View Full Version : Aandrijfas
Rickyrick
23-01-2005, 19:22
Moet nog 2 dingen en dan kan de golf weer rijden :-)
Had het al met Stijn over de aandrijfas vast maken.
Heb ze nu los er naast liggen maar hoe kan ik die er het beste op zetten?
Iets van de fuseekogel losmaken... heb die 17mm bout los maar verder....?
eehh spreekt voor zich toch...? wat snap je niet ? leg uit
Rickyrick
23-01-2005, 19:57
Na ik dacht dat ik dan het gedeelte van de wielnaaf naar buiten kon draaien om zo de aandrijfas er te monteren...
Kan ook zijn dat ik het ff niet meer zag aangezien ik 3 dagen in de kou op de vochtige grond heb gelegen...
volgens mij moet je die dingen er zo op kunnen krijgen zonder de wielnaven los te krijgen. Anders kan je ze beter de volgende keer als je het blok erin laat zakken alvast de assen op de juiste plek aanbrengen.
Gr,
Ruben
Rickyrick
23-01-2005, 22:22
Ja was in princiepe ook het plan maar kreeg hem dan niet goed op z'n plek..
Henk_Pigo
24-01-2005, 00:20
volgens mij moet je die dingen er zo op kunnen krijgen zonder de wielnaven los te krijgen. Anders kan je ze beter de volgende keer als je het blok erin laat zakken alvast de assen op de juiste plek aanbrengen.
Gr,
Ruben
Is dat zo? Ik heb in de tijd de lange as van mn gti vervangen, maar hij zat aldoor vast bij de bak-kant. De as wou er pas uit nadat ik de fusee-pen uit de wielnaaf had gehaald...
carbreaker de autosloper
24-01-2005, 23:22
links kan je er uit pakken en in bouwen zonder de 17 dr uit binnen ste flens over de bak heen drukken
rechts kan niet even met het stoot yzer dr bij jongens 10 minutjes zitten ze er onder.....
Het is wel een automaat, daar is het iets lastiger omdat de binnenste homokineten een stuk IN de bak vallen. Gewoon fuseekogel los maken dan kun je veerpoot met fusee naar buiten trekken en kun je de asjes zo op hun plaats steken.
VeeDubber
25-01-2005, 22:06
yupz, fusee los met de centrale bout.
Rickyrick
25-01-2005, 23:20
top jongens, morgen de zaak afronden
Henk_Pigo
26-01-2005, 00:12
Veel suc6! En we horen het wel!
Rickyrick
26-01-2005, 12:24
nou begon goed, fusee eraf en kon die as doorsteken, maar het past er gewoon niet lekker op.
Als je voor de auto staat de linker as maakt een hoek bij de bak en krijg hem er niet pas op...
De rechter 30mm bout is voor geen fuck los te krijgen, muur vast! Zelfs met WD40 en 90 kilo erop gaatie niet los....
Ow ja en om het af te ronden is dat borg veertje van de gashendel (om de veer vast te houden) op de carburateur weggeschoten... :-(
Wie weet wat voor maat borgveertje dat moet zijn?
Rickyrick
26-01-2005, 15:11
joy, die korte zit erop, alleen die lange krijg ik geen beweging in de homokineet aan de kant van de bak...
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11140&mode=normal
ziet er raar uit....wat "ontzet" ofzo?
Rickyrick
26-01-2005, 15:15
ja lijkt erop, met een tang zelfs geen beweging in te krijgen...
Zo zag een been van een vriend er ook uit na een wild snowboard dagje
Je hebt m behoorlijk verkracht. Een klap met een hamer geven.
edit: richting 'bak' natuurlijk....
Rickyrick
26-01-2005, 17:17
okidoki smokey, ik herinner me nog vorige week dat ik misschien wel eens het blok erop heb laten zakken :rolleyes:
Rickyrick
26-01-2005, 19:18
gaf een goeie tik en toen vlogen de balletjes om m'n oren...
Ff de hele zooi schoon gemaakt enne wil ze terug doen na veel puzzelen.
Maar het past net niet! tips!?
Henk_Pigo
26-01-2005, 20:38
Je moet de as horizontaal in je werkbank klemmen, dan zet je de kogels met die houder op de as, deze draai je zodat ie er schuin op zit (zodat de kogels er net niet uitvallen). Dan moet je die buitenste ring er over heen zwenken, ik weet het, dit is aardig lastig, maar de enige manier!! Recht erop wil niet!
Rickyrick
26-01-2005, 21:17
Oke Henk, bedankt maar weer! ga ik het zo weer proberen...
Ben wel aardig aan het leren zo met het blok vervangen !!!
