PDA

View Full Version : Fuseekogel vervangen


Zestienkleppen
16-01-2004, 10:26
Nou, kom dus net van de garage af, was de bijgeluiden helemaal zat en kon het zelf niet echt vinden. Eindresultaat was dat de uitlaat van voor tot achter los zat (door al die kutdrempels natuurlijk), 2 velgen zijn krom en de fuseekogel rechtsvoor heeft teveel speling, wat leidt tot allemaal rare geluiden. Iemand anders dat wel eens gehad? Verder nog de opmerking dat er een beetje rare geluiden uit de motor kwamen, leek op de waterpomp maar was niet goed te onderscheiden door al het gerammel van de uitlaat.

Maar om te beginnen: Hoe vervang je een fuseekogel?

Thanx

Derk

Zestienkleppen
16-01-2004, 13:09
En weet iemand toevallig hoe een fuseekogel in het engels heet?

MyGTI
16-01-2004, 13:13
Fuseekogel vervangen:
Wiel eraf, as oid omhoog met een krik (onder de remschijf plaatsen en omhoog krikken) boutjes los van de fuseekogel en met een fuseevork kun je em eruit wrikken (met aardig wat kracht ghehe)... :D

Succes :D

(wel goed controleren of je de goeie weer hebt, zijn 2 diameters en wij hadden eerst ook de verkeerde van de autohandel gekregen, foute boel dus...)

Zestienkleppen
16-01-2004, 13:21
Fuseevork? hmmmm. Hoe wist je dat de fuseekogels vervangen moesten worden? En merkte je er wat van na vervangen?

MyGTI
16-01-2004, 13:41
Hij moest voor de APK en het werd mij verteld dat de ene fuseekogel doorgerot was :)
Heb er eerlijk gezegd kwa rijden enzo geen verschil gemerkt :D
Maja als ze zeggen dat dat vervangen moet worden dan doen we dat :D
Fuseevork kun je wel in een autoshop(dealer) halen, kost 9 euro en is zeeeeer handig!

maurice_vr6
16-01-2004, 13:48
ja maar hoeft niet je tikt die ook gewoon eruit, maarja met zo'n ding zal het wel wat sneller gaan

MyGTI
16-01-2004, 13:58
Het scheelt enorm met zown vork, maar idd kan het gewoon ook :D heb je alleen wat langer werk :P

Zestienkleppen
16-01-2004, 14:03
Zo'n vork is dus een pre. Maar kan teveel speling op de fuseekogel knarsende geluiden ten gevolge hebben?

MyGTI
16-01-2004, 14:07
Hmz dat weet ik nie.. :P
Iemand anders? :D

Chrispy
16-01-2004, 17:21
ja, je moet het zien dat het voorwiel op drie punten draait.
de homokineet
de stuurkogel
de fuseekogel
Alledrie zijn ze beschermt door een rubber hoes, en natuurlijk kunnen ze op verloop van tijd speling geven. Alledrie kan je gaan horen. de kogels moet je er niet zomaar uitslaan, omdat de schroefdraad tot het eind doorloopt, als je misslaat, kan je andere belangrijke dingen raken.
Als je een vork koopt, koop dan geen 9 euro dingetje, er komen hele grote krachten op te staan. gebruik een vork, span 'm aan, en wacht. Ik heb wel eens een dag moeten wachten, en weer met wd40 ingespoten, en onverwacht. "beng" schoot ze los.

EN DAN LEES IK DAT EEN OF ANDERE IDIOOT :schieten: :shock: :shock: :shock: JE VERTELD DAT JE JE KRIK ONDER DE REMSCHIJF MOET PLAATSEN: zullen we dat maar niet doen, ik hoef niet eens duidelijk te maken waarom niet.
als je de fusee los hebt, wil een stukje hout tussen de as wondren doen.

maurice_vr6
16-01-2004, 17:35
hamer een beitel gaan ook goed:D

Zestienkleppen
16-01-2004, 17:59
Dat van die krik onder de remschijf had ik al begrepen, remschijven pas nog vervangen dus daar ben ik nog wel zuinig op. Maar beginnen met de fusee en dan eens kijken of de geluiden er nog zijn...?

