Log in

View Full Version : Wie werken er in de schadeherstel?


polopower
28-01-2005, 16:59
Deze vraag zou ook onder 'plaatwerk' kunnen vallen maar heb hem in off-topic gezet.

Aangezien ik binnenkort zonder bijbaantje kom te zitten ben ik op zoek naar een bijbaan als voorwerker in de schadeherstel. Waarom? omdat het me heel erg leuk lijkt en op deze wijze wil ik leuk wat ervaring en connecties opdoen die ooit misschien van pas komen bij mijn hobby.

Ben al bij enkele bedrijven geweest en daarvan toonden enkele wel interesse ondanks dat ik nul komma nul ervaring of een relevante opleiding volg. Echter moet ik wel laten zien dat ik het één en ander snel op kan pikken.

Daarom aan de heren spuiters/voorwerkers/schadeherstellers:

Kunnen jullie enige tips geven (ook leuk voor de doe-het-zelvers met ambitie) mbt.. het schuren?

Welke korrels gebruik je? Nat of juist niet? Welke grondlagen gebruiken jullie? Machinaal of handwerk? Plamuurlagen anders behandelen? Vertinnen? Vijlen (ivm lood bij het vertinnen)? Etc. etc.

En waar moet ik nog meer op letten? Alle advies is welkom.

Bvd

Marcski
28-01-2005, 17:09
Ik heb hem toch verplaatst ;) omdat deze tips voor iedereen handig kunnen zijn

Matheo
28-01-2005, 17:12
ben wel benieuwd, ik wil op den duur ook wel wat plaatwerk gaan doen...ooit...een keer...mischien :D

Melvin
28-01-2005, 18:33
ik ben zo ook bij een schadeherstel bedrijf begonnen, vorig jaar keertje... heb er maar 2 of 3 maanden gewerkt... kon alleen op zaterdag en uiteindelijk werd dat opruimdag... daaaaaggggg

VolkswagenRacing
28-01-2005, 18:49
Ik ben autoschade hersteller, en er is momenteel heel weinig werk in.
Mensen horen dat het slecht met de economie gaan dus als er schades zijn en de verzekering keert uit ze van het geld op vakantie enzo. Er worden een stuk minder schades hersteld.
Ook de lease bedrijven hebben veel minder klanten, dat scheelt ook een heleboel werk voor de schade herstel branch,

Over die tips, elk bedrijf werkt op andere manier. Ene bedrijf schuurt nat, andere droog.
Ook zijn er bedrijven die in de voorbewerking alleen schuren en grondlak doen, dus niet het strak zetten van plaat materiaal. Als je er een beetje oog voor hebt, leer je het vanzelf als je er een tijdje werkt. Dus succes ermee :)

johangolf1
28-01-2005, 18:53
ja wat kan ik er nog aan toevoegen volkswagenracing...
hier is het precies hetzelfde ook zo rustig bij ons op de zaak...

polopower
29-01-2005, 10:55
Maar hoe gaan jullie dan te werk? Het kan me niet zo heel veel schelen dat de werkwijze per bedrijf anders is, maar het lijkt me gewoon positief dat ik wel het een en ander kan laten zien qua kunnen. Dat dat niet de uiteindelijke werkwijze is die ik moet toepassen maakt me niet zo heel veel uit. Het gaat meer om de goede eerste indruk ;)

Met welke korrel schuur je? En welke korrels absoluut niet. Schuur je van grof naar fijn of pak je maar 1 grofheid waar je de hele auto mee doet?

Behandel je de originele lak anders dan je een primer of plamuurlaag doet wanneer deze overgespoten moet worden?

Vergt de hechting van primer een grovere korrel dan de uiteindelijke lak laag?

En hoe krijg je het strakste resultaat bij plamuren? (houding van het mes etc)

Poetsen/polijsten jullie de uiteindelijke laag na? Etc.

VolkswagenRacing
29-01-2005, 13:13
Oneffenheden schuur je van grof naar fijn, 120 280 400 (80 en 120 is eigenlijk alleen kaal maken voor het plamuren)
De rest van de auto die al strak is (plus primer delen) scotch brite matje korrel 800.

Plamuuren hoe scherper de hoek tussen werk en mes hoe meer plamuur erop gaat, daar kom je pas achter na een paar keer smeren :) Het goed strak schuren is het ingewikkelde ervan. In het begin lijkt het strak tot de aflak erop zit ;) daar moet je ook oog voor krijgen.

