PDA

View Full Version : ongeluk, audi kaput


Lateralus
12-10-2010, 16:36
Hoi,

Heb een ongeluk gehad, mevrouw die van een afrit kwam en mij voorrang moest geven remde niet en had me niet gezien, dus om botsing te voorkomen uitgeweken, en toen helaas tegen een paal gekomen... Ik denk dat het met de verzekering wel goed komt in mijn voordeel, stel dat dit goed gaat, en ik geef aan, de auto in eigen beheer te willen repareren, enig idee hoeveel ze dan ongeveer uitkeren bij deze schade? Ik ben WA met rechtsbijstand verzekerd. Ik hoop dat de schade expert naar mijn schuur wil komen (daar staat de auto), word anders best lastig als ik hem naar een garage moet slepen. Motor loopt nog, maar ondertrein zal wel niet meer 100 zijn, bij rijden hoor je e.e.a. aanlopen. Motorkap, zijscherm, voorlamp, bumper, gril, onderlip etc etc kapot, heb nog niet onder de motorkap gekeken...

Moet je het uitgekeerde bedrag persee aan de auto uitgeven, of kun je er ook een andere auto van kopen?

Groeten

Lateralus

http://img684.imageshack.us/img684/7305/aaaacustom.jpg

Zollie
12-10-2010, 16:47
het gaat niet om je eigen verzekering, de verzekering van die mevrouw moet jou gaan uitkeren.

de wagen moet door een schadebedrijf oid getaxeerd worden (de schade dan). dan komt eventueel een expert van mevrouw haar verzekering kijken of hij het ermee eens is.

als je geld van ze krijgt is het van jou, mag je mee doen wat je wilt!

sdi-tje
12-10-2010, 16:54
het gaat niet om je eigen verzekering, de verzekering van die mevrouw moet jou gaan uitkeren.

de wagen moet door een schadebedrijf oid getaxeerd worden (de schade dan). dan komt eventueel een expert van mevrouw haar verzekering kijken of hij het ermee eens is.

als je geld van ze krijgt is het van jou, mag je mee doen wat je wilt!
klopt
maar het schade bedrijf moet wel bij de FOCWA zijn aangesloten anders kan de verzekering moeilijk gaan doen

Richard
12-10-2010, 17:10
gezien de omschreven schade zal deze snel economisch totalloss worden verklaard

Lateralus
12-10-2010, 17:18
@zollie, uiteraard hangt het van haar verzekering af, maar mijn verzekering maakt in die zin wel uit dat ik rechtsbijstand heb, dat kan in dit geval wel zinvol zijn.

Het zou me niks verbazen als hij total loss verklaard word... Enig idee wat ze in zo'n geval uitkeren?

Richard
12-10-2010, 17:34
dagwaarde waar je niet altijd blij van word. is vaak zeker niet de vervangingswaarde

Zollie
12-10-2010, 17:48
mijn santana kreeg een dagwaarde van 500 euro... gelukkig was ie met gebroken bumper en deuk in het front ook gelijk total loss :D

rechtsbijstand kan handig zijn ja, maar is er onenigheid over de schuld dan?
neem aan dat je gewoon een schadeformulier hebt ingevuld, met tekening hoe het is gelopen. dus andere partijd met wagen ineens op straat, jij uitgeweken en tegen paal geklapt.
is de politie er nog bij geweest?

Lateralus
12-10-2010, 18:02
ja die had ik er even bij gebeld. Schade forumulier is gewoon goed ingevuld, dus dat zal wel goed komen.

Als ik de 80 voor het ongeluk op marktplaats gezet had, had ik er wel 2000 voor kunnen krijgen denk ik, als ik dan maar 500 euro uitgekeerd krijg...........

Oudelut
12-10-2010, 21:12
Tja, dat is het belang van taxaties...
Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je van het geld kunt doen wat je wilt, er zijn ook verzekeraars die het bedrag alleen willen uitbetalen aan het bedrijf waar-ie gefixed wordt, dus op vertoon van rekening.
Wat ook niet hoeft is dat de auto getaxeerd wordt door een schadebedrijf. Je kunt zelf een taxatie opgeven, en de tegenpartij kan besluiten om dat te willen checken. Op dat moment heb je wél kans dat ze dat alleen bij een (schade)bedrijf willen doen.
Ik raad je aan om advertenties te zoeken van vergelijkbare auto's in vergelijkbare staat. Op basis van de verkoop-/vraagprijzen kun je dan aannemelijk maken wat de waarde van de auto is. Zorg ook dat (behalve de schade natuurlijk) je duidelijk kunt maken dat je erg zuinig op de auto bent (geen rotzooi binnenin e.d.). De experts die ik heb meegemaakt waren wel overtuigd van de waarde van klassieke auto's en liefhebbers-auto's.
Wordt-ie total-loss verklaard, dan loop je idd de kans dat je enkel een register-dagwaarde uitgekeerd krijgt. In dat geval mag je er mee doen wat je wil, maar zal dat idd eerder richting de € 500 dan de € 2000 gaan, ben ik bang...
Let ook op, als-ie total-loss is, mag jij het geld wel hebben, maar is het wrak van de verzekering. Wil je bijvoorbeeld toch herstellen/restaureren, of onderdelen verkopen, dan moet je het wrak van de verzekering terugkopen, en dus ook weer (een deel van het) geld inleveren.