MyGTI
16-01-2004, 18:57
ja, je moet het zien dat het voorwiel op drie punten draait.
de homokineet
de stuurkogel
de fuseekogel
Alledrie zijn ze beschermt door een rubber hoes, en natuurlijk kunnen ze op verloop van tijd speling geven. Alledrie kan je gaan horen. de kogels moet je er niet zomaar uitslaan, omdat de schroefdraad tot het eind doorloopt, als je misslaat, kan je andere belangrijke dingen raken.
Als je een vork koopt, koop dan geen 9 euro dingetje, er komen hele grote krachten op te staan. gebruik een vork, span 'm aan, en wacht. Ik heb wel eens een dag moeten wachten, en weer met wd40 ingespoten, en onverwacht. "beng" schoot ze los.

EN DAN LEES IK DAT EEN OF ANDERE IDIOOT :schieten: :shock: :shock: :shock: JE VERTELD DAT JE JE KRIK ONDER DE REMSCHIJF MOET PLAATSEN: zullen we dat maar niet doen, ik hoef niet eens duidelijk te maken waarom niet.
als je de fusee los hebt, wil een stukje hout tussen de as wondren doen.


Sjesus kan dat ook ff normaal????????? :shock: :shock: :shock:

:schieten: :schieten: :schieten:

Ik heb zelf die fussekogel niet vervangen en alleen maar opgelet en dat zo overgebracht!!!
Auto was met grote krik opgekrikt en het kleine krikje hield de remschijf omhoog ....
En zown vork kost nie meer, komt gewoon bij de dealer weg!!!

Ik zet wel niks meer neer op dit kloteforum, je wordt gelijk voor idioot uitgemaakt terwijl ik alleen wilde helpen :(

maurice_vr6
16-01-2004, 19:17
ja vind ik ook wel een beetje aardig zijn voor elkaar

MMgolfnut1
16-01-2004, 19:57
Sjesus kan dat ook ff normaal????????? :shock: :shock: :shock:

:schieten: :schieten: :schieten:

Ik heb zelf die fussekogel niet vervangen en alleen maar opgelet en dat zo overgebracht!!!
Auto was met grote krik opgekrikt en het kleine krikje hield de remschijf omhoog ....
En zown vork kost nie meer, komt gewoon bij de dealer weg!!!

Ik zet wel niks meer neer op dit kloteforum, je wordt gelijk voor idioot uitgemaakt terwijl ik alleen wilde helpen :(

Blijf jij gewoon lekker hier!! Mensen met goede bedoelingen hoeven niet weg.
Chris kan het ook op een normale manier brengen. Zo gaan we toch niet met elkaar om?

maurice_vr6
16-01-2004, 20:16
gewoon blijven!!!!!!!!!
goede bedoelingen zijn altijd welkom hoor en anders corrigeren we je wel op een nette manier :D

Tommy
16-01-2004, 23:40
ja, je moet het zien dat het voorwiel op drie punten draait.
de homokineet
de stuurkogel
de fuseekogel
Alledrie zijn ze beschermt door een rubber hoes, en natuurlijk kunnen ze op verloop van tijd speling geven. Alledrie kan je gaan horen. de kogels moet je er niet zomaar uitslaan, omdat de schroefdraad tot het eind doorloopt, als je misslaat, kan je andere belangrijke dingen raken.
Als je een vork koopt, koop dan geen 9 euro dingetje, er komen hele grote krachten op te staan. gebruik een vork, span 'm aan, en wacht. Ik heb wel eens een dag moeten wachten, en weer met wd40 ingespoten, en onverwacht. "beng" schoot ze los.

EN DAN LEES IK DAT EEN OF ANDERE IDIOOT :schieten: :shock: :shock: :shock: JE VERTELD DAT JE JE KRIK ONDER DE REMSCHIJF MOET PLAATSEN: zullen we dat maar niet doen, ik hoef niet eens duidelijk te maken waarom niet.
als je de fusee los hebt, wil een stukje hout tussen de as wondren doen.


Sjesus kan dat ook ff normaal????????? :shock: :shock: :shock:

:schieten: :schieten: :schieten:

Ik heb zelf die fussekogel niet vervangen en alleen maar opgelet en dat zo overgebracht!!!
Auto was met grote krik opgekrikt en het kleine krikje hield de remschijf omhoog ....
En zown vork kost nie meer, komt gewoon bij de dealer weg!!!

