View Full Version : shaky brakes mk4 tdi
hoi allemaal.
ik heb een ONTZETTEND irritant probleem met m'n golf waar ik niet vanaf kom.
m'n remmen trillen.... en schijven gaan dus krom
het schijnt een bekend probleem te zijn bij mk4 maar heb nog geen enkele oplossing gelezen
nu is er al een boel over gezegd en zowat alle opties heb ik geprobeerd:
ten eerste hou ik mijn voet niet op de rem bij verkeerslichten etc.
ik heb geen knake schijven eronder. alleen Bosch of delphi met kwaliteits blokken
nu heb ik de remklauwen vervangen...
de schijven en blokken(probleem 3000km verholpen)
wiellagers vervangen en zelfs de fusees vervangen door goede sloop exemplaren(bevestigingsbouten v/d klauw waren dol. zitten nu muurvast!)
ik kan er niet achterkomen wat hier het probleem is en imo blijven alleen kromme naven over(hoewel die zijn vervangen tegelijk met de fusees)
het probleem, hangt me goed de neus uit. door alle werkzaamheden heb ik de auto in een maand twee keer moeten laten uitlijnen en al twee keer nieuwe schijven gekocht. ben alleen voor de voorkant al een dikke €550,- verder en het probleem is er nog
het wordt erger als de remmen warm zijn, wat redelijk logisch is.
HELP AUB!!! is er hier iemand die dit probleem heeft gehad en het heeft kunnen oplossen? ik wordt er krankjorum van zo ondertussen.
voordat ik op vakanie ging heb ik nogmaals de schijven vervangen en eenmaal aangekomen in zuid italië begint hewt weer opnieuw. nu thuis ist weer als vanouds:S
als ik hard rem merk je het minder en bij gewoon remmen klappert het hele zooitje. heel zachtjes remmen verneem ik er ook weinig van
wie weet raad?
alvast bedankt!
Jasper
goh,nog steeds niet opgelost man?
dat is mooi k^t...ik zou ook niet weten wat het kan zijn....
idd nog steeds niet opgelost!!
hoorde van een collega(tevens automonteur) dat het de wiellagers waren... niet dus
de man van de sloop(de echte kenner) had het over de klauwbouten.... ook niet
.... ik is gefrustreerd
patjetta
03-07-2010, 16:44
En als je je schijven nou eens laat afdraaien op de naaf van je auto?
Dus een schijfdraai apparaat wat je op je auto moet monteren.
Misschien helpt dit?
nog nooit van gehoord!
dit doet een dealer niet neem ik aan?
maar je weet het niet zeker?
ik wil nu graag zekerheid ipv kosten die misschien tevergeefs zijn achteraf
Ok vaag,
Uhm auto al eens laten rijden op een brug met de wielen er af ?
Zodat je de schijven ziet draaien, zie je dan wat raars ?
Vibraties, krom etc.
En neem aan dat de schijven blokken origineel zijn ?
Heb het verhaal gelezen en hou in mijn achterhoofd dat het probleem weg is geweest nadat je de schijven en blokken had vervangen. Toch raad ik je aan om ook even goed je draagarmrubbers te controleren, deze willen ook wel de oorzaak zijn van deze klachten, met name bij de Golf IV en andere types op dit platform (Bora, Leon, A3 enz.)
patjetta
03-07-2010, 19:24
Ik kan zelf op mijn werk de schijven afdraaien op de auto.
Er moet gewoon een keer een goede diagnose gesteld worden.
Wat voor velgen heb je?
Als de velgen niet goed vlak aansluiten dan trekt je schijf ook krom.
Heb het verhaal gelezen en hou in mijn achterhoofd dat het probleem weg is geweest nadat je de schijven en blokken had vervangen. Toch raad ik je aan om ook even goed je draagarmrubbers te controleren, deze willen ook wel de oorzaak zijn van deze klachten, met name bij de Golf IV en andere types op dit platform (Bora, Leon, A3 enz.)
draagermen zijn nieuw fuseekogels ook. een van de eerste dingen die ik heb gedaan! daarom zeg ik, heb zo'n beetje alles al geprobeerd! toch bedankt voort meedenken
Ok vaag,
Uhm auto al eens laten rijden op een brug met de wielen er af ?
