View Full Version : ombouw 5x100 + remupgrade op golf 2 ??
Spierings
08-08-2010, 14:24
Ik wil mijn golf 1800 van '86 ombouwen naar de steek 5x100 en tevens mijn remmen upgraden.
Nou kan ik van een passat 35i vr6 van 91 alles compleet overnemen.
-aandrijfassen voor buitenste homokineten
-fuseestukken inclusief remmen
-achteras compleet met remmen (remsysteem wou ik op mijn golf achteras monteren)
Nou is het de vraag of dat wel past. ?????
Heb zelf al gezocht en heb ergens gelezen dat het onderstel van een '91 passat nog niet het plus onderstel is en dat het verschil in spoor breedte in de draagarmen zit. Maar klopt dit ?
mellowyellow20VT
08-08-2010, 14:32
http://www.timms-autoteile.de/cat/timms-02.pdf
Pagina 80.
Spierings
08-08-2010, 15:10
http://www.timms-autoteile.de/cat/timms-02.pdf
Pagina 80.
Is inderdaad ook een optie, maar wou het zelf iets goedkoper doen dan 200 euro voor 2 naafjes.
Bovendien moet Ik moet toch andere fusees hebben voor de remupgrade.
Die fusee's van de eerste Passat VR6 zijn hetzelfde als van een Golf G60 alleen dan met 5-gaats naven. Je hebt dan geen Plus onderstel en dus ook geen bredere spoorbreedte.
Ik ben hier ook op zoek naar geweest maar kon deze fusee's nergens vinden. Zoveel zijn er denk ik niet van gemaakt en daarna is alles Plus onderstel geworden.
Dus als je nog een setje extra weet hou ik me aanbevolen.
Spierings
09-08-2010, 17:49
Die fusee's van de eerste Passat VR6 zijn hetzelfde als van een Golf G60 alleen dan met 5-gaats naven. Je hebt dan geen Plus onderstel en dus ook geen bredere spoorbreedte.
Ik ben hier ook op zoek naar geweest maar kon deze fusee's nergens vinden. Zoveel zijn er denk ik niet van gemaakt en daarna is alles Plus onderstel geworden.
Dus als je nog een setje extra weet hou ik me aanbevolen.
Daar heb ik wat aan, als de spoorbreedte niet veranderd dan is het goed ;) .
Nu nog alleen de lastige taak om een set fusee's te vinden (of 2 sets ;-) ).
Ik ben nu maar begonnen om G60 abs ringen om te boren naar 5x100 omdat die abs ringen los niet meer te krijgen zijn (alleen i.c.m. een nieuwe naaf).
En dan een vr6 naaf in een g60 fusee zetten en dan heb je hetzelfde idee.
oakgreen20vt
10-08-2010, 15:28
Of je laat je eigen naven omboren zodat er 4 en 5 * 100 inzit.
Dit heb ik bij mijn eigen naven ook gedaan, en dit kan perfect.
Bij vragen of foto's stuur mij maar ff een PB.
Tom-Mk2Vr6
10-08-2010, 16:09
Of je laat je eigen naven omboren zodat er 4 en 5 * 100 inzit.
Dit heb ik bij mijn eigen naven ook gedaan, en dit kan perfect.
Bij vragen of foto's stuur mij maar ff een PB.
En bij die van mij :D
Dat kan perfect idd.
En achter kun je de remschijven van een vr6 pakken, die zijn hetzelfde als Golf 2 Gti, maar dan 5 gaats.
bivw 16vg60
10-08-2010, 16:54
heb het alebei zowel een orginele vr6 naaf en een verbouwde abs ring
en een 4x100 waar de gaten dicht gelast zijn gladgedraaid en abs ring verbouwd
je hebt altijd nieuwe wiellagers nodig dus denk niet dat dit onder de 100euro tedoen is en bij een rallye zeker niet onder de 250euro :thumbup:
oakgreen20vt
10-08-2010, 18:57
heb het alebei zowel een orginele vr6 naaf en een verbouwde abs ring
en een 4x100 waar de gaten dicht gelast zijn gladgedraaid en abs ring verbouwd
je hebt altijd nieuwe wiellagers nodig dus denk niet dat dit onder de 100euro tedoen is en bij een rallye zeker niet onder de 250euro :thumbup:
Maar als ik het doe kun je gewoon de hele veerpoot compleet brengen, en hoef je dus ook geen nieuwe lagers :D :D :D
Mits de lagers nog goed zijn.