Ik zet wel niks meer neer op dit kloteforum, je wordt gelijk voor idioot uitgemaakt terwijl ik alleen wilde helpen :(

Laat maar lullen Ans... Een remschijf kan het heus wel hebben, zoals je omschrijft... wat voor krachten zouden er op komen als je remt...? Kan een krik niet evenaren hoor. Maar oke, de manier van reageren gaat het dus ook om... Mijn tip, gewoon je bijdrage blijven leveren Ans. Neem het met een korreltje zout, zal ook wel niet zo extreem bedoeld zijn als het overkomt, maar daar had misschien even over nagedacht kunnen worden.

MyGTI
16-01-2004, 23:57
Tsjah ik had vanavond nog es nagevraagd of ik nou echt zo dom ben geweest of verkeerd had gezien of whatever, maar iedereen die ik vraag zegt dat een remschijf zo niks kan gebeuren (zolang je em niet zo hoog krikt dat de auto meegaat ;) )
Maar zolang ie ondersteunt is er niks mis mee...

Maar had het graag op een andere manier gecorrigeerd gezien snappie?
Ik leer ook nog en wilde dit alleen ff overbrengen hoe wij dit (met succes) hebben gedaan maja...

Vind het gewoon lullig...

MMgolfnut1
16-01-2004, 23:59
Ignore! Gewoon lekker doorgaan!

Zestienkleppen
17-01-2004, 11:13
Tsjah ik had vanavond nog es nagevraagd of ik nou echt zo dom ben geweest of verkeerd had gezien of whatever, maar iedereen die ik vraag zegt dat een remschijf zo niks kan gebeuren (zolang je em niet zo hoog krikt dat de auto meegaat ;) )
Maar zolang ie ondersteunt is er niks mis mee...

Maar had het graag op een andere manier gecorrigeerd gezien snappie?
Ik leer ook nog en wilde dit alleen ff overbrengen hoe wij dit (met succes) hebben gedaan maja...

Vind het gewoon lullig...

Maar je uitleg was toch goed? Je was ook nog de eerste die vertelde hoe en wat, Daarvoor had ik nog geen idee. Dus je hebt me zeker geholpen, om te beginnen bij de beeldvorming van het werkje.

Dat idioot neemt ie vast wel terug...?

MyGTI
17-01-2004, 11:39
Ach we gaan gewoon lekker door denk ik maar en zal me iets minder bezig houden met het technische gedeelte..
Zoveel verstand heb ik er nie van, maar kan alleen mijn ervaring met bepaalde dingen met jullie delen :D
En als dat fout is hoor ik dat natuurlijk graag, kan wel tegen "opbouwende" kritiek, maar sommige mensen gaan liever schelden :D

Succes met je autootje! (ben blij dat je toch nog "iets" aan mijn ervaring hebt gehad ghehe)

Chrispy
17-01-2004, 21:32
beste MyGTI,
[ idiot mode]EN DAN LEES IK DAT EEN OF ANDERE IDIOOT JE VERTELD DAT JE JE KRIK ONDER DE REMSCHIJF MOET PLAATSEN: [/idiot mode]

oké, zo is het niet bedoeld, ecxuses als het zo opgevat wordt, maar stel je voor, je zet een krik onder een remschijf(die je niet kunt blokkeren), en je bent bezig om een vastzittende fusee te verwijderen. de auto beweegt, wardoor de schijf iets draait. (Ook al wordt de auto gedragen door een assteum of een andere krik) De krik schiet weg, waardoor de schijf meteen naar zn rustpunt schiet, als je dan je handen bij de fusee hebt......

het is niet bedoeld om je af te kraken, maar degene van wie jij hebt gezien hebt was fout; en riskeerde met jouw auto hetzelfde. De schijf kan het gewicht van de krik wel dragen, maar vergeet niet dat je die schijf niet kan blokkeren.

Het komt erop neer dat ik jou niet bedoelde met het wordt idioot. Als het zo overkomt, biedt ik opnieuw terstond mijn excuses aan.

Ook per PB verzonden.

MyGTI
17-01-2004, 22:14
Heb het gelezen en je een PB terug gestuurd.
Bedankt!

Groetjes Ans

maurice_vr6
17-01-2004, 22:39
toch weer peacefull opgelost ..............MOOI

Lennart
19-01-2004, 13:49
http://www.kurts-smilies.de/huepf.gif

Marco
19-01-2004, 18:09
Als je naar de automaterialen zaak gaat en je zegt dat je een nieuwe fuseekogel nodig hebt voor een golf 2, krijg je een compleet setje, met het bevestigingsplaatje aan de onderzijde erbij, incl 3 nieuwe bouten (ervaring leert dat die meestal afbreken, 1 of meerdere).