Zodat je de schijven ziet draaien, zie je dan wat raars ?
Vibraties, krom etc.
En neem aan dat de schijven blokken origineel zijn ?
schijven zijnh originele kwaliteit(bosch) en als ik het een wiel eraf haal en de schijf ronddraai merk ik dat de schijf krom is. op het moment dat ik er nieuwe op heb gezet is dit probleem er niet.
Ik kan zelf op mijn werk de schijven afdraaien op de auto.
Er moet gewoon een keer een goede diagnose gesteld worden.
Wat voor velgen heb je?
Als de velgen niet goed vlak aansluiten dan trekt je schijf ook krom.
ik heb nu originele 15" highline velgen (gekocht van de Pul) met hagelnieuwe continental ecocontact 3 banden. met de vorige oude banden zelfde verhaal, met vorige velgen (17") is het probleem begonnen. sinds het vervangen van de velgen al eens nieuwe schijven geprobeerd. en dan is vreemd genoeg het probleem even weg.
wat gaat zoiets me kosten? heb nog een setje (kromgereden maar goede, amper versleten) schijven liggen die ik op me werk van te voren wel kan afdraaien!
bedankt voor de reacties allemaal!!!!
patjetta
10-07-2010, 10:14
En het is begonnen toen je er 17" onder heb gezet?
En het is begonnen toen je er 17" onder heb gezet?
nee die zaten er onder toen ik hem kocht. volgens mij is het begonnen nadat ik de voorwielen er een keer onderuit heb gehad. heb ze toen met de op 120NM vast gezet
patjetta
10-07-2010, 22:31
Oke dat is iets wat vast maar mag geen probleem geven.
Worden je schijven ook niet te heet?
Misschien dat het met geperforeerde schijven over kan gaan?
Welke diameter schijf heb je? Ik heb bij beide Golfjes 4 die ik heb gehad hetzelfde gehad, vrijwel meteen na aankoop. Paar keer stevig remmen en ze zijn krom en mooi blauw gekleurd. De mijne waren 256mm en originele schijven.
Er lag een setje 312mm Zimmerman`s klaar...denk dat het probleem hiermee al een stuk minder was geweest.
SubdubberGT
11-07-2010, 00:32
Heb je originele draagarmen erop gezet of nieuwe rubbers in geperst?
Heb vaak meegemaakt dat het aan je draagarmrubbers ligt. Rubbers hoeven maar ietswat slap te zijn, en het begint te trillen..
Let er altijd goed op dat je de rubbers juist erin perst, maar voor het goede 2 nieuwe armen eronder..
Ben wel benieuwd wat de oplossing hiervoor zal zijn :thumbup:
Heb je originele draagarmen erop gezet of nieuwe rubbers in geperst?
Heb vaak meegemaakt dat het aan je draagarmrubbers ligt. Rubbers hoeven maar ietswat slap te zijn, en het begint te trillen..
Let er altijd goed op dat je de rubbers juist erin perst, maar voor het goede 2 nieuwe armen eronder..
Ben wel benieuwd wat de oplossing hiervoor zal zijn :thumbup:
ik heb een nieuwe set draagarmen gemonteerd destijds, waar de rubbers al in zaten. compleet met nieuwe fuseekogels en koppelstangen. heb wel de oude draagarmen bewaard want de nieuwe wegen een stuk minder dan de oude. dit zullen dus imitatie exemplaren zijn. zou dit er iets mee te maken hebben?
misschien toch een setje poly-urethaan op de oude laten persen??
alvast bedankt
Welke diameter schijf heb je? Ik heb bij beide Golfjes 4 die ik heb gehad hetzelfde gehad, vrijwel meteen na aankoop. Paar keer stevig remmen en ze zijn krom en mooi blauw gekleurd. De mijne waren 256mm en originele schijven.