Opnieuw een wijze les voor iedereen die veel liefde, geld en aandacht aan zijn auto op leeftijd besteed: investeer in een taxatie!

Jij succes met de afhandeling iig. Je zou evt ook nog de dame kunnen bellen, als zij niet achteruit wil gaan in de no-claim wil ze het misschien wel onderhands afkopen. Ze heeft bijvoorbeeld ook nog een eigen risico. Dat eigen risico + de meerwaarde aan premies nadat ze een stap in no-claim terug is gegaan kan ook al wel een aardig bedrag zijn...

Maar wat veel belangrijker is: hoe is het met jezelf? Niets aan over gehouden? Let de komende dagen goed op eventuele klachten in/aan nek en rug, en twijfel niet om ervoor naar de dokter te gaan...

De Pul
12-10-2010, 21:24
balen johan.....:mad:
helaas krijg je net als de rest al zegt zonder taxering alleen de dagwaarde,totalloss is ie zeker....hoop voor je dat het meer is dan 500,maar ben ook bang voor een giga tegenvaller.

Lateralus
12-10-2010, 21:46
bedankt jongens.

Met mij is er niks aan de hand, ik reed met hoog uit 15km/u op die paal.

Ben benieuwd wat er van gaat komen. Als ze die dagwaarde van 500 geven, mag ik het wrak dan wel houden?

Oudelut
12-10-2010, 21:53
Nope, van die € 500 mag je dan het wrak terugkopen. Ik verwacht dat ze daar dan bv nog € 100 voor willen hebben...
Maar zolang je niet met de verzekering hebt gepraat blijft het hier verder bij gissen.

Was die paal die je geraakt hebt dan tenminste wel nog een flitspaal die nu out-of-order is? :D

Lateralus
12-10-2010, 21:59
helaas haha :-P Was een wegwijzer...

Ik zal dan wat advertenties gaan opzoeken van vergelijkbare autos. Gewoon uitprinten en meenemen als de taxateur komt?

De Pul
12-10-2010, 22:14
weet uit eigen ervaring dat dat geen zin heeft,al kan je het altijd proberen;)
succes met de afhandeling en ik hoop van harte dat je er nog iets van terugziet.

Oudelut
12-10-2010, 22:33
Jep, probeer er een mooie klapper van te maken, inclusief bijvoorbeeld rapportage-foto's van je eigen Audi (mooie meeting-foto's?)
@Pul: ik weet uit eigen ervaring dat het wel zin had, dus hangt simpelweg af van je taxateur/verzekeraar? En natuurlijk van het soort auto...

De Pul
12-10-2010, 22:39
Jep, probeer er een mooie klapper van te maken, inclusief bijvoorbeeld rapportage-foto's van je eigen Audi (mooie meeting-foto's?)
@Pul: ik weet uit eigen ervaring dat het wel zin had, dus hangt simpelweg af van je taxateur/verzekeraar? En natuurlijk van het soort auto...
had wel een jankerd van een expert idd ;) maar die vertelde me ook dat er geen onderscheid gemaakt werd...

The Clauw
13-10-2010, 00:13
KUT schade, verdomme... Altijd kut om een coupe zo te zien :(

Het belangrijkste is inderdaad dat je echt gaat aantonen dat die auto alles voor jou betekent.

Zorg dat er binnen geen stofje op t dashboard ligt. Asbak leeg etc etc.

Ik zou alle rekeningen mee nemen die je maar kunt vinden van je audi, en vertel hoe verschrikkelijk veel uur je in die auto hebt gestoken om hem zo te krijgen. Hoe ziek en naar je er van bent dat jou dit is overkomen.
En ook nog eens dat de audi net zo'n beetje klaar was en dat je over een paar weken je audi wilde taxeren.

Speel er ook op in dat je een extreem zeldzame auto hebt waar niets meer van te krijgen is. Internet kun je gelijk van tafel vegen als ze er over beginnen want ze staan er gewoonweg niet op... 1 misschien en dan ook nog een sloper...

Zorg dat je relax bent tegen die taxateur en als hij begint over 500 euro moet je er gewoon tegenin gaan, beginnend met boven genoemde zaken. ( sympathie ) en als hij je dan nog peanuts geeft kun je er hard tegen in gaan.

Dit zijn tot nu toe bij mij de enige mogelijkheden geweest die altijd werken.

Heb je meer foto's van de audi en de schade ?
Ben wel erg benieuwd naar wat details want op de foto lijkt het niet onoplosbaar ?

Succes !

Richard
13-10-2010, 08:39
kleine tip.. gooi het op emotionele waarde, auto overgenomen van een familielid waar je vroeger altijd zelf op de achterbank hebt meegereden. dan word naast de vervangingswaarde, de emotionele waarde meegenomen.

