View Full Version : motorwissel; 1.9 td aaz in mk2
Goeiemiddag,
Even een vraagje m.b.t. een motorwissel;
Ik ben samen met een monteur bezig om een 1.9td (aaz) blok+bak in een mk2 diesel ('84) te zetten. Het blok zelf zit al vast, alleen zijn de aandrijfassen van de mk3 (donorauto) iets te lang.
- We zijn nu bezig de draagarmen van de mk3 op de mk2 zetten, zodat de mk3 assen er wel inpassen.
Ok nu de echte vraag:
- De kabelboom van de mk2 heeft niet dezelfde stekkers als het mk3 blok. Kunnen we nu de grote ronde stekker (van de mk3 kabelboom) afknippen (op +/- 1 meter lengte dan) en dan de +/-15 draden doorverbinden met de kabelboom van de mk2? Want er komen volgens mij geen kabels uit de mk2.
Op die manier hoeven we niet het hele mk3 dashboard + zekeringenkast + kabelboom etc. over te zetten in de mk2, want dat is veel meer werk.
Ik heb al gezocht met de search, maar kwam geen duidelijke informatie tegen m.b.t. de kabelboom..
Ik hoop dat de kenner een paar tips kan geven zodat we het goed kunnen aansluiten!
Alvast bedankt :D
gooigolf
11-07-2010, 15:29
hallo ...
je kan ook zekerings kast nieuwe type golf 2 pakken ..
maar dan moet je alles omzetten ,,bekabeling dash ,, achterlichten voorverlichting .
dan passen de motorstekkers er zo in , van golf 3 .
ben zelf met tdi bezig ,,en heel veel kleuren van de kabelboom komen over 1 ,
dan zou je de stekkers moeten veranderen ,
aandrijfassen gti ,,passen eronder ,, is 100 mm flens .
vrgr gooigolf .
Johan1982MK1
12-07-2010, 22:00
Of een oude motorkabelboom van een mk2 diesel gebruiken en die op de 1.9 motor gebruiken..
Moet je wel ff paar sensoren overzetten.. Dan zit je niet met die ronde stekker..
Of een oude motorkabelboom van een mk2 diesel gebruiken en die op de 1.9 motor gebruiken..
Moet je wel ff paar sensoren overzetten.. Dan zit je niet met die ronde stekker..
Maar het ronde contact zit nog wel op het blok natuurlijk, dus daar moeten dan toch aansluitingen op gemaakt worden? Trouwens, naast het ronde contact zitten nog een aantal andere contacten, waar stekers in moeten die vervolgens weer via het schutbord naar binnen gaan.
Is er iemand die ons zou willen helpen met het aansluiten hiervan? :) in omgeving Almelo?
Niet de draagarmen aanpassen aub, dan klopt er niets meer van de uitlijning / stuur geometrie (ackermann principe) van de auto. Kan je beter de assen van een Golf 2 16v pakken, die hebben wel de goede lengte. Of de versnellingsbak flenzen van jouw oude bak op de nieuwe bak zetten. (beide 020 bakken)
Zoveel verschillen zitten er niet in de kabelboom. Eigenlijk alleen de water sensoren aan de voorzijde van de cilinderkop. Stekker afknippen en stekker van de AAZ weer vast solderen aan de kabelboom.
Trouwens ronde contact (motorkabelboom: in de prullenbak ermee) en de kabelboom van de 1600 gewoon aansluiten op de opmerking hierboven na.
Trouwens ronde contact (motorkabelboom: in de prullenbak ermee) en de kabelboom van de 1600 gewoon aansluiten op de opmerking hierboven na.
Ok, maar wat is dan de functie van het ronde contact op het aaz blok? Worden die draden weer 'doorverbonden' naar de losse stekkers zoals watertemp/olietemp etc?
En zou die 0,5 cm bredere draagarmen echt merkbare invloed hebben op de ackermann stuurhoek?
Johan1982MK1
16-07-2010, 21:57
Gewoon andere assen gebruiken, anders wordt je auto vóór breder dan achter, en je moet gewoon óf je kabelboom laten aanpassen, of gwn je oude mk2 boom gebruiken, en daarvan de olietemperatuur/gloeierij/oliedruk enz van behouden..
Je kop/onderblok zijn van buiten nagenoeg gelijk, dus je moet alles wat je op je oude normale 1.6d moet aansluiten gwn op de td aansluiten.. sensoren zitten op dezelfde plaats, gloeierij zit op zelfde plek.. en je hebt een mechanische pomp.. moet makelijk te doen zijn..
Ik heb jaren terug gwn een 1.6d naar 1.6td omgebouwd.. echt makkelijk..
wat ik me afvraag:
welke monteur gaat er in godsnaam de golf 3 draagarmen overzetten?
die zou dat toch wel moeten weten?
gooigolf
17-07-2010, 12:22
hallo ..
heb nog wel kabelboompje , 1.6 diesel .
die kun je idd er zo opzetten anders maak je het wel erg moeilijk
terwijl het niet hoeft ..
draagarmen eigen auto behouden ,, assen gti is ook 100 mm flens ..
succes
die ronde connector is gewoon, zodat je snel de motor uit kunt bouwen. Dat is ook wel nodig met de kwaliteit van de 1900 TD motoren....
Voor de rest behalve uitlaat geen gekke dingen waarschijnlijk.
Johan1982MK1
19-07-2010, 09:08
die ronde connector is gewoon, zodat je snel de motor uit kunt bouwen. Dat is ook wel nodig met de kwaliteit van de 1900 TD motoren....
Voor de rest behalve uitlaat geen gekke dingen waarschijnlijk.