Er lag een setje 312mm Zimmerman`s klaar...denk dat het probleem hiermee al een stuk minder was geweest.
gewoon originele maat schijven van bosch gemonteerd(naven goed schoongemaakt en kopervet gebruikt), weet zo 1,2,3 niet uit me hoofd de diameter. maar het begint bij mij na ongeveer 1500 á 2000 km te trillen en ze worden niet blauw oid.
vind wel dat het op te lossen moet zijn met originele schijven. toch bedankt. misschien dat dit uiteindelijk een oplossing zou kunnen brengen
patjetta
13-07-2010, 20:08
Smeer je ook kopervet tussen je naaf en je schijf?
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn TDI (Golf 4). Ik had ook nieuwe blokken schijven gemonteerd, hierna kwam het probleen net als bij jou snel terug. Wat bleek: bij mij lag het aan verkeerde remblokken, je hebt harde en zachte. Voor de Golf heb je zachte nodig ik heb daarbij schijven van Brembo gekocht. Ik had ook al mijn complete draagarmen vervangen.. Nu rem ik al even tril vrij..alleen nu schud mijn hele auto tijdens het rijden..zie mijn tread.. succes..
Smeer je ook kopervet tussen je naaf en je schijf?
jazeker!!! zoals het hoort:)
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn TDI (Golf 4). Ik had ook nieuwe blokken schijven gemonteerd, hierna kwam het probleen net als bij jou snel terug. Wat bleek: bij mij lag het aan verkeerde remblokken, je hebt harde en zachte. Voor de Golf heb je zachte nodig ik heb daarbij schijven van Brembo gekocht. Ik had ook al mijn complete draagarmen vervangen.. Nu rem ik al even tril vrij..alleen nu schud mijn hele auto tijdens het rijden..zie mijn tread.. succes..
Dan zal dat ook niet de oplossing zijn denk ik? het begon bij mij al bij een setup die redelijk lang(10k km) eronder zat.
draagarm rubbers lijken mij nu toch wel een goed punt. eb de originele vervangen door nieuwe imi exemplaren compleet met rubbers en deze zijn (aanzienlijk) lichter. nu ik er over nadenk is het begonnen met versleten draagarm rubbers. heb de ouwe nog liggen, zal hier eens PU rubbers in hangen kijken wat er dan gebeurt met afgedraaide schijven.
iedereen bedankt tot zover. ik hou jullie op de hoogte!!!
juist geen vet tussen de naaf en schijf.
patjetta
15-07-2010, 16:49
Nee zeker geen vet er tussen doen.
Dan gaat je schijf een heel klein beetje scheef op de naaf zitten en als die warm word zal hij niet helemaal rondom even strak vast zitten dus dan kan die krom trekken.
patjetta
15-07-2010, 16:50
Je moet gewoon zorgen dat de naaf perfect schoon is en je schijf ook aan de binnenkant.
Je moet gewoon zorgen dat de naaf perfect schoon is en je schijf ook aan de binnenkant.
ok das een mooie tip voor de volgende keer.
maar de eerste keer dat ik de blokken en schijven heb vervangen heb ik dit niet gedaan, maar wel de naven goed schoon gemaakt, en toch kwam het terug. nu de tweede keer alleen de schijven vervangen en toen heb ik het wel gedaan. toch kwam het terug.
hier kan het imo moeilijk aan liggen. m'n pa is 20 jaar professioneel VW monteur geweest(desondanks weet hij ook geen oplossing meer) en die raadt me aan er wel een (klein)beetje kopervet tussen te smeren.
patjetta
23-07-2010, 20:18
En ben je al iets wijzer?
De oplossing:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=72544&highlight=312mm
;)
helaas nog niets wijzer!
ivm drukte op het werk heb ik verder geen tijd gehad wat te proberen.
en rené: ik had de adv. al gezien:) helaas is mijn portomonnee daar momenteel een beetje te leeg voor. mijn overwerk is tijd voor tijd;)
hoop dat ze er over een klein poosje nog staan dan heb ik zeker interesse!
had ik ook wel zonder trillende remmen:P
ik hou jullie zeker op de hoogte. zal over een week of twee m'n originele draagarmen eens laten ontcoaten, coaten en er nieuwe rubbers in laten persen, kijken wat er dan gebeurd met rechte schijven.