Dat plaatje krijg je er met een schroevendraaier ook wel uit gewurmd. Kwartiertje tot 20 min werk per kant.

Zestienkleppen
20-01-2004, 09:25
Als je naar de automaterialen zaak gaat en je zegt dat je een nieuwe fuseekogel nodig hebt voor een golf 2, krijg je een compleet setje, met het bevestigingsplaatje aan de onderzijde erbij, incl 3 nieuwe bouten (ervaring leert dat die meestal afbreken, 1 of meerdere).

Dat plaatje krijg je er met een schroevendraaier ook wel uit gewurmd. Kwartiertje tot 20 min werk per kant.

Wat is nou dat verhaal van die fuseevork dan? Of staat deze reparatie ook ergens beschreven?

maurice_vr6
20-01-2004, 12:11
dit is een toevoeging, die fuseevork heb je zo nog steeds nodig

Zestienkleppen
20-01-2004, 13:42
Ok thanx.

Ben net ff bji de dealer geweest en die wil 47,45 euro ontvangen voor 1 fuseekogel. In ETKA heet dat trouwens een stuurkogel, kan dat kloppen? Maar goed, ik ga eerst eens bij de automaterialen zaak kijken, misschien zijn ze daar goedkoper.

maurice_vr6
20-01-2004, 14:14
ja dat heet stuurkogel, en ja bij de automaterialenzaak zijn ze goedkoper

MyGTI
20-01-2004, 16:11
Ik heb er (met korting :P) 20 euro voor betaald!
Kost normaal 26 euro ofzo..
Gewoon bij een auto zaak gehaald.

Groetjes Ans

Zestienkleppen
21-01-2004, 13:55
Zo, ben net terug van de automaterialenzaak, voor 28 euro een fuseekogel gehaald. Die kerel kon alleen niet begrijpen waarom dat bij de VW-dealer ook wel een stuurkogel heette, dat vond ie de kogel aan het einde van de stuurstang. Ook had ik geen fuseevork nodig omdat de bevestiging niet conisch was.

rara

Zestienkleppen
21-01-2004, 14:03
Voor alle duidelijkheid, ik heb dus onderdeel 2 uit het volgende plaatje gekocht:
http://home.pi.be/~oo461621/jetta/images/wielop1.gif

Moet ik nou ik nog zo'n borgplaat hebben (3) en nieuwe boutjes (1)? En wat zijn 10, 11 en 12?

MyGTI
21-01-2004, 17:20
Hmz dat zat er bij mij allemaal bij :S
Ik kreeg een compleet pakketje (fuseekogel/plaatje/boutjes) voor 26 euro ...

Marco
21-01-2004, 17:48
Ja precies ans, ik had toen ook een complete set. Daarbij zat die plaat er al aan, incl nieuwe boutjes. Weet ook dat ik er zeker geen 28 euro voor kwijt was voor die complete set. Geloof iets van 20 ofzo

Zestienkleppen
22-01-2004, 03:45
Voel me nu wel dronken en lichtelijk genaait...kut.

maurice_vr6
22-01-2004, 12:00
dus voortaan eerst ff vragen en dan kopen :D

Zestienkleppen
22-01-2004, 13:59
Ik ga mooi ffies terug hoor, anders kan ik geeneens beginnen.

MyGTI
22-01-2004, 14:46
Zou ik idd doen als ik jou was... zonder plaatje en boutjes begin je niks..

Succes

maurice_vr6
22-01-2004, 16:33
kan ook met de oude boutjes en plaatje, maar niet zo handig

MyGTI
22-01-2004, 18:01
Maar die zitten meestal helemaal onder de roest toch? (bij mij iig wel..)
;)

jagermeister
22-01-2004, 18:23
Jullie hadden het in het begin toch over de stuurkogel?(kweet het ook niet zeker meer) De konische kogel in ieder geval. Daar heb ik wel een tipje voor. Ik pak altijd een bandijzer die ik onder de stuurstang en bv. op het subframe klem. Dan beetje spanning/kracht erop en met een hamer een tikje geven op het bovenste deel van de kogel aan de zijkant. Je moet het effe doorhebben maar dan tik je m ook in een keer los. Tis geen kwestie van kracht, je moet m laten schrikken, de juiste tik op de juiste plaats. Katindebakkie:)
succes ermee