Log in

View Full Version : Onderblok, kleiner dan 1.8, waar KR kop op past


breadfan83
29-10-2010, 00:53
De titel zegt het al... ik ben op zoek naar een blok, kleiner dan dat van de 1.8 (KR bijvoorbeeld) waar de 16v-kop van een KR op zou passen.

Als de steek van de cilinders niet helemaal gelijk is maakt dat niet zoveel uit, zolang het er maar op te fabriceren is, en de boring kleiner is dan de 81mm van de KR.

Bij voorkeur als volgt posten:
Motorcode - slag - boring - steek boring - inhoud - welke auto - alu of staal

Ik geef de voorkeur aan een stalen onderblok, maar alu mag eventueel ook als er niks anders te vinden is.

Mtdi
29-10-2010, 04:05
FR
Taaie jongens,bij ons in Friesland veel gebruikt in de autocross.
Stalen onderblok boring x slag 79,5X80.
Mischien kun je iets met de PT zuigers doen?

rallye16vt
29-10-2010, 08:17
1Z diesel of 1H g60 boring 80,6, wat ik begrijp is dat je dus 81 zuigers wilt gebruiken.

breadfan83
29-10-2010, 17:04
FR
Taaie jongens,bij ons in Friesland veel gebruikt in de autocross.
Stalen onderblok boring x slag 79,5X80.
Mischien kun je iets met de PT zuigers doen?

Bedankt.
Zal daar eens achteraan gaan en kijken hoe ik het gepast krijg. :thumbup:

1Z diesel of 1H g60 boring 80,6, wat ik begrijp is dat je dus 81 zuigers wilt gebruiken.

Nee, 85mm zuigers. :D

Klinkt niet zo logisch, maar is 't wel.
Hoe kleiner de boring, hoe meer speling ik overhoud in het onderblok om met de hartafstand van de boring te schuiven. Wat ik wil krijgen is een onderblok met een 85mm boring en een hartafstand van 90,5mm.

Als ik dit bij de KR doe worden de buitenste cilinders ovaal doordat de oude boring buiten de nieuwe komt te vallen. De 2.0 is helemaal onbruikbaar omdat die een nog grotere boring heeft, en ik dus nog minder met de hartafstand kan schuiven.

Moest het niet lukken, ga ik gewoon met de KR door. Met een andere hartafstand van de boring is het nog wel haalbaar, maar ik wil graag de originele maten van de kop aanhouden. Met een boring van 84,5 is het ook te doen met de originele hartafstand.

breadfan83
01-11-2010, 16:56
FR
Taaie jongens,bij ons in Friesland veel gebruikt in de autocross.
Stalen onderblok boring x slag 79,5X80.
Mischien kun je iets met de PT zuigers doen?

Dit is wat ik van de FR gevonden heb.

Jetta I 1.6 FR 1588cc 63kW 01-80 t/m 01-84
Scirocco 1.6 FR 1588cc 63kW 05-81 t/m 08-83

Past daar redelijk eenvoudig een KR kop op? Ervaring mee misschien?

@Ralley16vt: Met het 1Z of 1H onderblok ga ik er qua boring niet heel veel op vooruit, maar misschien dat het net genoeg is om de nieuwe boring mogelijk te maken. Thanks.

@Mtdi: waarschijnlijk wordt het een 1.6 of 1.8 onderblok met ACE krukas en kortere drijfstangen (vanwege de grotere slag van de ACE). Zuigerdiameter zal 84 of 85 mm worden, of 'n half milimetertje er tussen. Afhankelijk van wat ik op een veilige manier d'r in gefabriekt krijg.

Laatste optie zou het zijn om de cilinders gewoon helemaal d'r uit te boren en er bussen in te zetten als het anders niet lukt.

Mtdi
01-11-2010, 17:25
Chris:Kennissen hebben een 1Z 90 pk tdi blok gebruikt met maximale boring maar het blok scheurt tussen de cilinders.
En zuigers van 84 mm gebruiken in een 1600 krijg je het zelfde,je blok scheurt tussen de cilinders.
Maar wat wil je nu precies,een dik blok of een hoop toeren?
Dat je iets anders wil is duidelijk.

breadfan83
01-11-2010, 17:28
Chris:Kennissen hebben een 1Z 90 pk tdi blok gebruikt met maximale boring maar het blok scheurt tussen de cilinders.
En zuigers van 84 mm gebruiken in een 1600 krijg je het zelfde,je blok scheurt tussen de cilinders.
Maar wat wil je nu precies,een dik blok of een hoop toeren?
Dat je iets anders wil is duidelijk.