:D :D en Slingerende poelie's
Scheurende cilinderkoppen, Onbalans in onderblok (Ook voor 1Z TDI)....
86passat1900
19-07-2010, 20:50
Hallo,
Ik heb een aaz motor in een 86 passat gebouwd. De motor ligt er nu in de lengte richting in ipv dwars. Alles past nagenoeg, alles moet wel omgebouwd worden inclusief olieaanzuigebuisje en carter, etc.
Maar nu komt het, op de aaz motor dieselpomp zitten kabels die ik niet op de passat kabelboom kan aansluiten. De motor loopt wel maar stationair en reageert niet op het gas.
Waar moeten die kabels op aangesloten worden? Als ik er 12v op zet gaat de motor uit
Johan1982MK1
21-07-2010, 14:29
Als je 1 van die eerste td's had, zit volgens mij gewoon een mechanische pomp op met "paddestoel" zonder al die aansluitingen eraan.. dan zou je er zo'n pomp op kunnen zetten..
Is de pomp wel goed??
@86passat1900: Ik heb je net een PB gestuurd
@Johan1982MK1. Er bestaan geen D of TD's in het VAG concern die electronisch zijn wel bijvoorbeeld bij BMW en PSA (peugeot, citroën)
Niet de draagarmen aanpassen aub, dan klopt er niets meer van de uitlijning / stuur geometrie (ackermann principe) van de auto. Kan je beter de assen van een Golf 2 16v pakken, die hebben wel de goede lengte. Of de versnellingsbak flenzen van jouw oude bak op de nieuwe bak zetten. (beide 020 bakken)
Zoveel verschillen zitten er niet in de kabelboom. Eigenlijk alleen de water sensoren aan de voorzijde van de cilinderkop. Stekker afknippen en stekker van de AAZ weer vast solderen aan de kabelboom.
Zo, even een weekje weg geweest en nu weer terug in Den Haag, bezig met de auto. De auto loopt heel goed, alleen moet ik nog zorgen dat de fan aanslaat en dat de auto weet hoe warm de watertemp/KVS wordt. Klopt het dat er in elke cilinder een sensor van het merk NGK zit (in serie verbonden!) en zijn dit de watertemp. sensoren?
Ik houd zowel van het 1.6D chassis als het 1.9td blok nog een aantal draden over, te weten:
van 1.6D chassis:
rood/zwart samen met blauw/zwart
blauw/wit samen met blauw/zwart (laatste inmiddels op oliesensor boven op blok, waardoor ik ook kon zien dat na lange tijd rijden zonder koeling m.b.v. de fan, de oliedruk te hoog werd :screwy: )
rood/geel
van 1.9 td blok
rood/geel samen met blauw/wit en 2 keer bruin
geel/zwart
zwart/bruin
zwart op stekker op olie filter behuizing
Kan de kenner mij vertellen welke draden bij welke horen? Als er foto's nodig zijn, dan plaats ik die graag! :)
oettinger_18
27-07-2010, 22:54
Zo, even een weekje weg geweest en nu weer terug in Den Haag, bezig met de auto. De auto loopt heel goed, alleen moet ik nog zorgen dat de fan aanslaat en dat de auto weet hoe warm de watertemp/KVS wordt. Klopt het dat er in elke cilinder een sensor van het merk NGK zit (in serie verbonden!) en zijn dit de watertemp. sensoren?
Dat zijn de gloeibougies dus niet je water temparatuur! Er gaat een slang van je radiator naar je cilinderkop waar je de slang(buis wat aan je kop vast zit) opschuift heb je 2 stekker 1tje boven 1tje zijkant zijnkant is temparatuur sensor en de bovenste volgens mij voor de gloeiboegie's(op je dashboard geel lampje). Aan je radiator als je vor de auto staat heb je rechts onderin ook sensors zitten
Rood/geel is voor temparatuurmeter in je dashboard.
Blauw /wit is voor je gloeiboegie's
En de bruine draadjes zijn massa draden
Waar woon je ergens?? ALs je niet te ver weg woont wil ik wel komen kijken en je helpen
Dat zijn de gloeibougies dus niet je water temparatuur! Er gaat een slang van je radiator naar je cilinderkop waar je de slang(buis wat aan je kop vast zit) opschuift heb je 2 stekker 1tje boven 1tje zijkant zijnkant is temparatuur sensor en de bovenste volgens mij voor de gloeiboegie's(op je dashboard geel lampje). Aan je radiator als je vor de auto staat heb je rechts onderin ook sensors zitten
Rood/geel is voor temparatuurmeter in je dashboard.
Blauw /wit is voor je gloeiboegie's
En de bruine draadjes zijn massa draden
Waar woon je ergens?? ALs je niet te ver weg woont wil ik wel komen kijken en je helpen
Ik woon in Den Haag.
Als je wil helpen, heel graag! Het zijn alleen nog de laatste draadjes en dan loopt hij zoals het hoort :)
edit:
Heb even de multimeter erbij gepakt:
Vanuit het schutbord, wanneer ik het contact op stand II draai:
blauw/wit (relatief dunne draden) geeft 4,8 V (sensor spanning?)
rood/geel geeft tussen de 10 en 12 V
rood/zwart 12,4V
blauw/zwart GEEN SPANNING
Ook komt er uit het schutbord nog een relatief dikke blauw/witte draad, samen met een zwart/wit, deze komen van 2 naar 1 draad. Is dit misschien de voorgloeidraad? Want ik meet hier totaal geen spanning als ik het contact aanzet op voorgloeistand.
Moeten alle bruine draden aangesloten worden op een massapunt?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.