Polijsten, gebeurd niet als het goed is staat er een goeie spuiter in de cabine en is het niet nodig. Maarja iedereen maakt wel eens een foutje. Dus een zakertje word er met korrel 2000 uitgeschuurd en daarna uitgepolijst. Ook extreme stofjes kunnen er zo uitgehaald worden (doe dit liever niet bij een zwarte auto)

Verder nog vragen? ;)

polopower
29-01-2005, 13:35
Plamuur je op kaal metaal of moet er eerst een primerlaag op worden gezet? Kun je reeds gelakt metaal plamuren? En wat gaat er vooraf aan het plamuren?

Hoe plak je af? Neem bijv. een raam + rubber. Plak je dit dan strak op de rand of doe je dit met overlap en dus je dat vervolgens onder het rubber?

Hoe ontvet je? Spuiten jullie de delen in ontvetter of nemen jullie het af met een doordrenkte doek of papier?

Heb je ook ervaring met vertinnen?

En hebben plastic (bumpers, spiegels etc) een andere voorwerking nodig? (denk weer aan verschil in korrel tov. het schuren van metaal)

Kun jij ook plastic-lassen of is dat iets waar een voorwerker zich niet mee bezig hoeft te houden?

Dennis@polo86c.nl
29-01-2005, 13:43
Zijn er voor schadeherstel geen theorieboeken?
Neem aan van wel, aangezien er ook opleidingen voor zijn.

polopower
29-01-2005, 13:51
Vast wel maar ik kan ze niet vinden. Gevraagd bij de lokale boekenboer, gezocht op google, gezocht op asn en op bol.com

VolkswagenRacing
29-01-2005, 13:55
Als ik jouw was zou ik gewoon terug naar school gaan ;)

Plamuren altijd op kaal gemaakt staal, NOOIT over lak of primer.
Ontvetten gewoon met een doek
en de rest komt zo goed als niet voor.

VolkswagenRacing
29-01-2005, 13:56
Denk na dat het herstellen van een bumper al snel een aantal uur kost.
Meestal is het goedkoper en beter om gelijk voor nieuw op te gaan.

Met schermen gebeurd dat ook vaak.

polopower
29-01-2005, 14:32
Machinaal met de hand of combinatie van?En weet jij toevallig boeken met de theorie van het betere voorwerk?

En vaak zie je bij het strakzetten van een auto dat ze donkere strepen in het plamuurwerk zetten om te zien of het plaatwerk niet meer glooiend is. Spuit je deze strepen als laatste op of tussen verschillende plamuurlagen?

polog40
29-01-2005, 19:14
Die donkere strepen is een soort zwart poeder. Probeer het eens bij het VOC voor boeken. En probeer nou niet het slimpie uit te hangen bij een bedrijf want elk schade bedrijf werkt anders........

Arjan

Melvin
30-01-2005, 10:31
ga eerst maar eens vragen of je er kan beginnen, je zegt gewoon eerlijk dat je nog weinig ervan af weet... en je zegt ook dat je gewoon veel interesse hebt in het leren van het vak... zo heb ik het ook gedaan en zo lijkt het me ook het beste.... gewoon goed luisteren naar wat er tegen je gezegd wordt... dan weet je ook meteen hoe dat bedrijf werkt... via internet kun je het toch niet leren, moet je toch uit de praktijk halen...

vandebuild
31-01-2005, 13:18
Het is niet gemakkelijk uit te leggen hoe u een wagen moet voorbereiden u heeft jaren
of ervaring nodig en training voor restauratie,plaatwerk en spuitwerk,mijn advice
start in een schadebedrijf als een leerling en werk u zelf op.
het is zeer moelijk uit teleggen via internet hoe je een wagen moet voorbereiden
ik ben een schadehersteller in Engeland en met meer dan 15 jaar of ervaring en nog altijd leer ik bij er zijn boeken in de shops dat geef je de basis .
Alsook schadeherstelling is verdeeld in 3
plaatwerk,Schuren en voorbereiden voor spuitwerken dan spuitwerk.
Veel geluk en plezier met uw zoek werk
Groetjes Dirco

