand. Als ik de brandstofverdeler er af haal, zie ik ook dat deze geen contact maakt met de stuwklep. De regelplunjer is geheel in of omhoog, afhankelijk van hoe je het noemt. Ik krijg er met de hand geen beweging in.

Mijn tweede vraag is of de regelplunjer met de hand te bewegen is, of dat deze pas naar beneden gaat op het moment dat er druk op het systeem staat?

Mocht het niet duidelijk zijn, dan kan ik een paar foto's maken.

De Pul
23-06-2010, 22:41
die moet gewoon in z'n basis positoie blijven stan zover ik weet...
anders zou die idd brandstof door blijven geven?

meijer1972
23-06-2010, 22:47
@ De Pull: Kleur is volgens mij orgineel. (malagarot) Wel is de auto een keer overgespoten, waarschijnlijk is er toen meer gespoten dan orgineel. Het spuitwerk is in ieder geval niet netjes.

@ Ritske: Ik heb het 924forum al gespot. Misschien later daar ook eens wat gaan doen. Ik ben hier inmiddels al een tijdje en voel me hier nog iets meer thuis. Staat jouw 924 ook hier of p het 924forum?

@ RubenD: Ik hou het in gedachten. Bedankt.

meijer1972
23-06-2010, 22:49
die moet gewoon in z'n basis positoie blijven stan zover ik weet...
anders zou die idd brandstof door blijven geven?

En wat is die basispositie? Helemaal in of uit? En dan zonder druk of met druk.
Morgen nog maar eens een paar dingen proberen.

Ritske
23-06-2010, 23:03
De regelplunjer moet gewoon met de hand te bewegen zijn, als die boven in zitm sluit ie hoogstwaarschijnlijk niet af. Dit kun je makkenlijk controleren door even een injector eruit te trekken en de auto op contact te zetten, als de motor niet loopt en de luchtklep in ruststand(regelplunjer tegen de aanslag van de luchtverdeelklep) is mag er geen peut uit de injector komen(bij het op contact zetten moet de benzinepomp even gaan draaien en daarna weer afslaan, om het systeem op werkdruk te brengen) . Als je regelplunjer vastzit dan is het de kortste klap om een ander spinnekop te monteren.
Daarvoor kun je het beste even contact opnemen met Martin van het 924forum, deze beste man heeft alles wat er maar op af aan een 924 zit op voorraad voor schappenlijke prijzen.
Mijn 924 staat zowel hier als op het 924forum

Link naar mijn topic:
mijn 924 (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=56541&highlight=924)

Der Ghopmeister
23-06-2010, 23:57
Leuk ding :thumbup: Mijn bijna buurman heeft zat onderdelen liggen voor 924 & 944! Heb er ook al eens wat opgehaald en hij is niet gek met de prijzen maar hij kent ze wel ;)

http://www.timmerman-porsche.nl/

meijer1972
24-06-2010, 21:09
Ik had nog een paar spinnekoppen in de schuur liggen van een mk1 en mk2. Hiervan heb ik er eerst eentje gedemonteerd. Ook hier zat de regelplunjer vast. Ik heb echt alles uit elkaar gehaald. Uiteindelijk had ik alleen de regelplunjer en de behuizing over. Ik ben hier voorzichtig met de plastic hamer mee aan de slag gegaan. Uiteindelijk zat er wat beweging in. Toen de regelplunjer er uit was, heb ik deze schoongemaakt en nu kan ik de regelplunjer met de hand bedienen.
Nu ik wist hoe alles in elkaar zat ben ik begonnen aan de brandstofverdeler van de Porsche. Na enige proberen zat hier beweging in de regelplunjer. Uiteindelijk kwam deze er uit en kon in hem goed schoon maken. Nu gaat deze weer lekker soepel. Als ik hem gewoon hou, dan zakt hij er door de zwaartekracht uit.
Binnenkort alles maar weer monteren en dan eens testen.

MauSeR35
25-06-2010, 08:36
Nice daily, hopelijk heb je hem snel aan de praat!

berendd
25-06-2010, 09:06
leuk ding, onderhuids een beetje roestvrij??

succes met het aan de praat krijgen!@

meijer1972
01-07-2010, 20:43
Goed, alles is inmiddels weer gemonteerd. Olie heb ik ook gelijk vervangen. Nog wel even de oude bougies weer gemonteerd. Ik heb nog geen nieuwe gehaald en was toch benieuwd. De accu was goed leeg. Ik heb de startkabels er opgezet, maar de startmotor kreeg de motor slechts langzaam rond. Wel nog even een knal en het rubber van de spinnekop schoot los. Daarna deze gemonteerd en dan maar eens op sleep proberen. Na een paar meter sprong de Porsche bij de eerste poging aan. Daarna een klein rondje gereden. De motor loopt nog niet helemaal goed, maar er is in ieder geval een teken van leven! Nu eerst maar eens nieuwe bougies e.d. halen en monteren. De accu staat nu achter de lader, maar ik verwacht dat ik deze ook moet vervangen.
Daarna zou de auto gemakkelijk moeten kunnen starten, of is er toch nog iets met de startmotor?
Als het starten soepel verloopt, dan de motor maar eens goed af laten stellen.
Daarna wil ik eerst een paar kilometers maken met de auto, voordat ik hem verder aan ga pakken.

breadfan83
01-07-2010, 20:46
Ziet er netjes uit Eric!
Succes met de motor weer in orde te krijgen. :thumbup:

Neem je me zondag trouwens die boekjes mee naar Well? Ben jij er van af, en heb ik weer wat te lezen. :D Je nummer heb ik nog als 't goed is, dan sms ik je wel effe als ik binnen kom rijden.