BeRt_16VT
12-08-2010, 00:24
als je de draagarmen en de stabbi van de vr6 plus pakt gaat het. alleen je spoor voor wordt 5cm breeder.
heb het zo ook onder mn golf 2 zitten, enige nadeel is dat je wielen 1graad negatief staan, verder krijg je ze niet zonder die camber bouten.
vind dit zelf geen probleem ligt ie wat beter en de bochten. achter as alleen de schijven vervangen, de remklauwen enz zijn hetzelfde. verder upgrade? zimmermann schijven rondom derop gooien. remt hard genoeg met 16ers.
Spierings
12-08-2010, 11:45
als je de draagarmen en de stabbi van de vr6 plus pakt gaat het. alleen je spoor voor wordt 5cm breeder.
heb het zo ook onder mn golf 2 zitten, enige nadeel is dat je wielen 1graad negatief staan, verder krijg je ze niet zonder die camber bouten.
vind dit zelf geen probleem ligt ie wat beter en de bochten. achter as alleen de schijven vervangen, de remklauwen enz zijn hetzelfde. verder upgrade? zimmermann schijven rondom derop gooien. remt hard genoeg met 16ers.
Het ziet er toch niet uit als je spoor 5cm breder wordt ? ? dan steken je wielen helemaal uit de schermen.
Zeker als hij laag is, Ik wil het gewoon in een keer goed doen ;)
BeRt_16VT
12-08-2010, 18:59
bij mij niet, zo zit het bij een golf 3 vr6 standaard ook.
mijn standaard spoiler kigt 4cm van de grond.
heb er voor L + R een spacer van 5mm en achter 2cm per kant. heb er 7x16 op liggen.
naven van die eerste passat vinden is en blijft een probleem.
je kunt ook de draagarm 2.5 cm in korten. heb het wel eens gezien maar ja.
Als de spoorbreedte 5cm groter wordt, dan is dat niet 5cm per kant maar 2,5 per kant.
Dat valt dus nog wel mee.
En met je velg kun je ook nog wel wat spelen (niet te breed en hoge ET waarde).
misschien een stomme vraag, maar kun je niet gewoon de volledige voorpoot van een golf 3 gti/vr6 pakken incl fusee en remmerij? of is de verbinding naar de draagarm anders?
edit, nee in beide gevallen zit de fuseekogel met 3 boutjes vast zie ik.
kan dit dan?
Turbo-Variant
07-10-2010, 07:23
Nee, 3 boutjes komen qua boring niet overeen.
je kunt ook gewoon de fusees nemen van de eerste golfjes 3 gti/vr6 Dus vanaf '91 t/m '93 deze zijn vaker ook nog zonder plus onderstel. dan hoef je niet op zoek naar die van een passat
Turbo-Variant
07-10-2010, 10:30
Golf 3 5gaats is naar mijn weten toch altijd plusonderstel...
ik las ook iets over dat de eerste passat 35i vr6jes geen plus onderstel hebben maar toch 5 gaats. dus het zou kunnen misschien wel kunnen maar moet ik even opzoeken.
denk dat ik liever de velgen die ik op het oog heb om laat boren, of de naven zelf natuurlijk.
over die naaf omboren:
ik kon me er eerst niks bij voorstellen dat het niet ging overlappen enzo, maar heb het voor mezelf (en voor anderen hier misschien) ff duidelijk gemaakt met een 3d cad tekening:
http://i893.photobucket.com/albums/ac133/joostvw/naafpic.jpg
dat gaat dus gemakkelijk.
BobbyEdition1
07-10-2010, 11:41
Voor de liefhebbers heb ik nog een complete set liggen, incl. remmen etc.
Tjillert
07-10-2010, 12:14
over die naaf omboren:
ik kon me er eerst niks bij voorstellen dat het niet ging overlappen enzo, maar heb het voor mezelf (en voor anderen hier misschien) ff duidelijk gemaakt met een 3d cad tekening:
http://i893.photobucket.com/albums/ac133/joostvw/naafpic.jpg
dat gaat dus gemakkelijk.
