View Full Version : schroefset...
deze week hadden twee vrienden van me een zelfde schroefset gehaald als mij.
tot hun verbazing klopte het geheel niet helemaal, op de veer stond een andere maat dan op de poot.
bij de 1 is het alweer goed en de ander kan weer terug.
nu dacht ik bij mezelf waarom ik niet lager kon, want zoals hij nu staat is hij op zijn laagste.
dus deze ochtend maar even de auto op de krik gehad en toen kwam ik dit tegen.. :confused:
linksvoor vw069 va20/05 (op de veer)
19/05 (op de demper)
rechtsvoor vw069 va20/05 (op de veer)
19/05 (op de demper)
linksachter vw079 ha 25/05 (op de veer)
21-05 (op de demper)
rechtsachter vw079 ha 25/05 (op de veer)
21-05 (op de demper)
deze getallen(maten) horen toch overeen te komen?
Ze komen toch ook overeen?
Dat voor- en achterzijde verschilt lijkt me wel logisch.
rechtsachter vw079 ha 25/05 (op de veer)
21-05 (op de demper)
ja is ook zo, maar dat er verschil is tussen de maat van de veer en de maat van de demper. (deze veer is langer dan de demper, 25/05 en 21/05.)
Horen die getallen dan overeen te komen?
Als ik met m`n GBV (gezond boeren verstand) zou moeten redeneren, dan lijkt het mij juist logisch dat de demper langer is dan de veer. Zou dit andersom zijn, dan zou het betekenen dat wanneer de veer helemaal in veert, je demper eerder op z`n einde zou zijn dan de veer...
correct me if I`m wrong...
volgens mij is de veer langer. 25-05
op een demper van 21-05
bij mn maat klopte het ook niet en was er een veer met een nog vreemder aantal.
toen hij hem op de helft had geschroefd, en toen naar zn onderste zette.
ging de wagen mischien een halve CM naar beneden toen.
nu hij overeenkomende waarden heeft, kan die echt superplat.
bij mn voorste verschilt het niet veel (denk ik) 20-05 veer en 19-05 demper.
maar juist achter met de 25-05 om 21-05.
ik zou hem een tijd terug ook al naar beneden schroefen en ook gedaan.
maar toen stond hij op z`n middelste en toen ik hem naar onder schroefde ging die maar een heel klein stukje naar onder.
Om wat voor schroefset gaat het dan?
volgens mij iets met Street Performance.
maar dit weet ik zo niet zeker, heb er vanmorgen niet naar gekeken.
kijk anders zometeen weer even.
want dit moet wel goed..
H1 GH Performance,
meer is er niet iop te vinden.
ik rijd zometeen even bij de verkoper langs, ik denk toch dat het niet helemaal klopt.
volgens hem maakte het niet uit dat die waarden verschilden. :S
als ik lager wou moest ik mn veer maar warm maken en in elkaar drukken. goeie service daar (N)
Het zal wel aan mij liggen, maar het gaat totaal aan me voorbij waar jij iets apparts ziet aan bovenstaande nummers?
De demperhuizen (niet het patroon zelf) worden of veel verschillende auto's toegepast. Afhankelijk van het merk en model auto word het demperhuis gevult de juiste demper (voor auto X moet demperpatroon X uit de stelling gehaald worden). Waarna de veren (die dus ook geschikt zijn voor auto X) gemonteerd kunnen worden.
En wat je nu precies met dat middelste bedoelt? Dat snap ik eigenlijk ook niet.
ik bedoel het verschil van de veer.
zoals achter de veer 25-05 is,
is de demper 21-05.
horen deze waarden/getallen "eigelijk" niet overeen tekomen?
morgenmiddag gaan we een 20-05 veer proberen.
het is nog steeds niet dezelfde waarde, maar het komt in de buurt.
en kunnen we zien als we dan nog lager kunnen als nu.
als het verschil maakt, dan halen we andere veren:D
andre0511
17-09-2010, 15:11
Lijkt mij logische dat je voor en achter veren verschillend zijn.Voorin ligt je motor met een constant gewicht wat weer een bepaalde veer nodig heeft,en achter is hij van nature lichter en moet hij ook weer een bepaald gewicht aan lading kunnen hebben.