The Clauw
13-10-2010, 11:35
kleine tip.. gooi het op emotionele waarde, auto overgenomen van een familielid waar je vroeger altijd zelf op de achterbank hebt meegereden. dan word naast de vervangingswaarde, de emotionele waarde meegenomen.

Dat is ook wel een goed idee. Het blijft natuurlijk wel een leugen.

Een leugen die gemakkelijk te achterhalen is.....

Jan-Jelle
13-10-2010, 16:15
Dat is ook wel een goed idee. Het blijft natuurlijk wel een leugen.

Een leugen die gemakkelijk te achterhalen is.....

Dan zeg je dat hij van een goede kennis was o.i.d...

Emotionele waarde zou ik het op gooien zoals richard zegt, niet teveel op alle bonnetjes en noem maar op...

Typ 81
13-10-2010, 16:49
Ik ben eind vorig jaar aangereden met mijn Type 81, de schade was 1300 euro. Dagwaarde van de auto volgens het register was 600 euro. De schadetaxateur had in het rapport opgenomen dat de auto in een dermate goede staat was, dat het verantwoord was om de schade te repareren. Zonder taxatierapport dus!

Misschien had ik mazzel, maar die schade-experts zien heus wel dat het een oldtimer is die meer waard is dan de dagwaarde.

Lateralus
13-10-2010, 18:50
goeie tips jongens, bedankt.

Heb vandaag even naar de auto gekeken, als je de motorkap open doet, gelijk links daar waar de bolling van de wielkast loopt, daarvoor is een stuk chassis verwrongen. En de boel lijkt ook naar onder te hangen. Verder als ik de motor start, en ik geef wat gas, hoor je het door de hele cabine resoneren. Voorwiel lijkt niet aan te lopen, maar motor resonantie als een gek.

Voorlamp en knipper zijn gek genoeg nog heel. Althans, het glas.


http://img713.imageshack.us/img713/5516/imag0246small.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/2586/imag0247small.jpg

Lateralus
13-10-2010, 18:54
http://img651.imageshack.us/img651/2461/imag0248small.jpg

Richard
13-10-2010, 20:24
Dat is ook wel een goed idee. Het blijft natuurlijk wel een leugen.

Een leugen die gemakkelijk te achterhalen is.....

absoluut niet... ;) spreek uit ervaring.

The Clauw
15-10-2010, 14:30
absoluut niet... ;) spreek uit ervaring.

Is het niet te achterhalen voor een verzekeringsmaatschappij wie de vorige eigenaren zijn geweest als ze fraude vermoeden ?

Lijkt me wel toch.

Maar om een heel lang verhaal kort te maken.

Gewoon je passie voor je auto tonen op alle mogelijke manieren. Elke schadetaxateur is toch weer anders en het zal toch wel zo lopen zoals bij Typ81 en anders gewoon een second opinion.

Lelijke schade trouwens... heb je ook een foto van onder de kap ?

Jaa die koplampen zijn sterk he :tounge:

Steilheck
15-10-2010, 15:08
Prijzen van vergelijkbare auto's kunnen wel belangrijk zijn. Je kunt nl behoorlijk onderhandelen over de hoeveelheid geld dat ze uitkeren bij een afgeschreven auto.

Ik kwam op iets van 750 meer dan het eerste bod van de verzekeraar. LOL

Oudelut
15-10-2010, 20:25
Misschien een interessante vervanger, niet té ver in Dld? Wss hou je dan hoe dan ook nog wel wat geld over...

Lateralus
17-10-2010, 15:18
wat bedoel je oudelut?

Oudelut
17-10-2010, 16:54
Sorry, had er een Ebay-add bij, maar ik ben vergeten de link in te voegen...

Was precies jouw kleur, weinig km's, en nog weinig op geboden. Dan de onderdelen van je eigen auto overschroeven, even invoeren en klaar... Veiling is inmiddels echter verdwenen.

Tjaap
17-10-2010, 22:40
gaat lekker met de klassieke audi's deze week :(

De Pul
17-10-2010, 22:41
een van de 2 pechvogels een marsrode typ81 coupé kopen?;)

Lateralus
23-10-2010, 19:16
ok, ik had foto's uitgeprint van hoe de auto was, en heb MP advertenties mee genomen, en resultaat is erg goed, krijg 1700 euro en mag het wrak houden! Nou nog kijken of de tegenpartij akkoord gaat.

Mazzeltje gehad blijkbaar!

De Pul
23-10-2010, 19:38
ok, ik had foto's uitgeprint van hoe de auto was, en heb MP advertenties mee genomen, en resultaat is erg goed, krijg 1700 euro en mag het wrak houden! Nou nog kijken of de tegenpartij akkoord gaat.

Mazzeltje gehad blijkbaar!
top,zet hier even wat foto's neer van je 'nieuwe' audi,johan....

Oudelut
23-10-2010, 20:42
Prima dus! Gefeliciteerd met dit geluk bij een ongeluk...