GTD Special
01-02-2005, 10:41
Ik ben autoschade hersteller, en er is momenteel heel weinig werk in.
Mensen horen dat het slecht met de economie gaan dus als er schades zijn en de verzekering keert uit ze van het geld op vakantie enzo. Er worden een stuk minder schades hersteld.
Ook de lease bedrijven hebben veel minder klanten, dat scheelt ook een heleboel werk voor de schade herstel branch De schadeherstelbranche zal de komende jaren nog wel meer inkrimpen. En dit heeft voornamelijk te maken met een dalend schadevolume (20-30%). Hierdoor zal er in de branche een sanering plaatsvinden die de overcapaciteit (waar nu al steeds meer sprake van is) terug moet dringen. Dit heeft niks te maken met de afname van klanten bij leasemaatschappijen...deze bedrijven groeien namelijk nog steeds (de grote leasemaatschappijen) ondanks de slechte economie... dus hier ligt het niet aan.

volksfahrer.nl
01-02-2005, 13:10
Ik heb begrepen dat je ook op epoxy primer kan plamuren?
Ik ben met een bus bezig en het lieft zet ik die na al het
laswerk direct in de epoxy en ga hem dan strakzetten....

Ik ben nog wel effe zoet met plamuren en als ik her een der kaal
staal heb ben ik bang dat er daar toch weer roest gaat onstaan (vliegroest).

vandebuild
01-02-2005, 19:10
Ik heb begrepen dat je ook op epoxy primer kan plamuren?
Ik ben met een bus bezig en het lieft zet ik die na al het
laswerk direct in de epoxy en ga hem dan strakzetten....

Ik ben nog wel effe zoet met plamuren en als ik her een der kaal
staal heb ben ik bang dat er daar toch weer roest gaat onstaan (vliegroest).dat is waar u kan op epoxy plamuren maar vooralleer u start eerst
met grof schuur papier bewerken zoodat je een goede hechting bekomt
Grid 80 veel geluk met plamuren!!

VolkswagenRacing
01-02-2005, 19:25
Of na het lassen koper spray gebruiken,

polog40
01-02-2005, 21:09
JE zal wel zinkspray en kopervet door elkaar halen?

Marcski
01-02-2005, 21:36
Lol

VolkswagenRacing
02-02-2005, 15:21
Nee.. bedoel echt koperspay.
Zinkspray word bij ons bedrijf niet meer gebruikt,

polopower
04-02-2005, 12:47
Die donkere strepen is een soort zwart poeder. Probeer het eens bij het VOC voor boeken. En probeer nou niet het slimpie uit te hangen bij een bedrijf want elk schade bedrijf werkt anders........

Arjan


VOC? Waar vinden we dat?

Trouwens tot dusver bedankt voor de antwoorden jongens.

VolkswagenRacing
05-02-2005, 13:19
http://www.vocar.nl

biertje
08-02-2005, 22:11
http://www.nnbh.com/ltsearch.php?words=schadeherstellen

Maar schuren leer je niet uit een boek.. gewoon mee beginnen dan merk je vanzelf wat je wel en wat je niet kunt...

In de praktijk gebeurt het vaak zo:

Auto komt binnen -> wassen / ontvetten.

Auto gaat naar de plaatwerkerij, daar wordt de auto gedemonteerd / rechtgetrokken / gelast / uitgedeukt.

Auto gaat naar de voorbewerking, daar wordt de auto ontvet en geschuurd.

Gelaste delen zijn vaak met een slijptol van lak ontdaan, dus ga je daar eerst een overgang in schuren met korrel 80/120 (niet te warm laten worden) en dan uitschuren met 280 ofzo.

Nu goed voelen hoe het plaatwerk loopt en dan bedenken hoe de holte opgevuld moet worden of de bult teruggebracht moet worden (met een hamer dus...). Dan plamuur aanmaken, met plamuurmes aanbrengen, hoe rechter overeind je het mes houdt hoe minder plamuur er op de plek komt, dus heb je een gedeelte met een deuk smeer je daar plamuur op met een variatie van de stand van je mes.

Probeer de originele vorm zo goed mogelijk aan te houden en niet teveel plamuur te smeren. Dit om 2 redenen...
- teveel plamuur betekent veel schuren, en veel schuren wekt warmte op waardoor je plaatmateriaal verzwakt kan worden, en
- schuren kan leuk zijn, maar met mate ;)

De plamuur wordt na het aanbrengen meestal met 80/120 in de goede basisvorm geschuurd, waarna met 180/280 de grootste schuurkrassen weggeschuurd worden, en de omliggende plek uitgeschuurd wordt met 280/320/400 ofzo... controle wordt gedaan door veel te voelen, en af en toe wat zwarte poeder aan te brengen om daarmee met "het heilig oog" te controleren.

