View Full Version : Meningen gevraagd!
golfdriver
07-07-2010, 22:07
Ik sta op punt een T1 panelvan aan te schaffen.
Nu zijn er 3 puntjes die me niet erg aanstaan:
- 1600cc ipv 1500cc als de keuring de motorcode's nakijkt is het meteen afgelopen. (geen aanpassingen, webers etc...)
- Verlaagde vooras, eigenaar heeft hem gewoon naar boven gezet en geraakte door de keuring.
-straight axle achterophanging.
Hij heeft deze oldtimer gekeurd, natuurlijk met een portie geluk.
Belangrijk om te weten, het is voor een belgische oldtimer keuring.
Ik ben echt geïntreseerd in deze bus, enkel mocht deze afgekeurd worden en dan nog een 1500cc, originele ophaning aanschaffen houdt me wat tegen.
Geef jullie mening!
is het nu al een belgische bus?
of, wat is exact het probleem?
golfdriver
07-07-2010, 22:38
is het nu al een belgische bus?
of, wat is exact het probleem?
Het is inderdaad een belgische bus, reeds oldtimer gekeurd.
Nu heb ik hier en daar opgevangen dat je met een verlaagde vooras wel eens afkeurd kan worden. En dat sommige keuringmeesters de motorcode's nakijken en als deze nueenmaal niet overeen komen...
Het principe van de achteras ken ik niet direct, kan je deze simpel weg verstellen en zo door de keuring bollen?
breadfan83
07-07-2010, 22:43
Wat ik van een maat van me begrepen heb, ook een Belg, is dat een als oldtimer gekeurde Belg niet meer gekeurd hoeft te worden zoals een normale auto.
Kans is dus groot dat ze naar zulk soort zaken niet eens meer kijken... vraag eens na bij een keurstation in de buurt zou ik zeggen. :thumbup:
Oldtimer gekeurd wil zeggen dat de bus niet dagelijks gebruikt mag worden, ze zijn daar -ook verzekering technisch dacht ik- vrij streng in.
Wil je de bus 'omkeuren' voor dagelijks gebruik, dan zal hij 100% orgineel moeten zijn, dus geen andere -verlaste/verstelbare- vooras, geen 1600 motor, de standaard trommelremmen moeten erop zitten enzovoort.
De bus krijgt pas een dagelijks gebruik goedkeuring mits hij 100% bouwjaar correct is, dus als hij in '65 6volt was en nu is omgebouwd naar 12volt zul je het weer terug moeten bouwen.
Met een oldtimerkeuring is er wat meer -technisch- mogelijk, maar dan mag je de bus alleen op zgn evenementendagen (al is het voor een kantkloswedstrijd) gebruiken, mits het wel een geregistreerd evenement is.
Kijk anders ook eens op www.spijlbussen.nl .. dat is een nederlands spijlbusforum waar ook de nodige belgen zitten en sommigen hebben dezelfde issues gehad waar jij nu tegenaan loopt.
golfdriver
07-07-2010, 23:02
Ik heb ondertussen al enkele fora's doorgebladerd, en ik ben er al verder uitgekomen.
Mijn bedoeling is dus, de bus ophalen deze op keuringshoogte zetten en weer als oldtimer keuren. Volgens mij kijken ze enkel de remmen&lichten na. Dus in principe mag het géén probleem vormen. Al heeft men kameraad zijn kever laten keuren voor oldtimer en hier keken ze de motorcode na. Dit is wat me zowat zorgen baard.
Alvast bedankt voor de reactie's! Ik ben er wijselijker van geworden!
ff voor de duidelijkheid: kijken ze de motorcode of het motornummer na?
of is de motorcode opgenomen als eerste 2/3 letters van het nummer.
want met dat nummer kijken ze alleen of het de originele motor nog is.
hier kun je dus gewoon onderuit komen door te zeggen dat de vorige in de soep gelopen is.
en met de motor code kunnen ze pas zien welk type het is, 1600 of 1500.
golfdriver
08-07-2010, 19:18
Ik ben vandaag bij iemand langs geweest die dagdagelijks bezig is met bussen, hij wist me te vertellen dat hij het motorprobleem voor me zal aanpakken en ivm de straight axle, dit merken ze niet op de keuring. De versmalde vooras heeft hij ook een geniale oplossing gegeven. Ik ben eruit. Bedankt voor jullie meningen!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.