View Full Version : VW Golf II 1.6D probleempjes
lschothuis
27-09-2010, 10:11
Beste Forumleden,
heb voor een aantal weken geleden de 400.000 op de teller mogen zetten van mijn golf II. Echter heeft hij de laatste tijd wat probleempjes:
- hitteschild bij de achterdemper zit los en rammelt hier tegenaan bij stationair lopen, heb er nog niet goed naar gekeken, maar zijn deze makkelijk te vervangen? of kan ik hem er gewoon afhalen en zonder schild verder misschien? :)
- versnellingsbak heeft probleem als ie in zn 5 zit, deze begint na goed warm te zijn gedraait en na 15 mins snelweg een hoog piepgeluid te geven. Ik vermoed dat het versleten lagers zijn. misschien iemand andere oorzaken? En hoe kan ik dit verhelpen? gewoon de hele bak vervangen? en kan ik dan af met een 2ehandse?
alvast bedankt,
Groeten, Trotse golf II-houder
Ik heb na 507k ook mijn bak vervangen door een tweedehandse, dus dat gaat perfect.
Moet er wel eerlijk bijvertellen dat ik ook het blok vervangen heb, maar zou niet weten waarom een goede tweedehands bak niet zou werken... en daarnaast, zie ze maar eens nieuw te vinden :D
Johan1982MK1
27-09-2010, 10:47
Genoeg olie in de bak?
Gewoon die hitteschild verwijderen tot je iets anders gevonden hebt. Zo heet wordt hij niet snel bij de einddemper.
Inderdaad, genoeg olie?
Auto recht standig omhoog. Linker voorwiel eraf en vlak naast het groene dekseltje op de bak zit een dop met een 17mm imbus uitsparing daar langs vullen tot het er weer uit loopt en hij is weer gevuld.
lschothuis
27-09-2010, 12:40
mensen,
bedankt voor jullie snelle reactie, ik zal er komend weekend eens onder kruipen, dan haal ik in ieder geval het hitteschild eruit, en check ik het oliepeil van de versnellingsbak.
Laat wel even weten hoe het is gegaan.
mzzl
lschothuis
27-09-2010, 13:38
het is trouwens alleen bij de 5e versnelling, als ik later bijvoorbeeld de snelweg weer af ben en ik zet hem in zn 4, dan heeft ie nergens meer last van.
Bakolie vervangen met zo'n kmstand is nooit verkeerd, zal waarschijnlijk misschien maar een keer gebeurd zijn in zijn leven
Johan1982MK1
27-09-2010, 16:06
Als het een lager oid was zou hij continue een geluid moeten maken, en aangezien de 5e versnelling bij te weinig olie in de bak als eerste "droog" loopt zou ik zsm de bakolie verversen/ bijvullen
lschothuis
27-09-2010, 17:59
hmz, er beginnen nu wel meer stukjes op hun plek te vallen, ik zag namelijk laatst ook een druppel olie onder de auto liggen, dus het zou kunnen dat de versnellingsbak inderdaad heel langzaam leeg druppelt. Ik ga er van t weekend direct mee aan de gang.
Deze olie die onder de auto lag was echter wel goed zwart van kleur, weet niet of de olie in de bak ook zwart wordt?
dan zijn er geloof ik een paar mogelijkheden waar de bak kan lekken he?
- 1 van de doppen uitlaat / inlaat dop zit er niet goed op, (beetje wishful thinking volgens mij) dan zouden de duppels onder de auto ook linksvoor moeten liggen aangezien daar de doppen zitten denk ik.
- 1 van de keerringen lekt, hierbij zou de olie langs de aandrijfassen uit de bak lopen neem ik aan?
- scheur in de bak door loslatende popnagels die de binnenkant van de bak afslijten heb ik ook al gehoord, weet niet of dat ook bij de golf 2 vaak voor komt?
laat het me weten als ik het mis heb, dan kijk ik er morgenavond even naar, dan kan ik evt spul bestellen mocht dat nodig zijn.
lschothuis
28-09-2010, 20:47
heb het vanavond even bekeken, de olie die ik onder de auto lag komt kwam uit t filter, deze zat nog niet vast genoeg aangedraait na de afgelopen beurt, is dus verholpen. de aandrijfassen waren aan beide zijden van de bak schoon, er waren in ieder geval geen sporen van een lek. van t weekend kruip ik even onder de auto om het oliepeil van de bak te checken en zo nodig bij te vullen. hopen dat dat het dan is en de piep verholpen is, ik laat het nog weten, als er nog tips zijn waar ik even naar moet kijken omdat ik er dan toch onder lig hoor ik het graag.
grtz
VW geeft toch altijd aan dat versnellingsbakken "onderhoudsvrij" zijn..? :) Zelf geloof ik daar niet zo in, dus een keertje verversen kan geen kwaad ;)
Ahum... wie heeft dat filter niet vast gezet?
lschothuis
29-09-2010, 10:49
that would be me... :redface: :screwy: gelukkig drupte ie maar een beetje en was het snel verholpen.
Foei!
Eerst iets afmaken voor je met iets anders begint... Tenminste daar moet ik zelf heel erg op letten.
lschothuis
01-10-2010, 12:20
he mensen,
morgen ga ik de bak-olie verversen. Nu vraag ik me alleen af, als ik dan toch onder de auto lig, en wiel e.d. eraf heb gehaald, is het handig om nog onderdelen te kopen voor wat het mogelijk anders zou kunnen zijn dan de olie? zodat ik deze direct kan vervangen als ik er toch mee bezig ben. tenzij jullie bijna zeker weten dat het de olie is natuurlijk :)
nog 1x het probleem:
piepend geluid (eerder na even warm te hebben gereden, nu steeds eerder) bij gas geven in de 5e versnelling.
kan het ook de druklager zijn bijvoorbeeld? en is deze makkelijk te vervangen? wil gewoon proberen het probleem morgen te verhelpen, en er niet achter komen dat ik iets moet vervangen dat ik niet heb zegmaar :)
in ieder geval thnx voor de replies so far
Als het steeds sneller gebeurt is je bak misschien al overleden en helpt nieuwe olie niet meer.