Dit is hoe het er dan in het echt uitziet.
http://www.xs4all.nl/~vwyk/golf/Schijf1.jpg
Een klein nadeel zou kunnen zijn dat het M12 5x100 wordt dan, terwijl origineel 5 gaats M14 is.
Dat klopt ja, die Passat heeft eigenlijk gewoon G60 fusee's maar dan met 5x100 naven erin (dus geen Plus onderstel).
Daar was ik ook naar op zoek maar ze zijn nauwelijk te vinden.
Helaas zijn de losse abs ringen van diezelfde Passat ook nieuw niet meer te krijgen (alleen met naaf erbij) dus ik heb nu Golf 3 VR6 naven in een Golf 2 G60 fusee en alleen m'n G60 abs ring omgeboord van 4x100 naar 5x100.
Die abs ring heeft niks te houden en dat vind ik toch wat minder listig dan je naven of velgen omboren waarbij de gaten heel dicht bij elkaar komen te zitten.
ik las ook iets over dat de eerste passat 35i vr6jes geen plus onderstel hebben maar toch 5 gaats. dus het zou kunnen misschien wel kunnen maar moet ik even opzoeken.
niet altijd. Mijn golf 3 gti van '93 had dit namelijk nog niet. Dacht dat het toen der tijd een extra optie was en vanaf '94 of zo pas standaard.
Turbo-Variant
07-10-2010, 18:25
Volgens de 3TK@ heeft elke Golf 3 met 5 gaats een plusonderstel. Er zijn geen verschillende draagarmen voor bijvoorbeeld 92ers of 97ers.
Het is niet voor niks dat de smalle 5x100 onderdelen zo gewild en duur zijn. Golfjes 3 van 92/93 om te slopen worden je namelijk achterna gegooid.
bivw 16vg60
07-10-2010, 18:47
Dat klopt ja, die Passat heeft eigenlijk gewoon G60 fusee's maar dan met 5x100 naven erin (dus geen Plus onderstel).
Daar was ik ook naar op zoek maar ze zijn nauwelijk te vinden.
Helaas zijn de losse abs ringen van diezelfde Passat ook nieuw niet meer te krijgen (alleen met naaf erbij) dus ik heb nu Golf 3 VR6 naven in een Golf 2 G60 fusee en alleen m'n G60 abs ring omgeboord van 4x100 naar 5x100.
Die abs ring heeft niks te houden en dat vind ik toch wat minder listig dan je naven of velgen omboren waarbij de gaten heel dicht bij elkaar komen te zitten.
ik heb het ook 2x omgebouwd en heb de oude gaten dicht gelast gladgedraaid en de nieuwe steek 5x100 erin gezet
vond ook dat de gaten erug dicht bij elkaar in de buurt lagen
dus vandaar dat ik het zo heb gedaan
Volgens de 3TK@ heeft elke Golf 3 met 5 gaats een plusonderstel. Er zijn geen verschillende draagarmen voor bijvoorbeeld 92ers of 97ers.
Het is niet voor niks dat de smalle 5x100 onderdelen zo gewild en duur zijn. Golfjes 3 van 92/93 om te slopen worden je namelijk achterna gegooid.
etka is ook niet echt een bijbel.Hoe vaak ik al bij de dealer discussies heb gevoerd over de te bestellen onderdelen en dat ze daar vertelden dat het niet ging. Mijn '93 golf gti (5-gaats) had echt geen plus inderstel. Het zou je verbazen hoeveel golf 2 techniek er in een '91/'92 gti/vr6 zit......
Turbo-Variant
09-10-2010, 07:51
De dealer zegt inderdaad al gauw dat zoiets niet gaat... De 3tk@ moet toch wel kloppen over het algemeen.
Overigens heb ik nu 2 stuks 92er Golfjes 3 (GTI en VR6) gesloopt en daarvan de vooras in een Golf 2 gebouwd. Beiden plusonderstel... Tevens ook de Golfjes 3 waaraan ik 'gewoon' geklust heb.