Alletwee. :D

Nu wil ik eerst even zien of die 85mm boring mogelijk is.
Hebben ze die 84mm geboord met dezelfde afstand tussen de cilinders als standaard? Want dat gaat inderdaad nie lukken nie.

Om die 4.2 kop te gebruiken zal de minimale boring 'n mm of 84 moeten worden. Ik heb gezien dat het kan en bestaat, nou moet ik alleen een weg ernaartoe zien te vinden.

Vincent-Mk1
16-11-2010, 23:05
Dit ga ik eens volgen,..kijken of je het lukt "dik blok EN hoogtoerig"..

richard-polo
17-11-2010, 08:07
Praten en type kan die in ieder geval goed ;)

nou nog praktijk ervaring!!

Ben benieuwd wat eruit komt :thumbup: {leuk om te volgen mocht het wat worden}

breadfan83
17-11-2010, 14:56
Praten en type kan die in ieder geval goed ;)

nou nog praktijk ervaring!!

Ben benieuwd wat eruit komt :thumbup: {leuk om te volgen mocht het wat worden}

Kopen, passen en meten lukt ook nog wel. ;)

Even nagecheckt, maar het zal hoe dan ook met bussen moeten worden gedaan. De wanddikte van geen enkel blok is groot genoeg om deze boring klaar te krijgen.

Kortom, maakt in feite niet uit welk onderblok je neemt, als de water- en oliekanalen maar enigszins overeenkomen met die van de kop, en niet te dicht op de cilinderwanden zitten.

Zal waarschijnlijk dus toch op basis van de KR of ACE verder gaan...

Heb de bouwer van wat volgens een artikel een KR met 4.2 V8 kop zou moeten zijn gesproken, en die liet me weten dat de verslaggever gewoon wat verkeerd getypt heeft. Hij heeft op z'n geblazen KR met V8 kop ook gewoon de 3.6 kop gebruikt. Maar door die typefout ben ik wel aan 't passen en meten gegaan en heb gezien dat het theoretisch wel kan met de ABH kop, als je de boringen verschuifd.

picasso_16v
17-11-2010, 18:12
moet het nog steeds kleiner dan 1.8 zijn? want zoals ik al in je vorige tread zei dat porsche 924 blok is 86x84 zoveel dat is prachtig als het daar op past draaid ook makkelijker toeren dan, heb je meteen een mooie basis en goed kop.

breadfan83
17-11-2010, 18:38
moet het nog steeds kleiner dan 1.8 zijn? want zoals ik al in je vorige tread zei dat porsche 924 blok is 86x84 zoveel dat is prachtig als het daar op past draaid ook makkelijker toeren dan, heb je meteen een mooie basis en goed kop.

Klopt, had dat topic over die gesmede krukassen ook al gezien inderdaad, met daarin de specs van die Porsche as.

Het blok hoeft niet meer kleiner dan 1.8 te zijn, in ieder geval de boring hoeft niet meer zo klein mogelijk te zijn.

Probleem is namelijk dat je de kleinere blokken ook maar tot een bepaald punt kunt opboren tot je aan de koelkanalen zit, en dan evengoed met bussen moet gaan werken. Beste dus toch een 1.8 (KR) of 2.0 (ACE) te nemen waarbij de originele boring niet al te veel afwijkt van de nieuwe boring.

Ben trouwens vandaag nog effe bezig geweest met de kop en heb al wat dingetjes opgemeten voor je. Zal morgen de rest nog even doen en je dan alles doorsturen wat ik kan vinden. :thumbup:

picasso_16v
27-11-2010, 18:00
Oke mooi en nog wat opmerkelijke getallen of bijna het zelfde? Ik wil ook wel zon v8 kop jammer dat ik op het moment geen geld voor heb anders was ik zeker opzoek gegaan.

groetjes