PDA

View Full Version : tuning vraag KR 16V

picasso_16v
16-08-2010, 16:41
hallo,

Wij gaan een motor tunen.

De basis is een 1.8 16v KR we hebben er een krukkas ingelegt van een 2.0l, zitten nu op 1900 cc of iets meer. We gaan hem echt max proberen te tunen throttle bodies, kop ombouwen van hydro naar mechanisch en daar dan 300 graden of meer nokkenas in bouwen de kop flowen etc.

nu waren me drijfstangen niet compleet en kan ik nu kr drijfstangen kopen alleen is dat nu we verstandig om ik heb geen idee wat die aan kunnen inverband toerental enz. De zuigers van een std 16v steken nu 3mm boven het blok uit nu is het mogelijk dat we die kunnen af te draaien maar een setje gesmede zuigers is ook mooi maar dan ben je ook weer 1400 euro verder incl drijfstangen.

Als we die zuigers afdraaien vlak had ik uit geliterd en om gerekend kwam compressie op 12:1 uit mooi dacht ik. maar dan zit er geen rand meer in de zuiger voor de kleppen weet niet of dit kwaad kan. We hebben het eens gedaan met cross auto 2 keer alleen dat waren 8 kleppers.

kan het zootje met gebalanceerde drijfstangen en zuigers. (drijfstangen bewerkt gietranden en gepolijst, zuigers afgedraaid) toeren gaan draaien tot 9000 of zit er dan een gat in me onderblok doordat er een drijfstang breekt dat i het niet aan kan. En raken de kleppen de zuiger niet. Vind het beetje zonde om het uit te proberen en alles draaid vast. Vandaar deze vraag. Het liefst bewerken we de drijfstangen en zuigers maar als het niet anders kan.

Laat de ervaringen maar horen :D

Campion
16-08-2010, 17:03
heb er geen ervaring mee, maar die inkeping in de zuigers zit er omdat de kleppen er schuin inzitten 8 iig, en die steken een beetje uit. Dus lijkt mij dat dat niet kan!

picasso_16v
16-08-2010, 22:30
ja moet de motor rond draaien met wat klei op de klep en dan moet de spelling 0.7-1mm zijn tussen de zuiger en de klep moet ik dan maar uit proberen.

bolku
17-08-2010, 23:37
Je moet de cilinderkop aanpassen als je de zuigers overstand laat hebben, dus als ze boven het deck uitkomen.
De zuigers raken anders met de randen de cilinderkop, de verbrandingskamer is nl net iets kleiner als de boring van de cilinders.
Met zuigers van een 9A ben je van het probleem af alleen kom je dan niet aan die compressieverhouding.
Ik ga vaak zelfs naar 1 op 16 voor de cross....
Je hebt ook een tussenas en oliepomptandwiel van een 9A nodig anders raken de drijfstangen de tussenas/ oliepomptandwiel.

Als je de krukas, drijfstangen en zuigers goed uitweegt en balanceert blijft het meestal wel heel.

Wat ga je aan de kop doen om hem naar mechanische klepbediening om te bouwen?

picasso_16v
18-08-2010, 12:22
Oke zal er rekening mee houden. als ik hem vlak draai met het blok en dan de kop er op zou het net moeten gaan hoop ik maar dat moet ik dan maar gewoon even proberen. Compressie verhouding 16:1 is wel heel bar of niet :D ik wil hem 12:1 ofzo hebben. En dan ombouwen naar mechanisch dat gaan we zelf doen of door een tuner, je kan een kit kopen zag ik. We willen er mee op het circuit. IK ga het in elkaar zetten en dan het proef met de hand rond draaien en kijken wat overal de spelling is en daaraan de zuiger bewerken dat lijkt me het beste.

bedankt voor de hulp. jullie horen het wel tegen die tijd. Het gaat op het tempo van de portomonee:D haha

groetjes

sciroccoGTII
18-08-2010, 21:07
Zo idd 1:16 lijkt mij ook heel erg veel.... Hoe ga je het pingelen hier nog tegen?
1:12 is nog wel te doen uit ervaring maar 1:16 vindt ik heel erg veel..

Mtdi
19-08-2010, 16:40
Waarom neem je dan niet meteen een ABF of een 9A?

Herm Schreurs
19-08-2010, 16:52
Ik heb laatst een 1,8L 16V (KR) omgebouwd naar throttle bodies met KMS regelapparaat van van Kronenburg.

Zie:
Project pagina Longstreet Engineering (http://longstreet-engineering.com/index.php?option=com_igallery&view=category&id=0&Itemid=60&lang=nl)

http://longstreet-engineering.com/images/stories/igallery/vw_golf_mk1_16v_thottle_bodies/lightbox/P1030463.JPG

http://longstreet-engineering.com/images/stories/igallery/vw_golf_mk1_16v_thottle_bodies/lightbox/P1030464.JPG

De auto zal ook bij de stand staan op VW fanatics in Braamt.

picasso_16v
19-08-2010, 17:21
Ziet er netjes uit, wat zin ongeveer de pk,s die het gaat leveren. Ben vandaag aan de krukkas geweest maar daar zit toch meer werk in dan gedacht, en de draaibank werkt niet echt mee af en toe schiet de band er af hoe is nogal oud:D. We vinden het leuk om te expirimenteren en een kr hadden we toch al leggen en een 2l 8v. Ach lekker bezig. Zal een foto posten als ik de krukkas klaar heb.

groetjes

bolku
19-08-2010, 18:16
1 op 16 gaat ook alleen met 100 octaan en veel octaanbooster of met ethanol.
Problemen waar wij nog weleens tegen aan lopen is smeringsproblemen door te hoge olietemp. icm te hoge drukken op de drijfstanglagers...

picasso_16v
19-08-2010, 20:43
voor welke klasse waren die motoren dan vrije standaard of sprint 2000

sciroccoGTII
22-08-2010, 16:17
Ik had zelf met octaan 102 nog last om het pingelen tegen te gaan...wat voor ontsteking gebruik je dan? Ik gebruikte altijd een telefunken..En hoe loopt zo`n motor op toeren? en wat wil ie draaien dan? Ik draaide nog 8700 toeren.

picasso_16v
23-08-2010, 17:32
Krukas afgemaakt vandaag en in het blok gelegt, olie pomp aangepast nu kan alles er langs. Nu stoot me kr drijfstang tegen de wand aan de olie injector kant heb ik een gluuf gemaakt, prima maar kan er nog niet langs nu zijn die 2l 8v drijfstangen dunner en kunnen er nu wel langs met me inkeping. Als ik 9a of abf drijfstangen pak zijn die ook dunner en zijn ze even lang als de kr drijfstang om die 8v drijfstangen zijn veelst te lang. Kan je me daar meer over vertellen bolku?

MauSeR35
24-08-2010, 08:22
Veel verstand heb ik er niet van maar volgens mijn hebben de drijfstangen die je nu noemt verschillende lengten. die van een ABF (en 2 l 8v golf 3 iig) zijn volgens mij 159 mm en van een KR 144 dacht ik. ABF blok is ook 15 mm hoger.

sciroccoGTII
24-08-2010, 11:39
G60 drijfstangen zijn dan wellicht een optie....Zijn 136mm lang.

picasso_16v
24-08-2010, 16:59
moet 147mm hebben die van die 8v zijn volgensmij 159 omdat iedereen roept van 9a onderblok is het zelfde als de kr d8 ik van mischien zijn die smaller zodat ze wel langs de olie injectoren kan