Ik moet de eerste Golf 3 5gaats-nonplus dus nog tegenkomen, maar ik laat me graag iets nieuws leren... ;)
Ik wil mijn golf 1800 van '86 ombouwen naar de steek 5x100 en tevens mijn remmen upgraden.
Nou kan ik van een passat 35i vr6 van 91 alles compleet overnemen.
-aandrijfassen voor buitenste homokineten
-fuseestukken inclusief remmen
-achteras compleet met remmen (remsysteem wou ik op mijn golf achteras monteren)
Nou is het de vraag of dat wel past. ?????
Heb zelf al gezocht en heb ergens gelezen dat het onderstel van een '91 passat nog niet het plus onderstel is en dat het verschil in spoor breedte in de draagarmen zit. Maar klopt dit ?
Ik zou eerst 's naar de fusee's van die passat kijken, als fuseekogel in 't midden zit heb je idd G60 fusee's. Je zou ook kunnen kijken om harten van zo'n zelfde passat in G60 fusee's te persen (wel goed zoeken voor de harten, maar ze zijn er wel)
Deze fusee's (5*100 niet plus) komen regelmatig op ebay voorbij, laatst nog een set gekocht, compleet met schijven en klauwen voor €81,-
Anders idd VR6 onderstel monteren, voordeel hiervan is dat je met veel hogere ET kunt rijden, en dan ziet voor 7,5J en achter 9 WEL uit!
Je wielen komen dan wel 2,5CM per kant naar buiten, maar niet buiten de kassen zoals Bert al zei, maar tis maar net wat je zelf wilt!
Succes!
Franky B
07-02-2011, 15:20
Ik zou eerst 's naar de fusee's van die passat kijken, als fuseekogel in 't midden zit heb je idd G60 fusee's. Je zou ook kunnen kijken om harten van zo'n zelfde passat in G60 fusee's te persen (wel goed zoeken voor de harten, maar ze zijn er wel)
Deze fusee's (5*100 niet plus) komen regelmatig op ebay voorbij, laatst nog een set gekocht, compleet met schijven en klauwen voor €81,-
Anders idd VR6 onderstel monteren, voordeel hiervan is dat je met veel hogere ET kunt rijden, en dan ziet voor 7,5J en achter 9 WEL uit!
Je wielen komen dan wel 2,5CM per kant naar buiten, maar niet buiten de kassen zoals Bert al zei, maar tis maar net wat je zelf wilt!
Succes!
Klopt het dan dat de onderstaande g60 fusee's zijn? hebben steek 5x100 en er zitten 280mm schijven op.
deze komen van mijn golf3 tdi af van '96. deze was origineel 4x100 maar is omgebouwd naar 5x100.
http://i39.photobucket.com/albums/e188/henktent/IMAG0158.jpg
@Frank: Zijn inderdaad G60 fusees. De VR6 fusee heeft een fuseekogel met een moer erop.
Franky B
07-02-2011, 16:42
@Frank: Zijn inderdaad G60 fusees. De VR6 fusee heeft een fuseekogel met een moer erop.
Hey Bert, toch de foto nog even opgezocht? bedankt voor het checken! :thumbup:
zo die zoek ik dus nu ook haha!
Dan had je die G60 fusees van mij met remmen gisteren over moeten nemen, dan had je daar jouw naven in kunnen persen..... ;)
Franky B
07-02-2011, 19:05
:goodpost: En ik verkoop ze dus liever niet ;)
Dan had je die G60 fusees van mij met remmen gisteren over moeten nemen, dan had je daar jouw naven in kunnen persen..... ;)
dan heb ik nog 4x100 en de verkeerde remmen+ dat die abs ringen van vr6 daar niet in schijnen te passen :)
Had de naven opgemeten en ze zijn uitwisselbaar, dan zitten de ABS ringen er toch aan vast? Kan zijn dat ik dat over het hoofd heb gezien.
Franky B
07-02-2011, 19:24
dan heb ik nog 4x100 en de verkeerde remmen+ dat die abs ringen van vr6 daar niet in schijnen te passen :)
Wasco, je hebt je inbox vol. Probeerde je te antwoorden maar dat ging niet.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.