View Full Version : Motor Golf MK3
P.MK3Dub.
06-08-2010, 17:09
Hallo Formurs,
Ik zit met een probleempje, Mijn MK3 heb ik naar de garage gedaan omdat deze olie verbruikte. Nu blijkt dat er te veel speling op mijn zuigers zit en mijn cilinderwanden niet meer mooi rond zijn. Hij liep ook niet goed.
Dus nu zijn we eigenlijk zo ver dat ik er goedkoper mee af ben om er een ander blokje in te leggen. Dus dat is ook meteen mijn vraag.
Ik heb een:
- Volkswagen Golf MK3
- Bouwjaar 1996
- NV-TZ-63
- Motorcode AEE
- Cilinder inhoud 1.6 Liter
- Injectie
En is het mogelijk om een AFT blok erin te leggen (de 100PK 1.6 versie) zonder dingen aan te passen? dan bedoel ik steunen of iets dergelijks.
Ik zoek er eentje waarvan ik zeker moet weten dat hij goed is dat ik niet na paar km erachter kom dat het ook niks is. KM Stand moet niet te hoog zijn max. 190.000 ofzo dat vind ik nog kunnen. En het liefst ook eentje uit '96
Ik dank jullie alvast vriendelijk.
Patrick
zijn dat echte km's?
ik heb een stuk of tien van die auto's gehad met zo'n blok en dit nog nooit meegemaakt,nooit van gehoord zelfs?
Ga weg man, dat blokje in de mk3 van Robbert was dik in orde.
Vage shit :screwy:
lijkt mij ook erg stug dit verhaal,wie heeft het geconstateerd?
lijkt mij ook erg stug dit verhaal,wie heeft het geconstateerd?
Teun de beun ofzo ?
Dit gaat nergens over ! Zo'n blokje draait met gemak 3ton.
Teun de beun ofzo ?
Dit gaat nergens over ! Zo'n blokje draait met gemak 3ton.
je hoeft mij niet te overtuigen..;)
ik heb er 1 gehad met 340000 km,originele motor,nooit geen sleutel aangeweest afgezien van de beurtjes....
Hoe constateer je dat lijkt mij de vraag.
Je kan niet zien dat de cilinderwanden niet meer goed zijn zonder de hele boel uit elkaar te halen.
Olie verbruik kan ook andere oorzaak hebben, lekke koppakking bijvoorbeeld.
P.MK3Dub.
06-08-2010, 18:37
Ooh ok ik ben sterk overtuigd dat dat dus niet het probleem is. Het probleem was dat hij olie verbruikte. Ik heb hem naar de garage gebracht en daar heb ik ze de kop eraf laten halen omdat via het koelsysteem geen lekke koppakking was te ontdekken. We hebben hem laten lopen en de peilstok eruit gehaald en daar kwam ook geen (lucht) uit ofzo. Dus de kop ligt er nu af en de Klep seals zijn net plastic zo hard dus dat dicht nooit af lijkt mij. Deze heb ik laten vervangen maar toen kwam deze beste man met dit dat er te veel speling op de zuigers zat :( ik heb zelf ook de zuiger met mijn wijsvinger en die erlangs zit :P op en neer gedaan maar vond het ook wel mee vallen beetje speling is er altijd wel lijkt me.
Maar als ik dat zo hoor van jullie ga ik hem morgen bellen dat de kop er weer op kan en dan ook de distributie riem vervangen, themostaat en nieuwe olie + filter en koelvloeistof verversen. En dan laat ik hem afstellen. Ben erg trost op deze auto en wil hem in goeie staat houden.
Bedankt mannen ;)
Waar lezen jullie een km-stand? met die 190dkm heeft hij het over een ander blok..
Waar lezen jullie een km-stand? met die 190dkm heeft hij het over een ander blok..
toen ik m'n reply tikte nog niet ;)
P.MK3Dub.
06-08-2010, 20:07
Ja klopt, blokje dat er nu in ligt heeft ook deze km stand. haha :P
Als de kop er af is geweest is het een ander verhaal. Dan zou het kunnen.
En via het koelsysteem ga je er natuurlijk niet achter komen als die olie verbruikt.....
het zal niet het eerste bedrijf zijn die de vrij grote kantelbeweging(door de korte zuigers) aanziet voor versleten cilinders....
kantelende zuigers worden veroorzaakt door slijtage, dus zou goed kunnen. Alleen nog niet vaak gehoord dat een auto hier last van heeft. Zou altijd wat kunnen natuurlijk, en dat ie meer olie gaat verbruiken. Maar wat is veel?
Het controleren van de speling tussen zuiger en zuigerwand kan je na meten maar om nu conclusies te gaan trekken door ze met de hand op en neer te bewegen lijkt mij toch wel heel straf...
P.MK3Dub.
08-08-2010, 17:39
Het controleren van de speling tussen zuiger en zuigerwand kan je na meten maar om nu conclusies te gaan trekken door ze met de hand op en neer te bewegen lijkt mij toch wel heel straf...
Daarom, ik laat de garage de klep seals vervangen en koppakking vervangen en dan alles goed schoon maken. Ik hoop dat het dan over is. Want veel kan het niet zijn golfje heeft altijd goed gelopen!.
P.MK3Dub.
13-08-2010, 15:10
Zo.. ik heb de golf weer terug en hij loopt nu een stuk beter. alles mooi schoon gemaakt nieuwe koppakking, klepseals, waterpomp, distributie riem, thermostaat, olie + filter en koelvloeisto ;)
En hij stinkt niet meer naar olie :P
Dat is al een heel ander verhaal...en dan te denken dat je eerst op zoek ging naar een nieuwe motor :screwy:
Wat lag nu aan de oorzaak van de problemen?!
Al bij al goed dat het zo is geƫindigd, nog altijd goedkoper dan een nieuw blokje steken...
P.MK3Dub.
13-08-2010, 18:47
Dat is al een heel ander verhaal...en dan te denken dat je eerst op zoek ging naar een nieuwe motor :screwy:
Wat lag nu aan de oorzaak van de problemen?!
Al bij al goed dat het zo is geƫindigd, nog altijd goedkoper dan een nieuw blokje steken...
Ja inderdaad!.. ben ook super blij dat het bij deze reparatie is gebleven.
Ik denk gewoon aan de klepseals want die waren gewoon echt super hard en iets wat net plastic is zal niet goed afdichten dus denk dat met rijden alles we mee valt maar zodra je de motor af zet de olie langs de seals op de zuiger drupt. want ik had als ik gereden had zet hem dan weg en komt paar uurtjes later weer terug en start de golf dan kwam er een grote blauwe wolk uit de uitlaat en dat is nu al niet meer. en koppaking bestond uit 2 lagen en bij 1 laag was stukje gescheurd. en verder is alles helemaal schoon gemaakt zag best zwart allemaal. Dus hopen dat het hierbij blijft. maar ik ga er wel vanuit.
Kan ik nu mooi opzoek naar een nieuw setje wielen :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.