Dan krijg je twee andere veer karakteristieke,dus twee soorten veren.
Lijkt mij ook dat de voorveren stugger moeten zijn als achter omdat je motor veel weegt.
En de waardes op de veren en dempers zijn niet bedoelt om aan te tonen dat ze bij elkaar horen maar om aan te geven wat de specs van de veer of de demper is.
ik bedoel het verschil van de veer.
zoals achter de veer 25-05 is,
is de demper 21-05.
horen deze waarden/getallen "eigelijk" niet overeen tekomen?
Waarom zijn het volgens jou waarden? Is het niet gewoon het typenummer van die veer o.i.d.?
het verschil van voor en achter snap ik. dat is die va en ha
een maat van me heeft achter 20-05 veer en demper ook 20-05.
dat is een seat leon. en hij kan wel helemaal naar beneden, het zijn de zelfde schroefsets.
dat ze bij elkaar horen ja. maar een 25-05 hoort niet bij een 21-05.
volgens de verkoper wel, maar die verteld ons allemaal wat anders;)
waarom ik denk dat het waarden zijn, want met die leon had die voor een 42-?
en daar was geen laagte in te krijgen, hij is er nu mee weg. want het klopte totaal niet. achter tot op de grond en voor 5 cm ruimte tussen band en kas.
andre0511
17-09-2010, 17:10
Als er niks van klopt,terug brengen en een ander setje kopen.
ik heb hem al een jaar,dus terug brengen is geen optie.
als ik morgen lager kan met die veren is het voor mij goed.
zou achter graag nog 1.5 cm zakken. (en voor ook nog wel 0.5:D)
niet lullig bedoeld, maar waarom ben je een jaar geleden niet terug gegaan dan?
en ook ik ben er vrij zeker van dat het type nummers zijn en niks met lengte te maken heeft.
lengte zou namelijk in mm aangeduid worden en nooit in cm. dus bijv, 210-050 ipv 21-05.
en het allemaal gaat om bepaalde combinaties van veren met dempers om de ideale set voor jou auto te krijgen.
voorbeeld: een golf R32 krijgt aan de voorzijde sterkere/stuggere veren dan een golfje met een 1600 blok.
andre0511
17-09-2010, 18:36
Dat het sowieso typenummers zijn mag duidelijk zijn maar ieder type nummer heeft zijn eigen specs,zouden anders allemaal de zelfde zijn.
Terug brengen is dus geen optie,als je dan lager wil is er nog 1 optie en dat is hulpveer er tussenuit.
Moet je alleen iedere keuring die dingen weer terug zetten.
Berserker
17-09-2010, 18:50
Ik volg het ook niet helemaal, je koopt een goedkoop poepsetje, rijdt er een jaar mee, en na dat jaar ga je kijken naar nummers die op veren en schokbrekers staan, die volgens mij geen drol te betekenen hebben, en aannemen dat er vanalles niet klopt...
Tuurlijk als je een slappere veer voor eronder zet dat ie lager gaat maar of dat beter is??
Mijn tip, koop dan kwaliteit...
marcel--46
18-09-2010, 16:59
Als je toch nog lager wil koop je toch gewoon een bonrath domlager setje voor voor! het borath rubber is 1,5 cm dunner als een orgineel lager rubber! en voor achter hebben ze ook dunnere rubbers di zijn 0,5 cm unner dan het orgineel. Of de domlagers van bonrath wat is weet ik niet ik heb er verder geen ervaring mee.
Berserker
19-09-2010, 12:09
Als je toch nog lager wil koop je toch gewoon een bonrath domlager setje voor voor! het borath rubber is 1,5 cm dunner als een orgineel lager rubber! en voor achter hebben ze ook dunnere rubbers di zijn 0,5 cm unner dan het orgineel. Of de domlagers van bonrath wat is weet ik niet ik heb er verder geen ervaring mee.
Nee niet kopen is rotzooi!!!
Hollanders en voor een dubbeltje op de 1e rij zitten ;) :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.