Henk_Pigo
26-01-2005, 22:29
Graag gedaan hoor! Ervaring is je beste leermeester ;)
Rickyrick
27-01-2005, 16:05
nou met een hamer kreeg ik hem er wel in maar helaas is er nog geen beweging in te krijgen!!
wat zit er fout?
Buitenkant:
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11173&mode=normal
binnenkant:
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11175&mode=normal
Henk_Pigo
27-01-2005, 16:30
De buitenste ring zit er omgekeerd op!!!
Brede groef op de ring moet tegenover een smalle op de as..
Maarem, voor het in elkaar zetten van de homokineet heb je echt geen hamer nodig... zoals ik al zei, je moet die buitenste ring er overheen draaien, het is een heel gepiel met die kogels die er aldoor afvallen, ik weet het, maar het is de enige manier
Rickyrick
27-01-2005, 16:53
verklaard een hoop! thanks ga ik weer kloten! pff had hem er net op :(
Rickyrick
27-01-2005, 21:13
fuck it
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11188&mode=normal
zit die nou weer verkeerd dan? snap echt niet wat ik fout doe!!
ik heb er ook mee zitten prutsen. Het is idd even een gepuzzel. Je moet er gewoon even rustig voor gaan zitten en alles even op je gemak bekijken. Als je een beetje door krijgt hoe het allemaal werkt zet je em zo in elkaar.
Hierboven lijkt ie goed te zitten, maar dan moet ie wel kunnen bewegen.
Denk je er trouwens wel aan om er straks even nieuw vet (speciaal homokineet vet, kan tegen hogere temperaturen) in te doen !!
Rickyrick
27-01-2005, 22:57
okee dan, het is idd een heel gepruts!
Kan op dit moment alleen het binneste gedeelte bewegen met de lagers, maar het huis er omheen totaal niet...
Het past toch maar op 1 manier?
met de binnenste ring gefixeerd op de as (door middel van borgclip) moet je de buitenste ring in de lengte richting van de as kunnen schuiven, dat moet vrij makkelijk gaan.
Amai!!!! Die zit dus echt verkeerd :redface:
Ik had de buitenste ring er voor de eerste keer ook zo op. Hij zit dan echter muurvast.
Het ziet er logisch uit om het groeven patroon van de binnenste ring overeen te laten komen met de buitenste ring. Dit is echter niet de bedoeling. In dit geval komt hij muurvast te zitten.
Oplossing:
Probeer het ff weer uit elkaar te halen. Wat je nu moet doen is de buitenste ring 60 graden verdraaien t.o.v. de binnenring in vergelijking met je laatste foto.
Heel belangrijk is, voordat je de as gaat monteren, om zoals Marco al vermelde er homokinetenvet in te doen (MoS2) Anders gaat t niet goedkomen :(
Succes ermee :wink:
Henk_Pigo
28-01-2005, 00:36
Klopt, hij zit nu net zo als eerst.
Rickyrick
28-01-2005, 07:13
okee bedankt, gaatie weer :-D
succes ermee he!! waarom laat je het blok er nou ook op zakken ;)
Rickyrick
28-01-2005, 13:29
ja was ook niet helemaal je de bedoeling ;-)
Maar goed, ik ben er net ff met een kopje rustgevende thee voor gaan zitten en na wat kutten zattie er eindelijk op!
Had vet gehaald bij de autoshop dus eindelijk klaar.
Heb als beloning de mattigs er maar op gezet
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11213&mode=normal
nu ff die carb fixen en dan kan die lopen!!!
Nou geweldig zoals je bezig bent......homokineet ziet er lekker uit, heeft die in de sneeuw gelegen of zo??
Maak wel de boel goed schoon als je die homokineet in elkaar gaat prutsen, anders heb je over twee weken de volgende vraag hier: ik hoor gekke geluiden als ik een bocht maak.
Volgende keer voorzichtiger zijn he ;-))
Rickyrick
28-01-2005, 14:21
lol ja hij is uber schoon, gewoon als nieuw weer!
Rickyrick
28-01-2005, 17:24
Woeii heb net ff een klein stukke gereden!!
2 punten:
-Loopt totaal niet stationair
-Heb de ontsteking bij lage toeren goed staan maar bij half tot vol gas pruttel hij en ook spuitie uit de carb...
Komt overigens nog wel witte rook uit de uitlaat... misschien nog wat vocht..
Nu zie ik het idd ook op de laatste homokineet foto, begreep eerst niet welke inkepingen jullie bedoelden.
Nuttige info :)
-Laat de ontsteking afstellen, desnoods ook de carb (wel netjes gemonteerd, geen valse lucht, geen vacuumslangen los?)
-Het is koud
Rickyrick
29-01-2005, 10:37
-oke, heb bij de sloop ff een nieuw slangetje gehaald, ophang punt was afgebroken dus ff checken
-Zat ik ook al aan te denken ;-)
Alweer terug Tijn? :-o
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.