Log in

View Full Version : Schrapend geluid diff? wiellager?

zippo123
23-08-2010, 15:51
Een goedendag allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:

Auto: Golf II 1.8 8v pf gti

Symptomen:

Schrapende geluid voorkant auto. Maar alleen als de auto in zijn vrij staat of in versnelling maar dan gas los. Als ik gas geef ik het probleem en geluid weg.

Geluid blijft na sturen links en recht. Het is een echt schrapende geluid.

Eerst dacht ik wiellager maar garage zegt dat het misschien ook differentieel kan zijn. Hoop dat iemand hetzelfde probleem herkent?

Met vriendelijke groet,

Roy van der Staal

wobster
23-08-2010, 17:01
zou ook u druk lager kunnen zijn.

zippo123
23-08-2010, 17:10

Hoe zou ik dat kunnen zien of controleren?

grtzzz

Madison
23-08-2010, 20:49
Bij mijn Golf gaf dat juist alleen irritant geluid met wegrijden,
dus koppeling op laten komen.
Niet als de auto gewoon stilstaat.

tim_j
23-08-2010, 21:51
wat gebeurt er met koppelingspedaal in, stilstaand? (in de vrij)
wat gebeurt er met koppelingspedaal uit, stilstaand? (in de vrij)
wat gebeurt... rijdend?

zippo123
24-08-2010, 11:20
wat gebeurt er met koppelingspedaal in, stilstaand? (in de vrij)
wat gebeurt er met koppelingspedaal uit, stilstaand? (in de vrij)
wat gebeurt... rijdend?

Bij stilstand geen geluid maakt niet uit koppeling wel of niet in. Het is echt alleen tijdens rijden. Tijdens acceleren is het geluid weg, maar als ik niet aan het acceleren ben dan is het geluid er dus bij gas los (maakt ook niet uit of koppeling ingedrukt is.)

dusja vind het een heeeeel vreemd probleem maar het klinkt echt niet gezond :screwy:

zippo123
24-08-2010, 11:22
Bij stilstand geen geluid maakt niet uit koppeling wel of niet in. Het is echt alleen tijdens rijden. Tijdens acceleren is het geluid weg, maar als ik niet aan het acceleren ben dan is het geluid er dus bij gas los (maakt ook niet uit of koppeling ingedrukt is.)

dusja vind het een heeeeel vreemd probleem maar het klinkt echt niet gezond :screwy:

Ik zat daarom aan wiellager te denken maar schijnbaar moet dat constant zijn ook tijdens acceleren. En de symptomen van een kapotte diff komen ook niet echt overeen pfff

tim_j
24-08-2010, 15:28
lastig, zit denk ik in de aandrijving, assen, bak

kan je er een fragmentje van maken?

zippo123
24-08-2010, 22:31
lastig, zit denk ik in de aandrijving, assen, bak

kan je er een fragmentje van maken?

Je hebt gelijk het zat in de aandrijving.

Schaam mezelf er eigenlijk een beetje voor maar het probleem was gevonden.

De bout waar je aandrijfas in vastzit zat los. Zo los dat je hem gewoon met de hand kon losdraaien. Dus bout weer goed vastgezet en hoplaaaaaaaaa probleem was over :thumbup:

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken! probleem opgelost dus ben er erg blij mee :D

tim_j
25-08-2010, 10:51
hehe gelukkig maar, had vervelender kunnen aflopen.

RichardMK2
25-08-2010, 12:25
Ik heb net zo'n soort probleem alleen dan als ik stilsta met draaiende motor...

Stationair laten draaien hoor ik een schrapend geluid, als ik gas geef is het weg, geluid lijkt uit de bak vandaan te komen.

Iemand idee hoe dat zit?

zippo123
25-08-2010, 16:55
Ik heb net zo'n soort probleem alleen dan als ik stilsta met draaiende motor...

Stationair laten draaien hoor ik een schrapend geluid, als ik gas geef is het weg, geluid lijkt uit de bak vandaan te komen.

Iemand idee hoe dat zit?

en als je rijd is het geluid dan ook weg? of alleen als je gas geeft terwijl je rijd?

jou symptoom komt iets meer overeen met een kapotte diff. toen ik naar de garage ging dachten ze dat ook. Kan je controleren door je bakolie een beetje leeg te laten lopen en kijken of er aluminium splinters tussen zitten. of er zit te weinig bakolie in. Ik zou dat eerst even controleren, dan weet je al weer iets meer. Maar het blijven lastige problemen!

RichardMK2
25-08-2010, 23:05
Nee het is alleen als ik stil sta.

Dus als ik gas geef is er niets aan de hand en tijdens het rijde ook niet.
Als ik daarna weer bijvoorbeeld bij een verkeerslicht stil sta hoor ik het weer.

Zal van de week ff de bak olie controleren

zippo123
26-08-2010, 10:40

Als ik daarna weer bijvoorbeeld bij een verkeerslicht stil sta hoor ik het weer.

Lastig zeg! succes en laat maar weten als je wat meer weet

Johan1982MK1
26-08-2010, 21:39

Zijn het niet de veren in je kopelingsplaat? die willen ook wel eens rammelen. Als je m iets harder stationair laat lopen moet t geluid weg zijn..

RubenD
26-08-2010, 22:25
Voor de mensen die niet weten hoe een kapot wiellager klinkt, die gaat echt gonzen en als je goed je best doet zingen.

Het klinkt ook wel redelijk hetzelfde als het boortje van de tandarts maar dan niet alsof hij je kies uitboord maar gewoon in je schedel boort...

Bakolie controleren kan wel, maar er zit bij mijn weten een magneet in je bakhuis.