Log in

View Full Version : VDO Tijdklokje en voltmeter en toerenteller waar op aan te sluiten? En probleem radio

CAR-POOL
09-11-2010, 01:27
Voor mijn Golf 1.

heb een tietenteller met toerenteller alleen hoe sluit ik deze aan? Zat er origineel namelijk niet op!
Ik heb nog een asbak , die er origineel ook niet op zat , maar wat is makkelijkste waar die op aangesloten moet worden.

Kon het allemaal niet zo snel in de vraagbaak vinden.

De voltmeter dient gewoon met + op de accu gezet te worden en de - op een massapunt?
De verlichting hoe sluit ik die aan voor kachel paneeltje , voltmeter en tijdklokje? Welke bedrading? Van de verlichting (deze kan het dan wel trekken?)

Dat was het voor nu.
Ik hoor het graag :)

sponzenbroekske
09-11-2010, 02:01
Ik ga je niet direct kunnen helpen maar de helpers onder ons moeten wel weten over wat voor auto het gaat. :) mss even je motortype en bouwjaar vermelden :)

joostvw
09-11-2010, 02:17
bij een golf 2 kun je de tacho gewoon wissel met degene met toerenteller, daar is gewoon al bedrading voor getrokken. Ik ga er vanuit dat dat bij de golf 1 ook zo is.
gewoon even aansluiten en je weet het.

verlichting voor de VDO meters kan je bij je kachelknoppen verlichting wegpakken.
en voltmeter denk ik gewoon op geschakelde plus maar weet het niet zeker.

ik heb zelf de vdo meters uit een porsche gehaald (zijn in principe dezelfde) en heb daar ook een stukje kabelboom bij. hierdoor heb ik de stekker ook mooi over kunnen zetten. ik raad je aan dit ook te doen met een stekker ertussen zodat je altijd alles netjes kan demonteren als bijvoorbeeld je dashboard er een keer uit moet.

oja, bij een golf 1 zijn er een aantal tellers toch ook gewoon standaard geleverd op een gti? dan kun je waarschijnlijk beter daar een kabelboompje voor halen en gewoon plug and play :D

succes!

gizmo98
09-11-2010, 17:36
Ligt er aan of je stekker in de auto al 14 pins is toen wou het bij mij wel plu en play
heb ook gelezen dat er 8 pins zijn ouder mk1 van voor 78 die van mij is half 79
anders ff search staat wel een en ander op

bprijs
09-11-2010, 22:45
Zouden de oude type tellers niet zo omwisselbaar zijn?
Ik ken ook iemand die er 1 zonder toerenteller heeft maar dit wel graag zou willen hebben.
Ik geloof dat zijn auto van 1976 is!

gizmo98
10-11-2010, 17:00
De oudere type`s hebben 8 pins na midden 78 was het geloof ik hebben ze 14 pins

verbeter me als ik het fout heb

CAR-POOL
27-10-2011, 10:30
De auto is van 1978 1100 FA en geen toerenteller en asbak standaard

Joris_MK1
27-10-2011, 11:00
Ook met 8 pins kan het, de toerenteller heeft in principe alleen de geschakelde
draad naar de bobine nodig... Die zul je dan even door het schutbord moeten voeren.

Voltmeter heb ik een aparte draad voor naar de accu getrokken, anders heb je dat bv wanneer je richtingaanwijzer knippert, het metertje vrolijk mee klappert, door de weerstand van de bekabeling. Liefst met een relais geschakeld, anders trekt hij je accu leeg.

Tijdklok heeft in principe altijd 12 volt nodig, mits je de goede tijd hebben wilt:)

En dan voor de leut nog een paar lampjes erachter, wel zo handig in het donker.
Die heb ik volgens mij van mijn kentekenverlichting gehaald, van mij hoefde het niet per se gedimd te kunnen worden.