View Full Version : 20vt op digifant opnieuw afstellen
Fabian_GTI
12-11-2010, 08:53
Hey mensen,
Ik heb sinds kort even een projectje erbij namelijk een Golf 2 met 20vt AJQ motor die draait op Digifant (nee niet mijn oude 20vt dus)
Nu zit ik met een probleempje wat al bekend was bij aanschaf, de motor loopt veels te rijk, hij loopt op het moment een goede 1 op 5 en dat gaat gepaart met veel zwarte rook en brandstofluchten.
Nu de vraag, wie kan mij even helpen om de auto weer netjes af te stellen, ik weet namelijk niet hoe dit werkt of je hiervoor een chip moet plaatsen of iets dergelijks.
Het is dus een 1.8 20vt AJQ motor die loopt op digifant.
Dank,
Fabian
(foto's en projecttopic ga ik nog even aanmaken :thumbup: )
Fabian_GTI
12-11-2010, 08:55
Ben ervan op de hoogte dan zo'n digifant op 20vt niet ideaal is dus ga er al een beetje vanuit dat het omgebouwd moet gaan worden naar een ander motormanagementsysteem.
Toch ben ik benieuwd of ik hem even minder rijk kan afstellen zodat er toch normaal mee gereden kan worden in de tussentijd zonder kans op schade aan de motor.
oakgreen20vt
12-11-2010, 12:21
Even Theo Kloosterman bellen, die bouwde destijds die dingen, die heeft er vast nog wel andere chips voor, zodat hij beter loopt.
Maar het is niet ideaal, zover ik weet zijn er maar 1 of 2 die knap rijden, we hebben er bij ons in de buurt ook 2 gehad maar die liepen ook allebei te rijk.
Fabian_GTI
12-11-2010, 12:42
Te rijk lopen is nog zacht uitgedrukt haha!
- verbruik is 1 op 5, €40 benzine is met 100km verdwenen.
- als je langere tijd een constante snelheid van 100/120 kmh aanhoudt gaat de auto gigantisch stotteren.
- stationair gasgeven komen er zwarte pluimen uit.
Als dat vervelende gestotter weg is dan ben ik al tevreden dan kan ik tenminste normaal naar iemand toerijden die er een ander motormanagement in kan zetten haha!
Kloosterman heb ik even gemailed, daar is de auto ook opgebouwd :)
peter20vt
12-11-2010, 22:55
moet redelijk at te stellen zijn met de potentiometer van het digifant systeem
vwmk2driver
12-11-2010, 23:10
idd faab.
in je inlaatbuis zit een sensortje met een rechthoekig bakje eraan.
daar zit een platkop boutje in,dat is de potmeter voor het co.
ik kan hem wel aanwijzen als je een keer langs rijd.
dat hij sputtert kan wel kloppen,hij krijgt te veel brandstof.
het is alleen afwachten wat hij doet onder vollast.
misschien staat hij daarom heel rijk omdat hij anders onder vollast gaat inhouden of gaat pingelen.
even een kwestie van uit proberen en je weet het.
Fabian_GTI
13-11-2010, 18:22
Wat jullie beschrijven zit er niet meer, het enigste wat er op de inlaat te vinden is is een bleedvalve.
Frank, ik kom binnenkort wel even langs ermee dan kan je eens kijken of jij hem wel kunt vinden haha!
vwmk2driver
13-11-2010, 18:47
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:fgW9d6ZBXKc4lM:http://members.chello.nl/b.j.h.van.laanen/opruiming/copotmeters.jpg&t=1
dit is zon sensor.
Fabian_GTI
13-11-2010, 20:05
Ik had m zelf ook al even opgezocht. Ik kan hem niet vinden op het gehele inlaattraject niet.
Zou het een mogelijkheid zijn om achteraf zo'n potentiometer erop te zetten of gaat de auto daar niet op reageren?
Moet ik wel even de stekker opzoeken die erop hoort.
http://www.ereet.com/tempgower/rado6/copot.jpg
Pewi Vwteam
13-11-2010, 22:21
sloop die digifant bende er toch af! orginele ecu en kabelboom opzoeken en die er op zetten. digifant hoort op een g60 niet op een 20vt. kabelboom aansluiten is niet zo heel moeilijk.
vwmk2driver
14-11-2010, 21:02
het beste is als faab deze weer weg doet denk ik zo.
elke keer als ik hem zie komt hij met andere auto's aan,zal maar niet vertellen wat er laatst op het pad stond.
faab maak die skyline af en doe de golf maar weg haha.
Fabian_GTI
15-11-2010, 18:39
HAHA, nee zeg dat maar niet Frank!
Skyline gaat maart weer de weg op dus heb tussendoor mooi even tijd voor een projectje tussendoor:)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.