jullie horen van me!
heb er nog niet aan gesleuteld, maar wel iets ontdekt.
als ik hard rij (170kmh) en het gas los laat trilt hij ook, op dezelfde manier. betekent dit dan niet dat mijn stuurhuisrubbers naar ze grootje zijn? kreeg dit al als advies bij de APK
dat zou oiok verklaren waarom het in koude toestand minder is (koude rubbers zijn stugger)
grtz
Jasper
vandaag weer even mee bezig geweest. even naar het stuurhuis gekeken.
blijkt speling op de te zitten...
stuurkogels aan het fusee zijn nog goed, maar die aan de binnenkant niet meer, die zijn overleden. morgen even nieuwe stuurstangen bestellen en kijken wat dat oplost..
hopelijk ben ik er nu eindelijk na negen maanden zoeken!!!!!!!!!!
draagarmen worden ook nog vernieuwd maar moet de rubbers eruit laten persen en laten ontcoaten, dan kan ik ze voor heel weinig, misschien voor niks laten hercoaten en gooi ik er een nieuw setje rubbers in.
iemand tips en trucs voor rubbers eruit halen misschien? kan dat zonder een pers?
en is er dan ook nog iemand die ergens een adresje weet in overijssel/gelderland voor een zuurbadje of straalcabine?
Groet,
Jasper
patjetta
15-09-2010, 20:08
Is het allemaal gelukt?
De speling op je stuurstangen kan natuurlijk komen door al dat schudden van je remmen.
Die krijgen ook elke keer opdonders.
Eindelijk.......... het is gelukt!!!!!!:wee:
vandaag de spoorstangen+koppen vervangen en..... geen trillingen meer bij het remmen.
Blijkt dus dat m'n schijven nooit krom zijn geweest maar de binnenste stuurkogels al heel lang verrot waren.(nu heb ik dus 2 sets schijven van 3000 km oud over:D)
stiekem hoopte ik al dat ik het hiermee opgelost zou hebben.
HOpelijk heeft iemand hier ooit iets aan als ze hetzelfde probleem hebben!!!
Iedereen bedankt voor het meedenken in ieder geval!!!
Kijk de aanhouder wint toch weer!! Mag ik vragen wat de ingreep je nu gekost heeft? zonder de schijven dan he..
Altijd weer fijn als het beestje weer lekker rijdt!
ik kan goedkoop aan onderdelen komen gelukkig dus de oplossing heeft me nu €76,- gekost. Ik laat hem maandag nog ff uitlijnen a €60 dus in totaal €134
fijn rijden heeft hij altijd al gedaan maar nu hij ook weer normaal remt ist helemaal geweldig.
wat een voldoening geeft het zo'n K*T probleem opgelost te hebben:)
Hoe ontdekte je de speling? Opgekrikt het wiel proberen te bewegen? Lijk een beetje hetzelfde probleem te hebben maar kon op het eerste gezicht geen speling ontdekken.
Hoe ontdekte je de speling? Opgekrikt het wiel proberen te bewegen? Lijk een beetje hetzelfde probleem te hebben maar kon op het eerste gezicht geen speling ontdekken.
Je merkt het al als je stilstaat en het stuur een beetje heen en weer beweegt. Dan hoor he de kogels "klonk" zeggen zeg maar. Ook kun je het merken aks je een van de wielen horizontaal axiaal belast. Dan hoor je hetzekfde geluid
Grtz
Ah precies, zo had ik het al bekeken en geen speling ontdekt. Ik heb net nog even wat dingen gecheckt, alle kogels+rubbers zijn strak. De trilling komt van de schijf rechtsachter, die is niet meer perfect recht.
Ah precies, zo had ik het al bekeken en geen speling ontdekt. Ik heb net nog even wat dingen gecheckt, alle kogels+rubbers zijn strak. De trilling komt van de schijf rechtsachter, die is niet meer perfect recht.
Klauw vast misschien? Of sta je op de rem bij t stoplicht?
Klauw niet meer lekker gangbaar idd.. Dat laatste sowieso nooit ;).
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.