View Full Version : merkteken vliegwiel 1.3 MH motor
hoe ziet het merkteken op het vliegwiel eruit?
iemand had het over een 0 maar die kan ik nergens vinden.
en hoe zet ik de nokkenas dan op tijd met dat merkteken?
klopt het dat de eerste nok van de nokkenas (geteld vanaf de distributiezijde) recht omhoog moet staan?
een foto zou helemaal handig zijn.
http://i2.photobucket.com/albums/y34/Tim_j/DSCN1199.jpg
hij hoort op de rechterkant van het spleetje getimed te staan.
he tim bedankt, ik had hem zo al gezet, en dan het nokkenastandwiel met het rondje gelijk aan de pijlop de plastic kap.maar als ik dan de krukaspoelie een keer helemaal rond draai draait het nokkenastandwiel maar een half rondje,komen de zuigers en kleppen elkaar dan niet na een paar rondjes tegen?daarom wilde ik het teken op het vliegwiel (onder een rubber dopje bij het thermostaathuis) zoeken maar ik kan er geen vinden
dat rubber dopje is geel/wit plastic en zit in de bak. kan ook zijn dat dat dopje helemaal niet meer aanwezig is en dat je via een gat direct op het vliegwiel kijkt
het kerfje zit op het vliegwiel.
die moet gelijk aan een teken staan.
raar verhaal, maar ik denk dat je boven en onder een beetje moet roteren om de boel te kunnen draaien.
wat ik al zeg, bij mij liep die ook niet vrij als die rechts staat getimed.. tikken als een trekker, zet ik hem links is het goed.
als ie vast loopt zit er iets niet goed he :tongue:
zoals ik al zei gewoon even je kleppendeksel eraf,dat onderste kerfje iets terug zetten zodat de kleppen verder normaal vrijlopen.
dan nokkenastandwiel draaien tot de nokken van distrubutiezijde op tuimelen staan ( nokken wijzen \ / naar boven dan staat nrm ook het bolletje gelijk met pijltje op de plastic kap.
dan draai je de krukaspoeli met het kerfje zoals bovenste tekening tussen het visje,riem erop en spannen zorgen dat het niet verloopt ;) en dan kun je hem paar keer ronddraaien en staat het gewoon goed.
want je nokkenas draait 2 keer rond als je 1 omwenteling doet met de krukas dus wrs heb je nu je nokkenas 180 gr verkeerd staan .
Renegade
06-07-2010, 11:55
Even de search gebruiken en dan zag je dat ik dit al eens eerder had gepost :thumbup:
http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/pdf/02%20Benzinemotoren.pdf
Staat alles in wat je moet weten van je motortje incl. de aanhaalmomenten.
ik ha al eens gekeken op golfinfo, maar ik kwam er nog niet uit.is de eerste distributie die ik vervang en de MH is een motor die niet vrijloopt dus daarom check check double check voordat ik alle weer opbouw :thumbup:
Doe.rustig aan, niks is vervelender dan een motor die stuk loopt.
martiepartie
06-07-2010, 14:24
Een merkteken op 't vliegwiel heb je niet nodig, tekens op nokkenaswiel, v-riem poulie zijn genoeg. Vertrouw je de poulie van het vliegwiel niet, doe het dan op de eerder beschreven manier.
Sowieso gaat er iets niet goed, als je de merktekens niet goed uitgelijnd krijgt (en de motor niet vrijloopt).
Als de motor vastloopt, hoe staan de merktekens van vliegwiel/nokkenas dan?
Staat de bak wel in z'n neutraal? (ik heb me ooit een keer rotgezocht naar een niet vrijlopend motorblok, bleek dat de auto met wielen op de grond in de 1e versnelling stond..)
Weet je zeker dat je het juiste merkteken gebruikt van het nokkenaswiel?? Je moet het rondje/cirkeltje hebben, die moet dan gelijk staan met het nokje op de distributiekap (pijlvorm).
Als je dat zeker weten zo hebt, gaat er iets mis. Dan zou ik het volgende doen:
Distributieriem er af
Nokkenas loshalen
Onderblok 'op tijd' zetten (kerfje vliegwiel bij het betreffende nokje zetten
Nokkenas monteren (zorg dat het merkteken in de buurt staat van het nokje op de diskap)
Daarna de nokkenas zo draaien dat het merkteken exact bij het nokje staat
D-riem monteren.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.