View Full Version : Schroefset, bumpstops en velgen afdraaien
Beste mensen,
Inmiddels onder de cabrio een set Schnitzers gezet met een schroefset. Nu had ik in eerste instantie de schroefsets precies gelijk afgesteld in de werkplaats. Bij het erop doen blijkt de bestuurderskant van de auto opeens 1,5cm lager te liggen. Dat dus terwijl de schroefsets 100% gelijk zijn afgesteld. Is dit normaal? Door bijvoorbeeld meer gewicht op links? Heb nu dus de ene poot op gelijke grondhoogte geschroeft maar vond dit vreeemd.
Ook loopt hij nog iets aan terwijl de auto nog niet heel erg laag ligt. Dit heeft met de ET waarde (ET20) en de bumperkit te maken. Is het zinvol bumpstops te monteren op de schroefset om te zorgen dat "de banden op de wielkastrand liggen" en niet aanlopen. Zo ja, hoeveel moet je hier tussen doen? Is dat meetbaar?
En vervolgens wil ik de velgen ook nog iets afdraaien zodat ze iets verder naar binnen gaan. Als ik van ET20 1 cm afdraai, dan heb je toch ET30? Dat klopt toch?
Fotootje in elk geval
Achter is het goed:
http://pic100.picturetrail.com/VOL1082/4203336/23299148/390374092.jpg
Tijdens klussessie:
http://pic100.picturetrail.com/VOL1082/4203336/23299148/390374088.jpg
SpiderClass
03-08-2010, 12:39
Ook loopt hij nog iets aan terwijl de auto nog niet heel erg laag ligt. Dit heeft met de ET waarde (ET20) en de bumperkit te maken. Is het zinvol bumpstops te monteren op de schroefset om te zorgen dat "de banden op de wielkastrand liggen" en niet aanlopen. Zo ja, hoeveel moet je hier tussen doen? Is dat meetbaar?
Zoals jij het wilt doen zal de auto 0,0 meer veren, dat is niet echt bevorderlijk voor de wegligging. De klappen die auto krijgt vangt ie wel op maar zullen nu door gegeven, dus dan krijgt je carrosserie behoorlijk op zijn kloten en zal waarschijnlijk scheuren bij het zwakste punt..
En vervolgens wil ik de velgen ook nog iets afdraaien zodat ze iets verder naar binnen gaan. Als ik van ET20 1 cm afdraai, dan heb je toch ET30? Dat klopt toch?
Ja dat klopt, dan wordt het het ET30, maar kom je dan niet tegen je schroefset aan? of tegen je remklauw? en is het hart van de velg (ex. conische gedeelte) dik genoeg om dit te doen?
Niemand?
Hoogteverschil komt wel vaker voor. Wat beter is om de afstanden van wegdek tot wielkast te meten en hierop te gaan schroeven.
Wil je dan zoveel bumpstops gaan plaatsen zodat je schokdemper niet meer in gaat? Lijkt me niet zo handig...
Je ET waarde is de afstand tussen het hart van de velg en het vlak wat tegen je naar komt in mm. Haal je dus 1cm van het vlak van je naar af, dan wordt de afstand naar het hart van je velg dus groter en ga je inderdaad van ET20 naar ET30.
kiwi-gti
03-08-2010, 12:40
Hoe heb je gemeten dat je schroefset in de werkplaats precies gelijk stond?
Zeker bij wat goedkopere schroefsets is het nogal eens zo dat de poten onderling gelijk lijken, maar als je bijvoorbeeld meet hoeveel schroefdraad je per kant over hebt dat achteraf blijkt dat de auto wat scheef staat. Komt voor dat het schroefdraad van de ene of de andere veerpoot tot verschillende hoogtes op de poten is gedraaid.
Altijd meten naar de naaf van je wielen of de bevestigingsbouten van de veerpoten, dan zit je al iets nauwkeuriger. Vervolgens ook op een vlakke ondergrond ( dus niet een bestraatte weg maar op vlak asfalt/beton bijvoorbeeld ) nameten. Door gewichtsverschillen kan de auto uit zichzelf ook nog wat scheef staan zoals je aangeeft.
En, 1 cm verstellen op je schroefset staat niet altijd gelijk aan 1 cm hoogteverschil, belangrijk.
Altijd nameten dus.
Je aanname van de ET vergroten klopt.
Ik heb me wel eens laten vertellen door iemand die dat doet dat je na afdraaien toch minimaal nog een cm dikte voor de velgnaaf bij de bouten moet overhouden, vooraf dus checken hoeveel afdraaien nog 'verantwoord' is.
Succes.
SpiderClass
03-08-2010, 12:50
Ey Spiderclass high5 ;)
:D
Ik heb de auto gemeten op beton en die staat nu aan beide kanten tot de rand van de wielkast 56cm van de grond. Dit heb ik gelijk getrokken. Enkel moet de auto nog wel worden uitgelijnd dus kan zijn dat ik dan meer/minder last heb van aanlopen. Aanlopen doet hij slechts in kuilen of scherpe bochten.
Ik wil niet de carosserie slopen dus ga de banden niet op de wielkastrand leggen. Wel ga ik dan denk ik een aantal bumpstops plaatsen om het aanlopen op te vangen. Dit is denk ik wel een goede optie.
Hoe kun je weten hoeveel stops je moet monteren?
Altijd meten naar de naaf van je wielen of de bevestigingsbouten van de veerpoten, dan zit je al iets nauwkeuriger. Vervolgens ook op een vlakke ondergrond ( dus niet een bestraatte weg maar op vlak asfalt/beton bijvoorbeeld ) nameten. Door gewichtsverschillen kan de auto uit zichzelf ook nog wat scheef staan zoals je aangeeft.
En, 1 cm verstellen op je schroefset staat niet altijd gelijk aan 1 cm hoogteverschil, belangrijk.
Altijd nameten dus.
Owja, met de orignele poten was er ook een verschil van 1 cm wat de ene kant lager/hoger lag.
Ik gok erop dat je nu machtig veel positief camber hebt. Als je de wielen vooraan op 1,5 graad negatief camber zet dan kun je daarna wel weer even ervaren of het aanloopt.
Als het aan blijft lopen dan zou ik de randjes eerst eens opkloppen/afslijpen.
Is vrijwel onmogelijk, ik ga niet in de plastic bikken van de Zender set. Wielen staan nu vrij /--\
Dan maar 165/45/15 op 7J, dan zal het aanlopen ook wel gebeurd zijn.
Bumpstops er nu tussen, prima oplossing.
Enkel de linker poot is ander geschroeft als de rechter. Hoe kan dit?
Niemand die antwoorden kan geven?
wat bedoel je met "anders geschroeft"?
de ene staat bv op 5,5cm en de ander op 7,2cm, uiteraard vanaf hetzelfde punt gemeten.
Zeker bij wat goedkopere schroefsets is het nogal eens zo dat de poten onderling gelijk lijken, maar als je bijvoorbeeld meet hoeveel schroefdraad je per kant over hebt dat achteraf blijkt dat de auto wat scheef staat. Komt voor dat het schroefdraad van de ene of de andere veerpoot tot verschillende hoogtes op de poten is gedraaid.
;) ;)
Dat klopt, wist ik al want dat stond er. Maar dan is het toch ook zo dat de ene kant anders zal veren? Want de spriraal is bij de ene "stijver" als bij de andere heb ik het idee.
Ach we zien het ook wel anders. Nu in elk geval bumpstops gemonteerd, nergens last van met aanlopen nu.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.