Maar heb je al een 17mm imbus dop om hem te kunnen vullen? Je krijgt hem anders namelijk heel erg lastig los. Ik heb het wel eens met een wielbout gedaan (= ook 17mm)
Om te kijken naar de koppeling en/of druklager moet je de bak van de motor afhalen. ;) Is iets meer werk dan het wiel eraf te halen.
lschothuis
01-10-2010, 15:23
oke, thnx voor de reply,
ik ga het inderdaad ook doen met een bout, moet lukken, ga eerst maar eens kijken of het olieverversen helpt. De bak zou al overleden kunnen zijn? wat denk je dan dat het is?
mzzl
Ik hoop dat je hem los krijgt met een bout. Soms kan je niet genoeg kracht zetten met een ring of steek sleutel erop.
Misschien hebben de lagers al te lang droog gestaan waardoor ze te heet zijn geweest. Ik hoop het niet voor je, maar je weet het niet.
lschothuis
01-10-2010, 20:41
ik hoop het ook niet, nja we zien het morgen, ik laat weten hoe het is afgelopen :)
lschothuis
02-10-2010, 15:47
olie ververst, zat nog maar een halve liter in, piep zo goed als over . thnx voor het goede advies :)
Fijn voor je dat je op tijd bent geweest.
lschothuis
04-10-2010, 07:40
hee luitjes,
nogmaals bedankt, had mn vorige reply ff snel vanaf mn telefoon gepost. Maar ging echt wonderwel, bout met een kop van 17mm gebruikt om de imbus los te krijgen. Met daarop alleen een sleutel konden we niet genoeg kracht zetten dus heb er een stuk buis opgezet.
Eenmaal open was de klus snel geklaart. Er kwam nog amper een halve liter olie uit en er ging anderhalve liter olie in.
heb direct het hitteschild eraf gehaald, dus daar horen we ook niks meer van ;)
Daarna direct getest of het over was, in het begin hoorde ik hem nog heel iets, maar dat is nu ook over na een tochtje van 200 km :)
goed iig super bedankt!
Er hoort toch ongeveer 2 liter in een 020 bak te gaan?
Had je de auto wel recht staan?
lschothuis
04-10-2010, 08:19
volgens de verkoper van de olie moest er 1.5 liter in. Heb er extra op gelet dat de auto recht stond, heb hem zelfs iets naar rechts laten hellen. waterkompasje erbij, dus dat moet opzich kloppen :)
Nooit verkopers geloven die 3000 verschillende vul hoeveelheden per dag horen. ;)
Normaal haal je de plug die naast het groene dekseltje zit er uit en vul je hem tot het hier weer eruit loopt.
Ik meende dat er 2 liter in moest, maar kan me ook vergissen dat dit de 02A bak is.
Johan1982MK1
04-10-2010, 13:09
Nog ff ter info:
Druklager zit achter in de bak, en niet voor op de drukgroep..
Zijn eigenlijk nooit stuk, loopt altyd in de olie.
lschothuis
16-11-2010, 09:08
oke mensen,
het probleem met de versnellingsbak is dus helemaal verholpen. nogmaals hardstikke bedankt daarvoor! heb er echt helemaal geen last meer van, echter nu dient het volgende probleem zich aan en wil jullie vragen daarover even mee te denken:
Laatste week merk ik ineens dat de binnenkant van de (met name) voorruit net zo nat wordt als de buitenkant van de ruit (condens enzo... dikke druppels) ook ruikt het wat muf in de auto en wordt de kachel erg laat (en bijna niet) warm, nu heb ik gelezen dat de kachel nogal eens lek wil gaan bij de golfII en dit dezelfde kenmerken / problemen geeft.
Is er een manier om te check of het inderdaad om een lekke kachel gaat zonder het dashboard te demonteren?
Ik hoor mensen ook over natte plekken bij de voeten (bijrijder danwel bestuurderskant) die heb ik niet kunnen ontdekken. Nog andere plekken waar ik zou kunnen kijken?
het gaat om een golfII cl diesel uit '91 die (helaas) altijd buiten staat.
ik hoor graag jullie oordeel zodat ik weer aan de slag kan en de komende winter kan trotseren!
lschothuis
16-11-2010, 09:51
excuus, heb nog e.e.a. gevonden,
06-11-2010, 17:54
JohanV
Forum regular Join Date: Aug 2008
Location / Country: Enschede
--------------------------------------------------------------------------------
- Lekke kachelradiateur
- Lekken onder het voorruitrubber in de hoeken (zitten onzichtbare gaten die vaak roesten)
- Kapotte folie in de deuren
- Lek langs antennekabel en motorkaphendel
Gewoon bij elk van die punten even voelen of het vochtig is en dan zo hoog mogelijk zoeken. Het komt trouwens altijd achter de voorstoelen terecht want dat is het laagste punt.
------------------------------------------
ik weet dat de deurfolie niet helemaal meer sluit ivm inbraak tijdje terug. Gewoon afplakken met ducktape?! is dat de remedi?
zal ook direct de andere plekken controleren uit het andere topic
Klinkt als een kachel radiateur die vervangen moet worden.
Maak voor nieuwe vragen aub een nieuw topic aan....
Ik probeer bij diesel problemen te helpen, maar ben niet geeinteresseerd in andere problemen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.