Dan wordt de auto afgeplakt, en wordt er een primerlaag aangebracht.. die bestaat meestal uit een roestwerend materiaal die eerst over het kale metaal wordt gespoten en daarna een primer. Die primer is ervoor om een opbouwende laag te maken voor de aflak, waarin onregelmatigheden van het plamuren nog uitgevlakt kunnen worden...

Schuren van de primer gebeurt meestal in een setje van 280/320/400 droog, en met een natsysteem weet ik het zo even niet maar ik kan me iets voorstellen van rond de 300/400/800/1000 nat... (de meeste bedrijven die ik ken gebruiken voor normale productie een droog systeem).

Dan wordt de auto weer ontvet en afgeplakt waarna de auto naar de spuitcabine gaat, waar de spuiter de auto verder afplakt, nog eens ontvet en met een kleefdoek afdoet, waarna de auto wordt gespoten.

Wat is nu het belangrijkste voor het schuren samengevat in een aantal punten?

1. Voelen, das echt het belangrijkste zonder dit weet je niet wat je aan het doen bent (zeker in het begin, iemand met ervaring kan natuurlijk al een gedeelte op routine doen, maar ook die moet nog goed voelen).

2. Niet teveel schuren (houdt de warmte uit het materiaal en je wilt gewoon zo min mogelijk werk hebben aan schuren).

3. Netjes werken en tussen alle gangen door zorgen dat je werk vetvrij is en blijft.

Het poces zelf is vrij snel door te hebben (de verschillende soorten van schuurpapier / schuurmiddelen gebruiken), het smeren van plamuur komt ook vrij snel.. en het schuren is een kwestie van ervaring en er gevoel voor hebben....

Komt vast wel goed :D

polopower
09-02-2005, 14:29
Mijn dank is groot.... Super!

61 RagTop
03-03-2005, 22:00
En is Polopower al een beetje aan de slag met het herstellen van autos??
wat tips:
als je komt te werken bij een schade hersteller, luister dan goed naar de oude rot die je wegwijs maakt, sta open voor zijn invalshoek, denk niet meteen dat je weet hoe je een voorbewerking moet doen, vraag liever te vaak (of zelfs laag voor laag) hoe je voorbewerking verloopt.....en als je iets niet strak zou hebben geschuurd volgens de oude rot, leg dan uit wat je vingers voelen, en probeer te voelen wat de oude rot voelt.....
en most of all......wees kritisch....1 klein foutje of laksigheid met schuren kan betekenen dat dat deel opnieuw moet worden gespoten.......beter te kritisch dan een kritieke spuiter in de spuitery te hebben lopen door een schuurfoutje heheh

polopower
04-03-2005, 12:06
ik ben al weer op zoek. Enkele adressen waar ik het over had waren zeer serieus, alleen komen ze daar enkele weken na dato toch weer op terug lijkt het wel. Ik zoek rustig verder en hoop dat de economie wat aantrekt want het ziet er tot duver belabberd rustig uit in de schadeherstel. In ieder geval bedankt voor de tips, die komen hoe dan ook toch wel van pas. Andere tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Adriaan
05-03-2005, 02:08
Polopower: slechte economie is goed als je je car wil laten spuiten. Zo kan je spuiterijen (die je geselecteeerd hebt en goed zijn) de lagere aanbiedingen van de concurrent geven (of aandikken) zodat je een lagere prijs krijgt

(ben je nou hollander of niet?)

DesertWind
09-03-2005, 00:05
het is inderdaad slecht op moment.

tip bij het schuren: denk niet even een bobbel uit de plamuu te schuren door alleen over dat gedeelte te schuren, maar schuur het ver een groter oppervlak uit.

vertinnen is veel mooier en beter dan plamuur, het nadeel is dat het zeer arbeids intensief is. heb laatst nog de deurstijlen en kofferbakrand van een Jaguar vertint. ben je wel even zoet mee ;) (ik werk in de auto restauratie, daar wordt nog wel van deze techniek gebruik gemaakt )